Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Téli felkészítés - 2. rész

2008.09.18. 08:00 | prokee | 6 komment

Címkék: közlekedés autó tél

Folytatva az előző témát, rátérünk a kevésbé technikai kérdésekre, úgymint téli gumi, fűtés, kellékek...

Téli gumi
Sokszor, sok helyen szóba került és kerül továbbra is. Alapvető tudnivalókat és érveket/ellenérveket találtok bárhol a neten, így csak röviden némi információ és pár kép.

 
Leszerelt nyári gumik kupacban. Jól látható a hosszanti és keresztirányú vízelvezetés - ezen kívül gyakorlatilag másból nem áll a mintázat


Téli gumi felszerelés előtt. Markánsan eltér a mintázata, egyetlen hosszanti, illetve ritkább keresztirányú vízelvezetővel, határozottan észrevehető cikkcakkos lamellázással, amely a gumi "téli" voltát meghatározza.
 

A "hópihe", amely a téli gumit jelzi...
 

...illetve az M+S, amely a hivatalos jelölés (Mud+Snow, azaz Sár+Hó)
(vigyázat, bizonyos gyártóknál a hópihe nélküli M+S csak négyévszakos gumit jelöl!)
 


A gumik méretjelölése, amely ideális esetben azonos, vagy egymáshoz nagyon közeli. (Az abroncsok jelöléseiről számtalan helyen értekeztek már, mi kihagynánk...)


A téli gumik általában kötött forgásirányúak, amit a fenti módon jeleznek. Semmiképpen se szereljük fel fordítva, mert jelentősen veszít a tapadásából, nagyjából maga alá szedi a havat, latyakot.


A leszerelt nyári gumikon is jelöljük meg azt az irányt, ahogyan az autóra szerelve voltak, fordítva felszerelni ugyanis a már használt nem kötött forgásirányú gumikat sem szabad. Sőt, egyszerű fehér krétával jelöljük meg, melyik tengelyen, illetve oldalon volt az adott felni/abroncs felszerelve.
 
Általánosan elterjedt alapelv, hogy a téli gumikat akkor szereljük fel, ha a napi átlaghőmérséklet +7 Celsius-fok alá esik. Nyilván azoknak, akik napközben és/vagy éjszaka nem közlekednek (mondjuk csak dolgozni járnak), érdemes csak a megfelelő napszakra figyelni, és az alapján számolni.
 
Pár gondolat még a cserével kapcsolatban:
- ha lehetőségünk van rá, az éppen nem használt gumikat felnin tároljuk! Egyrészt így fektetve is tárolhatjuk, másrészt a folyamatos le-felszerelés árthat az abroncsnak;
- mind a téli, mind pedig a nyári gumit leszerelés után vigyük el egy gőzborotvás mosóba, tisztítsuk meg, majd szilikonspray-vel lefújva tegyük el a szezonon kívül - így jelentősen elnyújthatjuk a gumi öregedését;
- előfordulhat, hogy a felni belső pereme rárohad az agyra. Ilyen esetben a kalapáccsal nagyon óvatosan bánjunk, inkább a gumiabroncs peremét üssük vagy rúgjuk. Egyrészt itt lényegesen nagyobb az erőkar, másrészt pedig a dinamikus igénybevétel egy részét a gumi elnyeli. Brutálisabb támadással ne próbálkozzunk, inkább valamilyen rozsdaoldót csorgassunk az illeszkedő felülethez (csavarlazító, rozsdaoldó, WD-40), természetesen úgy, hogy a felnire ne kerüljön, pláne, ha valami agresszívebb anyag. Természetesen ha már lejött, valami korrózióvédő anyaggal kenjünk meg kicsit a felületeket, megelőzendő a fél év múlva esedékes újabb próbatételt

Fűtés
Jelentéktelen dolognak tűnik, de a komfortérzetet jelentősen befolyásolja, milyen hőmérsékleten tartózkodunk. Biztonság szempontjából sem utolsó dolog, milyen tempóban és hatásfokkal tudjuk jégteleníteni az ablakokat.
 
Itt leginkább a fűtőradiátor vízkövesedése miatt lehet probléma, de ideális esetben jelen időpontra már mindenki túl van a cikk első részén, és a fagyálló cseréjénél elvégezte a vízkőtelenítést is - már akinek aktuális volt. Ezen kívül érdemes még időben ellenőrizni a rendszer maradék két elemét, azaz a bovdeneket és a ventillátort. (Automata klíma esetén nyilván csak a működést tudjuk ellenőrizni, ha gond van, jöhet a szakember) Érdemes fokoztt figyelmet szentelni a klímakompresszor szíjára, szíjaira is, ha vannak. Előszeretettel hanyagolják a márkaszervízekben is őket. A sivító hang a kompresszor csapágyainak végét, rossz állapotát is jelentheti.

Bovden - nagyon egyszerű feladat, csupán azt kell elérni, hogy könnyen állíthassuk a lapátokat ill. a fűtéscsapot. Ha hozzáférünk, a bovden házába finoman csorgatni kell egy kis WD-40-et (nem reklám, erre tényleg nem tudok jobbat...). Ha nagyon durván berohadt már, akár fékolajjal is el lehet indítani, de ez elég agresszív anyag, hamarosan ismét berohad tőle - plusz szerteszalad az utastérben, nem kellemes dolog.

Ventillátor - az elektromos ellenőrzés mellett tulajdonképpen csak annyit kell ellenőrizni, nincs-e összerohadva, vagy elkopva a csapágyazás. Előbbi esetben jöhet a "műhely Erős Pistája", azaz ismét a WD-40, utóbbi esetben házilagos megoldást nem tudok ajánlani, egyszerűbb bontóból vásárolni egy kevésbé megviselt darabot.

Kellékek
Nos, mit érdemes betárazni az autóba a télre készülve ? Az extrém részletekre most nem térnék ki, hosszabb, hóakadály-veszélyes utakra készülve úgyis mindenki felkapja a lapátot, szőnyegdarabot, stb... Most a mindennapokra koncentrálunk:
- autómosó kefe - természetesen nem a tisztaságmánia levezetésére, hanem az autóra eső hó lesöprésére. Azt a 3 percet,amit az autó teljes letakarítása jelent, senki ne sajnálja, legalább bemelegszik az utastér és a motor, ha addig járni hagyjuk. Ragaszkodjunk a lágy keféhez, ne akarjuk pótolni cirokseprűvel, vagy valami okos lehúzószerszámmal, mert a fényezés látja kárát !
- zárolajzó jégoldó - természetesen ne a kesztyűtartóba készítsük be, legyen mindig zsebben !
- jégkaparó, jégoldó, páratörlő kendő, esetleg párátlanító spray - ezeket talán nem kell indokolni. A jégoldó spray tekintetében legyünk igényesek, vettem már benzinkúton olyan noname jégoldót, ami a fényezést is oldotta...
- kesztyű, sapka, esetleg vastagabb "játszóskabát" - előfordulhat, hogy az egyébként optimistán, relatív vékonyan öltözött sofőr ("úgyis van fűtés az autóban!") egyszer csak fél-egyórás hótakarításra szorul... Nos, a plusz meleg ruha helyet nem nagyon foglal, de igen jól jön ilyenkor. Nem beszélve arról, ha esetleg hidegben némi rendkívüli esemény miatt szervízelni kell, vagy csak másoknak akarunk segíteni...
- hólánc - Ha van, legyen már benne az autóban mindig, nem foglal annyi helyet, mint amennyit segít, bármikor szükség lehet rá. Saját magam is kerültem olyan helyzetbe, hogy reggel munkába menet nyoma sem volt hónak, késő délután viszont az egyetlen voltam, aki 15 km/h felett is tudott közlekedni a 20 centis hóban - az M0 belső sávjában !!!
- indítókábel, vontatókötél, szerszámkészlet, egyéb életmentő cuccok - mi is kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy ezekre szorulunk, de akár másnak is szüksége lehet rá - csak gondoljunk bele a legutóbbi olyan szituba, ahol mi álltunk tehetetlenül az út szélén, és senki sem vette a fáradtságot, hogy megálljon segíteni, vagy csak érdeklődni. Egyébként alapvető szabály: Bajban lévő dekoratív szőke hölgyeknek segíteni kötelező ! :)



Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (4,8/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr77665997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pbakondy 2008.09.18. 09:21:55

...ha a napi átlaghőmérséklet +7 Celsius-fok alá esik, nem?
-7 foknál már veszett fejsze nyele :)

tomnemtom_ori 2008.09.18. 10:00:59

pbakondy : természetesen igen, köszönjük, javítva.

Lally 2008.09.18. 10:58:58

Ezek szerint te ellenzed a kerekek kb. 10 000 kilométerenkénti felcserélését (rotációját) ? Még A Surányi is azon a véleményen volt, hogy ha egyszerre akarjuk eldobni a négy(öt) gumit, akkor cseréljük tengelyenként és oldalanként is.
Nálam is sokkal jobban kopik a két első, úgyhogy "hátulsó pár elöre fuss". Csak a gumi külső oldalára kell figyelnem/Conti premiumContact 2/. És még a Gumidoki is ilyesmit mond...

tomnemtom_ori 2008.09.18. 11:06:08

nem ellenzi, felhívja a figyelmet, hogy kizárólag olyan forgásirányú kerékre célszerű felszerelni, ahogy addig volt. tehát ha leszedik felniről, akkor legközelebb lehet a bal hátsóból jobb első.
ha felnin van, csak azon az oldalon javasolt használni, ahol addig volt.
a gumi szerkezete a centripetális erők hatására beáll, elrendeződik, ha fordítva forgatod nagy sebességgel, szálszakadástól kezdve érdekes tüneteket produkál.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.09.18. 11:18:30

Ott a mondanivalóm tomnemtomnál, nem ismétleném :)

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.09.18. 11:44:55

Ennek a "hátulsó pár elöre fuss" taktikának vannak azért olyan esetei, amikor bicska-zseb vonalon nyitásgyanússá válik a helyzet (számomra) -pláne télen.

Egyszer kell csak rosszkor, rossz helyen megcsúszni/pördülni. Ha kopott, akkor KUKA, nincs olyan hogy jó az még hátra...

...vigyázzunk magunkra, és egymásra is!

Cserebere: Normális gumis nem véletlenül zsírkrétázza fel ezeket: JE, BE, JH, BH
süti beállítások módosítása