Furcsa a természet. Mintha zokon venné a sok, ember által okozott sérelmet és dacolna velünk. Akárhogy is nézzük a naptárt, mostanra már tavasznak kellene lenni, ami az én fejemben egyáltalán nem egyeztethető össze a reggeli fagyokkal, a 10 fok alatti nappali hőmérséklettel és a havazással. Komolyan úgy érzem, a bolondját járatja velünk földünk, néha-néha ad egy kis ízelítőt, hogy „látjátok srácok, ilyennek kéne, hogy legyen a tavasz” aztán ha már elpakoltuk a téli ruhákat, megszerveztük a hétvégi kirándulást, egyik napról a másikra ismét zorddá fordul az idő, mi pedig lenge ruhába öltöztetett lelkünkre ismét kabátot húzunk és egykedvűen próbáljuk túlélni, hogy újra hideg napok jönnek.
Egyik évben sem okozott ennyi fejtörést, hogy mikor cseréljem le a téli gumit nyáriakra. Cirka két héttel ezelőtt feltetettem a nyári abroncsokat a céges autómra, mert már-már elég volt csupán egy zakót húzni reggel, aztán múlt hét pénteken Pécsett havazott, ma reggel pedig vissza kellett mennem egy meleg sapkáért a házba reggel, masszív +1 fokot mutatott az autó hőmérője.
Ilyen vacak időjárás miatt legtöbb autón még valószínű a téli gumik vannak fenn, nem vagyunk hát elkésve néhány hasznos gondolattal a téli-nyári gumiváltás előtt. Megkértem Ratrider02 TC-belsőség függő gumimágust, aki volt kedves már nekem segíteni, mikor a terepesünkre kerestem gumit, hogy adjon néhány ötletet, mire érdemes odafigyelni a nyári átszerelésnél illetve a nyári gumi kiválasztásánál.
A nagy nap.
Minden háziasszony tudja a bűvös számot, +7 fok. Szerintem már a kislányomnak is tanították az óvodában, hogy ha a nappali hőmérséklet tartósan 7 oC fölött van, ideje ledobni a téli gumit és felrakni a nyárit. Azt már talán kevesebben tudják (bevallom én sem gondoltam ezt idáig), hogy a közhiedelemmel ellentétben a nyári gumik nem csak 7 oC fölött tapadnak jól. Tesztek szerint a nyári gumik -1, -2 oC üzem meleg állapotban, száraz úton jobban tapadnak, mint a téliek. És akkor a lényeg itt a száraz úton lenne. Onnantól ugyanis, hogy bármilyen csapadék megjelenik az úton borul az egész. A téli mintázatok mind jó vízelvezetők, hideg, esős, havas, nyálkás időben sokkal jobb a tapadásuk. Ezért hát a 7 oC, ami nappali átlaghőmérsékletre vonatkozik. Valóban nincs még senki elkésve, aki nem szereltette át a télit nyárira.
Az átszerelés.
Először is szemrevételezéssel próbáljuk megvizsgálni az abroncsok oldal és futófelületeit. Lehetőség szerint tisztítsuk meg a gumikat, úgy könnyebben észrevesszük az esetleges hibákat. Ellenőrizzük a futófelület profilmélységét. Sanyi barátom egy korábbi posztjában már említette, hogy 1,6 mm a megengedett legkisebb mélység. Legegyszerűbb, ha megkeressük a kopás jelző indikátorokat a barázdák közt, azok, és a profil teljes magasságából következtetni tudunk mennyi „minta” van még az abroncsunkon. Ha nagyon precízek akarunk lenni egy tolómérővel meg is mérhetjük hány milliméter mély is valójában a profil. Fontos, hogy a futófelület teljes egészén meg kell legyen, az 1,6 mm profilmélység.
Vizsgáljuk meg a futófelület kopását is. A féloldalas kopás helytelen futómű beállításra, a kagylós kopás hibás lengéscsillapítókra utalnak.
Amennyiben a nyári abroncsok külön felnin vannak érdemes ellenőrizni a guminyomásokat. Ha összeszedtünk esetleg egy szöget az előző szezonban és nem vettük észre, most valószínű, hogy abban kerekünkben nincs nyomás. A legtöbb gumis egyszerűen felfújja és felszereli, ha viszont látjuk, hogy gyanús az egyik, tudjuk kérni, hogy vizsgálják meg kicsit jobban. Megspórolunk egy utat.
Minden esetben centríroztassuk ki a felrakni kívánt felniket. Egy szezon alatt éri annyi külső behatás remek útjainkon a felnit, hogy nem fogjuk ablakon kidobott pénznek érezni a műveletet.
És az örök bölcselet, ne engedjük légkulccsal meghúzni a csavarokat, még, ha erősködik is a mester, hogy benne van a kezében a szakma minden fortélya, bízzuk csak rá. Piszok kellemetlen az út szélén ácsorogni egy defektes kerék mellett, amit nem tudunk leszedni és a felninek sem tesz jót, ha rátépik az anyát, vagy a csavart.
Ha új gumi kell...
Amire figyelni kell a nyári abroncs kiválasztásakor: lehetőség szerint maradni kell a gyárilag előírt, vagy ha jobban tetszik, az úgynevezett első szerelés méreténél, mivel az autó futóműve kormánya, sebességmérője fékrásegítője stb. erre a méretre van kalibrálva.
Ki kell választanunk, milyen gumit szeretnénk, nyárit, vagy 4 évszakosat. Sokan ódzkodnak a 4 évszakos gumiktól, mert, hogy ami mindenre jó az semmire sem jó. Van is benne valami, mert sosem lesz olyan jó, mint egy téli, vagy egy nyári, viszont vannak olyanok is, akik keveset használják egy évben az autójukat és szinte ki sem mozdulnak a városból. Nekik ideális megoldás lehet egy ilyen abroncs, annál biztosan jobb, mintha télen csak a hajtott kerekekre vesz téligumit.
Van még néhány fontos jelzőszám az abroncsokon, amiről érdemes tudni mit is jelent. Egyik ilyen a DOT-szám. Ez egy 4 jegyű kód, ami a gumi gyártási idejét jelzi. Az első két számjegy jelenti hányadik héten, a második kettő, hogy melyik évben gyártották. (pl.: DOT 4408 = 2008. év 44. hét)
Nagyon fontos, különösen, ha valaki használt abroncsot szeretne venni, de a gumisnál sem árt megnézni, milyen régi a motyó amit el akar nekünk adni. A személyautó abroncsok 8-10 évig jók, gyártástól számítva. ahogy öregszenek egyre ridegebbek, keményebbek lesznek, kirepedeznek, csökken a tapadásuk. Még akkor sem szabad öreg gumit vásárolni, ha hibátlan, vagy új. Árusítani 4 éves korig lehet az abroncsokat, mindenki döntse el mennyi idő alatt radírozza le az autóról és aszerint vegyen. Legutóbb interneten rendeltem autógumit, a rendelést követően felhívott egy kedves hölgy, hogy a kiválasztott termék 2005-ös gyártás, kell e úgy is. Ha a cégesemre kellett volna, megveszem, azon nagyjából 3 év alatt elhasználok egy garnitúrát, a feleségem autóján viszont biztos tovább tart, így hát másikat választottam. (megjegyzem ez annyira ritka, hogy még engem is meglepett)
Következő fontos jelzőszám a sebességindex.
Összesen egy darab betű, ami jelöli a maximális sebességet, amivel közlekedhetünk az adott gumival. Itt szintén támaszkodnunk kell a gyári előírásra, az alá nem szabad mennünk, fölé nem érdemes.
De én boyracer vagyok...
...anyám vasalódeszkáját már lefújtam hőálló ezüsttel, voltam a Tescoban is kék ledekért, kéne pár irgalmatlan peres papucs a gépre.
Érdemes néhány szót szólni a könnyűfém kerekekről is. A könnyűfém elnevezés csalóka lehet, hisz ez a felnik anyagára utal, legtöbb alufelni nehezebb az azonos méretű lemezfelniknél. Bizonyos szintig ez is befolyásolja az autónk viselkedését, bár talán nem olyan drasztikus mértékben, mint például a helytelenül megválasztott kerékméret. Az első szerelési méretről már esett szó korábban, ez lenne az az átmérő, amivel a gyárból kigördül az autónk. Ettől eltérni nem igazán szerencsés, a fentebb leírtak miatt. Legtöbb ifjú titán úgy véli, úgy lesz a legkúlabb a verdája, ha akkora kerekeket szerel rá, amekkorák csak beférnek a kerékjárati ívbe. Talán valóban kap némi elismerő vállveregetést a galeri többi tagjától, azonban az autója nagyságrendekkel nehezebben kezelhetőbb lesz, mint a gyári felnikkel. Ha mindenképp a nagyobb keréktárcsa mellett döntünk, számolnunk kell azzal, hogy alacsonyabb oldalfalú gumikat kell majd rá szerelnünk, hogy nagyjából hasonló legyen a komplett kerékátmérőnk, mint a gyári méret volt. (körülbelül +/- 2,5% eltérés lehet). Készüljünk fel arra is, hogy az alacsonyabb oldalfalú gumival jelentősen csökken a komfort is.
Az átmérő kiválasztása mellett fontos, a felni másik mérőszáma is az ET szám. Német eredetű rövidítés, jelentése: einpress tiefe, magyarul valami olyasmit jelent, hogy benyomási, bepréselési mélység. Az alsó ábrán lehet talán jól látni, hogy mit kell érteni rajta, a felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolságát jelzi. Itt is tartani kell a gyári ajánlást, mert a nem megfelelően kiválasztott felninél a kerék beleérhet a sárvédő peremébe, esetleg a kerékdobba, ami azonnal károsítja a gumit, dobot kasztnit stb. A rendőrök pedig előszeretettel figyelik, hogy melyik autón lóg ki a kerék a sárvédőíven/kasztnin kívülre. Ez ugyanis nem szabályos. Minél kisebb az ET szám, annál „kiljebb áll" a felni, minél nagyobb ez a szám annál beljebb.
Forrás: fordfocus.hu
forrás: Marso, Startgumi
Beszóltak