Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Alkatrész

2008.11.03. 08:40 | prokee | 38 komment

Címkék: autó technika érdekesség alkatrész gyári utángyártott

A Belsőségen megjelent alkatrészes propagandairodalom után jutott eszembe, hogy érdemes lenne áttekinteni ezt a gyári - utángyártott alkatrész témát. A fotókat persze frankón elkevertem, de most, hogy megtaláltam őket, fussunk neki !

Gyári jóóóóóóó, utángyártott szaaaaar...
Ugye te is hallottad már ezt ? Kicsit szektásan hangzik, a világ nem fehérből és feketéből áll. Nyilván létezik rossz minőségű utángyártott alkatrész, de az is biztos, hogy gyári is - hiszen ha nem lenne, nem létezne a garanciális javítás fogalma.
Emellett persze legtöbbször a gyári alkatrész magas minőséget képvisel, de az utángyártottak között is sokszor találunk olyat, ami legalább olyan jó, mint a gyári, sőt, bizonyos esetekben még jobb is.

Önhibán kívül

Bizonyos európai márkák esetében a gyári, első beépítésű fékbetétekre igen sok panasz érkezik. No nem arról van szó, hogy ne állna meg vele az autó, sokkal inkább az újabb és újabb tisztítás után is nagyon gyorsan megjelenő csikorgó hangról.
A fékezés persze sosem lesz hangtalan, hiszen a folyamat lényege, hogy tárgyakat dörzsölünk egymáshoz. Az viszont tény, hogy mióta az Európai Unió vonatkozó elkőírásainak megfelelően a gyártók ferodolmentes első betéteket építenek be, a legtöbb autónál probléma a csikorgás.
A jelenség hátterében az áll, hogy a ferodolt valamivel pótolni kellett, a legtöbb gyártó ezt valamiféle réz- vagy bronzszemcsékkel próbálta megoldani. Ezek pont olyan jól fékeznek, mint a "klasszikus" anyagú betétek, csak hangosabbak

Ilyenkor egyetlen megoldás van, a betét cseréje jó minőségű utángyártottra - hiszen azokban még a megszokott anyagú kopóréteg van, és így lényegesen halkabbak.

Ez jellemző esete annak, amikor az utángyártott alkatrész tökéletes alternatíva lehet a gyárival szemben - még ha itt nem is a gyár tehet a problémáról.

Először is, melyik utángyártott szar ? Egy Opel Astra F-hez gyors fejszámolással is legalább 30 féle utángyártott első fékbetét kapható Magyarországon. Ugye senki nem állítja teljes biztonsággal, hogy MINDEGYIK rossz minőségű ?

Ezen kívül szögezzük le, egy autógyár a legritkább esetben gyárt alkatrészeket. Egy autógyárban igen ritka az, hogy egy hangárba betolnak némi vasércet, nyersgumit, két bála szövetet, némi műanyag-alapanyagot, és a túloldali ajtón kigurul a kész autó.

Nyilvánvaló, hogy rengeteg dolgot külső beszállítókkal gyártatnak le. Jellemzően ilyenek azok az alkatrészek, amelyeket "utángyártottként" az autósboltokban megvehetünk - fékbetétek, fékpofák, tárcsák és dobok, kipufogórendszer, szűrők, lengéscsillapítók, futóműelemek, féltengelyek, vezérlés-alkatrészek, tömítések, felni, gumik - tehát szinte minden, ami egy autó élete során cserélendő lehet.

Gumit igen, vezérműszíjat nem ?
Érdekes ellentmondás, hogy míg a gyárak, importőrök alkatrészes kampányaiban a vezérműszíj minden esetben szerepel, mint igen kritikus pont, addig valahogy egyetlen gyártónak sem jut eszébe, hogy rábeszélje a tulajdonosokat a "gyári" gumiabroncsra.

 

Gondoljunk csak bele: mindkettő gumiáru, mindkettő komoly igénybevételnek van kitéve. Rossz minődésű vezérműszíj esetén igen komoly kárunk keletkezhet, ha mondjuk elszakad - ezzel szemben rossz minőségű gumiabroncs esetén szintén igen komoly kárunk keletkezhet, PLUSZ meg lehet halni.

A rizikó persze mindkét esetben relatíve alacsony, de a szíj esetén méginkább. Vezérműszíjat ugyanis nem szokás csak úgy gyártani, mert a gumiszandál éppen kiment a divatból, és át kell állítani a gépsort. Létezik neves és kevésbé nemes gyártó is, de valójában egyetlen itthon forgalmazott márkára sem lehet azt mondani, hogy sorozatosan szakadnak a szíjai. Nem véletlen, a legfiatalabb gyártó is sokévtizedes gyártási tapasztalattal rendelkezik. Megjegyzem, tizenakárhány éves alkatrészes pályafutásom alatt én még anyaghibából eredő szíjszakadással nem találkoztam, mindig kiderült, hogy vagy szerelési, tárolási hiba (sérült, megtört szíj), vagy nem megfelelő technológia (nem cserélték a görgőt vagy a vízpumpát, és megszorult) okozta a problémát.

Ezzel szemben kifejezetten sz*r gumiabronccsal már sokszor találkoztam. A hypermarketekben rengeteg olyan abroncsot láttam, amelyeket TÜV-minősítéssel árusítanak, ám ez csak arról tanúskodik, hogy az áru valóban egy gumiabroncs, nem pedig csigatészta, és kielégíti az ezekkel szemben támasztott minimális követelményeket. Úgy értem, többé-kevésbé kerek, van rajta valamiféle mintázat, és a levegő nagy részét bent tartja. Minőségéről, tartósságáról, illetve arról, hogy közúti használatra alkalmas-e, a minősítés nem árulkodik.

Nos, mi lehet az oka annak, hogy a gyárak nem kampányolnak a "gyári" gumiabroncsok mellett ? Valószínűleg az, hogy az oldalfalukon jól láthatóan olvashatóan ott a gyártó neve, és a minden előképzettség nélküli partyfotós is rájön, hogy éppen ilyen logót látott a sarki guimisnál, tehát valószínűleg ott is meg tudja venni, sőt válogathat is a márkák között. Ezzel szemben a vezérműszíj burkolat alatt fut, a motorháztetőt kinyitva sem látszik, hogy a gyári embléma mellett ott olvasható a Gates, a Dayco, vagy valamelyik neves gyártó neve is...


Akkor ki gyártja ezeket az alkatrészeket ?
Meg fogsz lepődni: alkatrészgyártók. Pont ugyanazok, akik az autósboltban kapható "szar utángyártott" alkatrészeket. Szinte minden márka katalógusában, honlapján megtalálhatod azokat az autókat, vagy autógyárakat, amelyeknél gyári beszállítóként szerepelnek.
Nos, kérdezem, mennyire életszerű, hogy a Gates első beépítésű gyári szíjként lényegesen magasabb minőséget állít elő, mint utólagos, úgynevezett "Aftermarket" forgalmazásra ? Adott esetben a két vezérműszíj tipográfiája is tökéletesen azonos, a Gates emblémát mindkettőn megtaláljuk, az utángyártottról csupán a gyár logója hiányzik. Lehet, hogy az a 1.5x2cm-es logóhoz felhasznált századmilliméteres festékréteg erősíti meg a szíjat ? Naneeeeee.... :)


Magyar, japán, spanyol, portugál ?

A legszebbek a több márka által közösen gyártott modellek. Egy ilyen alkatrészen találhatunk két-három különböző gyári logót és cikkszámot, plusz egy gyártói emblémát, ehhez szintén egy cikkszámot, valamint ahány matrica, annyi származási ország van feltüntetve.


Fiat dízelmotoros Suzuki olajszűrőjének doboza...


...és benne a szűrő.


Suzuki dízelmotor gyári szűrője


Suzuki dízelmotor gyári szűrője. Balra gyári 17.000-ért, alatta márkás utángyártott, 6000-ért.

Hogyan NE vásároljunk alkatrészt ?
Klasszikus, megtörtént példa:

- Jó napot kívánok, egy tizen-x éves Suzukim van, és üzemanyagtankot szeretnék vásárolni hozzá. Van-e ilyen önöknél, és mennyibe kerül ?
- Nagy valószínűséggel nincs, de relatíve hamar tudunk hozni. Egy alvázszámra lenne szükségem, hogy árat és időt tudjak mondani.
- Alvázszámot azt nem tudok, de körülbelül mennyi lenne ?
- Körülbelül 5000 és 100.000 között, ennél pontosabbat nem tudok önnek mondani alvázszám nélkül.
- Miért, annyiféle van ?
- Igen, létezik több verzió.
- De ez pont ugyanolyan Swift, mint a többi. Mind egyforma, nem ?
- Nem, uram, sajnos nem, ezért van szükségem az alvázszámra, hogy pontosan beazonosítsuk.

Öt perc múlva telefonált az ember, kiderült, hogy az autó japán gyártású, összkerekes, karburátoros...

 ...na és az ára ?
A köztudatban (=taxis-gépjárműoktató-okos szomszéd) élő tévhit szerint a gyári alkatrész drága, míg az utángyártott olcsó. Ez sokszor igaz, ettől még erős sarkítás.

A gyári alkatrészek forgalmazói nem teljesen hülyék (tisztelet persze a kivételnek...), értik a piac törvényeit. Az utángyártottnál 20-25%-kal többet még hajlandó kifizetni az úri közönség egy gyári alkatrészért, de 100-150%-kal többet nem. Így az aftermarket kereskedelemben kapható alkatrészek árait relatíve alacsonyra lövik be - sőt, sok esetben kifejezetten alá. Jó példa erre a Magyar Suzuki üzletpolitikája, ahol a magyar gyártású modellek kopó, fogyó gyári alkatrészeinek ára valahol egy hajszállal a jó minőségű utángyártottak alatt van. (Más kérdés, hogy a csak eredeti forrásból beszerezhető alkatrészek árai viszont meglehetősen vaskosak lehetnek...)

Keresztreferencia - a bölcsek köve ?
Az alkatrész-azonosításban a legtöbb esetben aranyat ér a gyári katalógus, és az abból kinyerhető gyári cikkszám. Rendes autósboltok rendelkeznek olyan (általában nagykereskedők katalógus-programjaiba épített) cikkszám-átváltókkal, amelyek a gyári ill. a konkurrens utángyártók cikkszámait oda-vissza váltja.

Bizonyos esetekben azonban ez sem teszi egyértelművé a helyzetet. Néha úgy fest, mintha a gyártók a saját dolgukat szeretnék megnehezíteni.

Mit kezdjünk például ezzel a két üzemanyagszűrővel ? A jobb oldali az autó első beépítésű szűrője, a bal oldali pedig a katalógus alapján (két cikkszám-változás után) beazonosított cseredarab. Alattuk a doboz, amelyen egy teljesen más számot látunk. Egyetlen szerencse, hogy a Bosch szűrő saját cikkszáma egyezik.

Ami pedig a gyári alkatrészek büszkén hirdetett fensőbbségét illeti...

Íme két kép. Tükörrel, olajszűrővel, vezszíjjal, pollenszűrővel. A gyár európai raktárában csomagolva. Megjegyzem: az utángyártott vezérműszíj és pollenszűrő dobozba csomagolva érkezik...

A labda azonban még mindig a levegőben. Utángyártott kontra gyári. Melyiket? Tanácsot adni nehéz, prokee kolléga fenti sorai talán segítenek dönteni. De! Jóravaló autósboltban, őszinte pultostól (mennyi ilyen van?) kaphatunk tanácsot. Az biztos, hogy olyan, hogy pocsék vezérműszíj, nincs.
A dilemmával jómagam is szembesültem, mikor saját autómat raktam vásárlás után rendbe. Nem szégyen, megnéztem az adott típus fórumait külföldön és idehaza egyaránt, valamint némiképp az ösztönömre is hallgattam. Konkrétan a fékekről volt szó és habár volt olcsóbb is, végül értelemszerűen a Brembo nyert. Pár fillérrel drágább ugyan, de tökéletesen passzolt, teszi a dolgát azóta is. Nem volt ilyen egyértelmű a dolog a betéteknél. A preferált Ferodok ugyan puhák voltak és jól fogtak, persze gyorsan is koptak. Próbáltam gyáriakat, japán utánygártottatt, egyik sem volt jó, ezért vagy azért. Végül kipróbáltam a spanyol Galfer-gyártmányt, amit senki nem ismert és alapból rámondták, hogy "nem lesz az jó". Jó lett, a mai napig szolgál.
Nem biztos, hogy ez volt a legjobb példa, de arra talán jó, hogy szemléltesse, ne adjanak "garantált" és "tuti" tanácsokra. Magukban bízzanak, járják körbe jól a témát, nézzenek utána a lehetőségeknek, az internet a barátjuk. És ha ellentmondásokat olvasnának, tudják jól, az igazság valahol a két állítás között lesz. -omm

 




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (2,7/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr40460868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rognork 2008.11.03. 08:56:35

1. véleményem szerint a brembo nem drága. főleg, ha tényleg "gyári" tárcsákhoz hasonlítjuk.

2. autóboltosban megbízni botorság, nekem motorszám alapján képesek voltak rossz mintájú vezszíjat adni, plusz olyan olajat, amit be se akart tölteni a szerelő

3. nem árt, ha a kedves úrvezető maga megtanul pár dolgot a kopó cuccokról, ugyanis a kedves szervizes fiúk basznak közölni, hogy:
*vízpumpa is jól esne
*gyertya
*régebbi autókon rotor+elosztófedél+tömítés
*esetleg gyújtáskábel szett

Nem értem, hogy mi a faszért spróolnak az én bukszámon. Mindegy, sok év autótulajdonlás után szerencsére kitapasztaltam ezeket.

ommm 2008.11.03. 09:49:05

rognork 2008.11.03. 08:56:35

Típusfüggő. Mazdához némiképp drágább volt, de egyáltalán nem vészes a különbség.

damavend 2008.11.03. 10:06:39

"Ilyenkor egyetlen megoldás van, a betét cseréje jó minőségű utángyártottra - hiszen azokban még a megszokott anyagú kopóréteg van, és így lényegesen halkabbak." AZ UTÁNGYÁRTOTT FÉKBETÉTEK IS FERODOLMENTESEK, KÜLÖNBEN NEM LEHETNE FORGALOMBA HOZNI.
A feszítőn lehet állítani akkor nem nyikorog vagy van rezgéscsill.spray,paszta stb

lally 2008.11.03. 10:20:17

Meg az sem mindegy, hogy egy 6203-as (pl.) csapágyat Trabihoz, vagy Rolls-hoz kérsz az autósboltban :(

Kifordított kacagány 2008.11.03. 10:23:17

a legjobb az, amikor megrendelik a gyáriszám alapján az alkatrészt és mikor megjön a számon kívül semmi sem egyezik. nem egyszer fordult már elő ilyen. sajnos az is előfordult, hogy drága szórakozás volt.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.11.03. 10:30:58

"AZ UTÁNGYÁRTOTT FÉKBETÉTEK IS FERODOLMENTESEK, KÜLÖNBEN NEM LEHETNE FORGALOMBA HOZNI."

Amire te gondolsz, az az azbeszt. Ferodolt a mai napig gyúrnak a betét anyagába.

oggy 2008.11.03. 10:44:15

Pont ilyen dilemmában tobzódom, konkrétan vezérműszíj csere lenne vasamon esedékes, előzőleg Gates szíjat tettünk fel, de viszont van árban más gyártótól vezszíj ennek a híresen jó márkának feléért is. Ezen írás olvasása után asszem olcsóbb szíjat veszek, természetesen mindkét görgő is cserélve lesz. Kösz Prokkee!!

oggy 2008.11.03. 10:46:01

1 k-val szerettem volna!

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.11.03. 13:19:57

Asszem ez egy kifogyhatatlan/meríthetetlen téma, alkatrész ügyben -prokee- nagyjából minden nap írhatna egy posztot, mindig lenne valami tanulságos benne. Lehet, hogy érdemes lenne egy kicsit foglalkozni vele, sokak zsebében maradhatna pár fillér, illetve kímélhetné meg magát pár kellemetlen élménytől.
Sok hasonlót ide!

rognork 2008.11.03. 13:51:56

az a baj, hogy ezt a részt az autótulajoknak a szervizre kellene bízniuk. de nem lehet. és a boltosra sem. csak magadban bízhatsz, de az emberek 95%-a nem szeret/nem tud műszakilag mélyebben foglalkozni a géppel, ergo szopnak mint a torkos borz. én egy kicsit azért nyugalomra intettem a szerelőt, amikor kapásból injektort akart cserélni a stiftemen. meg is érte, szar 5000 forintos rotor + elosztófedél orvosolta a problémát. persze ő nem bánta volna, ha feleslegesen megveszi a bontott injektort + kifizetem mellé a munkadíjat is, oszt ugyanúgy nem megy a gép.
sajnos más helyen is ugyanúgy vezetnek, pl valszeg nem cseréltek főtengely szimmeringet szíjcserénél, és azt már nem lehet otthon bütykölgetni. szóval hiába figyelsz, ha műszerezettség szükséges a feladathoz.

Bq 2008.11.03. 14:11:47

Gumi ügyben pedig érdekes módon lehet különbség a között, ami a gyárból kigurulva az autón van, és amit a sarki gumisnál megveszel. Dolgoztam gumigyárban, ott mondták, hogy náluk az első szerelésű abroncsok CSAK elsőre jók lehetnek, de az egyéb forgalmazókhoz kerülők már lehetnek javítottak is. Persze ez nem azt jelenti, hogy 10 centiket kell bepótolni utólag a futófelületbe, hanem pl. azt, hogy a megengedettnél jobban üt valamelyik irányban az abroncs, és csiszolni kell belőle, hogy szépen fusson.

ZsZ 2008.11.03. 16:02:51

Amikor a kocka transporterem futóművét raktam rendbe, elég rendesen utánajártam a szilenteknek és gömbfejeknek. Vicces volt, hogy a gyári szilent néha olcsóbb volt, mint a gyári beszállítói - tök ugyanaz a szilent, csak a gumiból utólag kicsiszolták a VW-Audi logót - persze a kialkudható kedvezmény az "utángyártottnál" több volt. Megérte számolni, még ha kicsit az agyára is mentem a boltos srácoknak :) Az eredetik kibírtak 20 évet, talán a cseréltek is ki fognak. Minőségi problémám egyedül a kormánygömbfejjel akadt, igaz azt nem sikerült gyári/gyári beszállítóit szerezni. Egy év alatt szétporladt a gumiharang, pedig elvileg jobb minőségűnek számított (FEBI).

ZsZ 2008.11.03. 16:13:26

Az viszont tuti, hogy megéri egy gyári alkatrészkatalógust átböngészni (pl VAG-ETKA) a pontos cikkszám érdekében. Pl: a kéziféket ez istennek sem sikerült beállítani, kiderült, h a jobb és bal között hosszbeli eltérés van. Ezzel a bolti katalógus nem foglalkozott, ugyanazt a cikkszámot hozta mindkettőre. Gyári cikkszám alapján keresve máris működött a dolog.

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.03. 17:21:38

Nézzétek meg az utángyártott karosszériaelemeket. Iszonyúan más méretezés, alak, sokszor alig lehet feltenni. Köze nincs a gyárihoz.
Na ugyanez van a műszaki dolgokkal is, de annyira nem tűnik fel a silány minőségük mert nem értünk hozzá. Csak amikor csikorog a betét, meg 1000km után szar a gömbfej..

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.03. 17:23:12

..sok sikert az utánfosott vezérműszíjhoz. Tuti, hogy hamarabb elszakad majd, mint a gyári.
Persze ha a gyári és a nemgyári közötti árrés annyi, mint egy szétvert motor rendberakása, akkor hajrá.

Morgó Muki 2008.11.03. 17:46:34

Wow! Remek összefoglaló! Miután ebben a témában jártas vagyok, így lenne néhány megjegyzésem!
Sajnos sem a tulajok, és a szerelők egy jelentős része sincs tisztában azzal, hogy az autósbolt katalógus, nem 100%-os megbízhatóságú. Egyetlen típuson, évjáraton, és motoron belül is kismillió dolgot variáltak, ezért nehéz azonosítani és ezért nem passzióból kérnek ezer adatot a kereskedők. A legtökéletesebb az lenne, ha tudnánk a gyári számot, de ezt a legtöbb gyártó féltve őrzi. Magam az alábbi típusokhoz tudok netes katalógust, amit bárki használhat. Ezek az eddigi tapasztalataim alapján megbízhatóak:
BMW: www.realoem.com/bmw/
VW/Audi/Seat/Skoda: www.vagcat.com/
Citroën: service.citroen.com/
Peugeot: public.servicebox.peugeot.com/

Leellenőriztem és érdekes módon nálam az utolsó 3 nem működik. Remélem, átmeneti a probléma! Az is biztos, hogy egy csomó kereskedő nem odavaló helyen dolgozik, ahogy más szakmákban is előfordul ilyesmi. Velük lehet nagyokat szívni.

Az, hogy a gyári nem mindig drágább, igaz! Ha jól figyeltem, akkor prokee az ázsiai autkban van otthon, amiben én kevésbé, de ott tényleg úgy tapasztaltam, hogy nem túl nagy az árkülönbség, ám az európaiaknál sokkal jellemző a gyalázatos drágaság. Ráadásul a legtöbb, már arra sem veszi a fáradtságot, hogy gyári jel legyen az alkatrészben, így simán láthatja a vevő, ki a beszállító!

Egyébként azt gondolom, hogy a karosszéria alkatrészen kívül semmit sem gyárt a gyártó, mindent vesznek! A beszállító meg nem gyárt kétféle minőségű terméket, mert azzal a gyártás lenne drágább, így a jó hírű beszállítók termékei OE (gyári) minőségűek. Persze az is igaz, hogy össze-vissza csomagolják termékeiket, ezzel szélesítve termékportfóliójukat. (Így lesz a Lemförder dobozban Meyle lengőkar és fordítva!) Arról nem is beszélve, ők is egy csomó mindent Kínában vesznek, gyártatnak a Kedves Vevő meg azt hiszi, a kereskedő átvágta, mert a Bosch dobozban Made in China a termék felirata.

Tell 2008.11.03. 17:51:32

Nekem pl. egy régi (18 éves) Fiatom van és már szinte mindent csak bontóban kapok meg hozzá, mert annyira öreg, hogy tán nem éri meg utángyártani hozzá szinte semmit. Sajnos nálam ez a "gyári-utángyártott"-dilemma fel sem merülhet. Sajnos a számítógépes alkatrész katalógus se szentírás. Káromkodtam már cifrát amiatt, hogy az Olaszból (alváz- és motorszám egyeztetés után) meghozatott generátort egyszerüen nem lehetett felszerelni a verdára, mert 1993 nyarától átvariálta az olasz a felfogatás helyét és hogy a tortán is hab legyen, még az ékszíjtárcsa profilján is változtatott. Ott ahol blokkon a felfogatófülek voltak, a generátorházon egy hüvelkujjnyi vastag borda futott végig... Egy élmény volt! (átszerelni a teljes generátor belét a régi házba, meg ékszíjtársát cserélni.) Azért megoldottuk.
Azért alapvetően szerencsém van, mert a Fiat tele van Lancia, Alfa Romeo alkatrészekkel, illetve nem is tudom, hogy ilyenkor melyik számítana "gyári"-nak. Esetleg a "Magneti Marelli", mert az mindhárom Hazánkban közismert autómárkában fel-felbukkan... Ért már meglepetés, mikor a csomagtér központizár-behúzóját 1:1-be cserélni próbáltam egy bontós Alfa alkatrészére: pont fordítva működött. Az ajtók záródtak, mikor a csomagtartó nyitva volt és fordítva. (Meg kellett cserélni a szürke-kék kábelt a sárga-barnával és O.K. lett).
Más esetben meg, egy Lancia ablakemelő vezérlődoboza meg 1:1-ben csatlakozó-kompatibilis volt a Temprámhoz.
Írta itt valaki korábban, hogy sem a szervízben, sem a boltosokaban nem lehet megbízni. Hát igazándiból a bontósokban sem nagyon. Bár egy kicsit más a helyzet, mert más az egymásra utaltság foka, természete. Ha valakinek öreg az autója akkor sajnos biztos látogatója lesz a bontóknak. A bontós meg abból él, ha oda tud szoktatni, hogy nála "turkáljak" és ne vigyem a pénzemet - még ha nem is nagy pénz - máshoz. Tudja, ha megvezet akkor ugrik az ügyfél. Az elégedett ügyfél 2 újabb ügyfelet hozhat, de a megszívatott elvihet tizet.
Ja, még jut eszembe: van ahol a gyári alkatrészt össze se lehet hasonlítani az utángyártottal: az pedig az első lámpatest és a ködlámpa! A gyárinak utolérhetetlenül tisztább a rajzolata, jobban világít, fókuszosabb, mint a méretkompatibilis utángyártott. Saját szememmel láttam.

loláb 2008.11.03. 17:54:09

Én úgy tudom, hogy a garancia csak akkor érvényes (ha még garanciaidőn belüli járműről beszlünk) ha gyári alkatrészeket használunk. (megpersze szakszervízben van cserélve, bár a mai világban nem akkora probléma egy pöcsétet beleütni a szervízkönyvbe...)

Az előző motorom kormánycsapágya volt egyszer cserés, a "gyári" suzuki japánból rendelve (belpiacos motor) 4 ezer forint, skf-be meg 8 rugó lett volna. Csak közben eladtam.

A mostani motoromnál pedig a gyárban rátett fékbetét kezdett el csikorogni 1000 km megtétele után, cseréltük (garanciában) másik gyárira, majd utángyártottra, még tárcsát is cseréltünk, de az Istennek nem lehet megszünttni azt a kurva csikorgást (ez egyébként a legidegesítőbb hiba, minden fékezésnél engem néznek a járókelők). Ráadásul minden megázással egyre hangosabb lesz.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.11.03. 17:54:11

AP:
"Tuti, hogy hamarabb elszakad majd, mint a gyári."
Megnézted te azokat a fotókat fentebb ?
Úgy egébként elolvastad a cikket ?
Vagy te jártál az Audi vezérműszíjgyárában ? :)

Morgó Muki 2008.11.03. 17:54:57

Az utángyártott karosszéria elemek tényleg szarok, de azt nem is beszállítók csinálják!

Vezérműszíjat meg bátran lehet venni nem csak gyárit, mert a gyári is ugyanaz a Gates, mint a Gates dobozos. A tuti kijelentésedet meg jó lenne indokolni!

Ha jól tudom, egy csomó beszállító termékét gyárinak kellene elfogadni egy EU-s szabály szerint:

www.gvh.hu/domain2/files/modules/module25/pdf/_jogi_ek_ekcsopment_gepjar_m.pdf

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.11.03. 17:55:48

loláb:
Ez forgalmazótól függ. Nyilván mindenki igyexik úgy beállítani, hogy nincs gari, ha nem tőle veszed a gyári alkatrészt, de emögött tkp. nincs jogi háttér.
Annyiban lehet igaz, hogy megnehezíthetik a garanciális elbírálást, ha utángyártott alkatrészeket használsz (-és tudnak róla!)

Morgó Muki 2008.11.03. 17:59:58

Egyrészt minél régebbi az autód, annál problémásabb a gyári katalógus is. Másrészt az olasz autókban logikát keresni? :)) Kb., mint franciában! :)))

Jut eszembe! FIAT/Lancia/Alfa Romeo katalógus is létezik on-line:

www.spangerum.com:7080/navi?KEY=STARTUP

ZsZ 2008.11.03. 18:45:00

A szilentjeim pont Lemförder-ek voltak. A fényszóróknál tényleg számít a márka. A transporternél hella gyári még mindig tűéles képet világít 22 évesen, míg a másik német utángyártott már erősen mattul, pedig tuti fiatalabb.
Német oldalakon volt poén, h onnan tudod, h transporter őrült vagy, ha az alkatrészkereskedő téged hív fel a cikkszámot keresve :)

etetetek 2008.11.03. 19:17:59

nem tud valaki net-es katalogust Merci-hez (A)?

Morgó Muki 2008.11.03. 19:36:31

Mire lenne szükséged? A Mercedes legtöbb típusába szinte minden könnyen azonosítható.

saxo 2008.11.03. 19:37:50

Köszönöm. Most megnyugodtam, hogy ez a "ha van akkor gyárit", meg a "nem kell alvázszám, az összes ilyen" dumákkal nem csak engem fárasztanak. :-)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.11.03. 19:38:19

Namármost, amikor (maradjunk az egyszerű, fék témánál), ha én a féknyerget nem gyáriban (azaz Land Rover márkajelzésű dobozba csomagolva) veszem meg, hanem a Lockheed adott féknyergét (merthogy a gyárban a Land Rover Lockheed nyergeket szerelt az autóra), akkor most azt minek hívjuk? Gyárit vettem? Utángyártottat? Gyári beszállítótól az adott konkrét terméket? :)

A többibe nem mennék bele, főleg nem futóműalkatrészekbe, szilentekbe, rugókba, gátlókba, mert a Land Roverhez kismillió gyár csinál minden ilyesmit, rövidebbet, hosszabbat, erősebbet, puhábbat, ilyet, olyat, amolyat, és itt nem a minőség a kérdés, hanem a felhasználás. Nekem pl. a gyárinál jóval erősebb rugók vannak a Ződ Szörnyben (a hátsó rugóim rugóállandója majd a duplája a gyáriénak), és nem véletlenül van megduplázva a lengéscsillapítás sem, de ez már egy egyedi átépítés, stb...

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.11.03. 19:43:57

Visító fékbetétnél meg szépen be kell vagdosni sréhen a betétet úgy, hogy az egész betéten legyen mondjuk 4-5 vágás. Fékhatás nem lesz kevesebb (jó kevesebb lesz, hiszen a teljes fékbetét felületéből kiveszünk egy komolytalan, elenyésző mennyiséget), a rezonancia frekvenciáját viszont szépen elhangoljuk ezzel. Ezután is visítani fog, csak olyan frekvencián, amit mink már nem hallunk. A denevérek meg így jártak, sorry. :)


ZsZ írja a szilenteket: Terepjáróknál gyakori, hogy a szilenteket keményebb, poliuretán-szilentekre cserélik le, iszonyúan bírják a kopást, a csavargatást, tényleg nagyságrendekkel erősebbek. Land Roverhez több cég gyárt ilyeneket, de szerintem egy botkezű esztergályos is meg tudja csinálni ezeket bármihez, tekintve hogy a szilentek azért nem valami bonyolult formák. :)
nekem a hátsó lengéscsillapítóknál ilyen poliuretán szilentek vannak alul, a harmadik gátlót cserélem, de ugyanazt a szilentet teszem vissza, mert nem bír egyszerűen elfáradni, pedig 60 centis rugóutak mellett nem unatkozik. :)
A gumiszilentek a gátlóknál nekem átlagosan fél évet bírnak ki (még jó, hogy valami röhejes 27 forint darabja) :)

Lámpa meg... szerencsére kompatibilis a fényszóró a trabi foncsorával, azt meg bárhol egy marék fruttiért adnak, szóval lesz.rom, ha évente megmattul, vagy ha kiveri az erdőben az ág. :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.11.03. 19:45:16

A linket meg elfelejtettem.
Ez az egyik legkomolyabb cég, aki poliuretán szilenteket gyárt. Érdemes körülnézni náluk, néhány modern típushoz is csinálnak dolgokat:
www.polybush.co.uk/

loláb 2008.11.03. 20:14:10

Tie: Próbáltunk már minden, élletörést, rézpasztát a betét hátára, de 100-200 km után, vagy az első eső (általában csak akkor ázom meg, ha a motort hozom haza a szereőtől) után mindig visszajött a csikorgás...eddig mindegyik motorom csikorgott, szóval lehet hogy nem is a fékbetét, hanem az izületeim :)

kerecsen malac 2008.11.03. 20:43:06

Az autós elektronikai alkatrészekről olvasnék egy jó cikket. Egy kommersz változtatható ellenállás miért kerül sokszor tízezer forintba mikor ha bemegyek az első elektró boltba ott csak pár száz forintért megkapom ugyanazt. Itt jöhetne a hasba akasztós szöveg a nagyobb igénybevételről/terhelésről, hasonló szöveget löknek a boltosok a kerékcsapágyakról (csapágy bolt vs. autósbolt) Érdekes téma lenne.

Rocko- 2008.11.03. 20:59:32

Tie 2008.11.03. 19:38:19
egy a lényeg: ne Boing féket vegyél! :D

boka · http://csaszu 2008.11.03. 21:11:07

A suzukit 5 éve megkereste egy lengyel beszállító, hogy a tök egyforma opel agilához gyárt műanyag alkatrészeket. A suzuki letesztelte és hiába került kevesebbe, mint a magyar cucc, elzavarta a lengyeleket.

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.11.03. 21:16:53

boka:
Ez kissé Urban Legend szagú. Egyrészt egy csomó cucc tényleg közös, azonos gyártású a két autóban, van olyan, amint Suzuki és GM matrica is van.
Másrészt meg, ha igaz is, egy rakás vonatkozását nem látod át kívülállóként. Lehet, hogy olcsóbban gyártott volna, de nem vállalta a Just-In-Time szállítást Lengyelországból, vagy esetleg a magyar beszállító 80 alaktrészt szállított, ők meg csak 45-öt - nyilván nem dobnak el egy jól működő kapcsolatot úgy, hogy az alternatíva valójában nem alternatíva.
Persze az is lehet, hogy egyszerűen nagy hazafiak :)

Bq 2008.11.03. 21:19:55

"kerecsen malac 2008.11.03. 20:43:06
Az autós elektronikai alkatrészekről olvasnék egy jó cikket. Egy kommersz változtatható ellenállás miért kerül sokszor tízezer forintba mikor ha bemegyek az első elektró boltba ott csak pár száz forintért megkapom ugyanazt. Itt jöhetne a hasba akasztós szöveg a nagyobb igénybevételről/terhelésről, hasonló szöveget löknek a boltosok a kerékcsapágyakról (csapágy bolt vs. autósbolt) Érdekes téma lenne."

Egy potméternél pedig tényleg attól függ, hova akarod berakni... A kommersz, műanyagházas, kb. semmit nem bíró rétegellenállás potikat tényleg megkapod pár 100 forintért, de már egy komolyabb, nagyobb (villamos) terhelhetőségű huzalpotmétert, vagy egy precízebb,grafitcsúszkásat (amiket pl. keverőkben használnak hangerőszabályzásra) több ezerért mérnek. És akkor még a beépíthetőségről nem is beszéltünk. Vagy olyan spéci autórádiós potméterekről, amik kihúzható kapcsolósak, esetleg több ellenálláspályájuk van (nem a sima sztereó, hanem külön szabályozható), stb...

tomnemtom 2008.11.03. 22:49:50

kerecsen malac 2008.11.03. 20:43:06

pontosíthatnád, milyen feladatú potenciométerről van szó, akkor lehet, tudjuk igazolni vagy cáfolni a drágaságát.

így elég nehéz, nekem hirtelen csak a műszerfalvilágítás fényerőszabályzója és a régi BENZ-ek "fader" potenciométere jut eszembe.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.11.04. 19:33:23

kerecsen malac:

cikkszámot mondjál,vazze! ;)

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.06. 00:44:46

Nem jártam Audi gyárban, nem is tervezek menni..
Nyilván ami a gyári alkatrészhez hasonló árban van, az nem szar az utángyártottból se. De amin tényleg lehet spórolni a gyárihoz képest, attól óvakodni kell.
Most láttam egy fehér villanást a szemem sarkából a szobában. Lehet, hogy Kelemen Anna jött el értem?!
Nem röhög, tényleg ott volt egyvillanás. Hideg nincs, tehát nem szellem.
süti beállítások módosítása