Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Függőség Napja

2009.08.01. 11:00 | prokee | 38 komment

Címkék: orosz autó technika haditechnika extrém csepel kraz gaz egzotikus uaz függőség napja maz fug

Az erős autók szerelmeseit két, részben egymást fedő halmazba oszthatjuk fel aszerint, hogy a gépből előcsalogatható erőt milyen irányba konvertálják.

Az első csoport, nevezzük őket "idegeseknek", a teljesítményt és a nyomatékot sebességre váltják. A kétoldalt elsuhanó fák, tehenek, Marutik látványa inspirálja őket.

A második csoport ("nyugodtak") kedvenc mértékegysége a kilogramm, sőt, sokkal inkább a tonna. Ők kevésbé sietnek, ám az előzőkhöz képest legalább egy nagyságrenddel nagyobb tömeget mozgatnak, az öröm forrásaként a soktonnás vastömegek gördítése szolgál.

Zoli az utóbbi halmazhoz tartozik. Nagyvasakat gyűjt - és itt a szó nem holmi néhánytonnás Ford Broncot, vagy pihekönnyű Chevrolet Suburbant jelent. Zoli azokat az autókat kedveli, amelyek láttára a magamfajta autóbuziból az első tíz percben csak a "B+, vas!" jön ki.

Nos, néhány héttel ezelőtt szerencsénk volt megcsodálni, sőt alaposan megcsócsálni Zoli gyűjteményének egy részét.

Balázs hívott fel egy teljesen jelentéktelen délelőttön azzal, hogy egy egészen addig hasonlóan jelentéktelennek igérkező szombaton egy kisebb baráti kör összedobja privát autóparkját, és megszemlélik egymás verdáját. Ha nem is zártkörű, de nem nagyon hirdetett buli lesz, mindenki visz két-három barátot magával, és ennyi.

Igen nagy szerencsémre beleestem az ő oldalágán szívesen látott két-három emberbe, magam mellé rántva kedvesemet és Tomnemtomot. Sok konkrétum nem hangzott el, de Balázsról tudtam, hogy hobbija a trélerezés, bármit, bárhonnan, bárhová, lehetőség szerint éjjel, és max 30-40-nel. Szó volt még arról, hogy ezek ilyen nagy autók lesznek, tudod ! Néhány apró sztori elhangzott már tankokról, büdös nagy teherautókról is. Így aztán nem tétováztam, ha létezik telefonban csillogó szem, akkor a hívó fél ezt sikeresen szemléltette. Gondoltam, ha ő megy, érdekli, mi sem csalódunk, mégsem lesz olyan jelentéktelen az a szombat.

Július negyedikén Trampra szálltunk, és elindultunk a vázlatosan megadott helyszínre.

Körülbelül tudtuk hová kell menni, gondoltuk, ott aztán majd lesz valamiféle égi jel, ami alapján megtaláljuk a vasakat.

Volt. A körforgalomhoz érve lassítottam, balra néztem, és megadtam a kötelező (és erősen ajánlott) elsőbbséget az onnan érkező FUG-nak. (UPDATE: BTR-40 PB) (UPDATE: BRDM-2)

Aztán már csak két kanyar, és a látómezőbe beúsznak a vasak. A fokozatosság elvét tartva, hogy retinánk alkalmazkodni tudjon, először egy Praga Vetrieszka, majd egy Zil 130 tűnik fel, mindkettő kitűnő állapotban.

Szépen odacsorgunk, oprendszer lefagy, állunk keresztben, járó motorral az árkon átívelő hídszerűség előtt, keresztben. Ámulunk. Még jó, hogy egyik dromedár sem akar épp kiállni, bajban lennénk. Mellékesen megáll mellettünk a szembejövő, közli, hogy neki is van egy Trampja, mosolyog, elköszön.

Ráébredek, hogy le kellene parkolni. Beállunk az út túloldalán a parkolóba, közben megjelenik egy szimpatikus figura, aki arra bíztat, guruljunk be, passzol az a Tramp is ide. Hát, rajtam ne múljon. Befordulok, keresem a helyem - természetesen a FUG (BTR-40 PB) (BRDM-2) mellé csapódunk. Mi, harcjárművek, tartsunk össze ! :)

Kikászálódunk, próbáljuk felvenni a fordulatot. Körülöttünk a Diósgyőri Kohászati Művek teljes egyhavi termelése. Feltűnik a Maz vontató a sor végén, mellette eltörpül a Kraz. Még jó, hogy itt kezdünk.

Tündérem felkiált: "De éééédes, ennek olyan Albert-arca van!" No igen, Albert egy plüssmackó, kicsi szem, buta arc, tényleg hasonlít. Ellenben Albert egy szaloncukrot sem tudna arrébbrugdosni, a Maz viszont 68000 kg vontatható tömeggel birkózik meg könnyedén.

Jaaaa, AHHOZ KÉPEST nem is olyan nagy.

MAZ-537G

Gyártó vállalat: Minszki Autógyár
Össz. gördülő tömeg: 90 300 kg
Menetkész saját tömeg: 22 300 kg
Vontatható tömeg: 68 000 kg
Hosszúság: 8960 mm
Szélesség: 2885 mm
Magasság (terhelt/terheletlen): 2880 / 3100 mm
Nyomtávolság: 2200mm
Tengelytávok: 1700mm / 3200 mm / 1700 mm
Fordulókör: 15.5 m
(hoppá, Mercedes Sprinter hosszú tengelytávval: 14.8m!)
Max. sebessége: 60 km/h
Üzemanyagfogyasztás: 125l/100km
Gázlóképesség: 1m, felkészítés után 1.3m
Motor: V12, négyütemű, gyorsjárású, közvetlen befecskendezős dízel
Össz. lökettérfogat: 38.8 l
Névleges teljesítmény: 386 kW / 525 LE
Max. forgatónyomaték: 2250 Nm

Aztán nézelődünk. Kraz ponyvával. Ural 375 ponyvával. Ural 375, mint kompletten felszerelt szervízkocsi. Később Balázstól megtudjuk, hogy egy motorkiemelő daru is tartozik hozzá, de azt ideiglenesen leszedték az elejéről, mert némi holtteret állít elő.

Megyünk tovább. Zil 157, Zil 131, Gaz 69, Gaz 67. A Trampot bejjebb invitáló szimpatikus figura többször figyelmeztet: megfogdosni, beülni nem csak szabad, kötelező is. Azért csak módjával élünk a lehetőséggel, a Gaz 57-be is csak be-be nyúlkálunk, konstatálom, a műszerfal kissé kopogós anyagból készült.

GAZ-69AM és M

Gyártó: Gorkiji Autógyár
Kerékképlet: 4x4
Saját tömeg: 1525 kg
Szállítható tömeg: 650 kg
Hosszúság: 3850 mm
Szélesség: 1850 mm
Magasság: 2030 mm
Legnagyobb sebessége: 130 km/h
Motor: Négyütemű, benzines, vízhűtéses, karburátoros, soros, négyhengeres
Hengerűrtartalom: 2430 cm3

Érintőre vesszük még a Zil 130-ast, gyerekkorom irigyelt sztárját. Megtapogatjuk a Pragát is (V3S, azaz Vetreszka). Megtudjuk, hogy egy ilyen daru munkaintenzitás-csoportja kettes. Hát, ha sokáig nézegetem, én konkrétan elalélok, mint egy jólnevelt hercegkisasszony, ha a lovag paripája erektál. Veszélyes munkahelyre tehát nem megyek.

Többszörös lelki ejakuláció után fordulunk 180 fokot, és irány a másik sor. A fokozatosságot itt sem tartjuk, nyitunk a rikító piros Ikarus tűzoltóautóval. Igazi klasszikus, ha Csorváson nevelkedtem volna, most bizonyára tűzoltó lennék, már csak ezért is.

Megdöbbentően hatvanas évek. A jól ismert Csepel D344 alvázára építették a bódét az Ikarusnál, jórészt műanyagból. Legjellegzetesebb formai eleme a buszos örökség, a ráncajtó mindkét oldalon.

Soros, 95 lóerős dízelmotor hajtja, 8.7 tonna a maximális össztömege, beleértve a szállítható 8 személyt (+ sofőr) és a putonyba tölthető 2000 liter vizet. Természetesen négykerékhajtással rendelkezik, no meg felezővel és öt sebességfokozattal.

A műszerfal és a vezetőállás tervezésekor sajnos az ergonómia szót még nem ismerték, a kapcsolók, karok, pedálok igen átláthatatlan rendszer szerint kerültek egymás mellé. Olyan benyomást kelt az egész, mintha a raktáros egy orrára borított fülkében minden apróságot beszórt volna az ablakon, aztán mindent odaragasztottak, ahová éppen esett. A kézifékkar például pont a gázpedálra.

Az Ikarus mellé, hátunk mögé közben megérkezik egy VW Iltis. Képzeljetek egy egy VW Kübelt, amit öltönyben, nyakkendőben terveztek, hasonló öltözetű használatra.

1.8 benzines motor, másfél tonna, 75LE, összkerék, mi kell még ? Természetesen komplett életútja dokumentált, a Bundeswehr Y-227474 rendszámának boldog és büszke hordozója volt, mielőtt Magyarországra került.

Egykori méteres gázlómélységét ma is tudná - egyetlen korlátja a hiányzó, és speciális csatlakozója miatt szinte beszerezhetetlen kábelköteg az osztófej és a gyújtáselektronika közé. Gazdája azért rajta van az ügyön, drukkolunk neki.

Aztán lassan továbbcsusszantunk. Körbejártuk a megérkezéskor mozgásban látott FUG-ot (BTR-40 PB-t) (BRDM-2-t). Felderítő Úszó Gépjármű ugye, meg persze MIR is, mint Magyar Ipar Remeke. Csodaszép, gyönyörű állapotban, dugnám, na ! :)

Természetetesen a belsőt is meg kellett kóstoljuk. Bemászni nem mertünk a határozott bíztatás ellenére sem, de azért a nyitott fedélen keresztül megkóstoltuk a belteret. Kiderült, hogy a mókásnak tűnő tükrös periszkópokkal TÉNYLEG ki lehet látni, nem is rosszul.

A FUG (BTR-40 PB) (BRDM-2) közelében parkolt személyes kedvencünk, az SzPR-1, azaz eredeti nevén GT-MU. Páncélozott  lánctalpas szállítójárműként látta meg a napvilágot. Elődje a GAZ-71 GT-Sz, amely a szibériai területek közlekedését szolgálta. A GT-MU már páncélzatot is kapott, valamint a különböző speciális feladatokra más és más kialakítást.

SzPR-1

Hordozó jármű: GT-MU
Gyártó vállalat: Gorkij Autógyár
Hajtás: lánctalp
Saját tömeg: 3800kg
Szállítható tömeg: 1000kg
Vontatható tömeg: 2000kg
Legnagyobb sebesség úton: 60km/h
Legnagyobb sebesség vízen: 6km/h
Motor: négyütemű, benzines, 4250 cm3-es V8
Maximális teljesítmény: 115LE

Az SzPR-1 nevezetesen rádiózavaró jármű, amellyel a rádiótávirányítású tüzérségi lövedékek a célbajutás előtt begyújthatóak. Ez roppant izgalmasan hangzik - ám csak addig, amíg bele nem gondolunk, hogy a dobozt egy vérbeli orosz V8 hajtja.

Íme, egy kis kóstoló. Vigyázat, nyomokban Csepelt, Mazt és Iltist tartalmazhat !

Valahol itt kezdtem magam úgy érezni, mint egy búgócsiga. Egy csokitól ragadó kezű kisgyerek felpörgetett, és jóideig eltart ez a lendület. A böbögő V8 és a lánctalpcsikorgás után már csak "uuuuuuhhh", "ááááááá", "eeeeeeee", "mmmmmmm" és ehhez hasonló szakkifejezésekkel kommunikáltunk. A perdület nem csak hazáig tartott ki, még most is megvan a percenkénti néhány fordulat. Most például, ahogy a magamban csak Vogyítyel és Vogyítyelnyica járműveiről kellene írnom, nem jönnek elő a megfelelő szavak. Nagyjából a "B+" és a "Úúúúúúúúgecccc, valamint a talán ennél is szemléletesebb "ooohhhh" jutnak eszembe. Korrekt, hibátlan, fényes, a hozzá tartozó kiegészítőkkel és ruházattal. Besz*rás.

A Csepelek klasszikusokként hozták a hangulatot, hiányoztak volna, ha nincsenek jelen.

Aztán beljebb, a gulyáságyú körül boldog, békés és barátságos emberek, hatástalanított és eleve bemutatóra készített harcászati eszközök, egy restaurálás alatt álló Ural, egy carstylingos szépségű Kama3 motor állványon - elmesélhetetlen. Ha egyszer meghalok, ide temessetek.

Nem tudok többet hozzátenni, csodálatos nap volt, köszönjük. Alant pedig az összes elkövetett fotónk - szemezgessetek, van még mit nézni.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr991268797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

martong 2009.08.01. 11:35:20

A képeket nézve az történt, mint a Pintér Műveknél Kecelen, ilyen Beavis és Buttheades röhögést tudtam csak produkálni: Öhö...öhö...öhhöhöhö
B+ irigylem őket, főleg a MAZ kéne, nem lenne gond a parkolás :D

biker_kolee 2009.08.01. 12:48:19

Szerintem is megegyezhetünk egy közös MAZ-ban. :D Az debrutál dög. Na, azért egy Uralt is elviselne a lelkem. :)

VAS. AZ B+. :D

Bontószökevény 2009.08.01. 12:50:53

Boldog gyermekkorom jutott eszembe! Faterom nyá. honvéd zászlós! De sokszor jött értem Csepellel az oviba! :D

bexxter 2009.08.01. 13:48:09

Én csak a Zil-re emlékszem, de minden más is nagyon finomnak néz ki.. ááá.. komplett műhelykocsi, mióta vágyom egy olyanra ! A jogsi már megvan hozzá (még meg se száradt szinte)! :)

Azért elmentem volna nyálat csorgatni.. nem lehet tudni, hogy mikor lesz olyan, ahova a mezei rajongó is eljuthat, és nem ilyen csarnokos 5ezerforintos belépős?
Hanem ez a jó hangulatú, mint itt a képeken látszik :)

Rocko- 2009.08.01. 14:51:08

"vigyáz gödör."
"kezeld azt a géppuskát légyszíves"
:DDDD

de Iltist dugnám. kétszer.

"Az SzPR-1 nevezetesen rádiózavaró jármű"
mármint hogy annyira hangos h zavarja a rádióforgalmazást. :)))

zalkapone 2009.08.01. 18:23:48

Hö, süti! Ha ilyenekkel lehetne menni gátat építeni, minden évben alig várnám a tavaszi olvadást!

a 3.audimnak romlik el a váltója! 2009.08.01. 20:07:26

apám,az a MAZ.....!! a bikás emblémája is van vagy 8 kiló!

waffen55 2009.08.01. 20:32:26

Falun lakom a Jászságban (azt kell tudni róla, hogy a németeket nem az oroszok hanem az itteni sár vágta haza :D ) . Nos történt, hogy egy ilyen Maz nálunk akadt el - egy bazi nagy hűtő pótkocsit hozott (belefért volna egy pesti garzon könnyen) és szerencsétlenségére épp ősz volt és sár ez hatalmas dög meg szépen elásta magát sárvédőig... Találjátok ki mi húzta ki? Próbálkozó volt szép számmal és segítségként Mtz rajthoz sem állt azt helyből kiröhögte a gép!

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.08.01. 20:45:24

waffen55:
Nyilvánvaló, hogy Tie járt arra a Range-dzsel :))))

Unter Bahn (törölt) 2009.08.01. 23:38:58

Krazt akarok!!! ... Krazt akarok, de rögtön!!!... Krazt akarok...

Álmaim autója... a MAZ biztosan jobb, de a Kraz szvsz elérhetőbb... TEHÁT KRAZT AKAROK!!!!

atomka 2009.08.02. 07:10:05

Igen!Kraz 255B,Óh yeeee baby!

Sanyi 2009.08.02. 08:16:55

tetszik a cikk meg a kepek
egy megjegyzes: a paripa nem fog erektalni, mert az herelt lo, szoval a hercegkislanynak igy nem lesz mitol elalelnie. Amugy a paripak nagyon jo szolgalatot tettek meg a motorizalas elott idokben, erosek es nyugodtak voltak (de golyotlanul).

Kifordított kacagány 2009.08.02. 09:10:42

van egyáltalán olyan akinek nem kell kraz? szerintem mindenkinek kell.
nekem ural is kell és már majdnem elfelejtettem milyen szép az a zil 130-as. mikor gyerek voltam és az öregemmel jártam a nyári szünetekben az építkezésekre, akkor tömegével jártak még, utaztam benne, nem is egyben. mára meg alig akad néhány darab. jó, hogy van pár fanatikus, aki ilyen szépen megőrzi.

@prokee: nyilván, csernobilból hazafelé jövet:)

@waffen55: egyszerű kérdés volt, amihez kevés az mtz, ahhoz réndzs kell:)
de most már kíváncsiak vagyunk a próbálkozókra, hogy milyen vasakkal jártok arrafelé:)

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.08.02. 09:26:25

Sanyi:
Köszönöm, lovak terén kevésbé vagyok tájékozott. Ki is akartam javítani, de a lovag lovának lógója elég hülyén hangzott volna, tehát hagyom, a te kiegészítéseddel a kommentben :)

crix 2009.08.02. 10:46:52

Egy tolólapos citromsárga KRAZ kéne. Mennék Tátrás barátom előtt és pucolnám a sineket:D
MAZ... Mit is mondhatnék. Semmit. Nincs rá szó, kipróbálnám.
Egyszer majdnem vettem egy GAZ69-et. De aztán a fogyasztással nem tudtam kiegyezni. Persze csak azért, mert napi használatba kellett autó.

Quest 2009.08.02. 11:03:43

A pontosság kedvéért megjegyezném, hogy an FUG-nak nevezett jármű valójában egy BTR-40 PB típusú orosz felderítő harcjármű. Az igazi FUG magar termék és arról ismerhető fel legkönnyebben hogy nincs torony a tetején.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.08.02. 11:09:39

Quest:
Hoppá, tényleg... jogos, köszi !

zalkapone 2009.08.02. 12:29:29

@waffen55:

Lévén magyarságtudatom teljében lévő fiatalember vagyok, ezért tippnek a Rába Steiger-t dobnám be! Azok a dupla kerekek sokat sejtetnek! :-)

AngaMaz 2009.08.02. 12:38:19

Quest!

NDK haderőben szolgáltál? Mert a BTR-40 PB-t ott használták a BRDM-2-re.

prokee!

Elnézést, hogy még nem küldtem a tablókat, ha gondolod még átküldhetem.

Légyszíves még egyszer korrektúrázd a BTR-40-t BRDM-2 -re.

A műhelykocsi nem URAL-375, hanem URAL-4320. A darut pedig nem ideiglenesen leszereltük róla, hanem nem raktuk fel rá. Málházási helye a gémeknek az alvázon található tartóban, a flasenzug és többi felszerelésnek a felépítmény jobb oldalán található minikonténerben van.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.08.02. 13:36:04

AngaMAZ:
Megköszönöm, ha átküldöd, azt hiszem, van olyan is, ami nálam teljesen hiányzik.

A javítást eszközlöm ismét, a plusz infókat köszi :)

Kifordított kacagány 2009.08.02. 15:51:08

@zalkapone: ez is jó tipp, de hol jön az egy réndzshez?

@prokee: lécci javítsd a BRDM-2-t kicsi zöld futrinkára, mert az elmúlt két órában nem javítottál semmit a postban;)

zalkapone 2009.08.02. 15:58:06

@Kifordított kacagány:

Réndzshez? Miért? Volt szó homokozóról és játszótérről? :-)

Kifordított kacagány 2009.08.02. 16:17:35

@zalkapone: persze, a világ az egy játszótér, ha réndzsről van szó:)

pickapu 2009.08.02. 19:01:24

Mindet jól megfürdetném olyan sárban, amilyenbe az enyémmel nem merek bemenni és nyálcsorgatva élvezném az életet... aztán lemosatnám az asszonnyal

waffen55 2009.08.02. 22:28:28

Nos a Rába Steiger is próbálkozott meg előtte egy Zetor Crystal is de csődöt mondtak. :D

Kifordított kacagány 2009.08.03. 07:33:05

@waffen55: Toldi Miklós? na de ne csigázz tovább

Devil2 2009.08.03. 14:02:07

"Kama3"!!! ez jó! Remélem senki nem gondolja hogy ez " kama háromat" jelent.. :DD

waffen55 2009.08.03. 21:08:32

Szal a Rábának nem sikerült így megnéztük megy-e KÉT Rábának.... Sajnos bedöglött amit hoztak - persze volt Fergusson meg Class Dominator is.
De nem sikerült egyiknek sem!
Végül a szomszéd faluból "átruccant" egy S 100-as lánctalpas jármű, nos az és a Rába közösen megoldották a problémát - éljen a magyar szovjet "barátság" és mindenki boldog volt. A sztori több mint 20 esztendős! Következő krdés milyen motor hajtja az S 100-ast? :D

zalkapone 2009.08.03. 21:24:09

@waffen55:

Azért a Rábás tippért jár fél pont? :-)

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.08.03. 21:29:16

waffen55:
Nyilván Skoda, a neve alapján :)

waffen55 2009.08.03. 21:38:18

@zalkapone: Jár bizony! :)

@prokee: Jaj ne viccelj már! tudsz te ennél jobbat is olvasd csak el figyelmesen a sztorit! :)

zalkapone 2009.08.03. 21:44:07

@waffen55:

Nem valami Dutra-blokk ketyeg benne?

zalkapone 2009.08.03. 22:50:42

@waffen55:

Akkor biztos valami lightos 16 literes kis szar... :-)

waffen55 2009.08.03. 23:19:47

Nem kínzom tovább a társulatot: a T-34 átalakított motorját kapta az S-100-as

zalkapone 2009.08.03. 23:39:49

@waffen55:

Flexibilis csővel közvetlenül a Barátság kőolajvezetékre kötve... :-)
süti beállítások módosítása