Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Túlértékelt nemzeti büszkeség?

2009.08.26. 14:00 | apamacko | 30 komment

Címkék: veterán pannónia

Most majd jól megkapom a képembe gondoltam mikor felmerült bennem a poszt ötlete. Nem vagyok egy beszari alak, meg hát inkább csak gondolatébresztőnek szánom ezt a pár sort.
A nyolcvanas évek második felére kistraktor vagy rotációs kapa alapanyag lett sokukból. A kilencvenes évekre pár veteránbarát és fiatal motoros kezdte menteni a jobb darabokat. A mostani évtized közepétől pedig már arany áron adják a vizsgás darabokat. Miről is van szó? Természetesen a Pannónia motorkerékpárokról!

A hetvenes években az ember ha motorkerékpárt akart venni, és a negyedliteres kategóriát nézte, bizony csak három lehetősége volt. Vagyis talán négy.
Vehetett Pannóniát mely a T-5 és P10 típusait kínálta, meg még a végén a P-12-eseket. Ezek a gépek kiforrott, vagy kicsit keményebben fogalmazva elavult darabok voltak. (Volt még a P-20, P-21 típuscsalád mely korszerű, de drágább jármű volt. Ez a negyedik.)
A másik lehetőség az MZ márka elismert de már nem túl divatos ES 250 típusa volt. melyet ekkoriban váltott le a modernebb TS típuscsalád.
A harmadik választási lehetőség pedig a formavilágában a T-5-höz közeli, de precízebb finomabb Jawa 250 559 modell volt.

Mindhárom márkából maradt fenn bőven de a nemzeti motorgyártásunk emléke az ezredfordulóra olyan kultusszá vált, mely a piaci viszonyokat is kissé eltorzította. Manapság egy indítható , de papírokkal nem vagy csak nyomokban rendelkező Pannóniáért is elkérnek 100 000 jó magyar forintot. Az első olyan motor mely rendelkezik műszaki vizsgával az 230 000 Ft-ért van jelenleg hirdetve!

Nézzük csak meg mi a helyzet az egykori konkurensekkel. MZ-ből már 70 000 Ft-ért kapni friss műszakis TS250/1 modellt 1977-es évjáratból, vagy egy gyári állapotú ES-t 100 000 Ft-ért, bár igaz azon nincs műszaki.

A Jawa hirdetések zöme a 350-es modellek közül kerül ki, de köztük akad azért ide illő 559-es típus. Ezek közül 130 000 Ft-ért akad az első műszakival rendelkező darab.

Ezt a pár sort csak annak érzékeltetésére írom, milyen messze került az átlag motorbarát attól, hogy elérhető áron – akár a használós motorja mellett – egy Pannóniát a garázsában tudhasson.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr661335206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Floyd · http://www.gazmegfek.hu 2009.08.26. 14:47:29

Nekem még a fater Jawa 250 559-se várja hogy forgalomba legyen állítva, 25 évnyi állás után 10 perc alatt indítottuk be, és értem én hogy Pannónia, csak leszarom. A Jawa a király.

biker_kolee 2009.08.26. 15:17:45

@Floyd: Ez hasonló a BMW-Mercedes-Audi párharcra. Kinek melyik a szimpatikusabb,melyikben találta meg az örömét. Szubjektív dolgok ezek, mint sok minden még az életben.

kanpulyka (törölt) 2009.08.26. 15:52:04

Forgalmival, rendezett papírokkal mőködőképes, gyári fényezésű, szép állapotú T1-est vettem 130.000 Ft-ért...

P12-es jó állapotban 135.000 Ft-os irányáron:
www.kepesmotor.hu/pannonia-veteran_motor/p236187

Jó állapotú T5 150-ért hirdetve:
www.kepesmotor.hu/pannonia-veteran_motor/p150561

Ez szerintem korántsem olyan rémes. A felújítás/restaurálás már más téma.

Igaz, suttyó kamasz koromban elhajtottuk a szomszéd bácsit, aki ha jól emlékszem valami 8.000 Ft-ot szeretett volna kapni a szép állapotú TLB-jéért, de hát kinek kellett akkor az az ocsmány "szoknyás motor", mindenki tárcsafékes ETZ lázban égett... Ma egy kicsit többet kérnek érte.

yeti 2009.08.26. 15:53:39

A napokban láttam valamelyik hirdetési oldalon ettől jóval olcsóbb Pannóniát(már elvitték szerintem mert most nem találtam),és az olcsó cukor darabok különben is klubon,haveri körön belül cserélnek gazdát,ha az ember megszorul és kénytelen megválni motorjától.
Szerintem az általad megfigyelt jelenség hátterében részben az áll,hogy Pannóniából sokkal több volt az országban mint a többi általad említett típusokból (itt jön a jelentős faternak/nagyfaternak volt faktor),magyar gyártmány(turulmadár faktor:)),valamint hogy formája miatt már igazi veteránná érett(állítsd képzeletben egy Mz mellé és gondolj arra,hogy melyik tűnik "ócska" motornak és melyik "igazi"veteránnak).Azt hiszem,hogy az árak emelkedésének okai között meg kell említeni a sok Pannóniás miatt feltámadt keresletet és sajnos a vérszemet kapott neppereket is.
De igazad van.Szóval lépek is jól betárazok Danuviából mert már csak az a magyar motor maradt aminek nem szaladt fel az ára:D

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.08.26. 16:20:24

nemtom, apámnak van 35 éves T5-e, meg egy 20 éves 350es JAWA-ja, és az előbbivel jobb érzés menni, pedig nyilván alacsony a használati értéke. viszont végtelenül menő. egyszerűen szebb, mint a vele racionálisan összevethető, felsorolt típusok (MZ? na ne hülyüljünk már :D). bár a nem csepptankos sorozat darabjai kevésbé tetszenek.
meghát ugye az említett turulmadár-faktor is játszik. más kérdés, hogy az inkább szovjetunió-faktor kellene, hogy legyen.

csiky944 2009.08.26. 16:33:24

@yeti: jah,mivel Danuvia egy hulladék volt mondjuk a D Csepelhez képest :)
drágább is egy D Csepel

yeti 2009.08.26. 16:42:49

@csiky944:"mivel Danuvia egy hulladék volt mondjuk a D Csepelhez képest :)
drágább is egy D Csepel"

Én akkor is inkább Danuviára vágyok mint D-Csepelre......meg az aranyérre amit a kis Csepel ülése okoz 50Km után:DDDD

zalkapone 2009.08.26. 19:18:21

Mz Trophy 250 a király!!! Drága Apósom 1971-ben vette újonnan, inas korában, az első fizetéseiből spórolva. Azóta rajta kívül egyetlen elmebeteg hajtotta csak. Én. :-)

apamacko 2009.08.26. 19:25:23

Örülök, hogy mindenki átérezte mire is gondolok és nem fajult hitvitába a bolog.
Én magam is egy egyszerű régivágású T-5-öst szeretnék a garázsomban látni, de az árak már nincsenek közel hozzám :-(

series_one (törölt) 2009.08.26. 20:16:47

@apamacko:
szerintem hívj fel.
a rocko pl tudja a telefonszámom.

zalkapone 2009.08.26. 21:25:12

@apamacko:

Ez nem a Belsőség, hál'istennek! Ide nem acsarkodni járnak a népek. A motorozás, a motorok szeretete pedig szerintem amúgy is a gyermekkori emlékekből táplálkozik, így mindenki azt szereti, amihez volt köze. Látta, érezte, szagolta, esetleg még ült is rajta. Az érzelmek fizikai manifesztációja meg már csak a mocskos anyagiakon múlik...

apamacko 2009.08.26. 21:38:50

@zalkapone: Bizony igaz!
Jawa 350 és ETZ250 gépen tanultam vizsgáztam 1992-ben. Nem sok nyugati motor mászkált még akkor, Pannoniák meg már nem.
A mostani Jawa 350-em meg 15.000 Ft-ért került hozzám.
Ha nincs ez az alkalmi vétel, máig sincs motorom!!

Amúgy ETZ250/Jawa350 párosból az utóbbi tetszett már gyerekkoromban is.

zalkapone 2009.08.26. 21:54:33

@apamacko:

Ifjú titánként az Edda-dzsekis Simsonos tábort erősítettem. Aztán 14 évesen elmentem melózni a nyári szünetben, ebből lett a Yamaha DT50. Aztán felvitte az isten a dolgom, jött egy 125-ös, később egy 600-as Aprilia Tuareg. És mivel magasról lehet nagyot esni, jött egy meg nem adott jobbkéz-szabály, és csatt...
Aztán hosszú szünet. Majd kedves Apósom az első családlátogatás alkalmával beinvitált a garázsba, és ott állt Ő!

kepfeltoltes.hu/view/090302/Trophy_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

csiky944 2009.08.26. 21:56:56

@yeti: nemtom,sztem nagyon kényelmes a lengőnyerges ülés a D Csepelen :)

pickapu 2009.08.26. 22:51:20

Nekem kimerült a tudományom a TS 125-ös nyalókánál, akkor arra volt pénzem, de azért sok kilométert töltöttünk együtt, bár az elektronikája olyan volt amilyen...
Szegény nagyapám volt még nagy motoros, de az ő gépeit (Csepel, P10) már én nem vezethettem, mert mire felnőttem, Ő megöregedett és átváltott Rometra :(

yeti 2009.08.27. 08:30:41

@apamacko: Mennyire szeretnél Pannóniát?Csak olyan "de jó lenne" szinten vagy ha belefutnék valami alkalmi vételbe akkor értesítselek?

apamacko 2009.08.27. 09:25:56

Most le vagyok gatyásodva, nem kicsit! Lásd SAABrina poszt.
A párom meg lemészárol ha valamit még hazaviszek :-( a Jawa a Berva és a Piaggio(kb.30 éves pedálos) mellé.

Köszi a felajánlást és az értesítés ettől függetlenül jöhet. Több barátomnak is fáj a foga ilyenre!

Szeptember 5-én Dunaujvárosban lesz börze, ha tudok lemegyek szétnézni.

yeti 2009.08.27. 09:50:24

@apamacko: Ok akkor majd szólok.Én keleten tevékenykedek,így motorvadászat tekintetében le is fedtük az országot:D

2009.08.27. 20:18:53

Mi még a túlértékelési hullám előtt belecsaptunk. 4 Pannóniát gyűjtöttünk össze, ebből kettő forgalmis, kettő forgalmi nélküli, de a 20-40 ezres értékhatáron mozogtak. Aztán a helyi körökből került nagyon sok alkatrész. Több blokk egyben vagy darabokban, sőt, egy ideig tulajdonosa voltam egy hátramenetes blokknak is, amit eredetileg a hajtányomhoz szereztem be, de túladtam rajta végül. Most 2 blokk két hajtányban van, két motor szét van szedve, de az alkatrészek javarészt betöltik a garázs összes rendelkezésre álló helyét. A szétszedettekből meg majd motor lesz valamikor, remélem.
Én anno Babettán tanultam, aztán Simsonra kerültem, bátyám által, majd már tizenegy évesen MZ-re tett, ami úgy visszarúgott, hogy elrepült még a cipőm is, nem voltunk jóban vele. Aztán neki még nagyobb motorok lettek nekem meg Saját Simsonom. Meg voltunk fertőzve, ennyi. Aztán volt még pár motorom, már jogsim is lett, de jött pár év szünet. Aztán tesómnak is családja lett, eladta a nagymotort (ők szervezték az első és egyetlen XX találkozót :) cbr1100xx.fw.hu/ ) majd jöttek a Pannoniák. De mivel nem működtek, a kezem meg viszketett, beesett egy kis TS. (125-ös, 1983-as) Pukkanat volt, 7 évig állt valami pincében, és hammerite borította mindenütt. (Nem is volt rozsdás ahová jutott az anyagból..) Villámgyors restaurálás után sikeres műszakit tett, jelenleg ez az egyetlen használható a motorok közül. Ettől ha megkérdezik még Pannoniás vagyok, csak MZ-vel járok :D
Ja, és közben Danuviára pályázok...azoknak még tényleg nem szállt el az ára, és hasonlóan fílinges gépek, mint a Pannoniák!

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.08.27. 21:43:53

Szerintem lehet viszonylag olcsón, jó állapotú Pannóniát szerezni, csak érteni kell hozzá, meg ismerni a forrásokat. A kezdő ezekben nem szokott profi lenni :-)

A turul faktor mellett említenék még annyit, hogy nagyon műszaki balféknek kell lenni, hogy egy így-úgy összerakott T5 ne induljon be a lelkes neofita 5. rúgására. Hihetetlen igénytelen gépek :-) Kitűnő alkalom az első "nahát, működik!" élmény megszerzésére.

Cserébe finom futóművű (a lehetőségek határáig), harapós, jól motorozható egyhengeres Pannóniát összerakni, az már művészet. Meg pénz, nem kevés.

A típusok összehasonlításához:
Egy Pannónia kb. ugyanannyira kényelmes, mint egy Danuvia. Jó futóművel, jó tömésű nyereggel egyformán hosszú időt lehet ücsörögni rajtuk.

A Danuviának brutál a fékje, és emberi, meg részben embertelen útviszonyok között sem ér le az alja. Hatalmas a tankja, irdatlan a hatótávja. Cserébe a tempó 70-80 km/h. Szembeszél, emelkedő esetén azonnal előjönnek a 3 sebesség és a gyenge motor hátrányai, marad az 50-60 km/h. Türelem kell hozzá a csúszós kuplung miatt is.

A Pannóniánál az irgalmatlan gyártási szórás miatt lutri, milyen erős lesz a henger, valamint nem egyértelmű a jó beállítás. Lehet 80 km/h a max utazó, meg lehet 110 km/h. Recsegve kapcsolható a kettes, állandóan mászkálhat a parafás kuplung fogáspontja, holtjátéka. A most kapható CZ kuplunglánc oldalkocsis, intenzív használatban 2-3000 km-t bír ki, szólóban 5000 km-t. Az utángyártott bowdenek minősége néha a gyáriénál is rosszabb, emiatt beállíthatatlan a kuplung és a fék. A dugattyúk minősége változó, ésszel kell bejáratni.
A hibákat megismerve, azokat ésszerűen kiküszöbölve (átforrasztott robogó bowdenek, beállított henger-dugó hézag, beállított elektronikus gyújtás, felújított futómű, beállított karburátor, modern profilú és mintájú gumik) kényelmes, elfogadható fogyasztású, a közlekedés tempóját tartani képes gép lesz a Pannónia. Két személlyel már picit kevés a fék. Az alja elég hamar leér szólóban is, könnyű szikrázni a körforgalmakban.

Összefoglalásul annyi, hogy ha egy Danuviát, Pannóniát megvenni x Ft, akkor azt felújítani még x-2x Ft, és abból pöpec, használható gépet faragni, beállítani még x/2-x Ft. Ezt tessék észben tartani a nagy lelkesedés mellett.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.08.27. 21:54:01

Még egy dolog: javasolnám a saját kezű szétszedést-összerakást minden esetben.
Léteznek kulcsra készre restauráló emberek, szép motorokat raknak össze. Azonban a motorblokk, a futómű és a beállítások terén néhánynak erősen fejlődni kell.
Saját kezű összerakás esetén tuti, ki kell szidni :-) és az ember nem ad ki többször pénzt ugyanazért.

zalkapone 2009.08.27. 22:35:33

@bervas:

Te egy igazi lánglelkű Csikós-pótlék vagy, Te! Nem akarsz gyakrabban megnyilvánulni?

2009.08.27. 23:05:44

Bervás! Ha a csúszós kupplungra van ötleted, szívesen meghallgatnánk.

Teljesen OFF itt, két blokkról van szó, a közös pont a vasút. Az egyik sínkocsimban Pannonia blokk van, a haveréban meg Danuvia. Mindkettő elég öreg vas, versenyben vagyunk az ország legöregebb működőképes motoros hajtánya címért a magunk 50-50 évében.
Szóval közös a gondunk is, hosszabb üzemnapok után megcsúszik a kupplung mindkét masinán. Nekem legutóbb egy olyan 80km-es gurulás után jött elő, nagyjából mindegy volt, hogy sebesség-nem sebesség, teljesen automata váltó fílingje lett a gépnek. A haver most nyert egy kis időt, mert fellelt otthon egy Danuvia kupplungkosarat, lamellákkal mindennel kompletten és kicserélte.
Én próbálkoztam másfajta olajjal, volt utánállítás, de előjön a hiba.
Másik gépepem ami hasonló tömegű és többször voltam már többször hajtányoztatni rendezvényeken amikor másik hajtány húztam, 10-15 embert vittünk egyszerre egész nap és nuku, bírja, semmi csúszás, hozzá sem nyúltam vagy állítottam. És ugyanaz a blokk, T5 mindkettő.
De, ahogy írtam, a Danuvia blokkos gépnél is előjött a megcsúszás.
Csak mi vagyunk ilyen fafejűek, hogy az eredeti technikát őrizgetjük a vasakban, mások már rég kicserélték korszerűbb erőforrásra ezeket. (Anno maguk a MÁVosok is megtették, MZ, Jawa blokkokra cserélték a gyárilag hátramenetes T5 blokkokat.)

crix 2009.08.28. 07:48:51

kéne mind
saját teremgarázzsal
meg szakértelemmel
meg lottóötössel
mióta láttam apamackó jawaját vágyom motorra, de a vadállat lakatolása hamarabb következik be, mint a nagymotor jogsi :)

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.08.28. 09:26:33

@Matiz:
Csúszós kuplung ellen:
- lamellacsere. A gyári T5 lamella 4 mm vastag.
- kuplungrugó csere. A múltkor csináltattam 20 adagot T5-höz. Ha most is összejön 5-10 készletnyi rendelés, csináltatok még.
- kuplungbowden csere.
- kuplunglamella csere műanyagosra.
- lehet még a kiemelő golyókkal és pálcákkal is baj, azt még nem néztem meg közelebbről.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.08.28. 09:27:08

@zalkapone:

Ugyan :-) Nem lehet überelni a Mestert.

ZON 2009.08.28. 09:41:31

@bervas: tudtommal az egy gyakori hiba, hogy sokan korszerű, de nem odavaló olajat töltenek a váltóba.Pl. autókhoz készült váltóolajat (há váltóba megy , nem!?) Egyszerű, SAE30, egyfokozatú motorolajjal is csúszna a kuplung a Pannonián?

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.08.28. 09:49:57

@ZON:
Nem tudom.
Egyfokozatú SAE 30-at a csepeli MOL központ árlistájában láttam, minimum 10 literes kiszerelésben. Még nem vettem.

A tapasztalat alapján az ásványi alapú, 15W-40, 20W-40 motorolajokkal elmegy a gép. Félszintetikussal, szintetikussal szerintem nem érdemes próbálkozni.
Vannak speciális motorkerékpár motorblokk olajok, talán azok is jók lehetnek. Nekem picit drágák.

yeti 2009.08.29. 19:16:14

@ZON: Évekkel ezelőtt megnéztem szabványgyűjteményben,a régi MM60-as olajnak amit az Így gondozd a Pannóniádat című könyv ír elő,a mostani 15W40-es megfelel.Nekem is ez vált be.Előtte próbálkoztam sebességváltó olajjal,azzal minden váltásnál recsegett,de gagyi 15W40-nel nekem tökéletesen bevált,és a kuplungot sem kell gyakran után állítani,csak ajánlani tudom.
süti beállítások módosítása