Napjaink motorsportja igen izgalmas és látványos, ebben hatalmas szerepe van annak a végtelen sok közvetítési formának ami manapság rendelkezésére áll a médiának. Pálya körül elhelyezett rengeteg kamera, a versenyautók különbző részein elhelyezett optikákról meg ne is beszéljünk. Persze ott van még az "on-board" belsőkamerás felvétel, ami a nézőknek látványos, a versenyzőknek, bíróknak hasznos dokumentum egy verseny folyamán. Az igény arra látványra hogy egy pilóta mit él meg a verseny közben már régen felmerült, csak a filmes technikának kellett olyan mobilizálható szintre fejlődni, hogy ezt élvezhetően be lehessen mutatni.
Ez az idő a harmincas években jött el, mikor is a Mercedes-Benz épített egy kétszemélyes versenyautót ahol az utas az operatőr volt, aki a Shell olajmulti kívánságára készített promóciós anyagot a versenyzés belső világáról. Természetesen akkor még nem versenykörülmények között, arra még néhány évet várni kellett hogy operatőr nélkül is minőségi anyagot lehessen készíteni.
Mint egy üllő, úgy is viselkedne
Az 1950-60-as évek versenyeinek Pl: Road America fel lehet fedezni telepített kamerákat a versenyautókon, bár úgy vettem észre hogy inkább a hosszútávú, nyugodtabb versenyeken próbálkoztak először. Mutatták az ízét, de a rövidtávú, test test elleni - ez lett volna az igazi - közvetítések még várattak magukra.
Hogy ne csak a látvány és a motorhang jusson el a kedves nézőhöz, volt próbálkozás élő kommentre is 1956-ban a Le Mans pályáján, ne csak emlékezetből meséljen a pilóta. Itt megint csak demó jelleggel, hiszen a mikrofon rögzítése biztonságtechnikai szempontból, vicc!
Ma alig lehet megtalálni a mikrofont egy bukóban
A végére hagytam egy érdekes felvételt ami hűen tükrözné az operatőrök áldozatos és nehéz munkáját de kutatásaim közben kiderült hogy ez egy kakukktojás a témában. A kolléga a gumik viselkedését figyeli - extrém körülmények - között.
Beszóltak