Kinek, mi jut eszébe erről a szlogenről? Persze a Martini, Bond, éééééés a Lancia! Hosszú és sikeres pályafutás volt az övéké, a motorsport - sláger - szakágaiban arattak a '70-es, '80-as években, gyönyörű és összetéveszthetetlen festésű autóik egyre másra halmozták a sikereket. A "B" csoportos Lancsák legendává nőttek, nincs rally rajongó, kinek ne rándulna görcsbe a gyomra egy Delta S4 vagy egy 037-es látványától, a hangjukról már ne is beszéljünk. Nagyok voltak, de mégsem őket magasztalnám ebben a posztban, van itt még valami más is!
Közelmúltban, hozzánk is ellátogatott a Le Mans széria - kicsit butított - mezőnye, annyi ínség után végre érdembe is történik valami a mi Hungaroringünkön is (szerintem nagyon F1 központú a menedzsment). Gondoltam ezt a technikát látnom kell, arról nem is beszélve, hogy az árak emberközelibbek voltak mint a nagytestvérnél. Ennek az eseménynek a beszámolója egy másik poszt témája, de annyit elárulhatok, hogy megjelent nálam a nyitott sportcar fétis. Hihetetlen szépek! A nyitott fülke miatt a formájuk bonyolultabb és egyben kifinomultabb mint csukott társaiké. Aztán itt van ez a páncélos lovag szindróma, nagyobb hősök voltak a szememben a kevésbé burkolt harcosok, mégis csak egy lépéssel közelebb volt a végzetük.
Tető nélkül más a helyzet .
Egy szó mint száz, belemerültem a "kabrió" témába és megkerestem a szememnek legkedvesebb versenyautót, amit ebben a kategóriában építettek. Nem is kellett sokat visszamennem a múltba, 1982 volt az az év, amikor debütált a Lancia LC1 prototípusa, győzelmi reményekkel küldték egy olyan bajnokságba, ahol a Porsche 956 volt az úr.
mintha hattyúban ülne a pilóta
Miben is bízhattak? Egyrészről, kiváló tapasztalataik voltak a kisebb szériákból ('80-'81-es bajnok lett a Monte Carlo), másrészről hittek a súly/lóerő minnél nagyobb arányában. Ezért a szabályok adta lehetőségeket kihasználva egy négyhengeres 1425 ccm turbós motort használtak - Unosok figyelem -, 460 LE tudott ez a kicsi motor szimpla turbóval (2,7 bar), ami már eleve ütős, de hozzávesszük a 640 kg önsúlyt, akkor már tényleg volt miben bizakodni. A Porsche 2600 ccm (620 LE) volt és a súlya 820 kg, ami már csak 60 LE hátrányt mutat a LC1 szempontjából a lóerő/1000 kg viszonyításnál.
Lancia Martini LC1 1982 "C" group
Hosszútávú versenyekről lévén szó, nem elhanyagolható a fogyasztás sem, mondom, 1425 ccm!! Tehát minden adva volt egy kiváló karrierhez, forradalmi elgondolás a technikában, Forma 1-es pilóták (Riccardo Patrese), pénz (Martini, MS) és mégsem jött össze a siker. Nagyon jó volt az autó, csak nem sűrűn. A tizenkét futamos bajnokságból kétszer nyertek, egyszer másodikak és egyszer harmadikak lettek. A többi futamot eldobták különböző technikai problémák miatt, mint ahogy Le Mans-i szereplésük is kudarcba fulladt, pedig két autóval indultak.
homorú orral
domború orral
A későbbi fejlesztések talán meghozhatták volna a megbízhatóságot az LC1-nek, de a FIA szabálymodósítása új autó építését tette szükségessé, ez volt az LC2, az én áradozásaim szempontjából érdektelen tulajdonságokkal. Az új szabályok értelmében megkapta a Ferrari 3000 ccm (850 Le), V8-as, 32 szelepes motorját, ami egyébként a 308-ban dohogott szériában.
Lancia Martini LC2
Ő sem írt vastag betűkkel a motorsport emlékkönyvébe, nem is ezért emlékeztem meg róluk, de kétségtelenül benne vannak!
Beszóltak