Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Jobbos kalandok

2008.07.11. 11:00 | prokee | 21 komment

Címkék: autó jobbkormány

Megemlékeztem már nem is oly régen az ország valószínűleg leghülyébb jobbkormányos autójáról, a Muczán Gábor által Skóciában vásárolt, és lábon hazahozott háromajtós Suzuki Swift 1.0-ról.

Nos, volt alkalmam vezetni is, ezzel látogattunk le Balatonakaliba, az Autóbuzik-Belsőség partira. Nehezítendő a dolgot, az autó mögött lógótt plusz ~500 kg, a Camptouristot itt kívántuk ugyanis felavatni.

Kollégák azonnal lehülyéztek, jobbkormányossal menni mekkora ökörség, például nem lehet vele előzni. Kösz, ez egy Swift, egy literrel, három hengerrel, sok cuccal, ráadásul utánfutóval. Mennyire életszerű, hogy majd előzgetni akarok ? Ha pedig mégis beleakadnék egy 55-tel teperő Zukba, akkor sincs nagy gond, hiszen pályán megyünk, ott pedig hátrafelé kell látni. Tükör meg van, nem igaz ?

Azt persze emészteni kell, hogy

1. A legtöbb dolog máshol van, mint ahol balkormányosnál megszoktam.

2. Ami véletlenül ugyanott van, azzal meg az a baj, hogy én ülök a rossz oldalán.

Gyakorlatilag két dolog nem változik (szerencsére), a pedálok helye (az ülésemhez képest persze) és sorrendje, valamint a kormánykerék.

Váltó: ugyanott van, és ugyanaz a séma, de rossz oldalán ülök. Eleve bal kézzel kell kapcsolgatni, és az egyes nem felém fel, hanem tőlem el, felfelé van. Az ötös olyan borzalmasan kényelmetlen szögben kapcsolható, hogy egészen egyszerűen néha nem találtam bele a fokozatba. Arról meg ne is beszéljünk, hogy sosem tudom reflexből, milyen fokozatban vagyok, és merre kapcsoljam a következőt, vagy az előzőt.

Kormánykapcsolók: az index jobb oldalon, az ablaktörlő bal oldalon. Kisebb hiba, ha összekeverem, nagyobb, hogy jobb kézzel nem tudok reflexből indexelni. Folyamatosan el kell gondolkoznom, merre is kapcsoljam. Valami relytélyes oknál fogva körforgalomból kifelé rendszeresen balra indexeltem, plusz valamiért befelé is állandóan kapcsolgatni akartam. Pedig balkormányosnál nem...

Ajtó: Megszokhatatlan, hogy a slusszkulcsos ember jobb oldalon ül be. Nekem is, kedvesemnek is. A beülés sem egyszerű, más technikával kell behuppanni. Bal láb kinyújt, belép, leül. Normális módon beszállva a térdem rendszeresen fennakadt a kormánykerékben, pedig nincs lejjebb, mint a "normál". Az okot nem tudom, nem értem, de több kollégán-ismerősön teszteltem, mindenki így járt. Beülés után persze jobb oldalra kell nyúlni az ajtó zárásához, kiszállásnál szintén.

Biztonsági öv: Nembeszól, én mindig kapcsolom. Viszont általában jobb kézzel nyúlok bal váll fölé, itt ez nem működik. Kiszállásnál hasonló a helyzet, többször előrebillentettem a saját támlámat, hiszen az átellenes oldalon ennek a karja van.

Nos, elindultunk. Némi edzés megvolt, két napot közlekedtem előtte a géppel. No nem sokat, melóba és vissza, az olyan 10 perc/nap, de mégis, szokjam, hogy jobbra kell igazodni.

Mint fentebb említettem, a kezdő helyett haladó fokozatot választottam. Ezres, háromajtós Swifttel fél tonnás utánfutóval, megrakott csomagtartóval bevágódni a Balaton felé tartó forgalomba péntek este, nem egy leányálom. Pláne úgy nem, hogy az autó rutinból való működtetése abszolút felejtős, a legelemibb művelethez is koncentrálni kell.

Elkerülendő a komolyabb nyüzsgést, eleve az M6-os autópályán indultuk, a 62-es úton keresztül csatlakoztunk rá az M7-re. A fokozatosság elvét így tudtam tartani, az M6-oson leginkább a jobbra tartást gyakoroltam a géppel, no meg a két diagonál gumin sikló utánfutó egyenesben tartását - lévén 80 felett elég komoly himbálásba kezd az autó mögött. No, nem gond, nem is terveztünk ennél nagyobb tempót, legfeljebb a kamionok előzésénél kell kicsit lendületesebben haladni.

A 62-esre letérve már majd minden rutinból ment, magam is meglepődtem, hogy már nem akartam az út közepén közlekedni, és a kereszteződésekben is a megfelelő karral indexeltem.

Kedvesemet nálam lényegesen jobban zavarta, hogy a sofőr oldalán ül, de jóelőre gondoskodtam az elfoglaltságáról. Zsombor kollégám kölcsönadott egy Vectra A kormánykereket, amellyel Tündérem teljes odafigyeléssel, maximális koncentrációval vezett végig az utat. A minket balról elhagyók elég fura, meredt tekintettel figyelték, ahogy időnként leemeli a kormánykereket a műszerfalról, vagy ahogyan oldalra-, hátratekintve, mosolyogva vezet.

Az M7-esen már maximális komfortérzettel vezettem, meg lehet ezt szokni, gondoltam. Letértünk a 71-esre, maximális magabiztossággal fordultunk az északi part felé.

Balatonkenesén az új 710-es elkerülő szintén sima ügy volt. A gond akkor következett, amikor ennek végén, a 71-esre visszacsatlakozó körforgalomhoz értünk.

Kedvesemnek telefonja volt, én pedig szolgálatkészen lehalkítottam a rádiót. Illetve akartam. Ügyesen a hozzám közelebb lévő gombon az alsó részt megnyomtam. Erre (mivel ez a rádió jobb oldala volt) elhangoltam az állomást, és teljes hangerővel üvölteni kezdett a fehérzaj...

Ettől persze enyhén összezavarodtam, ráadásul közben megérkeztünk a körforgalomba. Lassan begurultunk, és mivel az első kijárón kellett kimenni, már nyomtam is az indexet. Bal oldalon, ahogy kell. Erre persze elindult az ablaktörlő. Közben párom felvette a telefont, és komoly kiabálásba kezdett, mert a rádió sistergésétől egy kukkot sem hallott. Én eközben megtaláltam az indexet jobb kéznél, de teljes zavarodottságomban balra kapcsoltam. Mire rájöttem, már húzódtam ki, és bal kézzel próbáltam halkítani a rádiót. Közben kalimpált az ablaktörlő, indexeltem balra, kanyarodtam jobbra, üvöltött a rádió és a kedvesem, én meg röhögtem, mint az atom...

Ettől kezdve egy pillanatra sem hagyott alább a koncentráció, egészen egyszerűen minden pillanatban oda kell figyelni. Jobbkormányost vezetni rutinból - vicces, de életveszélyes...




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (5/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr100531967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabesz 2008.07.11. 11:15:41

Régen a sokadik Trabantom után lett egy másik autóm is. (A Trabi mellé persze)
Na ott eleinte én is a kormány mellé kalimpáltam, amikor váltani akartam.

Rocko- 2008.07.11. 11:26:56

:DDDD
még szerencse, h nem próbálam ki. :)

Gabesz 2008.07.11. 11:15:41
urban legend vgy sem - prokee megerôsíti v cáfolja -, h a Trabantról Suzukira váltók körében gyakori probléma volt, h letört ablaktorlôvel vitték vissza a szervízbe a kocsit. a rutin az rutin, ugye.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.07.11. 11:31:18

Megerősíteni nem tudom, de az tuti, hogy én többször akartam már leszakítani a saját Swiftemben.

Sam8888 2008.07.11. 13:18:46

Ezis azt bizonyítja, hogy az angolok fordítva vannak bekötve! :) Polaritást kell rajtuk cserélni! :P

Rocko- 2008.07.11. 13:33:55

ja igen, haverom haverja is megcsinálta, szóval nem egyedi az eset. :)))

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.07.11. 14:08:57

Nyehehe, szép kis csapat vagytok az asszonnyal! (Még mindíg nem tudtam összehozni az érdi túrát, pedig tényleg le kellene tesztelni valamikor ezt a jobbkormányozást.)
És a legviccesebbet nem is említetted itt, amire végképp nem számítottam, eszembe sem jutott, csak a kempingben te mondtad: tolatáskor lefejeli az ember a "B" oszlopot!

Johnny336 2008.07.11. 14:51:06

Hát igen, erre mondják, hogy bátraké a szerencse? :)

Egyébként rájöttem miért balra indexelsz körforgalomból kifelé. Angolok balra hagyják el a körforgalmat, jobbkormányos autóban...

2008.07.11. 16:45:38

Így jobb, nem?

rejtéjes

oggy 2008.07.11. 20:22:51

Mindig is nagyon szerettem volna megsasolni egy jobbkormányos autó váltókiosztását, hogy akkor most, hogy?? De erre nem számítottam... a váltási séma ua. csak a ember ül "rossz" oldalon :-)

GabstarDeLuxe 2008.07.11. 20:46:41

Igen ismerős a helyzet. Voltunk Máltán és Cipruson, mindkettő angol gyarmat volt, baloldali közlekedéssel máig. A vázolt problémák mind előkerültek:D, csak ugye hozzájött még az is hogy néha sikerült forgalommal szembe befordulni:D(nagyív jobbra kisív balra, nehezen szokható:D). Ami furcsaság volt, hogy angliában jól vannak a bajuszkapcsolók(legalábbis a bérelt pug 306-ban úgy volt), bal az index, jobb az albaktörlő. Ez felveti a váltás és indexelés egyidőben történő végzésének teljes lehetetlenségét, dehát az angolok a borús napokon, egy csésze gőzölgő tea fölött meredezve biztos kitaláltak valami mozgáskombinációt rá:D.

Radar53 2008.07.11. 22:40:31

A Trabant után aSuzuki abaktörlő bajúsz letörésének problémája ellen én megtaláltam a megoldást, mielőtt felmerült volna! Havonta zsíroztam a váltórudazatot (kormányművel, függőcsapszeggel együtt) és így 1-2 ujjal lehetett váltani. Egyébként aki tőből kitörte, az meg sem érdemli, hogygpk.-ba üljön!

xy 2008.07.12. 10:24:26

A Dél Afrikában bérelt VW Polo Playa (alias: előző Seat Ibiza) indexe is a jó oldalon vagyis balról volt. Ezek után érdekelne, hogy vajon melyik megoldás a jobbkormányosoknál az általános.

apamacko 2008.07.12. 12:17:42

Én vezettem ezt a gépet :-))

köszönet prokee és M. Gábor !

A vicces az hogy amíg a jodd kezed nem veszed le a kormányról addig majdnem "természetes" hogy ballal váltasz, DE ahogy leveszed a jobbkezed a volánról és a ballal fogod meg a jobb kezed automatikusan elindul hogy a "váltógombon" pihenjen meg. DE ott az ajtó van !!

Először mulattságos de a rutinhoz asszem sokat kéne vezetni !

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.07.12. 13:03:27

Akaliban Bende Tibor és Csikós Zsolt említette, hogy a Caterham-gyár meglátogatásakor bérelt Fiestában is a klasszikus elrendezésben voltak a karok. Ehhez képest a Suzukikon az összesen fordítva van a nálunk megszokotthoz képest.

Nyilván gyártófüggő.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.07.12. 13:04:45

apamackó:
Ez az. Amíg koncentrálsz, minden rendben, de ahogy egy pillanatra lankad a figyelem, és előtör a rutin, véged van :)

szsrobert · http://szsrobert.fw.hu 2008.07.12. 14:05:29

Szívesen kipróbálnék egy jobbkormányos autót.

Aussyhungarian 2008.07.12. 16:33:34

A valto is erdekes tema, mert ez is csak gyartotol fugg, sok igenyes gyar atszabja azt is hogy jobb oldalrol ulve is magad fele font legyen az egyes, es a sutyukiban van rossz oldalon az index, a tapasztalatok szerint. Kulonben aki hulye hogy a normalis oldalon hajtson az megerdemli hogy szopjon a britek meg sose voltak epeszuek, az abc-juk is hianyos, es a sajat nyelvuket is hulyen hasznaljak, aki a radikalis ujitas hive probalja ki a jenkiket!

bigpond 2008.07.13. 06:52:45

A kerdesre valaszolva: jobbkormanyos auton legyen jobb keznel az index ez ugyanis a normalis,a tulnyomo tobbsegnel igy is van.A vegletes sporolas eredmenyekent szulethetnek olyan torzszulottek mint az a Del Afrikai VW Polo bal indexel vagy az a Peugeot.En ugy tapasztalom ezek akkor jonnek napvilagra amikor a "szuletesi" orszag bal kormanyos aztan esobb megjelenik az adott tipus jobbkormanyos valtozata is. Erre jo pelda a Suzuki, a Japanok is jobb kormanyosak ugye...
Atvarialt valtot en meg nem lattam, de nem is volna sok ertelme.
Az meg ,hogy a bal vagy jobbra tarts a normalis,nehez eldonteni mivel a fel vilag az ellenkezo oldalon kozlekedik!

bigpond 2008.07.13. 06:55:39

A Suzuki az pont nem jo pelda mert ok kepesek voltak az eredeti felallast megvaltoztatni, sebaj.
süti beállítások módosítása