Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Eltört

2009.09.02. 08:00 | tomnemtom_ori | 16 komment

Címkék: autó trabant technika hamilton szerelés

Pazar pár órát töltöttünk vasárnap a Hungaroringen. Bár a mezőny nem volt teljes -értem ezalatt, hogy csak a FIA GT1 és GT2 kategóriák versenyzői voltak jelen, nem úgy, mint tavaly Brno-ban, ahol az összes FIA divízió-, az élmény ismét szervbemarkoló volt: a V8-ak dörmögése-visítása és a váltók csattanása megrezgetett tüdőt, szívet, agyat. Persze, tudom, nem kellett volna tíz méterről átélni, de ha egyszer adott a lehetőség, nehogy már ne!


Ez is eltört

 Na de mi tört el, kérdezhetnők? A bal hátsó lengőkar első nyúlványát tartó csavar, Hamiltonban. A fentebbi eseményről hazafelé tartva, erős forgalomban, a Hungária Körúton, a középső sávban, kb. 60km/h sebességnél. 


A csavar, két darabban

A Kerepesiről kanyarodva egy izmos, fémes csattanást hallottunk, melyhez hasonlókat már produkált a drága szentem, de ilyen erejűt még sosem. Épp kezdtük felemlegetni, mikor-hol adott ilyen zajt, mikor is a lengőkar csészéje leakadt a kúpról, melybe beletört a csavar.


Fent a kúp

Mivel a lengőkar így el tudott mozdulni hátrafelé, ezt meg is tette, szívességből vitte magával a kézifék-bowdent is, melynek eredményeképp üzembe is helyezte a rögzítőféket. 60 km/h-nál.


Lengőkar, kézifék-bowden, fékcső

Általában két kézzel fogom a kormányt, ez most igencsak jól jött, sávon belül tudtam tartani az autót, bár nem volt egyszerű. Így gyaníthatóan csak a mögöttünk haladóra hoztam szívbajt az irdatlan gumicsikorgással és az indokolatlan lassulással. Istennek hála, nem kezdtem el fékezni, ha megteszem, lehet, belénk is jön. Lelassultunk a kézifék által állóra fékezett hátsó kerekekkel, bekattintottam a lankadásjelzőt, megvártam, míg a döbbent, vasárnapokon kötelezően álmos tömeg elhaladt mellőlünk-mögülünk, majd kiszálltam konstatálni a szituációt. Előrébb nyomtam a kereket, ezáltal tolhatóvá vált az autó. Épp elkezdtük vizsgálni, hová toljuk félre, illetve vártuk, hogy üressé váljon a szélső sáv, mikor is megjelent egy zöld rendőrségi Octavia, melyből jobb egyről kipattant a biztos úr s megkérdezte: Mi történt, segíthetünk? Vázoltam a kórismét, illetve szándékomat a padkára feltolással kapcsolatban. Erre ő hátraszólt a kollegájának, hogy zárja le a középső és a jobboldali sávot. Ilyen védelemet tudva magunk mögött feltoltuk a kb. 20 méterre lévő buszmegállóba Hamiltont. Megköszöntük a rendőröknek, hogy jogalapot adtak az autójuk hátulján található szlogennek, miszerint minket konkrétan azzal szolgáltak, hogy megvédtek az igen erős forgalomtól, míg elhárítottuk az önmagunk képezte akadályt.

Miután biztonságban tudtuk magunkat, felhívtam prokee-t, hogy mi történt, mivel épp nem volt nálam lengőkar-csavar, emelő, 17-18-19-es villás és dugókulcs, sem megfelelő csavaranyák a beszakadt rész kitekeréséhez. WD40-ről nem is beszélve. Persze közölte, összeszedi a szükséges szerszámokat és alkatrészeket, indul menteni.
Míg vártunk rá, használatba vettük az állandó tartozék kempingszéket és beszélgetés közben figyeltük a forgalmat. Láttunk néhány érdekes autót ( W108, 1000MB, mindkettő patent állapotban, Toyota E70 szintén; dízel jobbkormányos BMW cabrió, estébé ) és megállapítottuk, hogy aki autóban ülve ásít, nem teszi a keze elé a száját, hisz "énházam-énváram" pszichózisban szenved.

Majd megjött az életműdíjas mester, kb. negyedóra alatt kitekerte a bentmaradt csavardarabot kontraanya segítségével, behajtotta az új csavart a helyére, ezt rögzítette egy anyával, elpakoltuk a szerszámokat, visszaraktam a hátsóülést ( idézem a mestert: "még jól jöhet, ott, a helyén", mert a tetőre raktuk szerelés idejére ) és elindultunk haza.

Mit sem változott az az érzésem, hogy szeretem a Trabant.

Ha esetleg valakinek nem volna otthon Trabant (höhö, micsoda hülyeség), és nem lenne képben, íme a részletek:


Darti autójának hátsó futóműve

A Trabant, meglepő módon hátul független kerékfelfüggesztéssel rendelkezik. Oldalanként háromszög-lengőkart kapott, melynek közepén a lengéscsillapító van. Két végén gumiágyazásban fekszik, mely engedi, hogy a ki/berugózáskor a lengőkar elmozduljon.


(kattra nyílik)

 Ahogy itt látható, alulról felfelé a következőképpen van összeszerelve:Csavar, alátét, alsó kúp, szilent, lengőkar, szilent - mindez ráhúzva a padlólemezből kiemelkedő kúpra, amelyben a menet van.

A rohadék csavar persze hol tört el ? Természetesen a kasztnin lévő furatban, a nyílástól 5-10 mm-rel beljebb. Szerencsére minden rendes csavarnak két vége van, itt ráadásul a "szabad" vége elég hosszú (~30mm), és elérhető az utastérből.

Nagyjából.

Merthogy egy 6-7 centi mély, kb. 4cm átmérőjű lyukban van, amelynek a nyílása csupán kb. 2.5cm. A kontraanyás megoldás tehát jó ötlet, csak baromi nehéz kivitelezni.

Egy mázlink volt: volt már nálam lebontva ez a csavar, kábé egy éve, és WD-40-nel becsorgatva raktam össze, így nem rohadt be igazán a menet.

Tehát olcsón megúsztuk, a javítás a beletört csavarral kihajtásával együtt kevesebb időt vett igénybe, mint megfutni a Százhalombatta - Bp. Hős utca útvonalat...

- prokee -

 




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr481351225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

apamacko 2009.09.02. 08:44:48

Tanulság :
Olyan autót vegyél amihez értesz, vagy legalább egy barátod ért. :-)

martong 2009.09.02. 10:36:19

Igen, a Trabant egy bonyolult műszaki eszköz :) Velem ilyen történne azt sem tudnám mit kell csinálni.

Szerintem unatkozó vidéki yard volt. Eddig akármikor segítettek mindig kiderült, hogy nem tősgyökeres pösti nevelés, hanem vidéki arc.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2009.09.02. 16:21:52

És én még azt hittem, hogy a lengőkar csavar eltörése csak egy Delorean esetében valós veszély.
Itt az enyém, amit cseréltem:
m.blog.hu/de/delorean/image/tipushibak/tab.jpg

arthur877 2009.09.02. 16:51:55

A nejem haza is jött kb. 15 km-t a kitörött lengőkarral a Trabanttal...

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.09.02. 17:02:22

arthur877:
Ha a belső felfüggesztése enged, simán lehet vele közlekedni, max a kétüteműnél erős imádkozás szükséges, mert ilyenkor a gumifékcső tartja a lengőkart.
Ha a külső törik, és egyébként nincs berohadva a bovden, akkor sajnos berántja a kéziféket, és nincs tovább.

Egyébként a B-terv az lett volna, hogy ha a csavar csonkja nem jön ki, akkor bovden kiköt, és lassan, nyugisan hazamegyünk.

yeti 2009.09.02. 19:03:52

Csak a baj van ezzel az autóval.Biztos,hogy megérte az árát?:D

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.09.02. 19:05:00

yeti:
Ez most nem TNT Angelája.
Mondjuk, nem került többe ez sem :)

yeti 2009.09.02. 19:59:11

Akkor félrenéztem/olvastam:)

zalkapone 2009.09.02. 20:45:09

Szerintem hasonló esetben tuti a szívem kihagyott volna egy-két ütemet! Főleg mert ritkán járok 60-nal... Azért a yardok jó fejek voltak! Ismerek olyat, aki nekiállt volna okoskodni, hogy ilyen műszaki állapotú autóval miért közlekedik az ember...

arthur877 2009.09.02. 21:14:51

A nejemnek sikerült a Wartburgunkban is eltörnie a bal hátsó lengőkart, de úgy, hogy előtte kb. egy hónappal lett a fék is generáloztam és lett az egész autó alvázvédőzve! Semmi nem látszott, csak egyszerűen kettétört a lengőkar az anyag közepén, nem hegesztésnél, stb...
Ilyen műszaki hiba előfordulhat, bár igaz, az én nejem egy kicsit háborúban van mindig az aktuális verdájával, és az mindegy milyen márka...

Kifordított kacagány 2009.09.03. 07:25:29

@arthur877: a lényeg, hogy törni lehessen;)

@prokee: a kétüteműnél is van olyan 32-vel jelölt szíjszerkezet, elvileg annak kellene tartania a fékcső helyett. vagy nem?

crix 2009.09.03. 07:35:07

Jujjdedurva. Mármint a bekézifék. Viszont ilyet, hogy a rendőrök segítettek?
Meg majdnem elkezdtem háborogni, hogy a rapid kimaradt a felsorolásból. De közben rájöttem, hogy bilikék astra 1.4 ecotec volt a szállítóeszköz, amiben utaztam.
Sajnos annyira be voltam bambulva, hogy vagy két km múlva esett le mit csináltok az út szélén.

Mondjuk ahogy TNT leszólított az vicces volt. Állunk a boxutca fölött, szívjuk a fék, nafta és gumi szagot. "Buzulunk, buzulunk?" Vagy valami hasonló szöveggel vette fela kommunikáció fonalát. Autobuzik pólóban.

Óriási élmény volt, de legközelebbre szerzek füldugót, mert brutális volt a hangélmény. De legjobban a Porschek hangja teteszett, és ezek váltóhangja szintén.

Állati volt, hogy a Saleen S7 még a célegyenes közepén váltott, míg az MC12 csak üvegelt. A két motorkonstrukció közti különbség. Le lehetett volna kottázni.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.09.03. 08:57:57

K.K:
A szíj csak a hetvenes évek elejéig volt, amikor még nem volt végütköző a gátlókban. Ráadásul a befelé álló ágat fogja, esetünkben nem lett volna nagy segítség :)

Kifordított kacagány 2009.09.03. 10:33:59

@prokee: hát ha megfeszítenek sem emlékszem már rá, hogy a drága jó mama trabija mikori kiadás volt, de arra igen, hogy ilyesmi volt rajta:)

nem is a ti esetetek kapcsán kérdeztem, hanem amit arthurnak mondtál a kétütemű trabik belső felfüggesztése kapcsán, azzal kapcsolatban.

Kifordított kacagány 2009.09.03. 10:35:51

még jönnek zaklatni ketten hárman és pár tucat kapcsot simán beleszórok a mondandómba:)

Bandi3 2009.11.10. 14:19:49

Nekem a jobb oldali hátsó lengőkar tört el Helesfán. Mindenki nagyon rendes volt, hogy segítettek. Akkor még 6 éves kisfiamnak is köszönhetően, mert vélhetően nem miattam. Az volt a szerencse, hogy nem mentünk gyorsan. Nagyobb sebességnél nem tudom, hogy mi történhetett volna.
süti beállítások módosítása