Szeretném kikérni az olvasók véleményét generált egy igen csak faramuci helyzetben, ami elég sok agresszót szül.
A fő szerepben: a törvényhozás az állampolgárral szemben.
Az alaphelyzet
Érdemes a képekre kattintani, nagyobbak lesznek, és segítenek a szituációk megértésében.
Adott egy Budapesten lévő külvárosi utca, lakó-pihenő övezetben, az északi végén egy kereszteződéssel, déli végén egy kijárattal. Az északi végen nyugat felől lehet bejönni, vagy tovább haladni egyenesen. Balra, még északabbra nem lehet behajtani, az ott lakók hivatalosan is zsákutcát csináltattak az utcájukból, az ő újépítésű házukban ne zavarja senki őket átmenő forgalommal. (Pontosabban nem zsákutca az, csak egy mindkét irányból behajtani tilos tábla van kihelyezve, illetve kb. 10 centiméter magas kődarabok, amelyen a normál személyautók fennakadnak. Az ottlakók terepjárói nem.) Tehát lehet kelet felé továbbhajtani, egyirányú utcába, és dél felé, az éppen tárgyalandó utcába. Az utcában korábban váltakozó irányú forgalom volt, mindenki ment amerre szeretett volna, aki ahova tudott lehúzodott, majd a másik mosolyogva megköszönve ezt elhaladt mellett.
Azonban jött az új idők szele, az M0-s forgalma közvetve ide jutott el, a lehajtó innen odébb van, 4 kilométerre, viszont a párhuzamosabb, nagyobb forgalmú útvonalat elkerülve ebből az irányból közelítik meg a Belvárost vagy a a belsőbb kerületeket. A fenti rajzon sárgával van jelölve ez az erősebb forgalmú szakasz. A legvégén egy beláthatatlan kereszteződés (van tükör, de elég keveset ér), onnan mindenki balra fordul, hogy elérhesse a Belvárost, de ehhez elsőbbséget kell adnia a kereszirányú forgalomnak. Igen nehéz kifordulni, láttam már olyat, hogy sofőr kiment jobbra, a nyúlfaroknyi jobbra kanyarodó sávhoz, majd a lehető legtermészetesebben megfordult az úton, tojva a sorra. Maradt tehát ennek a forgalomnak az a része, aki jobbra kanyarodna, időt spórolva, vagy mert arra volt dolga. Viszont a sor neki is ugyanúgy állt, ezért inkább a képen látható utcába kanyarodott be, átszáguldva a lakó-pihenő övezeten.
Ezt megelégelve a lakógyűlés lett összehívva, ahol megszavazták környék (lakótelep) forgalomrendezését, az utcák egyirányúsítását, valamint ennek az utcának az egyirányúsítását a nagyobb forgalom felé. (Ezzel kívánták megakadályozni, hogy egyesek ezen az utcán keresztül "csaljanak") A képen nincs rajta, de nyugat felé van egy utca, melyen elférne két sáv, de ezt is egyirányúsították, természetesen a sárgával jelöltt nagyobb forgalom felé. Így csak a harmadik utcán lehet észak felé haladni. Többség dönt, nem volt egyetértés, de a kisebbség belenyugodott ebbe a szituációba.
Megérkezett az Új rend viszont minden törvény annyit ér, amennyit betartatnak belőle. Szóval semennyit, a lakók csak az egyik irányból hajhatnak be, az átutazókat mindez nem érdekli, úgyanúgy közlekednek a szembeforgalommal, keletkezett ebből már több agresszív helyzet, hol csak ülvöltözésig fajult el, hol az embereket köpték le. Azokat, akik felhívják a figyelmet a szabályok betartására.
A post viszont nem ezért keletkezett, hanem a parkolóhelyek miatt. A környékbeli utcákban alakítottak ki újabb lehetőségeket, ezzel szemben itt sajnos nem. A rajzon észak felől kezdve, a bal oldalon látható két pirossal jelölt autót, az egyik (szelektív hulladékgyűjtő mellett) várakozni tilos tábla hatálya miatt is áll tilosban, a másik pedig egy bolt gazdasági bejárata miatt.
KRESZ 1. sz. függelék, III./d) Megállás: járművel a be- és a kiszálláshoz, vagy a folyamatos fel- és lerakáshoz szükséges ideig, illetőleg ha a vezető a járműnél marad egyéb okból legfeljebb 5 percig történő egy helyben tartózkodás.
e) Várakozás: járművel a megállásnál hosszabb ideig történő egy helyben tartózkodás.
Tehát az adott helyen nem lehet parkolni (mégis megteszik, rendőr is állt már oda), utána világos kékkel van jelölve egy járda, arra szintén nem parkolunk. Innentől dél felé már minden parkolóhely szabad, csak a szabad hely és a parkolási tudás szab ennek gátat.
A jobb oldalon kihagyott parkolóhelyen bármilyen irányban meg lehet állni, az egyirányúsítás nem az utca elején kezdődik. Onnntól dél felé csak az iránynak megfelelően lehet parkolni, és ahogy az ábra is mutatja, kapubeállóba nem parkolunk, még ha azon autóforgalom nincs is. Költöztető, mentő bármikor jöhet, nekik hagyunk helyet. A fenti ábra némileg csonka, lemaradtak bizonyos elemek. Innentől a kapubeálló-autó-autó-kapubeáló szisztéma ismétlődik.
A problémát a sövény melletti három parkolóhely okozza. Lássuk, milyen lehetőségek vannak.
A forgalommal szemben
Ez semmi esetre sem szabályos, emiatt az itt lakók kaptak büntetést a közterület fenntartótól, hogy szabálytalanul álltak.
33. § (2) Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos. Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton - egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve - hátramenetet végezni tilos.
Tehát vagy forgalommal szemben hajtottak be az utcába - megszegve a behajtani tilos szabályt és ezzel ugyanazt elkövetve, ami ellen tiltakoztak - vagy az utcában fordultak meg. Vagy tolatva hajtottak be az utcába, amire nehéz elsütni hogy csak a tolatáshoz szükséges 30 métert tették meg így. Kiálláskor viszont szabályt szegnek, ugyanis vagy megfordulnak vagy forgalommal szemben hajtanak ki.
A haladási iránynak megfelelően
Ez már szabályos, ellenben a sofőr oldalán fizikailag nem lehet kiszállni, túl közel van hozzá a sövény.
A haladási iránynak megfelelően - az út közepén
Ekkor már ki lehet szállni, viszont megszűnik az átmenő forgalom, nem fog elférni, vagy ha mégis, akkor kárt okoz valamelyik kocsiban. Vagy amelyik belóg, vagy amelyik vele párhuzamosan áll. Ekkor megszűnik 3 parkolóhely. Pontosabban hat, ugyanis senki se fogja kockáztatni hogy olyan helyre álljon, ahol megsérülthet a kocsija. Mert hogy ő leparkol, aztán más beljebb, így veszélyes helyzetbe hozva az ő kocsiját.
Pazarolva
Van egy olyan opció is, hogy a sövényben van egy kis bevágás - egy kukának. Az ember leparkol mellé, kiszáll egy kukához, majd két parkolóhelyet elfoglalva ott hagyja az autóját. Pontosabba három parkolóhelyet, ugyanis a harmadik autónak úgy kell megállni, hogy fenti opciókból válogathat: belóg a kapubeállóba, forgalommal szemben áll, vagy sövényben áll meg.
Sehogy
Igen, létezik ilyen opció is, az ember vegye meg az autóját, ez közterület, tegye ahova akarja, csak az adót fizesse be utána, a többi lényegtelen. Lehet mondani, hogy parkoljunk máshova, viszont nincs nagyon hely, vagy ott is csak, igen hosszas kerülővel lehet kievickélni a környékről. Nem támogatom azt, hogy az ember a wcre is autóval, de ez irreálisan, átgondolatlanul meghozott szabály, pazarolja csak ak értékes parkolóhelyeket.
A kérdésem: ebben a patthelyzetben mi a teendő?
Parkolni nem lehet, ha az ember épeszűen megállna, akkor megbüntetik, az átmenő forgalom ugyanúgy megmaradt, senki sem ellenőrzni, így most a nagytöbbség is annak a bizonyosnak a rosszabbik felére került, és azok is, akik ellenezték ezt - előre látva a kialakult helyzetet.
Szerintem ez egy olyan szituáció, ahol alkalamazhatatlanok a szabályok. Önök szerint?
Beszóltak