Sokak életében eljön a pillanat, amikor úgy dönt, kell egy Mercedes. Kinek hamarabb, kinek később, de eljön. Ha gazdag az illető, akkor viszonylag könnyű helyzetben van, elmegy egy kereskedőhöz, és megrendeli álmai autóját 20-30-40 millióért, megvárja amíg megérkezik, majd örül neki. De mit tehet a csóró álmodozó? Idegeit felőrlendő rohangál a legendásan szörnyű magyar használtautó piacokon, keresve a legkisebb szívást garantáló darabot. Embert próbáló feladat, az biztos! Főleg, ha az ember egy 190-est szeretne, kis, gázolajos kivitelben. Erre szokták a barátok vállveregetve mondani, hogy öregem, sok sikert!
A vágy tárgya
Néhány szerencsésnek azonban megadatik néha, hogy beüt a jackpot! Mint egyik kedves ismerősömnek, aki Németországban élő nagypapájától kapott egyet, ajándékba. Amit annak rendje s módja szerint el is kezdett használni, német rendszámmal. Mivel nem külkereskedőről beszélünk, ezért ne hányjuk szemére a jóhiszeműséget! Épeszű ember nem feltételezné magától, hogy egy belföldi autó után neki még bármilyen kötelessége lenne az állambácsi felé. Az Európai Unió elméletileg erről szólna, áruk szabad áramlása, egy boldog ország vagyunk mindannyian, stb., kolbászból van a kerítés is. De ez sajnos, mint tudjuk, nem igaz. A regisztrációs adónak nevezett lehúzó kombinát ezt nem teszi lehetővé.
Eleve az öreg autókat tűzzel vassal kergeti ki Európából, hogy érvényesülhessen a fogyasztói társadalomra erőltetett kényszervásárlás, amivel próbálják folyamatosan mesterségesen felfelé tornászni a gazdasági növekedést. Aztán persze csodálkoznak, ha bedől az egész. Azért nagy ritkán jó irányba is tud változni a világ, még ha csak kicsit is. Ugyanis már nincs olyan előírás, hogy csak Euro2-es vagy jobb motorral szerelt autót lehet behozni, hanem bármilyen, az EU másik tagállamában forgalomba helyezett, és ott a mai napig érvényes engedéllyel rendelkező gépkocsit lehet honosítani. Na persze, kell a lóvé, jöhet most már a szar is, csak fizessenek utána. Gondolom itt a hazai, megszigorított műszaki és környezetvédelmi ellenőrzésnek kell majd záros határidőn belül kiszűrnie ezeket az autókat. Hogy aztán megint kelljen venni egy másikat, ami után megint lehet fizetni mindent. De ugye a becsületes ember inkább fizet, nehogy a VPOP hálóján fennakadjon, elvégre nem lehet mindenkinek fiktív cége vagy nagymamája Szlovákiában. Mivel egyre gyakoribbak az ilyen jellegű ellenőrzések, ezért ismerősöm is úgy döntött, hogy egye fene, inkább befizeti a regadót, aztán hagyják őt békén.
Nem egy lelakott szar
Neki így is megéri, hiszen egy nagyon jó állapotú autóhoz jutott ily módon. Egy Mercedes-nél, főleg egy dízelnél a 150 000 km-es futásteljesítmény még majdnem a bejáratós kategória, kárpitok, betétek makulátlanok, kormánykerék, sebességváltó gombja sincs még szétkopva, műszerfali repedéseknek sincs se híre, se hamva. Elindult a folyamat, kiszámoltuk, 173 ezer forintot kell befizetnie regisztrációs adó gyanánt.
Minden meglett, műszaki vizsga, biztosítás, eredetvizsga, satöbbi. Itt végre kényelmesen hátradőlhetne az ember, hogy igen, megcsináltuk. De ugye mindig itt üt be a mennykő a filmeken...
Sajnos beütött a valóságban is. Egy jobbkezes kereszteződés, és egy balfék autóstárs képében. Pár nappal a felhelyezett magyar rendszám örömünnepe után. Csak egy pár másodperces bambulás, balról jött az autó, csatt, Merci kifarol, útpadka, kerék megakad, és már borul is tetőre, csúszik 10-15 métert, és megáll. Szerencsére ismerősnek nincs komoly baja, saját kezén-lábán mászik ki. Aztán nézi az álmai szétszóródott roncsait.
A gyári dísztárcsákat rég lelopták már
Miközben fejben már számol, kiderül, hogy a vétkes félnek nincs biztosítása, és az autója is ki van vonva a forgalomból. Na, ebből hogy lesz kárrendezés? Ki fogja kifizetni a magyar átlagtól sokkal jobb állapotú autó nagyobb értékét? Ki fogja megtéríteni az ügyintézés költségeit? Ki fogja a regisztrációs adót kifizetni? Mert ahogyan a pénzügyőrségtől megtudtuk, ilyen esetben nem járható út a külföldről behozott típusazonos autóra való átregisztrálás. Pedig a Mercedes totálkáros, használhatatlan. Ez senkit nem hat meg. Még a biztosító jóindulatában bízik a tulaj, meglátjuk, hogy mennyire jogosan. A tanulság ugyanaz, mint a boltban: a pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el.
Az autó legértékesebb része jelenleg.
Az utolsó 100 komment: