Formatervezés az autóiparnak egy nagyon fontos, sok esetben teljesen külön kezelt - bérbe adott - szegmense. Mai világunkban egy adott autó formáját több lényeges, összetett szempont szerint kell tervezni. Természetesen legyen tetszetős, anyagok harmonizáljanak a formával és nem utolsó sorban a Cw. érték minél kisebb legyen a kamrában, úgy hogy az autó használhatósága és praktikuma ne vesszen el az áramvonal oltárán. Voltak ennek a törekvésnek kevésbé ismert úttörői a Szovjetunióban is.
Alekszej és a Gaz "Aero" 1934
Őszinte leszek, amikor eldöntöttem hogy miről is fog szólni ez a poszt, elsőre kézenfekvő volt hogy egy kicsit degradáló stílusban írom körbe a témát. Végül is, ennek a térségnek ebben az időszakban (talán később is) készült iparcikkei jelentős különbséget mutattak a másik rendszerben készült árukkal, ezt értem például az autókra is. Divat volt szapulni az esztergagépet, hűtőt, kávéfőzőt és mindent amibe egy kicsit több anyag került, kicsit ormótlan volt és CCCP volt a hátuljára vagy az aljára írva. Az anyagot gyűjtve rá kellett döbbennem hogy ebben az esetben nem is annyira egyértelmü a támadás, pedig itt aztán gyűlnének a jelzők a képeket látván. Viszont figyelembe kell vennünk hogy ez az autó mikor és milyen körülmények között készült. Ennek fényébe érdemes összehasonlítani korának "konkurenciáival".
Fiat Balilla Sport 1934 /Pininfarina/
Mercedes Benz 500K 1934
Nissan 1934
Szovjetunióban járunk, 1934-ben, egy bizonyos Alekszej Nyikitin nevű kadét az Orosz katonai akadémián aerodinamikával foglalkozik és doktori disszertációját is e témának szenteli. Korlátozott lehetőségek ellenére, adatokat és információkat gyűjt a "fejlettebb" régiókból, majd ezek elemzése után építi meg saját - Aero - tanulmány autóját.
Gaz "Aero" 1934
Otthon, kölcsönkért alvázra saját tervezésű vázat készített, majd ezt burkolta az ideális "csepp" alakú formára. Az autó alapját a GAZ A-sorozat képezte, amit a Szovjet állam a Ford A-széria liszenszének megvásárlásával gyártott óriási darabszámban.
Ford "A" Modell
GAZ "A" Széria
Bár a műszaki paraméterei a forma szempontjából érdektelenek de összehasonlithatók a kor nagyjaival. Az 1270 kg-os tanulmányt egy 3285 ccm-es 4 hengeres 48 LE. motor hajtotta, melynek gyorsulása 0-80 km/h-ra 36 mp volt. Itt azért már lehet egy kicsit fintorogni. Ja, a végsebessége 106 km/h! Némi írónia a történetben hogy Alekszej teljesen más szakamai területen kötött ki, lánctalpas és kétéltű járművek fejlesztésében vállalt hatalmas szerepet.
Beszóltak