Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Bukósisak? Minek?

2008.10.07. 13:00 | scheerti | 67 komment

Címkék: motor bukósisak balesetmegelőzés


Sok fiatal motoros teszi fel magának a kérdést: Egyáltalán minek bukósisak? Hiszen a kis robogó vagy segédmotor egyáltalán nem gyors, egy lejtős úton a biciklivel is lehet legalább olyan gyorsan közlekedni. Közülük többen nem is viselnek, vagy ha igen, akkor is valami ócska vackot, aminél egy papírcsákó is biztonságosabb, azt is csak azért, mert a szerv keményen büntet.


A legfontosabb azt tudatosítani az így vélekedő motorosokban, hogy a biztonságot jelentő felszereléseket ne a rendőrtől való félelmük miatt viseljék. Számtalan fiatal sráctól hallottam már, hogy: „Nem viszek sisakot, csak ide megyek a szomszéd utcába, azért biztosan nem szól a rendőr, ha megállít”. Mások azt mondják "Ugyan, ez csak egy kis ötvenes robogó, nem lehet nagy baj". Igenis lehet. A közlekedésben más járművek is részt vesznek,  amelyek jellemzően nagyobbak, masszívabbak. Ez nem is csoda, hiszen a motornak nincs kasztnija, nincs légzsákja, nincs gyűrődőzónája. Pontosabban van, de az maga az ember.

Sajnos az ember gyarló, hajlandó ezeket az intéseket egyetlen kézmozdulattal elhessegetni, mondván ő óvatosan vezet, ő nem fog elesni, ha mégis, akkor majd leporolja magát, és továbbmegy. Hatalmas tévedés, ilyen téren is le vagyunk maradva Nyugat-Európától, ahol az ötéves gyermeket is csak akkor engedik kerékpárra ülni, ha előtte ráadták a sisakot. Így természetes az, hogy eszükbe sem jut a fiatal motorosoknak sisak nélkül egy métert sem tenni. Újabban a vidéki rendőrök is kínosan odafigyelnek arra, hogy legalább ezt betartsa mindenki, legyen az motort el-ellopkodó kiskamasz, vagy a szőlőhegyből hazajáró idős bácsi, aki néha a motorral takarózik az árokban.

Szerencsére egyre több motoros gondolkodik normálisan és belátja, hogy a bukósisakot nem csak azért kell viselni, mert az kötelező, hanem azért, hogy némi védelme legyen egy esésnél. Nincs olyan motoros, aki sosem hibázik, nincs olyan motoros, akivel nem történhet baleset. Ha megtörténik, akkor azonban elengedhetetlen, hogy a motoros testét és a fejét védje a sisak, ellenkező esetben többnyire súlyos sérülés lesz a végeredmény, ami bizony nem kellemes.  Nagyon fontos még, hogy a sisak legyen mindig becsatolva. Semmit sem ér, ha egy bukásnál az ember fejéről leesik. Ennél csak az a fontosabb, hogy a sisak megfelelő méretű legyen, hiszen a szűk  bukó idegesítő és kényelmetlen, a lötyögő (túl nagy) sisak pedig nem védi megfelelően a fejet. Ezeket mindenki tudja, mondhatnánk. Pedig nem. Sokan meglepődnének, hogy mennyi motoros nincs tisztában ezekkel az alapvető dolgokkal. Azért írtam le mindezt, mert ha az ember észosztást hall, akkor hajlamos azt hinni, hogy neki is jut belőle.

Végül itt egy videó, ami a maga brutális módján hívja fel a figyelmet arra, hogy a sisak nem porfogónak való:

 




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr7699417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

durbincs 2008.10.07. 13:35:15

olyan video is készülhetne amiben a rövidgatyás-izomtrikós csávó a gixerrel/hayabusával halad a megengedett 160-nal városban és eldobja a vasat aztán külön mentő viszi utána a bőrét...magam is motorozok de az ilyen hólyagoktól kinyílik a bicska a zsebemben...

RCH 2008.10.07. 13:37:25

Kell az a sisak!
Az egyik legemlekezetes bringas borulasom szinte allo helyzetben tortent. Lepesben araszoltam a jardan es egy kirakatot bamultam. Az elso kerek rafutott egy ott kallodo nagyobb kore es kicsavarta a kormanyt a kezembol. Egy ropke pillanat alatt eldoltem, mint egy krumpliszsak. Ha akkor nincs rajtam sisak, talan nehany foggal kevesebb lenne a szamban (es tobb a zsebemben :-)
Raadasul akkoriban rendszeresen es kemenyen hegyibringaztam es mar volt mogottem tizenev varosi bringas rutin is.
A baleset barhol, barkivel megeshet. Nem kell ahhoz szaguldani, vagy hibazni. Es ilyenkor a sisak eletet menthet.

mouseofpain 2008.10.07. 13:37:59

pár biciklis történet azoknak a motorosoknak, akik a lassú bringára hivatkoznak

www.testbike.hu/buko.php

zon 2008.10.07. 13:43:57

Soha nem felejtem el: vagy három éve elnyaltam az endurommal egy földúton.Csúsztam vagy két-három métert hason.A sisak az állvédő részén és a siltje hegyén támaszkodva csúszott,én meg a kettő között néztem a fürgén mozgó talajt,mint egy gyorsított természetfilmet.Nem volt kellemes, de sisak nélkül még rusnyábbá vált volna az arcom.
A másik fontos szabály: kesztyűt is mindig viselni, a kis robogón is, mert esésnél reflexből leteheted a tenyeret, és az kesztyű nélkül fájni fog,és csúnya lesz.

Z 2008.10.07. 13:46:04

Szerintem aki komoly motoros, az ott kezdi a motorvásárlást hogy ruha, protektor (igen, chopperesek is), jó csizma és jó sisak. Ez kb. egy félmilliós mutatvány, persze meg lehet úszni olcsóbban is használtam. Ezután lehet motort választani. Nekem is égnek áll a hajam, amikor látom a 120 kilós bengát az TL1000en atlétába, meg speedo shortba, ha 30al csúszik el akkor se marad bőre...
Viszont pl. Görögországban simán kimennek pályára is sisak, meg bármi nélkül. A legfontosabb a sisak, de sztem a ruha is sokat menthet.

rhynn · http://comicbooks.blog.hu 2008.10.07. 14:05:12

Én el se mernék indulni sisak nélkül a 250-essel. És nem azért, mert nem bízok magamban, hanem mert az autósok egy része elég negatívan áll hozzá a motorosokhoz. Egyszer pl. cigarettacsikk pattant a sisakomra. Ha csak nyitott sisak van rajtam, az arcomat találta volna el.

Olyan ez, mint a biztonsági öv. Meg kell szokni, de utána már automatán csatolod, s észre se veszed, hogy rajtad van...

Voodookoop 2008.10.07. 14:13:57

Ha már itt tartunk, szerintem azzal sincsenek sokan tisztában, hogy a motoros sisakot esés után cserélni kell (ha láthatóan, vagy akár csak gyaníthatóan leért a földre). Mindig, mindegyiket. Mindegy, hogy milyen karbon-kevlár-titán-acél-názaötvözetből készült, keletkezhet benne olyan repedés, anyaggyengülés, ami kívülről nem látszik, de a következő esésnél egy kisebb ütéstől is széttörhet. Statisztikákat olvasva jó pár motoros megúszhatta volna az n+1. esését, ha ezt figyelembe veszi. Biciklis sisakokat nem ismerem, erről esetleg nyilatkozhatnának a bringások, de gyanítom, hogy ott is van ilyen, vagy hasonló ajánlás.

papugaja 2008.10.07. 14:14:25

Régi szabály: annyit költs sisakra, amennyit neked a fejed megér.

Voodookoop 2008.10.07. 14:14:56

bocs, nem csak ha a földre ért le, hanem bármihez hozzáütközött a sisak, nyilván

Badka 2008.10.07. 14:21:42

Én úgy tudom a jó bringás sisak törik, ha fejre állsz, mivel így vezeti el az energiát. Persze lehet tévedek, akkor majd kijavítanak.

dezso.ma.iszik · http://dezsomaiszik.blog.hu/ 2008.10.07. 14:27:18

"Szerencsére egyre több motoros gondolkodik normálisan és belátja, hogy a bukósisakot nem csak azért kell viselni, mert az kötelező, hanem azért, hogy némi védelme legyen egy esésnél."

Igaz, így legyen.
De. Aki meg nem, az hagy dögöljön már meg úgy, ahogy akar!!! Miért kell mindent az emberekre kényszeríteni? Néztem egyik nap egy műsorban, 10 éves mongol gyerekek ezerrel lovagoltak össze-vissza, szőrén, sekengyel-sesemmi. Rögtön eszembe jutott túlszabályozott kis országunk, ahol ezt kb. sisakban, biztonsági övvel lenne szabad, és persze kitennék a 15-ös táblát is.
Egyik barátom felesége éppen terhes volt, amikor a fejére esett egy jégcsap. Vitték azonnal kórházba, majdnem két embert vesztettünk. Bezzeg, ha lett volna rajta bukósisak!!! Semmi baja nem lett volna. Sétához nem kéne akkor kötelezővé tenni? Vagy legalább kismamáknak? Barmok.

Mertcsak 2008.10.07. 14:43:37

dezso.ma.iszik 2008.10.07. 14:27:18

Inkább igyál tovább és kussolj!
Idióta.

kisvas 2008.10.07. 14:44:12

Kedves Dezső, ma ne igyál mert hülyeséget beszélsz. Hadd ne a mi TB járulékunkból stoppolják össze azt az idiótát, aki "csak a sarokig gurult és nem jött be neki", mert nem döglik meg azonnal. Ennek a pénznek, energiának van jobb helye is. Egy társadalomban élő egyednek u.i. nem csak jogai hanem kötelességei vannak. Egyébként pedig ha valakinek valami a fejére eseik az utcán, az pech, de ha sisak nékül motorozik, az gondatlanság. A kettő nem egészen ugyanaz. Ha körülnézek "túlszabályozott országunkban" azt látod, hogy az állampolgárok nagy része tojik a szabályokra. Csak úgy kurucosan. Úgyhogy a "barmok" minősítés vissza a feladónak.

Kifordított kacagány 2008.10.07. 14:46:12

és a kanja mögött ülő bikinis luvnyákról mi a vélemény? azon kívül persze, hogy meg lehet gusztálni a hátsóját.

kicsi lányom egyszer sírta ki, hogy ne kelljen sisakot viselnie amikor bringázik. öklömnyi dudor lett a fején a végeredmény. jó lecke volt.

Pu 2008.10.07. 14:47:32

Én nem tenném kötelezővé a bukósisakot, és a biztonsági övet sem a kocsikban.
Viszont aki balesetet szenved és nem volt rajta bukó vagy kocsiban biztonsági öv a kórházi költségeit adó módjára behajtatnám tőle. Ha már olyan kurva okos volt...

bolsh 2008.10.07. 14:54:00

Ez a túlszabályozás országunk egyik veszte. Idegen érdekből történő kifosztásunk nem is mehetne a felhalmozott szabályokra támaszkodó sóhivatalnok slepp társadalommételyező/fékező tevékenysége nélkül. "Szükség" van rájuk, na!

De hogy konkrét legyek, Görögországban kétszer voltunk kismotoros körúton (a partokon rengeteg ösvény van, ami autóval járhatatlan..), hárman, középütt a kisgyerekkel. Bár mi tettünk fel sisakot, azt mondták a görög rendőr elnéző lesz hármunkkal szemben, ha húzunk sisakot, de a görögök 98 százalékán nem láttam sisakot. Zömmel ketten, néha hárman ültek egy-egy kismotoron. Kétszer is láttunk görög rendőrt (nem ugyanaz mint az itthoni kispolgárra lesből támadó, feljelentgetős, hivatalnokosdit is játszó rendőreink), egyikük unottan elfordult, a másikuk intett, állítólag a sisakból következtette ki hogy turisták vagyunk.
Idén a barátaink is voltak (görögben) egynapos motorostúrán, hárman, középütt a kisgyerekkel. Egészen más élmény, és más költség, mint autóval.

Ezzel a sisakozással elriasztják a magyarokat a (z ésszerűnek tűnő) kismotorozástól, közben nálunk éppúgy nem terem benzin, mint Görögországban. Nem baj, kocsival mindenhová, alkalmasint egyedül! Van az eladósodott államnak elég pénze hitelből benzint importálnia. Rendőreink meg üssék csak el az idejüket a kisemberek basztatásával, a nagy rablás pedig nyugodtan folytatódhat, szinte zavartalanul.

Hogy sisak kell-e? Kell, pl görögben mi is tettünk a fejünkre, annak ellenére hogy kiríttunk a masszából, de én nem tenném kötelezővé, tegyen fel aki akar. Aki meg kiugrik a szőlőbe, kertbe, vagy a boltba kismotorral, és urambocsá nincs rajta/nála sisak, hát rendőreink hivatali munkaideje (amely amúgy nekünk állampolgároknak igen-igen drága) ne erre pazarolódjék, hogy akkor most a delikvensen volt sapka, vagy nem volt. Menejen és találjanak maguknak égetőbb problémákat. Ugye vannak ettől nagyobb gondok szép számmal, kedves olvtársaim?!

kanpulyka 2008.10.07. 14:57:53

Amikor motorozni tanultam, sisak, kesztyű, hosszú ujjú felső és zárt cipő nélkül el sem indulhattunk. Igazuk volt, ez a legkevesebb. Nem protektorozom be magam miden útra, de a sisak-kesztyű-magasszárú (stabil) cipő alap.

bolsh 2008.10.07. 15:00:54

Látom megy az idiótázás ezerrel, közben meg Pekingben és Sanghajban már így október elején hó borítja a toronyházak tetejét, de alant még langy ősz van, és.. és a sok hülye, százmilliószámra.. bukó nélkül motorozik. Millió litereket megspróolva naponta a kínai nemzetgazdaságnak. Hát ennyi "hülyét" mint ott kinn, még hogy nincsnek rá szabályok, abcúg! S a rendőrök se a bukókkal vannak elfoglalva? Le velük! Hanem pl a drogosokkal (is) ?!

Magyar szabályokat, magyar hivatalnokokat, és magyar rendőröket, meg idiótázni kiválóan tudó magyar fórumozókat kell Kínába (is) exportálni, hadd lássuk mi lesz belőle!

De azért gazdagodnak közben? Sok kicsi (liter) sokra megy?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.10.07. 15:04:11

Pont azt kellene elkerülni, amit említettél bolsh. A boltba se, a kiskertbe se menjen senki sisak nélkül.Az, hogy Görögországban a rendőr leszarja a sisakot az egy dolog.Itthon is leszarták egy darabig, aztán divatba jött baszogatni a körzeti rendőrt, ha valamelyik hülyegyerek fejreállt a Simsonnal, és nem volt rajta sisak.

ex-dr. vuk 2008.10.07. 15:08:18

En rosszul lennek, ha sisak nelkul kellene elindulnom.
Ha gatyarohaszto hoseg van, vastag hosszunadrag nelkul akkor sem indulnek el. Nem akarom elveszteni a labaimat, ugy megszoktam oket, hogy vannak :)

bolsh 2008.10.07. 15:11:29

Hoztál egy példát, de a kínain átugrottál, a görögök meg egy dolog - Neked. Én nem akarom itt magyarázni (Neked sem) hogy egy piti, túlszabályozott rendszer mikre képes, mi mindent el lehet rabolni a leple alatt, inkább idéznék egy friss esetről esett kommentből, hogy hol és hová kéne igazán szigor:

""Miután volt szerencsém személyesen látni, hogy a Dombóvár mellett felborult vonat alatt kicsit kevés volt a síncsavar, valamint napi szinten olvashatunk az ellopott kábelekről, megrongált vasúti berendezésekről, itt lenne az ideje, hogy rendőrségünk az egész napon át traffipaxolgatás (és közben matyizás, mindenki a sajátját vagy egymásét) helyett ezeket az embereket felkeresné és tenne valamit. Ha nem teszi, itt valakinél elszakad a cérna előbb-utóbb. És ha ez az ember megfelelő anyagi háttérrel rendelkezik, akkor itt a rendőrség helyett majd lesz egy kisebb csapat, akik az éj leple alatt elkezdik takarítani a szemetet.""

dezso.ma.iszik · http://dezsomaiszik.blog.hu/ 2008.10.07. 15:17:10

kisvas

Naná, hogy kifizettetném velük a gyógyítás költségeit, semmi TB. Még szép. Aztán mehet megint motorozni sisak nélkül, amíg másnak nem árt, és más pénzébe nem kerül, simán.
Az a baj ezzel, hogy nem tudják, hol a határ. 50 év múlva simán lehet, hogy az unokáidnak tényleg bukóban kell majd focizniuk, meg térdvédő, meg könyök, és max. 8-al futhatnak, mert ebbe az irányba haladunk. Nem látod. Ez itt a fejlődés. Meg a jólmegbüntetlek kiccsávó, fizethet az apád, megint nem puha jégen korizol?

közlekedési bűnöző 2008.10.07. 15:23:05

Segédmotorkerékpárral elvileg 40 kmh-val lehet közlekedni. Ennek a közlekedési eszköznek az volna a célja egy normális országban, hogy felpattanok rá, elugrok valahová, oszt kész. 40 kmh-val bringával is lehet menni. Ezzel szemben két tanya között egy babettán csettegve 7.000 Ft-ra büntet a rendőr, ha nincs. Mert még Budapesten a nagy forgalomban talán volna is értelme.

Aki meg tuningolja a robogóját, az b...a meg...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.10.07. 15:27:27

bolsh, felhozol egy egész más témát. Eleve azzal kezded, hogy túlszabályozás van. Oké, legyen neked igazad. Németországban nem egy segédmotoros kategória van, hanem legalább 3, a motorost össze se számolom, mert annyi van. Itthon van 3 motoros, meg a segédmotor, oszt' jónapot. 21 éves elmúltál, elmész vizsgázni, ahol épp csak annyit tanyítanak meg, hogy a vizsgabiztos előtt ne baszd földhöz magad, illetve a motort ne, mert téged onnantól leszarnak, hogy feladtad a sárga csekket. Megkapod a jogsid, beballagsz a kiscsaládoddal az első kereskedésbe és elhozol egy nullaönerős ezres motort 180 lóerővel-ohne tapasztalat, majd az első fára feltekeredsz vele. Túlszabályozás, öreg? Hol csinálhatod ezt még így?

Utána meg jössz nekem Kínával? Ott van Olaszország, ahol kötelező a sisak, és rendőr úgy basz hátba gumibottal ha nincs rajtad, hogy az anyatejet visszabukod. Nekem sem tetszik, hogy 2011-től kötelező lesz rendszámozni a segédmotorokat húszezeré',elhiheted. De a túlszabályozottság, és a hülyén szabályozottság között van egy árnyalatnyi különbség, ugye érzed?

I_Robot 2008.10.07. 15:38:55

dezso.ma.iszik:

Azert, kedves baratom, mert ha nem sikerul neki 100%-osan a mutatvany es nem leheli ki lelket ott helyben, ahol odaverte magat, az utana a teljes allamkasszanak, es igy kozvetve az adofizetoknek fog sok penzbe' fajni, hogy osszelegozzak.

páctivald:

Vazze, olvashattam volna tovabb, mielott valaszt irok... Mindent elmondtal. :-)

CJKrisz 2008.10.07. 15:39:55

Ha az ember külföldön is tapossa a kilométereket motorral (túrákon pl), érdekes dolgokra figyelhet fel a motoros szabályozásban. Ukrajnában pl. nagymotorra nemhogy sisak, de jogsi, hovatovább forgalmi engedély sem kell. Vesznek/lopnak egy motort, aztán mennek vele, kutya-macska nem piszkálja őket a sisak miatt, mert nem kell. Ez szerintem legyen az ő bajuk, biztos rossz lesz majd, ha belépnek az EU-ba valamikor... Hiába voltunk ott egy hetet, a szállásunktól 200 méterre levő benzinkúthoz is sisakban gurultunk. Egy felelős motorosnál a sisak-kesztyű-kabát-hosszúnadrág teljesen alap. Aki ezek nélkül indul el az 5km-re levő szomszéd faluba, az viselje az esetleges következményeket. Inkább izzadjon még a valagam is 40 fokban a hosszúnadrág alatt, de a vizet szívesebben törölgeti az ember, mint a vért....

bocsika 2008.10.07. 15:45:35

"De. Aki meg nem, az hagy dögöljön már meg úgy, ahogy akar!!! "

NEM. Gondolni kell a tűzoltókra és mentősökre is, akiknek a bérében nincs benne az agycsimbókok takarítása. Nem egy gusztusos meló, és sokkal esztétikusabb, ha a kanalazás helyett csak kiborítod a cuccot a sisakból (bocs attól, aki vizuális típus).

Amúgy sisak nélkül 130-nál kifolyik a szemed,
kivéve a van 130-as a hátszeled.
(megint bocs :)

A sisak már 2x megmentette a pofikámat. Amúgy érdekes módon a ringen (hungaro, pannon, rába, akármelyik) nem engednek be, ha nem vagy szkafanderben. Naná.

Városban meg mint tudjuk nem az a leggyakoribb veszély, hogy elesel egy göröngyön, vagy egy kátyún (másik topic!), hanem az, hogy nem vették észre, hogy ott voltál. Elméletem szerint, ha elindulsz motorral, a város 2 másik pontjáról elindul két vadász, kocsival. Amelyik előbb csap el, az kap 2 pontot. Akármilyen jól vezetsz.... "előbb utóbb mindenkinek nullára csökken a túlélési esélye" (fight club)

közlekedési bűnöző 2008.10.07. 15:46:32

Mindenki jön itt a ruhával meg a sisakkal a 130 lovas gépekhez. (Egyértelmű, hogy azokhoz kell)

De a bejegyzés segédmotorokról szól.

dezso.ma.iszik · http://dezsomaiszik.blog.hu/ 2008.10.07. 15:50:56

scheerti

Szerintem meg nincs is két egyforma motor, kéne mindre külön vizsga, nem? Minden típushoz saját vizsgáztatóval persze.
És nincs két egyforma ember sem, ezért kéne egy személyre szabott vizsgát összeállító bizottság is, miután kikutatták kutatók, hogy neked pont milyen vizsgát kéne tenned, mert hány éves vagy, meg hány kiló, meg mennyire hülye, meg milyenek a reflexeid, meg hányadikon laksz.

CJKrisz 2008.10.07. 15:51:46

"De a bejegyzés segédmotorokról szól."

Teljesen mindegy milyen kétkerekűről beszélünk. Kétféle motoros/robogós/biciklis van: aki már esett pofára, illetve aki majd fog.

aFx 2008.10.07. 15:52:42

svédországban 18éves kor alatt a biciklin is kötelező a sisak. hugomt onnan szúrják ki, hogy nem odavalósi, hogy nem viseli (közben elmúlt 18). és arra van bicikliút, és nincs rajta kátyú se. csak folyamatosan esik.

mondjuk én övvel kapcsolatban is úgy gondolom, hogy nem értem, aki nem köti be. az átlagos ülésben az oldaltartás nem létező, úgyhogy autópályán ha nem tart az öv, akkor folyamatosan ellentámasztani/kapaszkodni kell, városban meg a rossz utak folyton dobálnak, a főút meg a kettő keveréke. én meg szeretem, ha együtt mozgok az autóval, és nem ugrálok az ülés felett/nem csúszkálok. biztonásgi öv nélkül pl nem is tudok nyugodtan kocsibaülni (de kétpontossal se). és mivel ha én vezetek, a hülye magát nem bekötő barom az én hátamba fúródik bele fékezéskor térddel, ezért csak úgy vagyok hajlandó vezetni, ha mindenki szépen beköti magát. ha nem hajlandó, akkor kicsit élesebben veszem az első kanyart nagyobb gázzal, valamint megfelelő körültekintés során nyomok egy erősebb féket (még nem vészféket, de erősebbet az átlagnál).

mert mindig lehet vészhelyzet, egy hirtelen kitérés és egy vészfékezés pedig bármikor adódhat. bármikor kifuthat eléd egy gyerek/macska akármi, amikor is sürgősen kell szögben irányt változtatni, vagy még éppen csúszási elé kell fékezni a kereket. nem a rendőrök miatt kell bekötni, hanem miattam, szól az indoklás. bekötetlen sofőr meg ugye valamerre el fog indulni ilyenkor az erőhatások miatt (még a lényegesen jobb tartású versenyüléseknél is, nemhogy egy mezei autóban), tehát finoman gázt/féket tartani illetve nagyon finoman utánkormányozni nehezebb. azon a pár miliméter/centiméter csúszáson pedig a kormány/gáz/fékpedál esetében életek múlhatnak bizonyos helyzetben (aquaplanung, kitör az autó/motor segge, nagyon hirtelen kell kitérni, megcsúszik valamelyik kerék, megdobja egy huppanó/úthiba a motort/autót).

ez pedig nyugodt és rendesen megválasztott tempóban is előfordulhat, szóval a gyenge az autó/motor (a fékei pedig a motorhoz vannak méretezve...), az én csak lassan megyek (50nél is lazán belehalsz, ha megcsúszik/megpattan az autó/motor és jól kapod el a szembejövőt vagy az útszéli fát/oszlopot) és az én mindig nagyon figyelek ám (ugyanúgy, mint az útszéli bokorból kirohanó állat, ami beblokkol az orrod előtt) sem mentség. az meg főleg nem, hogy én nagyfiú/nagylány vagyok, tudom mit csinálok, és attól nő az e-penisem, hogy nem kötöm be magam/nem hordok bukót, hogy lássák, fittyet hányok a veszélyre.

tényleg van sok baromság a törvények között (nagy számok törvénye alapján minimum:) ), de lehetőleg nem olyan miatt kéne lázadni, amin emberéletek múlnak. igenis, legyen pénz a bukóra, ha volt kismotorra is. megy annyival, hogy egy bukásnál eltűnjön a fejed. és kis kerékkel lehet egy nagy huplin igazán méretest bukni...

másrészről meg mindig szükség van friss májra és vesére, de ezért nem feltétlenül kell a fejedet előtte leamortizálni, ha adakozni akarsz...

dezso.ma.iszik · http://dezsomaiszik.blog.hu/ 2008.10.07. 15:57:58

aFx

"svédországban 18éves kor alatt a biciklin is kötelező a sisak."
Na, pont erről beszélek. 5 év múlva itt is kell majd, de a svédeknél addigra már a gyalogosoknak is kötelező lesz. Mert szépen rájönnek, hogy úgy gyalogolni is biztonságosabb azért mégiscsak, és tényleg. És így tovább, egy szép biztonságos világ felé. Aha.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.10.07. 16:00:34

dezso.ma.iszik!

Nem ezt mondtam, hanem azt, hogy túlszabályozásról messze nem beszélhet senki pl a motoros jogsik terén. Vagy akár vásárlás terén.

Ejh, azok az ostoba franciák! Tudod mit csináltak? Nem engednek 100 lóerőnél erősebb utcai motort árulni. Hű, ugye?

Hát a németek? Olyan motort csinálnak a 14 éves srácoknak, ami nem mehet többet 25 km/h-nál, gyárilag korlátozva, natürlich. Ha mégis megy, mert belepiszkálnak, akkor 500 Euro bünti, plusz "tuningmentesítés" költségei.

Messze nem érted, hogy mire gondolok. Kifejezetten jó lenne, ha csinálnának egy oylan szabályozást, hogy Gipsz Jakab ekkor tette le a korlátlan vizsgát a motorra, de ne üljön már egyből 150 lovas vasra, ezért vezethessen egyelőre csak 60-80 lovas mocit.

Talán kevesebb lenne az olyan gyorsasági motor, amelyet 900 km-el az órában vittek vissza a szervízbe a baleset után. Te nem így látod?

dezso.ma.iszik · http://dezsomaiszik.blog.hu/ 2008.10.07. 16:06:12

Meg azzal a sok értetlen bőrrákossal is kéne már valamit csinálni, mert nem értenek azok sem a szóból, a kezelésüket meg mi fizetgetjük. Miért nem kötelező még a strandokon a szkafander? Szkafanderben strandolni is akartok?

amitlatok (törölt) · http://amitlatok.blog.hu/ 2008.10.07. 16:13:21

Most lesz jogsim motorra a kocsival együtt ugye, de mindig is azt láttam, hogy sisak nélkül nem megyünk, sőt a sisak se a tescoban kapható gazdaságos változat legyen. A szomszéd egy éven belül most vesz másodszorra 150.000-res bukót.
Üdv,
amitlatok.blog.hu/

dezso.ma.iszik · http://dezsomaiszik.blog.hu/ 2008.10.07. 16:14:49

"Nem ezt mondtam, hanem azt, hogy túlszabályozásról messze nem beszélhet senki pl a motoros jogsik terén."

De pont azt mondom, hogy de de. Kinek mi a túlszabályozás, ugye. Nem vagyunk egyformák. Ez nem baj egyáltalán. De engem már valahogy nyomaszt ez az egész, hogy mindenért megb asznak, és mindet úgy akarnak megoldani, hogy kötelezővé tesznek dolgokat, és nem hagyják inkább a hülyéket megdögleni. Egy szóval nem mondtam, hogy én sisak nélkül motorozom. Csak azt mondom, hogy aki nem akar, annak ne kelljen. A feje összeszerelését meg fizesse ki, mint mondtam már. Ha meg nincs pénze, akkor ő, vagy a családja eldönti, mit szereljék ki belőle, ami nélkülözhetőbb mint a feje. Mondjuk az egyik veséjét. Vagy hagyják a csöcsbe. Nagy kaland, egy hülyével minimum, valamint a további idióta leszármazottaival kevesebb.

aFx 2008.10.07. 16:17:44

dezso.ma.iszik: arrafelé jóminőségű a bicikliút (értsd, nem terepgumival szerelt darabbal 40km/h lazán tartható ha edzésben vagy), teli van minden murvás ösvényekkel -kerékpárral is használják őket- és a kerékpár bevett közlekedési eszköz. estél már murván/betonon 20km/h fölött?

fiú vagyok, falun/városban nőttem fel, és ez nagyon sok tekerést jelentett, más közlekedési eszköz nem révén. sokat estem, néha elég nagyokat is, hála égnek sose fejre. de volt, hogy esés után a gatyám ment nagygenerálra játszósruhának/kukába. és napokig nem tudtam menni. és 25nél nagyobb sebességgel sose estem, hála égnek (volt sportkerékpárom, amivel hegyről lefelé 65ös átlagot csináltam 12 évesen).

egy kismotor mostanában már megy 50-70el. az már épp elég gyors ahhoz, hogy bukásnál, ha fejre esel, többet ne kelj fel.

egyik ismerő így halt meg 5 éve nyáron. sötét volt, valszeg egy bucka megdobta a motort, fejreesett, agyhalál, egy hét kóma után eltávozott. 18 éves volt, egy remek érettségi után, felvéve az egyetemre. rá pár hétre másik ismerőst elcsapták egy lámpánál, szintén kismotoros, szintén 18, ő a kocsit fejelte le, végülis 3 hónap után már beszélt és nagyon-nagyon lassan végül felépült, ahogy tudom. meg volt még egy biztonsági öv(ment)es móka, annak pár év rehabilitáció lett a vége, de az most nem tartozik a tárgyhoz. a kettő között, szintén 18évesekkel:)

egyéb indok, hogy miért viselj sisakot?;>

dezso.ma.iszik · http://dezsomaiszik.blog.hu/ 2008.10.07. 16:24:46

Köszi, tudom, hogy miért viselek sisakot. :)
Az a lényeg, hogy azok akik nem viselnek, azok is tudják. És ha tudják, márpedig mind tudja lefogadom, szóval ha tudják, és mégsem akarnak, akkor ne kelljen nekik, ennyi.

labi 2008.10.07. 16:33:53

Aki kifizettetné a tb költségeket sisaknélküliekkel és ezzel a kitétellel engedélyezni a sisaknélküliséget, azoknak említenék egy motoros-személyisérüléses ügyet, ahol tokkal vonóval 12 milka volt a személyi sérülés költsége. Na most egy a koponyasérülés után félhülyén továbbélő illetőtől nem nagyon hajtogatná be azt senki, mert a segélyéből kb 200 évig kéne vonni adó formájában.

közlekedési bűnöző 2008.10.07. 16:35:12

CJKrisz 2008.10.07. 15:51:46

"Teljesen mindegy milyen kétkerekűről beszélünk. Kétféle motoros/robogós/biciklis van: aki már esett pofára, illetve aki majd fog. "

Kurvára nem mindegy, mert ilyen alapon előírhatnád a 70 éves mammereknek is, hogy bukósisakot viseljenek, mikor boltba mennek, mer' az veszélyes.


aFx 2008.10.07. 16:17:44

"egy kismotor mostanában már megy 50-70el. az már épp elég gyors ahhoz, hogy bukásnál, ha fejre esel, többet ne kelj fel."

Egy kismotor (akkor beszélhetünk erről, ha megfelel a KRESZ specifikációnak) maximum 40 kmh sebességre képes.

dezso.ma.iszik · http://dezsomaiszik.blog.hu/ 2008.10.07. 16:39:38

Hogy emberünk hogy áll a számla kifizetésével, azt előre kell tisztázni. Ha nem tud fizetni, már adhatja is el a család az ép szerveit. Legalább lesz egy kis pénzük, plusz még egy csomó sisakban motorozóval is jót tenne.

myanita 2008.10.07. 16:46:38

dezso.ma.iszik

Olvasom a hozzászólásaidat és nem tudom eldönteni hogy ennyire tapasztalatlan vagy e, vagy csak szimplán hülye.

myanita 2008.10.07. 16:46:38

dezso.ma.iszik

Olvasom a hozzászólásaidat és nem tudom eldönteni hogy ennyire tapasztalatlan vagy e, vagy csak szimplán hülye.

aFx 2008.10.07. 16:53:00

közlekedési bűnöző: hm, amikor én nézegettem a kresszt, ez még nem volt benne (50ccm re emlékszem). de még a 40 is épp elég gyors...

mammerek meg nem szoktak fejreesni, ha meg már láttál átlag mammert, kb 60 réteg ruha van rajta és nagyon óvatosan megy (ergo annyira nahogy nem fog esni, hogy fejreálljon).

dezso.ma.iszik: okés, ez igy már más:) mondjuk az ötletedben annyi a jó, hogy a rendőröknek nemm kell ellenőrizni, és pár médiavisszhangos eset után (12milliót kell fizetnie a rehabon lévő kölyöknek, mekkora kitolás!... és ő volt a hülye, ne pampogjon) valszeg egész jól meglenne a hatása. csak éppen a kressznek pont az lenne az alapja, hogy lefektesse a lehetőleg balesetveszélyes közlekedés alapvető szabályait...

dezso.ma.iszik · http://dezsomaiszik.blog.hu/ 2008.10.07. 16:54:24

Örülök, hogy részt vehettem az építőnek vélt eszmecserében, köszönöm a kapott intelmeket, véleményem kifejtettem, elhúzódok elfele.

Nyaraljatok-strandoljatok szkafanderben (bőrrák), ússzatok úszógumival (a vizes hullák nagyobb része tudott úszni), kiránduljatok szintén szkafanderben, plusz sisakban (kullancs, elbotlás), stb.
Meg egyébként is menjetek gyalog (sisakban persze), mert a motorozás eleve veszélyes, és miért fizessék mások a gyógyításotokat, csak azért, hogy előbb érjetek oda, plusz élvezkedjetek is (TB-ből szerelik a fejeket mániásoknak)???

dezso.ma.iszik · http://dezsomaiszik.blog.hu/ 2008.10.07. 16:56:53

Ja, és mindez legyen KÖTELEZŐ, mert úgy tényleg biztonságosabb!!!

sdds 2008.10.07. 16:59:43

bolsh 2008.10.07. 14:54:00
Ez a túlszabályozás országunk egyik veszte. Idegen érdekből történő kifosztásunk nem is mehetne a felhalmozott szabályokra támaszkodó sóhivatalnok slepp társadalommételyező/fékező tevékenysége nélkül.

Beteg állat.

-da 2008.10.07. 17:05:45

régen volt már bolsh bejegyzése, de szerintem az az embern nem normális, és akkor finoman fogalmaztam. Ha ne adj' isten baleset ér kedves bolsh, ne feledd el megmondani a téged menteni igyekvő magyar mentősöknek, hogy te egy igazi magyar faszagyerek vagy, és tudod ám hogy mi a magyar frankó, és különbenis bolsh voltál.....
R.I.P.
Bolsh 19xx-2008

Bq 2008.10.07. 17:25:44

Mondjuk a kínaiak sem azért használnak milliószám kismotorokat közlekedésre (amik ráadásul itteni szabályozás szerint nem is kismotorok, mert zömmel 125-ösök), mert nem kötelező a bukósisak, és így milyen húdekényelmes, hanem azért mert nem feltétlenül van pénzük másra...
Lehet, hogy itthon meg azért tették kötelezővé a sisakokat segédmotorra is, mert rájöttek, hogy 40-nel fejreesni ugyanakkora sérüléssel jár 50-500-1500cm3-rel...?
Amit viszont még nem értek, hogy a városon belüli sisakviselést is jó 10 éve írták elő segédmotorokra, akkor nem berzenkedtek ellene, most meg hirtelen a szabad megdögléshez való szabadságjogokat sérti, ha netán be akarják tartatni? Volt régen olyan is, hogy még a szabványjelet is ellenőrizte a rendőr a sisakokban...

Xebulon 2008.10.07. 17:34:39

Szerintem a nyugdíjasoknak és a tücsköknek ne legyen kötelező a bukósisak és átmehessenek gyalogosként a piros lámpánál...

Xebulon 2008.10.07. 17:34:43

Szerintem a nyugdíjasoknak és a tücsköknek ne legyen kötelező a bukósisak és átmehessenek gyalogosként a piros lámpánál...

hehe64 (törölt) 2008.10.07. 19:50:05

Az eddig olvasott tisztelt hozzászólók közül, néhány kivétellel senki sem érinti a fő problémát. Nevezetesen azt, hogy kis hazánkban (és az EU-ban) NEM tekintik felnőttnek az állampolgárt. Itt kizárólag akkor felnőtt a polgár, ha büntetni, pénzt behajtani, hülye balfékeket megválasztani kell. Ha a saját egészségéről, életéről, természetesen a következmények tudatában dönteni merészelne, azonnal kicsinyes szabályok tömkelegébe ütközik. És persze büntetik ezerrel "a saját érdekében". Így kialakult egy bizonyos állampolgári magatartás, miszerint bíráljuk a szabályokat, de már nem gondolkodunk azon, hogy a közösség számára szükségesek e, vagy csak a hivatal védi velük a hátsóját. És persze igyekszünk nem tudomást venni a következményekről. Egy felnőttnek joga van akár hülyének is lenni. Ha valaki hülye akar lenni, addig amíg ezzel mást nem veszélyeztet, nem igazán szabadna belepofázni az életébe. Természetesen a közösségnek ezzel okozott költségeket be kellene hajtani rajta, de ez magától értetődik egy felnőtt társadalomban.

BTO11 2008.10.07. 20:28:53

érdekes a vita.
általában 2 barom összetöri magát akkor a többieket is bekorlátolják kötelezően,pl 30km korlátozás két kitört oszlop miatt,de az ut minősége az majd makadám,mert folt hátán folt és a fehér aszfalt keveredik a feketével.

"kifolyik a szemem 130-nál" ,az enyém már 80-nál könnyezik szemüveg nélkül,mert ugye van nyitott elejü sisak is.amugy szkafit hordok.

amugy nem csak baleset védelmileg kéne védőfelszerelést hordani,ha nem egészség védelmileg is az izületi gyulladások elkerülése végett,mert a hosszunadrág se védi a térdet a későbbi izületi bántalmaktől-menetszél okozta-
az én térdeim már kissé tropák a fiatalkori vagánykodásoktól-+ 10 fok alatt sose ? ültem motorra,de néha igen.
15-20 fok alatt igen csak ajánlott a megfelő védőfelszerelés a menetszél okozta késöbbi bajok elkerülése végett.

yard (törölt) 2008.10.07. 21:09:48

Sajnos, ha veszel egy mocit a karosszériát még külön meg kell vásárolnod, megéri!

Kifordított kacagány 2008.10.07. 23:22:19

az a tény, hogy régen nem kellett, most meg kell, nem azt jelenti, hogy túlszabályozás van, hanem azt, hogy változnak a dolgok.

régen azért nem kellett a sisak, mert kb tizedennyi jármű volt az utakon.

nem értem, hogy akik itt sírnak, hogy mennyire túlszabályozzák őket, azok más esetben miért tapsolnak ha másokat korlátoznak?

a közlekedés nem örömünnep, hanem munka, ahol használni kell az előírt védőfelszerelést.

ha valaki örömködni akar sisak nélkül, az menjen oda ahol megteheti.

ebből következik, hogy kellenének helyek, ahol ezt saját felelősségre megtehetné a nép.

18 év alatt nincs saját felelősségre. nagyon helyesen teszik a svédek amit tesznek.

Rocko- 2008.10.08. 09:55:28

Kifordított kacagány 2008.10.07. 23:22:19
"régen azért nem kellett a sisak, mert kb tizedennyi jármű volt az utakon."
ez nem igaz. :) régen is ha 50-nel lefejelted az aszfaltot, akkor is szétkenődött a fejed. a különbség nem az autók számában, hanem a godolkodásmódban keresendő. :)

bolsh 2008.10.08. 10:31:05

Tisztelettel kérdezném az itteni moderátortól hogy milyen elvek alapján moderálnak?

ommm 2008.10.08. 10:36:59

Miért bolsh? Mi a gond?

bolsh 2008.10.08. 11:09:46

Tényleg úgy érzed hogy szükséged van vektorokra? Mert ha igen, hagyjuk! Legfeljebb nem kommentelek ide többé, Te meg mondhatod rá hogy nem baj. Vagy egyenesen üdvös. De akkor ne pitbullokkal érvényesítsd, értek én árnyaltabban is, érted?

bolsh 2008.10.08. 11:23:34

Na jó, sdds 2008.10.07. 16:59:43 véleménye helyt áll. Ha igen, tudok én cifrábbat is, nem igényel komplikált gondolkodást.

Vagy -da 2008.10.07. 17:05:45 szellemes sírfelirata is oké? Mert ha késztetést éreznék rá (kisiskolában már kinőttem) akár alul is tudhatnám múlni, a színvonalban ezek után kevés már kár esne, már ha számít.. vagyis ha nagyjából egyformán ítéljük meg a színvonal fogalmát..

Ha úgy véled, hogy mégsem helytállóak, akkor az én reklamációmmal együtt kezeld őket.

Kifordított kacagány 2008.10.08. 14:02:04

Rocko- · autofilia.blog.hu 2008.10.08. 09:55:28
akkor inkább úgy mondom, hogy régebben nem közlekedtek annyian, hogy a balesetek száma kikényszerítse ezt a fajta gondolkodásmódot. akkoriban azért jó eséllyel túléltél egy városi furikázást. mára a potenciális veszélyforrások száma kissé megnövekedett.

bolsh 2008.10.08. 10:23:12
mint mondják az élethez szerencse is kell
meg azt is mondják, hogy nem szabad kísérteni a szerencsét.

bolsh 2008.10.08. 11:23:34
szerintem kissé üldözési mániád lehet. és az sem kizárt, hogy a génjeidben mimózavirág gének is lappanganak. már meg ne sértődj.

Rocko- 2008.10.08. 18:51:39

Kifordított kacagány 2008.10.08. 14:02:04
nem-nem, a beton az ugyanolyan kemény volt. :)
csak egyszerűen nem törődtek vele.
balesetek száma? talán közrejátszhat, de igazából nem a mennyiségüket, hanem a módjukat kell nézni.

Kifordított kacagány 2008.10.08. 22:20:27

nem törődtek vele, mert nem volt annyi baleset. ráadásul ha eltaknyoltál motorral, jó esély volt rá, hogy még mellé nem taposnak el a közlekedők. mára ez már megváltozott, egyre veszélyesebb üzem a közlekedés, ami óhatatlanul is a szabályok szigorítását hozza maga után. senki nem vitatja, hogy a beton akkor is ugyanolyan kemény volt, mindössze azt mondom, hogy a gondolkodásmód változását nem a beton keménységének a változása, hanem a közlekedés változása hozta.

Kifordított kacagány 2008.10.08. 22:21:59

és egészen biztosan nem az, hogy okosabbak lettünk
süti beállítások módosítása