Mit vontathatok?
Nagyon bonyolult és sokszor vitatott kérdés ez. Függ a jogosítványunk kategóriájától, az autó és a vontatmány megengedett és valós össztömegétől, valamint a vontató jármű forgalmi engedélyébe bejegyzett maximális vontatható tömegtől. Utóbbiból ráadásul van rögtön négy is.
Az autó forgalmi engedélye:
G - saját tömeg
F1 - együttes tömeg (max. megengedett össztömeg)
O1 - max. fékezett vontatmány
O2 - max. fékezetlen vontatmány
(0) - max. fék nélküli vontatmány (szgk-nál azonos O1-gyel)
(1) -max. ráfutófékes vontatmány (szgk-nál azonos O2-vel)
(2) - max. átmenőfékes vonatmány (szgk-nál nincs)
(2) - max. nyeregterhelés (szgk-nál nincs)
Az egyszerűség kedvéért most kizárólag a személyautó (pontosabban 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi) mögé akasztott vontatmánnyal és a B kategóriás, "úrvezetői" jogosítvánnyal foglalkozunk.
Amit a jogosítvány enged:
Először is, a friss jogosítványosoknak: ők a papír megszerzését követő két évig úgynevezett "kezdő vezetői engedélyt" birtokolnak. Ez vontatásra egyáltalán nem jogosít, ők semmilyen utánfutót, de még másik autót sem húzhatnak maguk után.
Ha a jogosítvány két évnél régebbi, kétféle vontatmányt akaszthatunk a horogra.
Az utánfutó forgalmi engedélye
G - Saját tömeg
F.1 - Együttes tömeg (max. megengedett össztömeg)
Könnyű pótkocsi, azaz 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó pótkocsi (vontatmány F.1 rovata). Ebben a maximális össztömegbe a pótkocsi súlyát nem kell beleszámolni, tehát 3500 kg-os vontató járművel húzhatunk 750 kg-os vontatmányt. Így a szerelvény teljes tömege maximum 4250 kg lehet.
Nehéz pótkocsi, azaz 750 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsi (vontatmány F.1 rovata). Ilyenkor a pótkocsi megengedett maximális össztömege (vontatmány F.1 rovata) nem haladhatja meg a vontató jármű saját tömegét (vontató G rovata). Egy ilyen szerelvény teljes tömege maximum 3500 kg lehet.
Amit a műszaki paraméterek engednek:
A fenti, általános érvényű határok tovább szűkülnek a konkrét vontató és vontatott jármű ismeretében. Fontos, hogy amíg fentebb a forgalmiba bejegyzett maximális vontatható tömegről beszéltünk, a továbbiakban a vontatmány valós tömege a mérvadó. A fenti utánfutó saját tömege 300 kg, ha ehhez 100 kg rakományt teszünk, a valós tömeg 400 kg lesz, tehát 100 kg-mal a megengedett maximális határ alatt leszünk.
A maximálisan vontatható valós tömegek tehát így alakulnak:
Fék nélküli könnyű pótkocsi: az utánfutó és a rakomány együttes valós tömege nem haladhatja meg a vonó jármű 68 kg-mal (=Átlag Árpi, a sofőr) megnövelt saját tömegének (vontató G rovata) a felét.
Példa: A forgalmi szerinti autó sofőrjével együtt (elméletileg) 768kg. Ha a lentebb látható forgalmihoz tartozó utánfutó fékezetlen, akkor 350 kg-os saját tömegéhez 34kg rakományt tehetünk.
Ráfutófékes pótkocsi: az utánfutó és a rakomány együttes valós tömege nem haladhatja meg a vonó jármű maximális megengedett össztömegének (vontató F.1 rovata) háromnegyedét.
Példa: A fenti autó max. megengedett össztömege 1085 kg, ennek háromnegyede 813.75 kg. Az utánfutó saját tömege 350 kg, tehát nagyjából 460 kg terhet pakolhatunk rá. Fontos, hogy ez a megengedett maximális össztömege alatt van, tehát nem terheljük túl a közeg nézőpontjából sem. Szintén megjegyzendő, hogy bár a max. megengedett össztömeg alapján nem vontathatnánk ezzel az autóval, ám, mint említettük, itt a valós tömeg számít. Ezt megerősíti az NKH hivatalos állásfoglalása is, amely időnként megtalálható a net valamelyik pincemély bugyrában.
Ezek azonban még mindig csak elméleti határok. Pontosítsunk még egyet:
Amit a forgalmi enged:
Itt érkezünk el a forgalmi engedélyben bejegyzett O.1 és O.2 rovatokhoz. Ezeket sem ötletszerűen írják be: a vonóhorog felszerelésekor négyféle érték (1. EU típusbizonytvány, 2. 6/1990 KöHÉM rendelet 21. paragrafusa, 3. a vonóhorog műbizonylatában jegyzett érték és 4. az autó adattábláján szereplő össztömeg és a járműszerelvény max. megengedett össztömege nevű értékek különbsége ) közül a legkisebb kerül ebbe a rovatba (pontosabban az EU-s típbiz általában felülbírálja a többit). Természetesen itt is a vontatmány valós össztömegével kell számolnunk. A fenti forgalmi engedélyek alapján tehát az autó 400 kg-ot vontathat, a műszaki paraméterek alapján a ráfutófékes 300 kg-os utánfutóra felrakhatnánk azt a bizonyos 460 kg-ot. Ez azonban majdnem duplája volna az O2 rovatnak, így ne próbálkozzunk vele! Valójában a két fenti forgalmiból számolva csupán 100 kg-mal terhelhetjük az autót.
Apropó!
Ha vonóhorog felszerelésére adjuk a fejünket, legyünk nagyon figyelmesek! A kisebb autók tulajdonosait komoly meglepetések érhetik előzetes tájékozódás nélkül. Könnyen elképzelhető, hogy egy Matizra harmincezerért vásárolunk egy horgot, tizenötért felrakatjuk, húszért vizsgáztatjuk, és a procedúra végén a vontatható tömeg rovatban egy provokatív nulla szerepel majd. A Suzuki Splash típusbizonyítványa szerint az 1.25D és 1.0 motorral szerelt autók nem vontathatnak, az 1.2 benzinesek igen, ám a vontatmány max. megengedett össztömege csupán 200 kg lehet!
Kaptunk tehát három értéket, a jogosítványunk, a jármű és a forgalmi által elérhető elméleti maximumot. Ezek közül természetesen a legkisebb érték számít, ezt ne feledjük el!
Számoljunk tehát sokat, gyakoroljuk az utánfuttatást, és figyeljünk magunkra, egymásra!
Beszóltak