Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

53 évesen is fitt

2009.08.16. 13:00 | csiky944 | 17 komment

Címkék: motor veterán csepel motorkerékpár

Meséltem már a családi veteránomról? Nem tudom, a Fíliás belső levlistán párszor már említettem a kollégáknak, sőt múltkor az Autofília live-on is esett róla szó.
Szóval ő egy 1956-os D Csepel 125. Nagyapám vette újonnan hatezer Forintért. Sokáig a motor volt a család egyetlen motorizált járműve. Majd később apám is ezen tanult meg motorozni és először ezzel a mocival esett nagyot. A hetvenes évek közepén aztán háttérbe szorult a Waresz és a P20-as Pancsi mellett. Száműzve lett szegény. Egészen kb. '98-ig, akkor volt nagytakarítás a nagyszűlőknél. A '73(?)-as Wartburg is akkor lett leadva vasba plusz temérdek Pancsi alkatrész. :( Viszont akkor lett elindítva nagyjából 20 év állás után az öreg.

Karburátor tisztítása és benzin betöltés után tolásra könnyedén indult. (Na ja, azért tolásra, mert egy szereléskor anno a berugótengely el lett rakva pár foggal és nem lehet berúgni, mivel nem lehet így rendesen megforgatni a főtengelyt.) Ezen rövid próba után ismét éveket töltött letakarva a sötétben. Mígnem 2003 nyarán valami hülye indokkal előszedtem. Leporoltam és felfujattam a gumikat rajta. A karburátort kipucoltam, az üzemanyagtankot leszedtem és azt is megszabadítottam az évtizedes dzsuvától. Az apró kavicsok, amikkel dolgoztam szépen letakarították a belső felületről a rozsdát. Jöhetett bele a benzin s már toltam is kifele az utca ajtón a motort, be voltam zsongva nagyon. :) Hát persze, hogy az első főtengely fordulatra beröffent a motor, meg sem álltam csak nekivágtam a környék utcáinak. Hatalmas élmény volt az egész, végig csak vigyorogtam. Mire visszaértem a házunkhoz apám már kint volt és csak mosolygott, mert előtte még azzal erősködött, hogy nem tudom elindítani úgysem. Hát nem jött be. :) Átadtam a motort és ő is megtette a tiszteletkört vele.

Azóta minden nyárom újra előveszem és leporolom. Rövid kis procedúra után mindig indulásra képes. Ám maximum 15 perc után leáll, gyújtásgondjai vannak. Ami nem is baj, mert legalább nincs használva és a mechanikája biztonságban várhatja a feltámadást. Az meg remélem két éven belül bekövetkezik. Az eredeti forgalmija megvan, már csak pénz és kedv kérdése az egész, ezek közül a pénz hiányzik leginkább jelenleg.
Természetesen idén tavasszal is előbányásztam az öreget. Bányásztam, mert minden köré van pakolva, 2 gáztűzhely, biciklik, rongyok. Ismételt portalanítás és pókhálómentesítés után kitoltam a garázsba, de persze megint kicsit eresztettek a kerekek. Nekiálltam karbit pucolni, imádom a beleöregedett jó olajos benzin szagát, hozza a veterán feelinget. Mikor szereltem össze furcsa volt, hogy az úsztató pecek megakadt, gondoltam biztos elakadt az a kis rugó rajta. Benzinbetöltés a tankba, csap kinyit, ömlik a benzin a karbiból. Ehh, mondom mivan? Nah, levettem az úszóház tetejét, nézem, olyan furcsán áll az az úszó. most jött a homlokcsatt... Óóó én barom fordítva tettem be az úszót :)
Aznapra töketlenkedtem eleget, motorozni is kéne. Kitol, betol, pamparammpöfpöf. :) A második kör után fater is kijött az utcára, megnézni, hogy megint mit huligánkodok, de persze csak menni akart a motorral. Én meg éltem a lehetőséggel és megkértem, hogy várjon már egy picit, levideóznám mobillal.

Valamit bütykölt hátul, azért volt ilyen göncben. :)

Közben jött egy ismerős, azzal beszélgettünk, megcsodálta a motort, le is szólta, hogy jó rozsdás. :) Én közben körbe fotóztam a gépet.

Gondoltam még elmegyek egy utolsó körre, mivel már féltizenkettő felé járt az óra, én meg már éhes voltam. Mindenesetre nem lett hosszú út, mivel 100 méter után egy bácsika megállított. Természetesen a motor érdekelte. :) Hamar-gyorsan megindult a meseáradat, a motoros történetek az '50-60-as éveskből. Mesélte, hogy neki is volt egy lemezvillás Csepelje, amit fiatalon kapott, aztán eladta egy újabbért, majd azt is elcserélte. Ezek után jutott el egy NSU-ig, amitől később anyagi okok miatt meg kellett válnia. Még mindig azt siratja, pedig 30 éve, hogy túladott rajta .:) Mesélte, hogy a fia is nagy motoros volt anno, egy P20-al járt, erre mondom neki, hogy faternak is volt 3 is. Erre jött az öregekre jellemző kérdés: Mert kinek a fia vagy?  - Mondom , hogy az XY-nak, erre ő: Jaaa, ismerem persze, nagyapád is ismertem.
Ezek után a bácsi egyre inkább belelendült, egymás után jöttek a fiatalkori emlékek, még a könnye is majd kicsordult egy-egy sztori mesélése közben. Én csak mosolyogtam végig, pedig közben már kopogtak a szemeim - mivel reggelit sem ettem - és csak hallgattam. Közben már félegy felé jártam, amikor anyám hív, hogy hol járok már? Jókor hívott, végre szabadulhattam. :) Búcsúzóul az őreg csak annyit mondott elcsukló hanggal: Csak vigyázz ám rá!
Friss élményekkel teli hazavágtattam az öreglánnyal, de még a ház előtt megörökítettem a halfarkas kipufogó muzsikáját. 

Utólag elmondhatom, hogy megszínezte a tavaszi vasárnap szürkeségét az a motorozás. Valamint jó érzés volt örömet szerezni egy régi motorosnak. :)

Ui.: Az esetleges felújítás nyomon követhető lesz itt az Autofílián. :)




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr11052816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

waffen55 2009.08.16. 18:19:00

Gyönyörű hangja van! Mindenképp felkell újítanod! Természetesen a folyamatot itt bemutatni KÖTELEZŐ! :)

arthur877 2009.08.16. 18:30:10

Az a Pannonia hátsó lámpa az sajnos, de a többi pepec!

rognork 2009.08.16. 18:45:49

na, ezeknek a motoroknak van igazán szép hangja. a nagyobbaknak mélyben ugyanez. kedvencem az etz 250-es volt, gyerekkoromban az volt a legmenőb motor.

a gyújtással lehet olyan gond, hogy lamellák szépen lepotyogtak, oszt kevés neki a mágnes. nekem egy 74-es trophym van, az ugyanúgy negyed órákat bírt. amikor még beindítottam. mostanában csak rúgok rajta kettőt, ha arra járok. amikor utoljára hajtottam, vmelyik szomszéd kihívtja a rendőröket. szerencsére épp toltam, se jogsi, se sisak, se világítás, se műszaki. csxak a motor és a benzin volt nálam. szép volt

csiky944 2009.08.16. 19:05:02

@waffen55: jah,valszeg csúszik a projekt
ugyanins motorozni ezzel sokat nem szeretnék
viszont szeretnék sokat motorozni má végre
de mivel nem vagyok miller ezért előbb lesz egy olyan motorom,amivel lehet menni gond nélkül
tehát arra szánom a pénzt elkölteni

csiky944 2009.08.16. 19:06:30

@arthur877: sajnos már az előző is pancsi lámpa volt rajta
csak az a helyzet h egy rozsdás lámpabúra is 3ezer pénz

csiky944 2009.08.16. 19:08:15

@rognork: ez olyan keveset futott,hogy ideje sem volt rá :)
szimeringes is amúgy
de az tuti h nem lesz OT-zva
annyi pénzem tuti nem lenne rá

csiky944 2009.08.16. 19:09:56

@arthur877: amúgy meg most egy danuvia hengerfejjel fut,az eredeti is megvan,csak ki ette a gyertya menetet

zalkapone 2009.08.16. 20:59:14

@rognork:

Nahát! Nem is gondoltam volna, hogy rokon lélek vagy! Nekem egy '71-es Trophy-m van! Szintén felújításra várva, immár 5 éve...

zalkapone 2009.08.16. 21:01:08

@csiky944:

Pöpec kis cucc! Aztán tényleg vigyázz rá!

yeti 2009.08.16. 22:13:13

Szép darab.Családi története miatt külön érték.A hátsólámpa sajnos tényleg drága,de szerintem cseréld le feltétlen mert azzal ezerszer jobban néz ki.Én is akartam szerezni egy kis Csepelt,de sajnos a haverom nagyapja lemezvillásának csak a blokkja került elő,így leálltam ideiglenesen a projekttel.

rognork 2009.08.17. 04:24:54

@csiky944: sztem ezt napi használatra működőképessé tenni nem nagy péz. de ha olcsón akarsz üzembiztosan motorozni, akkor még ott vannak a ts mz-k, gyakorlatilag fillérekért, sokszor pöpec állapotban. az ot procedúra meg szvsz egy kupac szar. anno megvettem minden veterán újságot, és az évek alatt szépen követhető volt, hogy hogyan válik a pénzes körök szórakozásává és a barom bürokraták áldozatává az egész piac.

@zalkapone: az enyém 11 éve várja a felújítást, de papíron soha nem lesz forgalomban, úgy kellett elsíbolnom a szemét hivatalok elől. megvan az eredeti forgalmi, de azzal már semmit nem lehet kezdeni.

csiky944 2009.08.17. 07:32:40

@rognork: őőőő van itthon két simson,lesz meg giga szerelős szopós poszt,lehet kettőbe irom meg
tehát nekem még egy ndk-s termék nem kell :)
csepelt nem akaromnám sokat használni,nézegetni,néha kirándulni vele egyet
valami 500cm3 feletti japán gépet akarok venni majd,azt ellensúlyozandó kell a Csepel :)

arthur877 2009.08.17. 07:51:05

@csiky944: Az nem problem!
Egy gépműhelyben megperselyezik pikkpakk!

csiky944 2009.08.17. 07:56:33

@arthur877: van ám hozzá pótmotor is,ingyé vót' :)

rognork 2009.08.17. 11:41:51

@csiky944: a szopást meg sem kezdtem, mert amikor megnéztem a blokkot, kapásból egy szép elnyalt hernyócsavar nézett velem farkasszemet. érlelni kell a dolgot még...

zalkapone 2009.08.17. 20:58:41

Drága nyugdíjas apósom repülőgép-szerelő volt, és itthon is berendezett egy lightos kis műhelyt. Tanult szakmája szerint géplakatos, esztergályos, plusz ugye a kötelező szakmai okosságok. Szóval ha perselyezni kell, akkor egy üveg Bacardival a hóna alatt jöhet, akinek igénye van rá! ;-)

BDC_Robi 2009.08.19. 19:57:53

A gyújtás hibáját vagy a gyújtótekercs szigetelésének elöregedése, vagy a kivezető bakeliten lévő hajszálrepedések okozzák. Felmelegedés után mindkét helyen áthúzhat és akkor elvész a szikra.