Négy éve raktam össze az immáron 20 éves kocsimat a felújítás után. Az élet úgy hozta, hogy egy éjszakám volt a gép fényezés utáni összeszerelésére majd pár óra alvás után goto egy közel 4000 km-es erdélyi körút – bővebb családi körben. A körülményekhez képest zökkenőmentesen vette a gép az akadályt, bár voltak pillanatok amikor annak a jó két marék csavar látványa lebegett a szemem előtt ami megmaradt. Aztán imádkoztam, és bejött.
20 év...
Szóval a négy év, a kőkemény futómű, és a kitűnő utak megtették hatásukat. Gondolatébresztő kis hatásmechanizmus volt ez, no meg persze azóta sok minden változott. Családos ember lettem, itt ott azért jelentek meg ősz hajszálak, hajam több nem nőtt. Az utóbbi időben erősödött otthon is a nyomás, egy kényelmesebb, csendesebb, jármű beszerzése iránt. Voltak gyenge pillanataim, de mivel árában gyakorlatilag eladhatatlan a kocsi más megoldást kellett keresni.
A megoldás immár megvan, lassan idehaza is lesz. Vettem valamit. :)
Jelenleg ott tartok, hogy úgy néz ki összeállnak a feltételek ahhoz, hogy a Mazdát újra darabjaira szedjem, és a tapasztalataim alapján újra összerakjam. Több fronton átalakítás lesz, ami érinti a futóművet, a karosszériát, az optikát, és a motort is. Végül is „asszem” gyakorlatilag mindent. A legfontosabb cél a menetzajok csökkentése lesz, a jelenlegi teljesítmény paraméterek megtartásával – lehetőség szerint javításával.
Szóval új kipuff rendszer – leömlő marad -, továbbfejlesztett futómű, motor csiszolgatása.
Na, elkanyarodtam, akkor a lényeg. Voltak már eddig is hasonló témakörű fejlesztések. Egy autóban többféle zavaró zaj kínozza az ember fülét. Esetünkben elsődleges a kipufogó rendszer hangja. Ez egy nagy hatásfokú rendszer nem volt szempont a hangerő. Sok mindent nem lehet vele kezdeni, csere lesz, de nem gagyizzuk el. Aztán ott vannak a menetzajok. Szél, gumik menetzaja. Itt a letisztultság, a jó illesztések sokat számítanak, ezek ellen használtam a padlólemezre behelyezett extra 5mm-es filc szigetelést. Bevált. Alulról igen jól tompít, és az utastérben visszhangzó magasabb frekvenciákat is ügyesen nyeli el. A csomagtér gyakorlatilag mélynyomóként működik, ide is tettem. Frankó.
Maradtak az ajtók. Az ajtók, amiknek a belseje üres. A teret némi elektromos vezeték, a zárszerkezetek, és az ablakemelő motorok csökkentik csak. Az egész úgy működik mint egy hangszóró. A vékony lemezek rezegnek, a tér erősíti. Ha kívülről befelé haladunk a szerkezet – a 626-nál – a következőképpen néz ki: lemez – űr – lemez - kondenz fólia-„furnér” lemez – plüss/műbőr.
Karottával egyszer belemerültünk ebbe a hangszigetelés témába. Hasonló korú autókkal küzdöttünk azonos problémával. Végül is arra jutottunk hogy olyan autóval amit nem úgy terveztek sok mindent nem lehet kezdeni, illetve de, a hi-fi körökben használt bitumen alapú rezgéscsökkentő anyag nagyon jó a célra, viszont drága. No meg nehéz.
...most már valaminek történnie kell, nincs mese...
De az autóbuzi/házikendácser nem adja fel. Naná, pláne, hogy építkeztem is. Maradt a laminált padló alá való hangtompító habfóliából is. Sokáig szemeztem vele, aztán az egykori gyurmás trükk magasságaiba emelkedtem, és jól betekertem a nappaliban a hangfalakat vele, és megnéztem mit tud. Kielégítőnek találtam az eredményt, úgyhogy eldőlt. Kézenfekvő volt a fóliaréteg helye. Szépen fel kellene kasírozni az ajtókárpitok belső oldalára. Olló, ragasztópisztoly, fóliatekercs.
Az eszközök.
Attack.
...és én is meglepődtem. Kurva jó lett. Így. Kurva jó.
Kész!
És akkor pár okosság erre a szerkesztőségi levelezőlistáról:
Mr. Tomnemtom
Jajj, Sanyikám, ha kérdeznél, meséltem volna tweedszövettel bélelt B2-es Passatról, polifoammal tapétázott T3-as Transporterről. Egyszerűen elképesztő lett mindkettő komfortja.
Azt mondjuk nem tudom, hogy a Transporterből ki-mikor távolította el a polifoamot, most funérlemezekkel basztatja többek között Sabc is.
Mr. Bárány Furious Barika
További olcsoó anyag még építkezésben használt aszfaltcsikok, felragasztva a pléhekre- SOUDABAND. (30cm x 10m kiszerelesben) Az a lényeg hogy a pléh ne tudjon berezonálni. Ha nem rezonál nem vezeti a hangot meg a vibráciokat, halkabb. Nekem a zodcsegesben gyarilag minden ajtó közepén van egy 20x30as zajlap - mert a kozepén rezonál a legjobban.
Ez a habfólia biztos használ valamit (kevésbé viszhangzik az ajtó belsejében a hang - tompul kevesebb magas frekvencia de szerintem a pléhek zajlapozása az effektívebb. Egyszer csináltam egy 306-os Peugeotban.
Ott nagyon sokat dobott rajta.
Ha ön is kisérletezett már hasonlóval, írja meg nekünk tapasztalatait!
Beszóltak