Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Vasárnapi matiné

2009.02.22. 19:45 | prokee | 53 komment

Címkék: autó trabant technika

Eredetileg nem akartam postolni (postolgatni) az Autófília-flotta legújabb darabjáról, hiszen egy kívülállónak nem lehet túl izgalmas egy Trabant felújítása. A hátsó futómű bontásakor azonban MacGyver-i és Csikós Zsolti magasságokba emelkedett a szakmaiság, ráadásul annyira kevés infót csepegtetünk, hogy a "szerkesztőségi" levlistán már azt pedzegetik a többiek, hogy a Turul GT-n dolgozunk.


AngElA első képei, a bontóban, ahová előző gazdája szánta.

Nos, erről szó sincs. Azt ugye már tudjuk, hogy egy bontásra szánt, meglepően jó karosszériával és gyönyörűen muzsikáló motorral rendelkező Trabantot sikerült igen kevés pénzért megmentenünk, amivel Tomnemtom Trabant-éhségét fogjuk csillapítani. Az előzetes eredmények szerint megfelelő eszköznek tűnik, TNT ugyanis elkezdett mosolyogni, emberekkel barátkozik, és már több, mint egy hete nem harapott meg járókelőket. Az alábbi képet érdemes összevetni a Belsőség-Autófília party plakátjával...


Tomnemtom és szíve választottja

Az igen hamar kiderült, hogy a már említett motoron és karosszérián kívül gyakorlatilag mindennel van probléma, ám a hibátlan bontott Trabant 1.1-alkatrészek szinte teljes palettája megtalálható nálam a garázsban, így különösebb költség nélkül tudjuk a gépet újjávarázsolni. Az idő viszont igen sürget. Az autó átírásárát 15 napon belül meg kell ejteni, ezt tudjuk. Azonban érvényes műszaki vizsga nélkül ezt nem teszik meg.

Mivel mára egyetlen nap műszaki sem maradt az autón, először is vizsgaképessé kell tenni, majd biztosítás, zöldkártya, vizsga (adatlapra), majd okmányiroda.

Ez viszont magában hordozza, hogy néhány dologra akut, átmeneti gyógymódot kell találnunk, még akkor is, ha később, a vizsga után ezeken újra végig kell mennünk, és tisztességesen megoldani, az időtől már kevésbé szorongatva.


Por, por és por mindenhol

További nehézséget jelent, hogy igen nagy valószínűséggel kifogtuk a világegyetem egyetlen olyan autóját, amelyet SOHA nem mostak le, nem takarítottak sem kívül, sem belül. Első gondolatunk az volt, hogy a gép legalább 40 éve állhatott egy cementgyár rakodórámpája mellett, ugyanis  MINDEN külső és belső alkatrészét vastag, rágyógyult, finom porréteg fedett. A fenti képen talán érzékelhető mindez, ami ott fekete, azt már kézbefogtuk, megtisztítottuk.

Ahogy a projektbe belefogtunk, teljes egyetértésben két mondatban megbeszéltük, hogy a fent említett kompromisszumok szóba sem jöhetnek olyan szerkezeti egységeknél, amelyek a közlekedésbiztonság szempontjából fontosak. Ilyen természetesen a fék, kormány, futómű, de például az üzemanyagcsövek is. Halasztható azonban a karburátor tisztítása, vagy az ajtókárpitok cseréje, ezeket majd a vizsga után megoldjuk.

Még aznap este nekiláttunk, a teljesség igénye nélkül az alábbiakon vagyunk túl eddig:


Ez volt a gyújtáskapcsoló...

- üzemanyag- és kartergáz-visszavezető csövek cseréje - eredeti, sz*rrá repedezett csövek voltak bent.
- elektromos rendszer javítása - hihetetlen mennyiségű fölös kábelt, kapcsolót, csatlakozót dobáltunk ki, nem kevés csupasz csatlakozást szigeteltünk le, megjavítottuk a szétégett, billenőkapcsolóval kiváltott gyújtáskapcsolót.
- komplett kormánymű cseréje - igen nagy szerencsémre van egy kifogástalan állapotú kormányművem gömbfejekkel, egészséges gumiharanggal, egy olyan autóból, amely szintén bontóba került, ám előtte pár hónappal teljes felújításon esett át.
- váltóállvány javítása - tipikus négyütemű Trabant-betegség, a váltókulisszát tartó lemezállvány porrá rohad szinte mindegyik autón.
- bovdenek felélesztése - kivétel nélkül minden egyes bovden (még a fűtésszabályzó is) teli volt tömve valami furcsa szürke zsírral, amelyet elsőre gumiam-pasztának azonosítottunk, ugyanis jobban ragadt, mint csúszott. Az összeset kibontottuk, beáztattuk WD-40-nel, majd vissza. Ég és föld.


Dolgozni csak rendes szerszámmal érdemes, többet spórolunk, mint amennyibe kerül

- Első futóművek szét-össze - mindkét első kerékcsapágy és féltengyel halálközeli állapotban volt, a hazaúton igen komoly figyelmet keltettünk a diódarálóba öntött gyöngykavics hangját utánzó első futóművel. Csapágyakat csonkkal együtt cseréltünk, ugyanabból az autóból, amelyből a kormánymű származott. Féltengelyek szintén bontottak, de szinte újak. Lengőkart csak az egyik oldalon kellett cseréljünk, a másikon egy porvédővel megúsztuk.


Sem golyó, sem kosár, ez már csak egy fél féltengely.

A futómű bontásakor már bosszantó nehézségekbe botlottunk. Kifejezetten szívás volt megbontani például a kormánygömbfejeket. Hiába volt speciális gömbfejkinyomó szerszámunk, arra nem készültünk fel lelkileg, hogy az egyik oldalon az anya lazítására a gömbfej kiugrik a kúpból, és kompletten elforog.

Persze ezek a szakma apró szépségei, az autószerelő nem azonos az alkatrészcserélővel. Kis gondolkodás után igen kevés apai örökségem egyikét, a lengyel, "lakótelepi" kissatut kaptuk elő, amivel a gömbfej gyönyörűen beszorítható a kúpba.


Lakótelepi satu mint gömbejszorító

Az igazi szívás persze csak ezután jött - a hátsó futóműnél. A kerékcsapágyak hasonlóan ijesztő hangot adtak, mint elöl, plusz a hátsó fék vagy nem fogott, vagy nem oldott, így megkerülhetetlen volt a két dob lebontása.


Független hátsó felfüggesztés 1957-től - bocs, Ignisek, új Swiftek...

Így fest a Trabant 1.1 hátsó futóműve. Ahogy látszik, a tengelycsonk (10) két csapágyon (11) és egy távtartógyűrűn (12) keresztül hátulról van betolva a lengőkaron lévő csapágyházba (4), majd némi zégergyűrű- (14) és szimmeringfedéssel (15) érkezik rá a dob (16), majd alátét és a csonkanya (13-19).

Nekünk már a gyárilag felhelyezett, és azóta igen messziről elkerült csonkanya lebontásával meggyűlt a bajunk, pedig igen markos, "még-volt-benne-anyag" gyártmányú 36-os csillagkulccsal, és ehhez súlycsoportban passzoló kalapáccsal rendelkeztünk. Amikor a kulcs végén két lábbal ugrálva a bakról el-elemelkedett az autó, arra jutottunk, hogy levágjuk az anyát, ám ez sem volt egyszerű. Az NDK gépipara valószínűleg a dél-Afrikai gyémántbányákból származó nyersanyagokból készítette a csonkanyákat, egy óra elteltével ugyanis még a perem felénél sem tartottunk. A kitartás, a türelem, és legfőképp a mélyről fakadó, fékezhetetlen düh persze megtette hatását, az anyag engedett.

Innen felgyorsultak az események, alig háromnegyed óra kellet csak, hogy a kőkeményen rögzült önbeállók által a dob falára szorított pofák ellenében a dob lekocogtatását feladjuk. Maradt a csonk kiütése hátrafelé, amihez a komplett rugóstagot ki kellett szerelni a tartóvillájával együtt - csupa rozsdás, sárral vastagon bevont, beszakadásveszélyes csavar, köszi!

(Itt akad egy kis logikai és időrendi bukfenc az egyszerűség kedvéért - valójában a csonkot először beljebb ütöttük, majd levettük a dobot, és ezután ütöttük ki hátrafelé a csonkot - ezt csak a típust ismerő kötekednivágyók kedvéért jegyzem meg :) )


Ott vigyorog a rohadék...

A csonkkal azonban még volt egy kis probléma. A fenti ábrán, és talán ezen a nem túl jól sikerült fotón is látható rajta egy apró dudor. Nos, ez a dudor a fékdobot elfordulás ellen védő ék, vagy talán pontosabb a "stift" szó. Egy nyolcas átmérőjű furatba dugott henger, amely, ha helyén marad, megakadályozza, hogy a csonk átférjen a csapágyak belső gyűrűjén. Kiszedni viszont nem egyszerű, hiszen alig másfél-két milliméternyire emelkedik ki, ráadásul anatómialiag korrekt krumpli alakot öltött a valamikor kör keresztmetszete.

Itt jött képbe a post elején emlegetett MacGyveri "Akkor Gondolkodjunk!" hozzáállás.

Tudni kell, hogy ez a stift összeszerelt állapotban komoly terhelést nem kap, sem menet közben, sem fékezésnél, sem máskor. Egyetlen szerepe, hogy a szereléskor ne engedje elfordulni a fékdobot a csonkhoz képest, mert ez esetben nem lehetne meghúzni a csonkanyát. Mivel a közlekedésbiztonság szempontjából nem kritikus alkatrész, nem is készül túlzottan kemény anyagból. Ez részben kellemetlen, hiszen könnyed deformálódik szereléskor (és így például nem lehet tisztességesen kiszedni), részben pedig kellemes, hiszen puha anyaga könnyen megmunkálható.

Na, ha könnyen megmunkálható, akkor munkáljuk meg! Nevezett stiftet megtámadtuk egy 2.5 fúróval, majd egy 4.5-essel. Érzékenyebb lelkületű gépészek most fogják be minden érzékszervüket - ezután a fúrógépbe egy M5-ös menetfúrót fogtam be, és szép lassú fordulaton menetet fúrtam a stiftbe.


Ki lesz az erősebb?

Ha pedig van ott egy M5 furat, abba akár behajthatunk egy M5-ös csavart is. Már csak azért is tűnik jó ötletnek, mert a tengelycsonk zsákfuratának aljára előbb vagy utóbb fel fog ülni a csavar, és továbbhajtva elkezdi kitolni a stiftet. Nosza, tegyünk egy próbát!


Az a bizonyos hűlt hely...

A nyolcas T-kulcs kiválóan tette a dolgát, és végre felszabadította a vágyott lyukat. Ezzel kikerülhet a csapágyakból a tengelycsonk, majd a házból a csapágyak is.


A segéderő


Már csak takarítani kell...

Persze a kiműtött "bütyök" további használatra alkalmatlan, pótolnunk kell. Egy rendes garázsban ez nem lehet akadály, amíg akad régi, csorba 8mm-es fúrószár. Flex a kézbe, szemmérték élesít, lehet stiftet vágni.


Az összeszerelt csonk, új csapágyakkal, szimmerringgel és stifttel

Nos, valahogy így állunk ma estére. Hátra van még a jobb hátsó fékpofák és a dob felszerelése, lengéscsillapító beépítése, kézifék beállítása, féklégtelenítés (valószínűleg a folyadék cseréjével), no meg persze rengeteg takarítás...




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (4,1/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr57958862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rá Dios 2009.02.22. 21:17:27

Ha egy politikusról kiderülne, hogy akár csak fele ennyira érti a dolgát, mint Ti az autót, boldogan és megnyugodva szavaznék rá.
Ez azonban lehetetlen: aki ért valamihez, az teszi a dolgát, stiftet cserél, operál. tanít, főz, meg ilyesmi, aki nem, az bennünket képvisel :-)

teddybear01 2009.02.22. 21:24:53

Ha kevés az idő a műszakira való felkészítésre, jelentkezzetek be átíratásra a gödöllői okmányirodára. Tavaly a haverom másfél hónappal későbbre kapott időpontot, én 2002-ben két és fél hónapig járkáltam az igazolásukkal. Vésztőn az egyik rendőr röhögőgörcsöt kapott az igazoltatáskor.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.02.22. 21:30:44

De fura első felni/dísztárcsa? Gyári?
Nagyon kivánvcsi vagyok a rendbeszedett gépre. Kipucolva, lemosva. Már előre örülök. ezek a szép kihívások. Ráadásul mekkora öröm, amikor a végén (majdnem) minden patentul működik!

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.22. 21:34:36

streetsta:
Hát, nem gyári. Seat Marbella, talán. Kupak meg Renault.
De annyira jól néz ki, hogy már elkunyeráltam Hamiltonra :)))
Ezen gyári Trabant-felni lesz, aszonta TNT.

Rocko- 2009.02.22. 21:38:14

azé' kemény munkát fektettetek bele, igen jó lesz a gép.

és kéne hirdetni ilyen elvakult autószerelőversenyt, Csik vs. prokee v vmi hasonló. :D

zalkapone 2009.02.22. 21:39:05

Ha átiratásnál fogy nagyon az idő, szóljatok nyugodtan. Van Pest mellett ismerős az okmányirodán, fél óra alatt megcsinálja!

zalkapone 2009.02.22. 21:41:06

A háttérben egy Escort van?

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.22. 21:42:58

Az első képen ? Egy Ibiza '92, 1.2i vagy 1.5i, már nem emléxem.

zalkapone 2009.02.22. 21:45:13

Elsőre hasonlónak tűnt...

mx3 2009.02.22. 21:52:46

De azért müszaki nélkül simán átirnak ám egy autot,nem kell hozzá ismerös. A Magyar Köztársaságban biztos. Ahol ti éltek lehet nem.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.22. 21:55:58

mx3:

www.nyilvantarto.hu/kekkh/kozos/index.php?k=gepjarmu_hu_tulajdonuj

A kérelemhez csatolni kell:

* a járműhöz korábban kiadott forgalmi engedélyt,
* a jármű korábban kiadott törzskönyvét, kivéve az e rendeletben meghatározott eseteket,
* a forgalmi engedély és/vagy a törzskönyv mindenkori illetékének megfelelő illeték megfizetését tanúsító igazolást,
* tulajdonjog megszerzését igazoló okiratot,
* a Műszaki Adatlapot, kivéve, ha a műszaki érvényesség a forgalmi engedély adattartalmából megállapítható.

Hoppá. Vizsga adásvételivel, kapunk adatlapot, aztán azzal lehet átíratni.

series_one (törölt) 2009.02.22. 22:14:43

"Az autó átírásárát 15 napon belül meg kell ejteni, ezt tudjuk. Azonban érvényes műszaki vizsga nélkül ezt nem teszik meg"

tárgyi tévedés.
nem állítják ki az új forgalmit, az igaz, de attól még a tulaj nevére kerül az autó.

zalkapone 2009.02.22. 22:19:17

Adminisztratív műszaki vizsga nem játszik?

mx3 2009.02.22. 22:21:29

A belinkelt oldalon valoban ez van,de a gyakorlat az, hogy átirják és utána kivonják a forgalombol. Ez elönyös a költségvetésnek is (átirási illeték) és a tulajnak is ( teljesitmény ado stb). Majd a müszaki adatlap bemutatásakor, a forgalomba visszahelyezéskor beragasztják, vagy beirják az érvényességet a forgalmiba, és felragasztják a matricát a hátso táblára. Különben senki sem vehetne müszaki nélküli gépjármüvet Magyarországon, vagy ha megteszi elég komoly következményekkel számolhatna. (dupla átirási illeték, forgalombol valo kivonás stb.) Hát ez igy van.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.22. 22:26:15

zalkapone:
Nem vagyok feltétlen híve. Főleg, hogy mindenképpen meg kell csinálnunk, TNT közlekedni akar vele, nem szobadísz lesz.

mx3:
Lehet, hogy igazad van, sosem próbáltam ki - én ilyen oldschool szabálytisztelő vagyok :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.22. 22:27:09

"Különben senki sem vehetne müszaki nélküli gépjármüvet Magyarországon, vagy ha megteszi elég komoly következményekkel számolhatna. (dupla átirási illeték, forgalombol valo kivonás stb.)"

Ez egyébként Mo-n szokta izgatni a hivatalokat ? :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.02.22. 22:29:11

@mx3:

namost a költségvetésnek semmiképp nem használ.

-A forgalomból való ideiglenes kivonás 1800 forintos csekk, visszahelyezéskor szintén ugyanannyi.

-A teljesítményadót pedig az fizeti, akinek a kocsi a tárgyév első napján a nevén van, tehát TNT nem.

mx3 2009.02.22. 22:38:49

Prokee: Valamit félreértesz, ez nem simlizés ez a gyakorlat. Lehet söt láttam, hogy a belinkelt oldalon ez van de valoszinüleg a gyakorlat ebben a ritka esetben felülirta a törvényalkoto butaságát. Scheerti: Igazad van a költségvetésnek jobb lenne ha ilyen esetben mindenki dupla átirást fizetne,de a gyakorlat akkor is ez.

boibo 2009.02.22. 22:44:22

prokee,
annyira jó volt ez a poszt, végig izgultam és/vagy röhögtem az egészet.

Hát még, ha értettem volna is, miről van szó...! :DDD

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.02.22. 22:46:23

@mx3:

Igazából a gyakorlat az, hogy mindenki csúszik az átírással. A legtöbb helyen nem kötnek bele, ha valahol mégis, akkor olyan helyre kell vinni, ahol tuti nem.

Ilyen pofátlanul magas adminisztrációs költségekért cserébe az ember talán elvárhatja, hogy ne basztassák pár nap késés miatt.

mx3 2009.02.22. 22:48:11

Ebben igazad van.

zalkapone 2009.02.22. 23:01:39

@prokee:

Mivel úgyis megcsináljátok, ezért nem gáz szerintem. Így nyertek annyi napot, amennyi a tökéletes munkához kell. Tom úgysem fog félkész koporsóval járni.

Rocko- 2009.02.22. 23:25:03

zalkapone 2009.02.22. 23:01:39
így van, igazából a műszaki megfelelés csak az átíráshoz szükséges, amúgy meg jól meg lesz csinálva az autó.

zalkapone 2009.02.22. 23:44:37

@Rocko-:

Inkább ajánlok be egy ilyen autót, mint a rokon taxis mercijét... :-)

kkn 2009.02.23. 00:47:54

Ejnye, ejnye, Prokee, pont te rúgsz bele a Suzuba, amikor a tiédben is független volt hátul?
Ráadásul az új Swiftnél megjelenésekor komolyabb, drágább autókban is szintén meg lehetett találni a költségkímélő csatolt lengőkart hátul. Akkor pont az ócsójános márka ne használná?

Csak nem kezdesz te is Suzugyűlölő lenni ( hehehe ), mint a roma srác, aki beáll skinhead-nek, és amikor ezért lepofozza a család, arra a következtetésre jut, hogy bár csak egy napja bőrfejű, de már nagyon utálja a cigányokat.

Kösz jól vagyok! Ne tessék aggódni! · http://tudtad.blog.hu 2009.02.23. 06:02:48

Mmmm Trabi. Nekem is volt, szerettem. Mikor a daru megfogta a tetejénél fogva, és bedobta a konténerbe, még a szemem is könnybe lábadt. Eltávozott.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.23. 06:57:10

kkn:
Pont ezért nem értem, miért kellett a régi Swift után "visszalépni" - de a post azért korántsem erről szól :)

Kifordított kacagány 2009.02.23. 07:22:22

tisztelem a heroikus küzdelmet, amit folytattok, de tekintve, hogy milyen autók járkálnak az utakon érvényes műszakival, a műszaki vizsga intézményét talán nem kellene ennyire felértékelni.
persze értem én, ha szorít az idő, az még nagyobb erőbedobásra ösztönöz:)

oggy71 2009.02.23. 07:23:10

Mmm.. Imádom az ilyen jó kis
ekecs dolgokat!!
Annó sógorom is vett egy "enyhén" lepukkant 4-takt Warnyút "apró" váltóhibával, kicsike zséé.
Aztán történt egysmás!
Miko éjjel ketőkor tanácstalanul üldögéltünk a váltó szétkapott alkatrészkupaca mellett...
De a vége heppiend lett, s az autó még működött jó sokáig!

Kifordított kacagány 2009.02.23. 07:24:21

apropó, a biztosítékpótlót is kicseréltétek már? most legalább tudjuk, hogy mihez tartozott:)

arthur877 2009.02.23. 07:44:32

Bárki bármit is mond, ha most rendesen összerakjátok a gépsárkányt, ez a trabi gond nélkül fog éveket menni!
Nekem is volt, imádtam, csak egyedűl rohangálós autóm volt, de amikor már a fentartható járművek száma több lett a családi költségvetésben megengedettnél, el kellett adnom!
És most a poén!
Egy Magyar származású Belgiumi állampolgár vette meg, és vitte ki hozzájuk!!!

InterHOOD 2009.02.23. 08:52:26

Sziasztok!

Kérdésem lenne:
most vettem egy patika állapotú 1. tulajos 2T Trabit.A műszakija tavaly májusban lejárt,zöldkártya szintén. Akkor most csak úgy tudom átiratni,ha van érvényes műszakija????? Nincs valami más megoldás?? Nem akarom használni,hanem megtartani az utókornak..
Ráadásul ha csak műszakival megy az átírás azért is gáz,mert rossz idő van, és nem akarom elővenni, 22e km, gyári gumik stb...
Help me plíz!

köszi!

Kifordított kacagány 2009.02.23. 10:28:49

ha nem akarod használni, hanem csak eltenni, akkor vonasd ki a forgalomból
később bármikor újra üzembe állítható lesz. már ha akkor még engedik és nem akarják rádfogni az ország co2 termelésének a kétharmadát:)

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2009.02.23. 12:40:06

InterHOOD
Ha jól tudom, mivel most vetted, te már nem is helyezheted forgalomba. "kétüteműekről szóló jogszabály" szerint.
De majd Trabantász úr megmondja.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.23. 12:47:31

feketenap:
Rosszul tudod, nézz kevesebb Mónika-Showt ! :)

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2009.02.23. 13:16:13

@prokee: Melyik is ez a jogszabály prokee, amiben bent vannak a kétüteműekről szóló előírások? Mikor kaphat zöldkártyát, meg ilyenek.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.23. 13:27:39

6/1990 KöHéM rendelet és az ő kiegészítései.

Fox888 2009.02.23. 13:46:29

Ér ennyi melót egy trabi?

Fox888 2009.02.23. 13:47:01

Egy 2 ütemü még csak-csak de egy 4

T-boy (törölt) 2009.02.23. 14:23:27

Régi szép idők..
Nekem is van 32-36-os csillagkulcsom, 6 maki/kb 36ft/volt az ára.
Az NSU Max hátsó tengelyéhez kellett/a túra vége felé gyakran/,de
attól kezdve sátrat is csak azzal vertem.Úgy visszhangzott az egész Vág-völgye
éjszaka,hogy a többi sátorban felébredtek..
Ja,megszakítani nem lehet.

Csikós Zsolt 2009.02.23. 14:37:07

@Kifordított kacagány:
Ezt már pár éve nem teheted meg. Fél évre lehet kivonni ideiglenesen, aztán fél év további ideges hosszabbítást kaphatsz, utána le kell adnod bontóba. Forgalomba visszaállítani utána már csak 31 évesen, veteránvizsgával lehet. Ahhoz pedig nem árt, ha újszerű a gép.

Csikós Zsolt 2009.02.23. 14:39:01

prokee, a váltó nem szar? Úgy tudom, azon vérzik el a legtöbb négyütrabi.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.23. 14:43:53

Csikós Zsolt:
Hibátlannak tűnik, már megkóstoltuk friss olajjal, jó féltengelyekkel és kerékcsapágyakkal.
Egyébként nem kritikus pont, igazán rosszakat csak olyat láttam, amiben észrevétlenül megszűnt a váltóolaj, és sokat mentek így vele :)

Lowtyo 2009.02.23. 15:09:51

és angélának hívják!
nem eladó?

Kifordított kacagány 2009.02.23. 16:51:33

prokee · www.safetyarea.hu 2009.02.23. 12:47:31
amennyire én tudom, új beszerzés esetén megszűnik a károsanyag kibocsátási "kedvezmény" és nemtudommettől már ilyent csak az kaphat, akinek x ideje a tulajdonában van egy ilyen.
de ezt te biztos jobban tudod, mesélj róla, mert bár az asszony erősen tiltakozik, már én is elgondolkodtam egy ilyen gombokértmegvásárlósrendszámnélkülasufnibarakósunalmasnyugdíjasévekbenörömködős megoldáson.

Csikós Zsolt 2009.02.23. 14:37:07
öööö, ez szerintem nem egészen így van. köteles vagy szakszerűen elbontatni és erről igazolással rendelkezni, de az tudtommal nincs meghatározva, hogy mikor kell elbontani. ha meg tudod mutatni, hogy ott áll a garázsban, akkor senkinek semmi köze hozzá, hogy miért áll ott, a tulajdonod. csak kidobnod nem szabad.
és akkor mi van azokkal a vasakkal, amelyek hobbi célra ökörködni vannak számos embernél. tele van velük a hasznaltauto.hu. azok honnan vannak?
a veterános forgalomba állítással egyetértek, de gondolom ha itt egy tip-top gépről van szó, akkor később mindenképp csak ilyen jöhet szóba.

rognork 2009.02.23. 17:13:35

én csak annyit kérdeznék, hogy minek terveztek annyi levegőt abba a motortérbe? vagy csak én nem veszem észre az aggregátot?
;)

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.23. 18:28:36

rognork:
Hmmm, ha tudnád, milyen szűk tud lenni ott a hely, ha bele akarsz tenni egy injektort a gáz mellé :DDD

KK:
Amit írsz az 1. csak kétütemre vonatkozik 2. valójában a kutya nem foglalkozik a kérdéssel, annyira nem mérvadó már a megmaradt néhány kétütemű Trabant károsanyagkibocsájtása a futásteljesítményre vetítve.

bontás: ha fizeted a teljesítményadót és a biztosítást, tényleg tárolhatod otthon a garázsban vizsga nélkül az autót, hiszen így jogilag forgalomban tartod.
A papír nélküli hobbiautók egy része külföldről érkezett, más része még a bontási kötelezettség előtt került ki forgalomból. Ma már ezt hivatalosan nem tudod megtenni.

Kifordított kacagány 2009.02.23. 19:38:40

prokee · www.safetyarea.hu 2009.02.23. 18:28:36
természetesen kétüteműről beszéltünk.

nem tudom, nekem ez a bontásosdi, ahogy ti mondjátok nem tűnik se logikusnak, se életszerűnek. miért tartanám forgalomba, ha nem használom és miért fizetnék utána forgalom utáni adót, ha nincs forgalomba. ennek utána fogok járni, mit ír a jogszabály.
meg akkor ott vannak még a korábban kivont autók is. ha ez így működi, akkor elvileg a már korábban kivontat sem lehet forgalomba állítani. egy biztos, bontóból nem lehet, mert a bontósnak el kell számolni az alvázszámmal(konkrétan az érintett elemmel, ezt egy bontós mondta), veteránként meg csak azzal lehet vizsgáztatni.
a másik, hogy az egyetlen indoklás a hivatalos bontásra csak a környezetszennyezés elkerülése. ha én igazolni tudom, hogy ilyen nem történik, akkor milyen alapon rendelkezik bárki is a tulajdonom felől?
kíváncsi lennék a jogszabályra, ha van valakinek ilyenje, akkor ne kíméljen, bátran küldje.

Kifordított kacagány 2009.02.23. 19:43:03

prokee · www.safetyarea.hu 2009.02.23. 18:28:36
természetesen kétüteműről beszéltünk.

nem tudom, nekem ez a bontásosdi, ahogy ti mondjátok nem tűnik se logikusnak, se életszerűnek. miért tartanám forgalomba, ha nem használom és miért fizetnék utána forgalom utáni adót, ha nincs forgalomba. ennek utána fogok járni, mit ír a jogszabály.
meg akkor ott vannak még a korábban kivont autók is. ha ez így működi, akkor elvileg a már korábban kivontat sem lehet forgalomba állítani. egy biztos, bontóból nem lehet, mert a bontósnak el kell számolni az alvázszámmal(konkrétan az érintett elemmel, ezt egy bontós mondta), veteránként meg csak azzal lehet vizsgáztatni.
a másik, hogy az egyetlen indoklás a hivatalos bontásra csak a környezetszennyezés elkerülése. ha én igazolni tudom, hogy ilyen nem történik, akkor milyen alapon rendelkezik bárki is a tulajdonom felől?
kíváncsi lennék a jogszabályra, ha van valakinek ilyenje, akkor ne kíméljen, bátran küldje.

rognork 2009.02.23. 20:53:37

@Kifordított kacagány:

elég egyszerű a magyarázat, hogy miért is fizeted a fizetnivalót. van egy öreg romod, amit talpra akarsz állítani x év múlva. ha kivonod, akkor veterán vizsgával jöhet vissza, az meg ugye nem baráti a pénztárcád irányába. vagy pedig fizetgetsz:
- teljesítmény adó gyakorlatilag ezekre a gépekre semmi (nekem pl a 15 éves 68 lovas stiftre vmi 6000 pénz volt évente)
- bizti meg minek, ugye
Ebből a pár ezresből sok évig tudod "forgalomban" tartani a gépet, míg egy hivatalos bontás - kivonás jóval drágább, ha jól tudom.

kkn 2009.02.24. 01:20:44

Tudod Prokee, a tiédet még más világban tervezték ( hogyne tudnád, hehehe ). Pénzügyileg leginkább. Amellett sikerült olyan sokáig gyártásban tartani, hogy a drgább megoldások kiadásai bőven megtérültek.
Sajnos ez nem az a kategória, ahol a profiton kívül valami nimbuszért is gyártanának. Meg a többségnek szinte mndegy, mi van a borítás alatt, az érdekli, amit lát.
Így a Suzuki nem visszalépett, mert a saját profitorientációjában ez előrelépés volt, ugyanazt a feladatot olcsóbban megoldotta, tehát a saját céljai teljesültek.
Sajna ez van, van, ez már az a világ, ahol diesel Porsche-k és luxus Volkswagenek futnak az utakon.

zalkapone 2009.02.24. 19:47:47

Ha a Mustangból is lesz dízel, akkor elköltözöm tanyára, és csak disznókat hízlalok életem végéig...
süti beállítások módosítása