Sok fiatal motoros teszi fel magának a kérdést: Egyáltalán minek bukósisak? Hiszen a kis robogó vagy segédmotor egyáltalán nem gyors, egy lejtős úton a biciklivel is lehet legalább olyan gyorsan közlekedni. Közülük többen nem is viselnek, vagy ha igen, akkor is valami ócska vackot, aminél egy papírcsákó is biztonságosabb, azt is csak azért, mert a szerv keményen büntet.
A legfontosabb azt tudatosítani az így vélekedő motorosokban, hogy a biztonságot jelentő felszereléseket ne a rendőrtől való félelmük miatt viseljék. Számtalan fiatal sráctól hallottam már, hogy: „Nem viszek sisakot, csak ide megyek a szomszéd utcába, azért biztosan nem szól a rendőr, ha megállít”. Mások azt mondják "Ugyan, ez csak egy kis ötvenes robogó, nem lehet nagy baj". Igenis lehet. A közlekedésben más járművek is részt vesznek, amelyek jellemzően nagyobbak, masszívabbak. Ez nem is csoda, hiszen a motornak nincs kasztnija, nincs légzsákja, nincs gyűrődőzónája. Pontosabban van, de az maga az ember.
Sajnos az ember gyarló, hajlandó ezeket az intéseket egyetlen kézmozdulattal elhessegetni, mondván ő óvatosan vezet, ő nem fog elesni, ha mégis, akkor majd leporolja magát, és továbbmegy. Hatalmas tévedés, ilyen téren is le vagyunk maradva Nyugat-Európától, ahol az ötéves gyermeket is csak akkor engedik kerékpárra ülni, ha előtte ráadták a sisakot. Így természetes az, hogy eszükbe sem jut a fiatal motorosoknak sisak nélkül egy métert sem tenni. Újabban a vidéki rendőrök is kínosan odafigyelnek arra, hogy legalább ezt betartsa mindenki, legyen az motort el-ellopkodó kiskamasz, vagy a szőlőhegyből hazajáró idős bácsi, aki néha a motorral takarózik az árokban.
Szerencsére egyre több motoros gondolkodik normálisan és belátja, hogy a bukósisakot nem csak azért kell viselni, mert az kötelező, hanem azért, hogy némi védelme legyen egy esésnél. Nincs olyan motoros, aki sosem hibázik, nincs olyan motoros, akivel nem történhet baleset. Ha megtörténik, akkor azonban elengedhetetlen, hogy a motoros testét és a fejét védje a sisak, ellenkező esetben többnyire súlyos sérülés lesz a végeredmény, ami bizony nem kellemes. Nagyon fontos még, hogy a sisak legyen mindig becsatolva. Semmit sem ér, ha egy bukásnál az ember fejéről leesik. Ennél csak az a fontosabb, hogy a sisak megfelelő méretű legyen, hiszen a szűk bukó idegesítő és kényelmetlen, a lötyögő (túl nagy) sisak pedig nem védi megfelelően a fejet. Ezeket mindenki tudja, mondhatnánk. Pedig nem. Sokan meglepődnének, hogy mennyi motoros nincs tisztában ezekkel az alapvető dolgokkal. Azért írtam le mindezt, mert ha az ember észosztást hall, akkor hajlamos azt hinni, hogy neki is jut belőle.
Végül itt egy videó, ami a maga brutális módján hívja fel a figyelmet arra, hogy a sisak nem porfogónak való:
Beszóltak