Nem túl régen Sanyi megaposztjában arra kereste a választ, mi az igazán megfelelő "válságautó" azoknak, akiknek feltétlen szükségük van autóra, de a lehető legkevesebb ráfordítással szeretnék megúszni.
Konklúzióként eredményt hirdetett, képzeletben az én nyakamba akasztva az Änäl Ättäckerrel díszített aranyérmet a maximális elégedettséggel használt, ámbár nemrég igen csúnyán megtört Suzuki Swift 1.0-ért.
Jelentem, nagyszabású ünnepség keretében visszaadnám a vándorserleget. Elpártoltam ugyanis a Swifttől, egy Mercedes-Benz W124 300TE 4Matic kedvéért.
ADATLAP
Vételár: 399.000 Ft
Ár (EUR): 1.445 EUR
Évjárat: 1988/6
Műszaki vizsga érvényes: 2010/8
Kivitel: Kombi
Állapot: Normál
Üzemanyag: Benzin
Sebességváltó fajtája: Manuális (5 fokozatú)
Hengerűrtartalom: 2962 cm³
Teljesítmény: 132 kW, 180 LE
Szállítható szem. száma: 5 fő
Ajtók száma: 5
Klíma fajtája: Manuális
Szín: Sötétszürke (metál)
Önsúly: 1.530 kg
Összsúly: 2.120 kg
FELSZERELTSÉGABS (blokkolásgátló), vezetőoldali légzsák, elektromos ablak, centrálzár, CD-s autórádió, autóbeszámítás lehetséges, dönthető utasülések, elektromos tolótető, faberakás, fűthető ülés, rendszeresen karbantartott, szervokormány, törzskönyv, összkerékhajtás, ülésmagasság állítás.
LEÍRÁS
Egy kis csemege 1988-ból, az autó extrái: KLÍMA, ABS, LÉGZSÁK, SZERVO, ÜLÉSFŰTÉS, GYÁRI ÁLLÓFŰTÉS, 4MATIC ÖSSZKERÉKHAJTÁS, ELEKTROMOS ABLAKEMELŐ, KÖZPONTI ZÁR, SZERVOMOTOROS CSOMAGTÉRAJTÓ... a hat henger sorban 180 lovat mozgósít, és mindezt hibátlanul teszi még ennyi idő után is.
Az egész azzal kezdődött, hogy Apamackó küldött a levlistára egy mélt, a fenti hirdetésre mutató linkkel. Első reakcióm csak a szokásos, túláradó érzelemről árulkodó "Dugnám!" volt. Aztán ahogy a napok teltek, rájöttem, öregszem. A kicsi, szűk, pörgős autók mellett lassan azt is el tudom képzelni, ahogyan a fűtött, prosztatamasszírozós ülésben terpeszkedve, a világtól elszigetelve halkan suhanok az autópályán.
Szép lassan megkapaszkodott a gondolat a fejemben: nekem szükségem van egy (relatíve) nagymotoros, tágas autóra, főképp, ha Universal kombi.
Az autóbuziságom persze nem tagadom meg, nekem vas kell, és persze benzin. Olyan autót akarok, ami nem köp koromfelhőt, nem kerreg, tehát benzines legyen. Ez az autó épp megfelel, ráadásul az utolsó Mercedes, amelyet még autónak építettek, nem pedig nappali szobának és/vagy virtuális valóságnak. Ezt még te vezeted, ezt még élvezed.
Külön csábító volt az extralista. Állófűtés, összkerék, klíma, szuper, akarom. Gyanús volt persze, hogy nepper árulja, de a "mindezt hibátlanul teszi még ennyi idő után is" kifejezés azt sugallta, ez tényleg egy jó autó lehet. Nyilván nem tökéletes, de teljesen szar azért nem lehet.
No meg persze 4Matic. Zsenge és harmatos korom óta elsőkerekesen nevelkedtem, soha nem terveztem, hogy hátsókerekesbe ülök át. Ez azért mégis más, elöl-hátul hajt, ha kell.
Még egyszer megrágtuk, megnéztük a képeket, és felkerekedtünk. Nyilván, mint minden rendes férfiember, zsebemben a megfelelő összeggel indultam, amelyen párom, mint minden rendes nő, meglepődött. Ő azt hitte, 'csak' megnézzük. Jelzem, hölgyek, asszonyok, ezt a hímneműeknél a következőt jelenti:
"Csak elmegyünk, megnézzük, kipróbáljuk, és ha jó, ezzel jövünk haza"
Megnéztük. Az első "mit kell tudni róla" kérdésre megtudtuk, hogy sajnos az összkerékhajtás momentán nem működik, mert nincs benne hidraulikaolaj. Eleget dolgoztam együtt autóértékesítőkkel, hogy tudjam, ez azt jelenti, valami komoly gond van a szerkezettel, ezért inkább leengedték (vagy fel sem töltötték) a folyadékot. Így mégis szebben hangzik.
Azért megnéztük. Gyorsan kiderült, hogy a belső, bár első pillantásra megkíméltnek tűnik, több sebből vérzik. Itt egy hangszóróburkolat hiányzik, ott egy csomagtér-oldalkárpit lóg. Ezek persze könnyen orvosolható problémák. Nem úgy, mint a nem működő ABS és légzsák-lámpa, amely nepperéknél általában kiszedett izzót jelent - így ugyanis kevésbé feltűnő, hogy indítás után nem alszik ki.
Megnéztük persze a motorteret is. Az kívülről is nyilvánvaló volt, hogy elől sérült volt az autó, de csak itt derült ki, hogy nem kicsit. Ráadásul ad-hoc módon rakták össze, az állófűtés fedele több részbe törve volt visszapakolva. Hallhatóan és láthatóan kifújt a kipufogó is - nem kis tétel ezen az autón.
Nem ragoznám, némi tapogatózás után kiderült, hogy a leírásban szereplő rengeteg csoda közül gyakorlatilag semmi nem működik korrektül és hibátlanul. Ekkor már alkudoztunk, a vételár becsúszott 350.000 alá. Egy jó motorral belefér, a többit szép lassan helyrehozzuk.
Az alku megköttetett. Mondtam, akkor most menjünk ki, és ha korrektül közlekedik a vas, mienk az autó, csengetünk, visszük.
Nos, nem közlekedett korrektül. Nagyjából azt a gyorsulást prezentálta kettesben, amit az ezres Swiftem hármasban. Ez pedig nem sok. Szóvá is tettem, mire a kísérőnk kissé szánakozva megjegyezte: Komolyabbra számítottál?
Még szép, basszus, ez egy háromliteres motor, kettesben, minimum a fejemet a támlának kell csapja, ha odalépek. Ez meg, mint egy beleit húzó Golf 1.5D, háromszázezer km után.
Ráadásul havon, latyakban nem forgatja el a kereket, fékezésre viszont esik és kel, csúszik, mint pingvin a jégen... Amikor aszfalton végre berecsegett a pedál egy erősebb taposásra, akkor viszont hiába léptem le róla, megállásig fékezett az autó, a hónak és jégnek köszönhetően folyamatosan recsegtetve az autót. Ráadásul akkor sem oldott a fék, némi hintáztatás után tudtunk csak továbbmenni.
Nem húznám tovább a sztorit, visszaérkezés után gyorsan kiderítettük, hogy a hatból négy henger megy, és nagy valószínűséggel nem szimpla gyertyagond. Kaptam még egy 'ÍGY-AHOGY-VAN" 300.000-es ajánlatot, de ekkora lutriba nem akartam belevágni. Megegyeztünk abban, hogy hétfőn még megérkezem egy kompressziómérővel, szerszámokkal, rotorral, fedéllell, szerszámokkal, és teszek egy gyors kísérletet, de aztán erre már nem került sor. Projektautóm van bőven, most működőt keresek. Otthagytuk.
Így aztán végül mégsem vettem W124 Universalt. Maradunk a Swiftnél.
Beszóltak