Pazar pár órát töltöttünk vasárnap a Hungaroringen. Bár a mezőny nem volt teljes -értem ezalatt, hogy csak a FIA GT1 és GT2 kategóriák versenyzői voltak jelen, nem úgy, mint tavaly Brno-ban, ahol az összes FIA divízió-, az élmény ismét szervbemarkoló volt: a V8-ak dörmögése-visítása és a váltók csattanása megrezgetett tüdőt, szívet, agyat. Persze, tudom, nem kellett volna tíz méterről átélni, de ha egyszer adott a lehetőség, nehogy már ne!
Na de mi tört el, kérdezhetnők? A bal hátsó lengőkar első nyúlványát tartó csavar, Hamiltonban. A fentebbi eseményről hazafelé tartva, erős forgalomban, a Hungária Körúton, a középső sávban, kb. 60km/h sebességnél.
A Kerepesiről kanyarodva egy izmos, fémes csattanást hallottunk, melyhez hasonlókat már produkált a drága szentem, de ilyen erejűt még sosem. Épp kezdtük felemlegetni, mikor-hol adott ilyen zajt, mikor is a lengőkar csészéje leakadt a kúpról, melybe beletört a csavar.
Fent a kúp
Mivel a lengőkar így el tudott mozdulni hátrafelé, ezt meg is tette, szívességből vitte magával a kézifék-bowdent is, melynek eredményeképp üzembe is helyezte a rögzítőféket. 60 km/h-nál.
Lengőkar, kézifék-bowden, fékcső
Általában két kézzel fogom a kormányt, ez most igencsak jól jött, sávon belül tudtam tartani az autót, bár nem volt egyszerű. Így gyaníthatóan csak a mögöttünk haladóra hoztam szívbajt az irdatlan gumicsikorgással és az indokolatlan lassulással. Istennek hála, nem kezdtem el fékezni, ha megteszem, lehet, belénk is jön. Lelassultunk a kézifék által állóra fékezett hátsó kerekekkel, bekattintottam a lankadásjelzőt, megvártam, míg a döbbent, vasárnapokon kötelezően álmos tömeg elhaladt mellőlünk-mögülünk, majd kiszálltam konstatálni a szituációt. Előrébb nyomtam a kereket, ezáltal tolhatóvá vált az autó. Épp elkezdtük vizsgálni, hová toljuk félre, illetve vártuk, hogy üressé váljon a szélső sáv, mikor is megjelent egy zöld rendőrségi Octavia, melyből jobb egyről kipattant a biztos úr s megkérdezte: Mi történt, segíthetünk? Vázoltam a kórismét, illetve szándékomat a padkára feltolással kapcsolatban. Erre ő hátraszólt a kollegájának, hogy zárja le a középső és a jobboldali sávot. Ilyen védelemet tudva magunk mögött feltoltuk a kb. 20 méterre lévő buszmegállóba Hamiltont. Megköszöntük a rendőröknek, hogy jogalapot adtak az autójuk hátulján található szlogennek, miszerint minket konkrétan azzal szolgáltak, hogy megvédtek az igen erős forgalomtól, míg elhárítottuk az önmagunk képezte akadályt.
Miután biztonságban tudtuk magunkat, felhívtam prokee-t, hogy mi történt, mivel épp nem volt nálam lengőkar-csavar, emelő, 17-18-19-es villás és dugókulcs, sem megfelelő csavaranyák a beszakadt rész kitekeréséhez. WD40-ről nem is beszélve. Persze közölte, összeszedi a szükséges szerszámokat és alkatrészeket, indul menteni.
Míg vártunk rá, használatba vettük az állandó tartozék kempingszéket és beszélgetés közben figyeltük a forgalmat. Láttunk néhány érdekes autót ( W108, 1000MB, mindkettő patent állapotban, Toyota E70 szintén; dízel jobbkormányos BMW cabrió, estébé ) és megállapítottuk, hogy aki autóban ülve ásít, nem teszi a keze elé a száját, hisz "énházam-énváram" pszichózisban szenved.
Majd megjött az életműdíjas mester, kb. negyedóra alatt kitekerte a bentmaradt csavardarabot kontraanya segítségével, behajtotta az új csavart a helyére, ezt rögzítette egy anyával, elpakoltuk a szerszámokat, visszaraktam a hátsóülést ( idézem a mestert: "még jól jöhet, ott, a helyén", mert a tetőre raktuk szerelés idejére ) és elindultunk haza.
Mit sem változott az az érzésem, hogy szeretem a Trabant.
Ha esetleg valakinek nem volna otthon Trabant (höhö, micsoda hülyeség), és nem lenne képben, íme a részletek:
Darti autójának hátsó futóműveA Trabant, meglepő módon hátul független kerékfelfüggesztéssel rendelkezik. Oldalanként háromszög-lengőkart kapott, melynek közepén a lengéscsillapító van. Két végén gumiágyazásban fekszik, mely engedi, hogy a ki/berugózáskor a lengőkar elmozduljon.
Ahogy itt látható, alulról felfelé a következőképpen van összeszerelve:Csavar, alátét, alsó kúp, szilent, lengőkar, szilent - mindez ráhúzva a padlólemezből kiemelkedő kúpra, amelyben a menet van.
A rohadék csavar persze hol tört el ? Természetesen a kasztnin lévő furatban, a nyílástól 5-10 mm-rel beljebb. Szerencsére minden rendes csavarnak két vége van, itt ráadásul a "szabad" vége elég hosszú (~30mm), és elérhető az utastérből.
Nagyjából.
Merthogy egy 6-7 centi mély, kb. 4cm átmérőjű lyukban van, amelynek a nyílása csupán kb. 2.5cm. A kontraanyás megoldás tehát jó ötlet, csak baromi nehéz kivitelezni.
Egy mázlink volt: volt már nálam lebontva ez a csavar, kábé egy éve, és WD-40-nel becsorgatva raktam össze, így nem rohadt be igazán a menet.
Tehát olcsón megúsztuk, a javítás a beletört csavarral kihajtásával együtt kevesebb időt vett igénybe, mint megfutni a Százhalombatta - Bp. Hős utca útvonalat...
- prokee -
Beszóltak