A Belsőségen megjelent alkatrészes propagandairodalom után jutott eszembe, hogy érdemes lenne áttekinteni ezt a gyári - utángyártott alkatrész témát. A fotókat persze frankón elkevertem, de most, hogy megtaláltam őket, fussunk neki !
Gyári jóóóóóóó, utángyártott szaaaaar...
Ugye te is hallottad már ezt ? Kicsit szektásan hangzik, a világ nem fehérből és feketéből áll. Nyilván létezik rossz minőségű utángyártott alkatrész, de az is biztos, hogy gyári is - hiszen ha nem lenne, nem létezne a garanciális javítás fogalma.
Emellett persze legtöbbször a gyári alkatrész magas minőséget képvisel, de az utángyártottak között is sokszor találunk olyat, ami legalább olyan jó, mint a gyári, sőt, bizonyos esetekben még jobb is.
Önhibán kívül
Bizonyos európai márkák esetében a gyári, első beépítésű fékbetétekre igen sok panasz érkezik. No nem arról van szó, hogy ne állna meg vele az autó, sokkal inkább az újabb és újabb tisztítás után is nagyon gyorsan megjelenő csikorgó hangról.
A fékezés persze sosem lesz hangtalan, hiszen a folyamat lényege, hogy tárgyakat dörzsölünk egymáshoz. Az viszont tény, hogy mióta az Európai Unió vonatkozó elkőírásainak megfelelően a gyártók ferodolmentes első betéteket építenek be, a legtöbb autónál probléma a csikorgás.
A jelenség hátterében az áll, hogy a ferodolt valamivel pótolni kellett, a legtöbb gyártó ezt valamiféle réz- vagy bronzszemcsékkel próbálta megoldani. Ezek pont olyan jól fékeznek, mint a "klasszikus" anyagú betétek, csak hangosabbakIlyenkor egyetlen megoldás van, a betét cseréje jó minőségű utángyártottra - hiszen azokban még a megszokott anyagú kopóréteg van, és így lényegesen halkabbak.
Ez jellemző esete annak, amikor az utángyártott alkatrész tökéletes alternatíva lehet a gyárival szemben - még ha itt nem is a gyár tehet a problémáról.
Először is, melyik utángyártott szar ? Egy Opel Astra F-hez gyors fejszámolással is legalább 30 féle utángyártott első fékbetét kapható Magyarországon. Ugye senki nem állítja teljes biztonsággal, hogy MINDEGYIK rossz minőségű ?
Ezen kívül szögezzük le, egy autógyár a legritkább esetben gyárt alkatrészeket. Egy autógyárban igen ritka az, hogy egy hangárba betolnak némi vasércet, nyersgumit, két bála szövetet, némi műanyag-alapanyagot, és a túloldali ajtón kigurul a kész autó.
Nyilvánvaló, hogy rengeteg dolgot külső beszállítókkal gyártatnak le. Jellemzően ilyenek azok az alkatrészek, amelyeket "utángyártottként" az autósboltokban megvehetünk - fékbetétek, fékpofák, tárcsák és dobok, kipufogórendszer, szűrők, lengéscsillapítók, futóműelemek, féltengelyek, vezérlés-alkatrészek, tömítések, felni, gumik - tehát szinte minden, ami egy autó élete során cserélendő lehet.
Gumit igen, vezérműszíjat nem ?
Érdekes ellentmondás, hogy míg a gyárak, importőrök alkatrészes kampányaiban a vezérműszíj minden esetben szerepel, mint igen kritikus pont, addig valahogy egyetlen gyártónak sem jut eszébe, hogy rábeszélje a tulajdonosokat a "gyári" gumiabroncsra.
Gondoljunk csak bele: mindkettő gumiáru, mindkettő komoly igénybevételnek van kitéve. Rossz minődésű vezérműszíj esetén igen komoly kárunk keletkezhet, ha mondjuk elszakad - ezzel szemben rossz minőségű gumiabroncs esetén szintén igen komoly kárunk keletkezhet, PLUSZ meg lehet halni.
A rizikó persze mindkét esetben relatíve alacsony, de a szíj esetén méginkább. Vezérműszíjat ugyanis nem szokás csak úgy gyártani, mert a gumiszandál éppen kiment a divatból, és át kell állítani a gépsort. Létezik neves és kevésbé nemes gyártó is, de valójában egyetlen itthon forgalmazott márkára sem lehet azt mondani, hogy sorozatosan szakadnak a szíjai. Nem véletlen, a legfiatalabb gyártó is sokévtizedes gyártási tapasztalattal rendelkezik. Megjegyzem, tizenakárhány éves alkatrészes pályafutásom alatt én még anyaghibából eredő szíjszakadással nem találkoztam, mindig kiderült, hogy vagy szerelési, tárolási hiba (sérült, megtört szíj), vagy nem megfelelő technológia (nem cserélték a görgőt vagy a vízpumpát, és megszorult) okozta a problémát.
Ezzel szemben kifejezetten sz*r gumiabronccsal már sokszor találkoztam. A hypermarketekben rengeteg olyan abroncsot láttam, amelyeket TÜV-minősítéssel árusítanak, ám ez csak arról tanúskodik, hogy az áru valóban egy gumiabroncs, nem pedig csigatészta, és kielégíti az ezekkel szemben támasztott minimális követelményeket. Úgy értem, többé-kevésbé kerek, van rajta valamiféle mintázat, és a levegő nagy részét bent tartja. Minőségéről, tartósságáról, illetve arról, hogy közúti használatra alkalmas-e, a minősítés nem árulkodik.
Nos, mi lehet az oka annak, hogy a gyárak nem kampányolnak a "gyári" gumiabroncsok mellett ? Valószínűleg az, hogy az oldalfalukon jól láthatóan olvashatóan ott a gyártó neve, és a minden előképzettség nélküli partyfotós is rájön, hogy éppen ilyen logót látott a sarki guimisnál, tehát valószínűleg ott is meg tudja venni, sőt válogathat is a márkák között. Ezzel szemben a vezérműszíj burkolat alatt fut, a motorháztetőt kinyitva sem látszik, hogy a gyári embléma mellett ott olvasható a Gates, a Dayco, vagy valamelyik neves gyártó neve is...
Akkor ki gyártja ezeket az alkatrészeket ?
Meg fogsz lepődni: alkatrészgyártók. Pont ugyanazok, akik az autósboltban kapható "szar utángyártott" alkatrészeket. Szinte minden márka katalógusában, honlapján megtalálhatod azokat az autókat, vagy autógyárakat, amelyeknél gyári beszállítóként szerepelnek.
Nos, kérdezem, mennyire életszerű, hogy a Gates első beépítésű gyári szíjként lényegesen magasabb minőséget állít elő, mint utólagos, úgynevezett "Aftermarket" forgalmazásra ? Adott esetben a két vezérműszíj tipográfiája is tökéletesen azonos, a Gates emblémát mindkettőn megtaláljuk, az utángyártottról csupán a gyár logója hiányzik. Lehet, hogy az a 1.5x2cm-es logóhoz felhasznált századmilliméteres festékréteg erősíti meg a szíjat ? Naneeeeee.... :)
Magyar, japán, spanyol, portugál ?
A legszebbek a több márka által közösen gyártott modellek. Egy ilyen alkatrészen találhatunk két-három különböző gyári logót és cikkszámot, plusz egy gyártói emblémát, ehhez szintén egy cikkszámot, valamint ahány matrica, annyi származási ország van feltüntetve.
Fiat dízelmotoros Suzuki olajszűrőjének doboza...
Suzuki dízelmotor gyári szűrője
Suzuki dízelmotor gyári szűrője. Balra gyári 17.000-ért, alatta márkás utángyártott, 6000-ért.
Hogyan NE vásároljunk alkatrészt ?
Klasszikus, megtörtént példa:
- Jó napot kívánok, egy tizen-x éves Suzukim van, és üzemanyagtankot szeretnék vásárolni hozzá. Van-e ilyen önöknél, és mennyibe kerül ?
- Nagy valószínűséggel nincs, de relatíve hamar tudunk hozni. Egy alvázszámra lenne szükségem, hogy árat és időt tudjak mondani.
- Alvázszámot azt nem tudok, de körülbelül mennyi lenne ?
- Körülbelül 5000 és 100.000 között, ennél pontosabbat nem tudok önnek mondani alvázszám nélkül.
- Miért, annyiféle van ?
- Igen, létezik több verzió.
- De ez pont ugyanolyan Swift, mint a többi. Mind egyforma, nem ?
- Nem, uram, sajnos nem, ezért van szükségem az alvázszámra, hogy pontosan beazonosítsuk.
Öt perc múlva telefonált az ember, kiderült, hogy az autó japán gyártású, összkerekes, karburátoros...
...na és az ára ?
A köztudatban (=taxis-gépjárműoktató-okos szomszéd) élő tévhit szerint a gyári alkatrész drága, míg az utángyártott olcsó. Ez sokszor igaz, ettől még erős sarkítás.
A gyári alkatrészek forgalmazói nem teljesen hülyék (tisztelet persze a kivételnek...), értik a piac törvényeit. Az utángyártottnál 20-25%-kal többet még hajlandó kifizetni az úri közönség egy gyári alkatrészért, de 100-150%-kal többet nem. Így az aftermarket kereskedelemben kapható alkatrészek árait relatíve alacsonyra lövik be - sőt, sok esetben kifejezetten alá. Jó példa erre a Magyar Suzuki üzletpolitikája, ahol a magyar gyártású modellek kopó, fogyó gyári alkatrészeinek ára valahol egy hajszállal a jó minőségű utángyártottak alatt van. (Más kérdés, hogy a csak eredeti forrásból beszerezhető alkatrészek árai viszont meglehetősen vaskosak lehetnek...)
Keresztreferencia - a bölcsek köve ?
Az alkatrész-azonosításban a legtöbb esetben aranyat ér a gyári katalógus, és az abból kinyerhető gyári cikkszám. Rendes autósboltok rendelkeznek olyan (általában nagykereskedők katalógus-programjaiba épített) cikkszám-átváltókkal, amelyek a gyári ill. a konkurrens utángyártók cikkszámait oda-vissza váltja.Bizonyos esetekben azonban ez sem teszi egyértelművé a helyzetet. Néha úgy fest, mintha a gyártók a saját dolgukat szeretnék megnehezíteni.
Mit kezdjünk például ezzel a két üzemanyagszűrővel ? A jobb oldali az autó első beépítésű szűrője, a bal oldali pedig a katalógus alapján (két cikkszám-változás után) beazonosított cseredarab. Alattuk a doboz, amelyen egy teljesen más számot látunk. Egyetlen szerencse, hogy a Bosch szűrő saját cikkszáma egyezik.
Ami pedig a gyári alkatrészek büszkén hirdetett fensőbbségét illeti...
Íme két kép. Tükörrel, olajszűrővel, vezszíjjal, pollenszűrővel. A gyár európai raktárában csomagolva. Megjegyzem: az utángyártott vezérműszíj és pollenszűrő dobozba csomagolva érkezik...
A labda azonban még mindig a levegőben. Utángyártott kontra gyári. Melyiket? Tanácsot adni nehéz, prokee kolléga fenti sorai talán segítenek dönteni. De! Jóravaló autósboltban, őszinte pultostól (mennyi ilyen van?) kaphatunk tanácsot. Az biztos, hogy olyan, hogy pocsék vezérműszíj, nincs.
A dilemmával jómagam is szembesültem, mikor saját autómat raktam vásárlás után rendbe. Nem szégyen, megnéztem az adott típus fórumait külföldön és idehaza egyaránt, valamint némiképp az ösztönömre is hallgattam. Konkrétan a fékekről volt szó és habár volt olcsóbb is, végül értelemszerűen a Brembo nyert. Pár fillérrel drágább ugyan, de tökéletesen passzolt, teszi a dolgát azóta is. Nem volt ilyen egyértelmű a dolog a betéteknél. A preferált Ferodok ugyan puhák voltak és jól fogtak, persze gyorsan is koptak. Próbáltam gyáriakat, japán utánygártottatt, egyik sem volt jó, ezért vagy azért. Végül kipróbáltam a spanyol Galfer-gyártmányt, amit senki nem ismert és alapból rámondták, hogy "nem lesz az jó". Jó lett, a mai napig szolgál.
Nem biztos, hogy ez volt a legjobb példa, de arra talán jó, hogy szemléltesse, ne adjanak "garantált" és "tuti" tanácsokra. Magukban bízzanak, járják körbe jól a témát, nézzenek utána a lehetőségeknek, az internet a barátjuk. És ha ellentmondásokat olvasnának, tudják jól, az igazság valahol a két állítás között lesz. -omm
Beszóltak