Bevallom én csak valami rémhírnek tartottam, amikor először olvastam a belső levelező listánkon a hírt, hogy ötvenezer forintnyi bírságot szabhatnak ki egy sárgán történő áthajtásért. Tényleg nem hittem el, mert valamikor régen még azt tanították nekem, hogy a KRESZ szerint sárgán át lehet menni abban az esetben, ha biztonságosan már nem tudok megállni.
Persze ez már elég régen volt, lehet, hogy csak én emlékeztem rá rosszul, ezért utána néztem, az igazság az, hogy jól tudtam, valóban szerepel, hogy meg kell állni kivéve ha...
És itt most ez a „kivéve ha” a lényeg. Véleményem szerint a rendőröknek bizonyítani kellene, hogy nem tudtam volna már biztonságosan megállni a kereszteződés előtt, de ha jól látom, ilyet nem igazán tesznek. Vagy mégis?
Egy pécsi internetes napilap megkereste ezzel kapcsolatban a Pécsi Rendőrkapitányság illetékesét, aki elmondta, a „szabálytalankodókról” több videofelvétel is készül. Ami nagyon fontos, a videó rögzíti a gépjármű rendszámát és a forgalomirányító-berendezést, valamint (és most tessék megkapaszkodni valamibe) azt is rögzíti, nem jött e valaki a „szabálytalankodó” autós mögött. Sikerült hát a rend őrzőinek kibogozniuk, mit is jelenthet a „biztonságosan megállni” szóösszetétel. Ezek szerint, ha senki nincs az autó mögött, és épp sárgára vált a jelzőlámpa a kereszteződés előtt, akkor igenis, tessék kétlábbal a fékre lépni, és ha kell kockásra fékezni a gumikat. Az sem baj, ha esetleg a kereszteződés közepén áll már meg az autó, nem jött mögötte senki, sárgára váltott a lámpa, meg kellett állni.
És akkor jöjjön egy kis fizika.
D. Tibor tüke pécsi legény, gépjárművével lámpás kereszteződéshez közeledik. A gépjármű sebessége a megengedett 50 km/h. Sárga fényjelzés észlelése esetén legkevesebb milyen távolságra kell legyen a kereszteződéshez, hogy az előtt még biztonságosan meg tudjon állni?
Mit tudunk?
v=50 km/h => 13,89 m/s
lassulás, nos ezt csak megtippelni tudjuk, induljunk ki abból, hogy egy vészfék-villogó 5 m/s2 lassulási értéknél jön működésbe, legyen tehát 5 m/s2 és akkor ez azt jelenti, hogy nagyon komolyan fékezünk.
a=5 m/s2
s=v2/2a=192.93/10=19,29m
a fékút tehát 19,29m
ehhez hozzá kell még adnunk a reakció idő alatt megtett utat, ami 13,89 m, ha egy másodpercet számolunk arra, hogy felfogjuk, hogy lassítanunk kell, rátesszük a lábunkat a fékre és benyomjuk a pedált.
A féktávunk tehát 19,29+13,89m, vagyis 33,18m
Nem kevés. Pontosan 6 darab Mercedes E kombi, meg egy Renault Clio. Legalább ekkor út szükséges, hogy megálljunk. Kíváncsi lennék a kedves rendőr bácsik vagy nénik, hogyan állapítják ezt meg a videóról. Illetve tudom, sehogy, mert mint tudjuk, azt nézik csak, hogy jött e valaki mögöttünk, vagy ha esetleg mást is néznek azt ügyesen titkolják.
Délutáni kötelező program, tessék mérőszalagot ragadni, kisétálni egy kereszteződésbe, kimérni a távot és utána autóval megnézni jól számoltunk-e.
Beszóltak