Még a nyáron esett meg velem - mikor a Mazda megkapta a 1,5 éve tervezgetett Ram Air rendszert - hogy egy augusztus végi napon eszembe jutott, talán ki kellene retkelni a légszűrőt, hátha jobb lenne 4000 km helyett már most, 3000 környékén ránézni.
Úgy kezdtem érezni, hogy a vas gyengül, és az először megdöbbentöen jónak tűnő hatásfok romlik. Valami nem volt ok.
A Ram Air rendszer a kocsi orrán nagy sebességnél keletkező torlónyomást használja ki. Az ott besűrűsödö levegőt a szívótorokba vezeti, ezáltal javítja - ha kis mértékben is - a motor töltését, így több benzin adható azonos lökettérfogathoz. Szóval a little bit extra power!
A hatásfok javulása a kocsimba épített lambda monitoron követhető , ezért szemmel is jól látható volt a különbség. A monitor a lambdaszonda jelét mutatja, amelyen 10 db színes ledhez lambdaéertékek vannak rendelve. Ez lehetővé teszi, hogy finoman beállítsuk az ideális üzemanyag/levegő keverékarányt (AFR). 50 km/h óra felett a keverék elkezdett szegényedni, ezért több benzin adható sebesség függvényében.
Ki is szedtem a szűrőt, először minden okésnak tűnt. Kristálytiszta olajos szűrőfelület felül - nagy gond nem lehet.
Aztán megfordítottam, és döbbenet volt ami elém tárult!
Na most már tudom hogy, miért nagy részt bogarakról szól Winkler másik könyve - a Nagyvárosi természetbúvár. A szűrő tökig tele volt különböző rovartetemekkel, és némi kosszal. Amúgy a cucc tényleg akkorát szív, hogy megmozgatja az ember ingujját, Morzsát simán behuppantaná...
Kicsit gondolkodtam, hogy ezt most miért. De aztán tudomásul vettem, hogy a versenysportban alkalmazott módszerek egy része sajnos nem feltétlenül alkalmas a hétköznapi használatra. A zárt, torlónyomáson alapuló rendszer - mivel a 2db 20x12-es tölcsér a lökhárító aljában van, mindent elküld a légszűrőhöz, és kegyetlenül megdolgozza azt. Más kérdés, hogy szívó autónál 5-15 le is nyerhető vele. Mindenesetre mivel nálam a K&N betétszűrő jelesle vizsgázott, marad az upgrade!
Lehet legközelebb veszek pár gombostűt a zümiknek...
Beszóltak