Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Robogóval egy senki vagy

2009.12.21. 09:00 | Lowtyo | 78 komment

Címkék: közlekedés robogó kresz közlekedésbiztonság baromállat

Két szezonon vagyok túl, kis kék semmikémmel. Az egész úgy indult, hogy veszünk egy kis ötvenest, amit majd a feleségem és én is tudunk használni, úgy gondoltuk gazdaságos megoldás lehet, ha nem autóval megyünk mindenhova, főleg ha egyedül utazunk. Ha tudom, hogy csak én fogom használni a robogót, biztos, hogy egy Vespat veszek, valami régi, klasszikus modellt, de feleségemnek, aki soha életében nem motorozott inkább valami könnyen kezelhetőbb motort akartam. Ezért lett nagy-kerekű, automata és ezért lett ilyen lányos színű. Aztán oldalbordám csak nem akart városban vibráló szöszi motoros lenni, így két év távlatából azt hiszem már nem is bánom. Persze most kérdezhetnétek, hogy miért, mindjárt mondom is.

Ervin már az elején szólt

Nemsokkal azután, hogy megvettem, elrobogtam vele Ervinhez. Nézték, röhögtek rajtam, hogy ilyen buzis motort vettem, aztán elárultam, hogy terveim szerint az én drágám fogja használni, azért olyan, amilyen. Ervin csak csóválta a fejét és azt kérdezgette, miért akarom azt a kedves lányt eltenni láb alól. Megnyugtattam, hogy nincs ilyen szándékom, meg, hogy nem kell félteni a kiscsajt, igaz, hogy szőke, de remekül vezet. Ervin pedig csak tovább csóválta a fejét.
Elhiszem én, hogy ügyes, de ennek semmi köze ahhoz, hogy mennyire jól vezet. Robogóval egy senki vagy. - mondta.
Ráhagytam. Nem hittem neki, különben is, nem emlékszem, hogy valaha is láttam volna motoron.

Még bízok az autósokban.

Első év viszonylag eseménytelenül zajlott. Nagyon keveset használtam a kis kék olaszt, hétköznap kellett az autó a munkámhoz, hétvégéken pedig a házunknál dolgoztam, oda is ésszerű volt autóval feljárni. Néha-néha elugrottam vele boltba, vagy csak kedvtelésből mentem vele egy karikát amolyan jól végzett munka jutalmául, nagyon élveztem minden percet a nyergében. Akik motoroztak tudják miért. Motorozni jó, még akkor is, ha csak egy kis ötvenes nyergében tesszük.
Kezdtem terveket szövögetni, hogy esetleg megcsinálnám a nagymotor jogosítványt és sokszor azon kaptam magam, hogy a hahu-n valami öreg autó adatlapja helyett egy Katana képeit csodálom.

Kezd felszállni a lila köd.

Mint említettem, nem sokat használtam első évben a robogót és ha fel is ültem rá, jobbára olyan napokon, amikor nem nagy a forgalom. Pécs kertvárosi részében laktunk, lakó-pihenő övezetben, gondolhatnánk, hogy nem sok meglepetés érheti itt a motorost. És mégis, első komolyabb incidensem itt történt. Egyik délelőtt egy egyenrangú kereszteződésnél kikanyarodott balról elém egy autó. Bőven féktávon belül voltam, ereimben és a szemközti kocsma törzsgárdájának ereiben egyszerre fagyott meg a vér. Én erősen markoltam mindkét fékkart, nekik majdnem kiesett a kezükből a deres falú söröspohár, benne az isteni nedűvel. Azt láttam, hogy megállni esélyem sincs, elengedtem a féket, félrerántottam a kormányt és felugrattam az út széli füves előkertre, hogy pár akrobata mutatvány után végül megálljak. Annyi időm nem maradt, hogy beletülköljem az éterbe bánatom, a kedves hölgy rezzenéstelen arccal ment tovább. Pár percig még káromkodtam, bosszúszomjas lelkem levetített egy alternatív forgatókönyv szerint játszódó filmet, amiben nem motoron ülök, hanem a családi behemóttal zúzom porrá a csaj autóját, aztán szívtam egy kis turhát, köptem egyet és tovább mentem. Egész biztos, hogy a csaj észre sem vette az egészet, vagy talán sokkot kapott, franc tudja.

Figyelek

Egy dologra volt jó ez az egész, arra, hogy ezek után sokkal jobban figyeltem a többi közlekedőre.
Az első, legfontosabb észrevételem az volt, hogy robogón nyugodtan elfelejthetem a védett útvonalon haladással járó előnyöket, úgy tűnt sokak szerint egy ilyen kis pöcsköszörűnek nem járnak ilyen komoly kiváltságok. A közlekedők cirka 80 százaléka ugyanis nagy ívben leszarta, hogy nekem elsőbbségem van. Az alap, hogy kikanyarodnak elém, akkor is, ha nem jön mögöttem senki. Az is egyértelműnek látszott, hogy legtöbbjük csak akkor lép bele a gázba, ha megpróbálom kikerülni egy ilyen mutatvány után, ha csak simán lelassítok, akkor szép komótosan húzza ő is fel az autóját ötvenre. Drága a benzin, meg különben is, minek sietni. Jobbkéz-szabályt pedig vagy eltörölték csak én nem tudok róla, vagy senkinek nem tanítják, de hogy szinte senki nem tudja mi az az már igazán elkeserítő. Autóval is anyázok sokszor, motorral viszont kifejezetten életveszélyes összekerülni egy ilyen másként gondolkodóval. És a legjobbat hagytam utoljára.

Megelőzlek, ha bele döglök is

Drenda barátomnak van egy elmélete, miért akarja minden autós megelőzni a robogókat, szerinte ugyanis büdösek a robogók és nem szeretik szívni a kétütemű (szerintem amúgy mennyei) illatát a mögöttük haladók. Lehet benne valami, biztos sokan vannak akiknek ez a bajuk, de szerintem a többség nem így gondolkodik. Az én robogóm katalizátoros, kék füstöt ritkán látni belőle, bemelegedés után szinte semmi szaga. A forgalom ritmusát bőven tudom tartani vele, óra szerint megfutja a 70-et, legrosszabb esetben is ez legalább 60 km/h-s sebességet takarhat, ezzel sincs sok gond. Mégis, legtöbb mögöttem haladó le akar nyomni. Mindegy, hogy épp egy felüljárón megyünk és szembe sávban egy busz jön velünk szembe, mindegy, hogy Orfű felé a szerpentinen az előttem haladó miatt nem tudok gyorsabban menni, a robogós azért van, hogy meg legyen előzve, nincs mese. Pedig isten bizony nem képzek forgalmi akadályt, simán tudom tartani a forgalom ritmusát, sőt, sokszor tudnék én gyorsabb is lenni, mint a forgalom de kinőttem én már a dugóban jobbról-balról cikázó tizenévesek habitusát, próbálnék kulturáltan közlekedni.

Epilógus

Magyarországon nem készül külön statisztika, hogy a motoros balesetek hány százalékában robogós a balesetet szenvedő és hány százalékban nagymotoros, a szakemberek szerint azonban a súlyos balesetek cirka 80 százalékában nagymotorral történnek. Persze robogóval ritkán merészkedünk ki országútra, városban viszonylag kisebbet lehet esni, az viszont tény, hogy nem az autósokon múlik, hogy viszonylag kevés a robogós baleset. Aki robogózik az tudja ezt, úgy is ül fel a motorjára, hogy kalkulál vele.
Egy ország közlekedési kultúrája sok mindenen lemérhető, többek közt azon is, hogyan viszonyulnak a forgalom résztvevői a náluk kiszolgáltatottabb társaikkal. Azt gondolom ezen a téren bőven van még hova fejlődnünk. Talán már az is elég lenne, ha egyenrangú félként lennének kezelve a robogósok, sokat segítene, aztán majd később jöhetnek olyan finomságok is, hogy kicsit jobban vigyáznak(vigyázunk) rájuk.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr351608413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kifordított kacagány 2009.12.21. 09:39:59

ez pont ugyanolyan mintha bringával közlekednél. legutóbb egy nyomorult buszos csapott majdnem el. éppen balra szándékoztam kanyarodni, szépen behúzódtam középre, kitettem a praclimat, mikor ledudált és elrobogott mellettem. és persze ilyen suzukis afférom is volt, csak épp védett útvonalon közlekedtem. jó, tudom, alacsonyan fekszem olyankor, meg minden, de gondolom a lobogó zászlót a bringán azért észre lehetett volna venni fényes nappal, elég feltűnő. már gondoltam rá, hogy lecserélem árpádsávosra, az tuti mindenkinek szemet szúr, vagy így, vagy úgy. bár akkor meg lesznek olyanok, akik szándékosan törnek majd az életemre:)

a másik oldalon ülve meg az a probléma a robogósokkal és a bringásokkal, hogy sokszor teljesen kiszámíthatatlanul, szabálytalanul és idiótán viselkednek. a harmadik ilyen után pedig az ember hajlamos potenciális veszélyforrásnak minősíteni őket és minél hamarabb elhagyni, hogy a baj mögöttünk legyen. ez persze nem ártana ésszel csinálni, de manapság mit csinálnak ésszel a népek?

biker_kolee 2009.12.21. 11:31:23

@Kifordított kacagány: Rekumbenst hajtó vagy-e? :)

Nálunk is hasonló a helyzet a robogókat illetően. Én is szoktam néha robizni, egy Peu Vivacityt hajtok , ez is megfutja az óra szerinti 70-et. Királyságos kis moci, bőven el tudom hagyni az embereket vele. Volt olyan, hogy beálltam az autós mögé, ő meg el kezdte pöckölni a fékpedált.

Az elsőbbséget pedig általában megadják, mivel a 40 nálam nem sebesség, 50-60 között szoktam menni, és olyankor pedig minek húzódjak le az út szélére.. Na, ekkor észre vesznek. :)

martong 2009.12.21. 11:53:08

Van olyan jármű, hogy robogó? még nem láttam (vettem észre) ;)

Komolyan: Az idősebb (értsd középkorú) robogósokkal nem szokott gond lenni. A problémák általában 16 alatt és 60 fölött kezdődnek. Mikor begurul mellém jobbról a srác és tökéletesen megáll a holttérben, aztán én jobbra szeretnék menni, de észreveszem, hogy van valami izé ott jobbra, ekkor van, az, hogy én állítólag ráhúzom a gépet, pedig nemlátom, vagy amikor 10 centire jön mögöttem 70-el, én meg állandóan a tükrön lógok, nehogy belémszálljon.
Öregebbeknél meg a reflexidő kitolódása a veszélyforrás.

Mivel szoktam kétkeréken közlekedni ezért nem csesztetem őket, a megelőzést meg aláírom, ez nálunk ilyen mánia, a kisebbet le kell tolni, még nem jöttem rá miért.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.12.21. 12:23:29

Nyugi, ez jobb nem lesz. Kistarcsa-külső soha nem lesz Verona :)

ex-dr. vuk 2009.12.21. 12:43:57

Kismotorral, biciklivel ugy kell kozlekedni, mintha lathatatlan lennel. Ez van.
En 5-6 evig jartam Szegeden napi szinten simsonnal.. Hat tudnek meselni... Ehhez kepest osszesen 2x estem el, mind a ketszer kb 15-20 km/h sebessegnel kanyarban, mert fel volt fagyva az ut :)
Durva osszehasonlitas, hogy amikor nagymotorral (Suzuki GS500E) megyek ugyanott ugyanannyival, akkor nem akar letoltni senki. Pedig ugyanugy 50-nel megyek. Hogy is van ez? :)
Most biciklivel jarok. A helyzet nem rozsas. Es nem rajtam mulik.

ezanevemeskesz (törölt) 2009.12.21. 12:49:22

nem olvastam végig, nem is fogom. szóval egy motoros fikázza az autóst, mert az nem szabályosan közlekedik. pesten a motoros a piros lámpánál 2 autó között tolakodik előre, mert neki sürgős. mindennapos jelenség. én legyek tekintettel rájuk, volt amúgy, hogy majdnem fellöktem valakit emiatt, mert az illető barom módjára próbált furakodni az álló autók között. ésszel kellene közlekedni.

pickapu 2009.12.21. 12:49:40

Áh, én is akartam robogót, hogy ne kelljen mindig a Döggel kiállni, de aztán nagyjából a fenti okok miatt le is mondtam róla. Kicsi még a gyerek, fel kéne nevelni...
Tíz éve még motoroztam, akkor bezzeg nem gondoltam ilyesmire. Valami megváltozott.

heliox 2009.12.21. 12:49:50

2002-ben volt a nagymotor vizsgám. Nem kicsi volt a motor, hanem egy 1500cm Kawa csopper (azért ez volt, mert mind a két 400ccm oktatómotor elszállt annyira, hogy ne lehessen velük vizsgázni, és a saját privát motorját adta az oktató). Szóval nem egy apró darab. Haladunk főúton (akkor már 15+ éve vezettem autót, és két éve Ak jogsival 250ETZ-t) lassítok, benézek jobbra, hogy üres-e az út. Hallom, hogy a vizsgabiztos, aki mögöttem autóval jött mögöttem, kiabál a rádióba, hogy védett úton vagyunk, haladjak tovább.

A következő pillanatban jobbról, keresztül a stoptáblán terepjáró 70-nel. (gy.: nem, nem állt meg és indult egy pillanatszerűen ismét 70km/h-val)

Többet nem szólt a vizsgabiztos, és átmentem a vizsgán.

Ezt követően még öt évig (összesen 7 évig) motoroztam rendszeresen át Budapesten, és nem volt egyetlen balesetem sem. Miért?

Mert szerencsém volt.

heliox 2009.12.21. 12:50:44

@ezanevemeskesz: Ezt éld ki még pár napig, mert utána már szabályos lesz!

Zz_ 2009.12.21. 12:51:13

Ez itt a balkán és kész. Soha nem is lesz más Magyarország.
Aki humánus azt eltiporják, leelőzik, kifúrják és ellehetetlenítik.
Csak az erősek, illetve "leleményesek" jutnak célba, a szabálykövetőek ritkán.
Há nem?? De!

pickapu 2009.12.21. 12:51:31

@ezanevemeskesz: Ez a motoros tulajdonképpen autós...

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.12.21. 12:55:50

Régi Vespát kellett volna venned...bár akkor biztos nem tudtál volna megállni, ismerve a régi Vespák fékeit...de legalább stílusosan lehelted volna ki a lelked. ;)

Coyote82 2009.12.21. 13:11:01

ha buzis motorod van, noveled az eselyt a balesetre - buzinak lenni es robogoval kozlekedni halmozottan hatranyos helyzet Butapesten.

loláb 2009.12.21. 13:23:28

Rakass bele egy erősebb távolsági fényszóró izzót, és közlekedj nappal mindig reflektorral, határozottan megnöveli az életbenmaradási esélyeidet.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2009.12.21. 13:30:30

Én robogóval járok (ha jó az idő) és nem akartak még lütni sem, meg direkt megelőzni sem. Vagy csak nem tűnt fel.

UltimateUbul 2009.12.21. 13:38:47

@vuk_:
Hidd el, én ugyanúgy letolnál ak 50-nel a picsába ha Zetorral rohangálnál is. Hogy a faszba lehet 50-nel menni MOTORRAL a városban? érdekes legtöbbször én is robizom, hát lehet h tényleg ekkora a kontraszt a keleti csürhe meg a nyugat fellegvára között? Vagy csak én tanultam meg 70-nel szlalomozni a kocsik között a városban?
Különben előzzön nyugodtan a vadbarma, majd a tükre mellett 10cm-re húzok el mellette a köv kereszteződésnél, motorral szemben eleve vesztett az aki kocsival akar gyorsabb lenni, akármennyi ccm-es is.
@biker_kolee:
Jó gépek azok a Pugok motorban? Vagy legalább jobbak mint a vw kocsiban?

@ezanevemeskesz:
te faszikám, ezen mi olyan baromi meglepő, nemár hogy a sok bamba balfasz kocsis mögött rohadjunk már meg pirosnál ha egyszer motorral vagyunk? Ki lehet vágódni az autóból aztán motorozni helyette. majd akkor te is sor mellett előzöl mikor a hülyék beragadnak.
De csak összehasonlításképp, most hogy kezd hideg lenni a motorozáshoz, csak így saccra 5x tovább tart 2 kerülettel arrább vánszorogni kocsival mint motorral.
Pláne hogy valami patkányképű geci bürokrata judapesten kitalálta hogy minden béna köcsög gyalogost el kéne ugye engedni a zebránál, az a sok paraszt meg majdhogynem a taknyán vonszolja át magát az úton, mert minek is siessen ha már elengedték. Hát a faszt engedem el, csak az a baj hogy az előttem lévő az megteszi.

UltimateUbul 2009.12.21. 13:41:41

@Kifordított kacagány:
inkább maradj meg a samara mellett azzal jobban jársz, úgyse veszi meg a hülye se :D

Lowtyo 2009.12.21. 14:07:44

@ezanevemeskesz: tán, ha végigolvasod
nem nevezném magam motorosnak, cca. 95%-ban autóval közlekedek, maradék 5%-ban motorral.
illetve robogóval.
ha egészen a végéig elolvasod látni fogod, hogy robogósok közt is (reményeim szerint) a szabályosan közlekedők közé tartozom.
nem tudom, hogy ez egy országos kórkép-e, amit leírtam, én így élem meg.

Lowtyo 2009.12.21. 14:13:50

@immortalis: mondasz valamit :)

@UltimateUbul: ne bántsd szegényt, olyan szép autói vannak

Detox 2009.12.21. 14:14:18

Epilógus: Ámen!
Ez így van. Bár tehtnénk ellene egy pillanat alatt!, de sajnos még midig csak lefele megyünk. 1-2 generáció és talán ezt a nagyképűsdi dolgot is kinőjjük, és az lesz a fontos, hogy megálljak segíteni ha baj van, és csak akkor álljak ha baj van, nem pedig akkor mikor ki akarok zsebelni valakit.

8-9 éve én is nyomultam egy Simsonnal, voltak ott is fura dolgok, meg vannak most is a nagymotorral. Szerintem is az előzések többsége azért van, mert csak azért is lenyomom. Volt kispolosom, nem értettem miért akar mindenki városban 50nél még rámelőzni. Aztán rájöttem. Mert kis vacaknak nézik, és idegesíti őket,hogy egy kis vacak a felvezető autó. Motorokkal is ez a baj, legyen kicsi, nagy. Bár a nagyok már az esetek többségében tekintélyt parancsol, mert a legöbben tisztában vannak vele mire képes egy olyan.

Peace emberek, és empátia.

soseleszekelső 2009.12.21. 14:15:55

Ugyan ilyen gépem van, csak sötétkék.

Egy éve nyomom vele, a nagyfaluban.

Idáig mázlim volt, ami necces helyzetem volt, azt magamnak, illetve a gyalogosoknak köszönhetem.
De az tény, hogy elsőbbségem akkor van, ha megadják.

A megelőzésről annyit, ha lassab vagyok, és tudom, elengedem. Ha viszont a sor mögött megyek, és csak mellém furakodnának, inkább bemegyek középre, hogy eszébe se jusson.

És bizony fontos változás, hogy jan 1-től szabályosan mehetünk előre a sorok között. Kedves autóstársak figyelmébe ajánlom.
Bár ezen a téren pozitívak a tapasztalataim. Sokan segítenek az előrejutásban, és nagyon ritka aki direkt akadályoz.

ex-dr. vuk 2009.12.21. 15:20:32

@UltimateUbul: Barmennyire is meglepo, motorral is 50 a megengedett varosban. Barmennyire is "megtanultal" 70-nel szlalomozni.. Sajnos a te fajtad miatt itiotazzak le az osszes motorost.
Igen megyek 2x1 savoson varosban 50-nel kismotorral, letolnak. Ugyanott ugyanannyival nagymotorral, mindenki lehuzodik. De nem elozok mert mocskosul raerek, meg jonnek is szembe, igy nem megyek. - De az egeszben a kulonbseget probaltam kihangsulyozni. Oldaltavolsagot pedig mindket reszrol tartani KELL!

forumnick 2009.12.21. 15:22:35

Mindegy mivel mész, ezt tapasztalalod. Én két motorral jártam párhuzamosan.
- Rendszámos nagyrobogóval, ami bőven lelépte az átlagos magyar autókat a városban. Neonsárga volt, kijöttek elém. Valaki előtt mentem, le akart tolni (mindegy menyivel mentem).
- Hasonlókat tapaztaltam, mikor a nagymotorommal mentem, pedig az már a szupersport kocsik menetdinamikáját hozza.

badmash 2009.12.21. 15:39:49

Nekem is volt egy balesetem (mert pofán akartam verni az embert) a lényeg, hogy egy 125-ös robogóval közlekedtem egy nyári délután (14:00 körül) nem siettem, 50-nel mentem egy védett útvonalon. Kihajtott elém egy f@sz, nyugisan gyorsított, kb. 30-nál kezdtem előzni mikor elkezdett gyorsítani, még át is néztem, hogy mit akar (és ezt a viselkedést amúgy is tiltja a KRESZ!!!!!)(csak qrva nehéz bizonyítani), csavarok egyet a gázon megelőzöm, és ekkor viselkedett úgy, hogy felment bennem a pumpa. Dudált egyet, amivel az elégedetlenségét fejezte ki, ekkor vörös köd ereszkedett az agyamra és fékeztem erre kiütötte alólam a motort. Hibáztam, mert ott kellett volna hagyni, azt mondanom sem kell, hogy engem büntettek meg (ismerőse volt a rendőrségen), mert vasúti átjárót előjelző tábla után történt az előzés (persze az nem számított, hogy neki elsőbbség adás kötelező táblája volt) (az vesse rám az első követ, aki 30-cal tötyörgő ipsét nem előzte volna meg). Ma már nem tennék ilyet, de nem is robogóval járok. De ennek ellenére is vannak, akik késztetést éreznek ahhoz, hogy kekeckedjenek, csak ma már nem állok meg, hogy "igazságot osszak". :) Ma már jót röhögök a nyomorult, szánalmas kispolgáriságukon.

hedda 2009.12.21. 15:50:27

Szerintem is mindegy mivel mész, ha kétkerekű, még ha nagymotor is
1) nem vesznek észre, elém is többször kanyarodtak ki, vagy majdnem, pl bejáróról, na olyankor úgy átfutott az agyamon, hogyha fél másodperccel hamarabb (gyorsabban) érek oda, akkor bukfenc a kocsi fölött
2) le is tolnak az útról, bár ez ritkább, nagyobb motornál talán van egy kis respect, de már többször volt hogy nagyapó városban 60-körül csakazértis 10centire zúg el mellettem.
Sajnos

hedda 2009.12.21. 15:53:16

badmash! Én ha ilyenkor pipa vagyok csak egy nemzetközi kézlegyintéssel szoktam elintézni, aztán ha lehet tolok neki egy kövéret (miután lenyugodtam) :)

Tsyga 2009.12.21. 16:23:24

Nem olvastam végig a kommenteket, szóval, ha valaki leírta már előttem, akkor bocs...

Szóval szerintem azért előzik meg a robogósokat az autósok, mert alapvetően a fiatal robogósok miatt az alakult ki bennük, hogy kiszámíthatatlan a mozgásuk... így jobb ha előttük vannak, mert akkor "nem kell attól tartani, hogy véletlen eltapossa" és még őt húzkodják meg.

Pityuuu 2009.12.21. 16:47:54

Tsyga:

Akkor csak azt áruld el, hogy olyankor miért akar megelőzni amikor nem tud? 2X2 sáv haladok a sorral senkit nem feltartva az előttem lévőtől 2-3 méterre és a barma beáll mellém. Megelőzni nem tud, mert halad mindenki a belső sáv, de ő beáll mellém és egy sávban megyünk egymás mellett ketten. Ez nem veszélyes? Na ezért megyek én mindig a sáv közepén.

A másik kedvencem a lámpánál kormányt tekergetős. Hiába gurul előre és tekeri a kormányt, mint az állat, hogy ne férjek el akkor is bebújok vagy megyek másik oldalról, mert ott meg megnyílt a hely. Ja és mielőtt nekem ugranátok, hogy utána meg csak kerülgetni kell, hát elmondanám, hogy egy robogó már rég átmegy a kereszteződésen mire a kedves autós megtalálja a sebességet.

badmash 2009.12.21. 16:52:46

@hedda: Akkor fiatal voltam és bohó! Ma már be sem mutatok, csak mosolygok.
Országúton közlekedtem és egy piros régi vacak Rover előzött meg (megjegyzem folyamatos 110-zel mentem, egy jó minőségű úton), hétvége volt alig találkoztam autóval. Megelőzött és utána beállt 109-re(!), így szép lassan utolértem és az egyik település előtt megelőztem. Mikor átértem a falun újra visszaálltam a folyamatos 110-re. Megint megelőzött (bár eléggé le volt maradva, mivel intenzívebben gyorsítottam ki a település végét jelző táblától), kb. úgy 130-cal, majd megint beállt 109-re, lassan utolértem, de úgy döntöttem, hogy ezt a köcsögöt nem előzöm meg. Elvettem a gázt és jól lemaradtam. Aztán már a lakóvárosom határában egy lámpánál értem utol, ahol fel lehet hajtani az autópályára lakott területen kívül. Kétszer két sáv, a belsőben egy családi egyterű a külsőben a piros szutyok. A kettő között előre gurultam (tőlünk nyugatabbra ez elfogadott, nálunk pedig jövőre lesz így) :)
Zöld. Még úgy is állva hagytam az egyterűt, hogy nem erőltettem a motort (negyed - fél gáz között elváltottam), egyszer csak jobbra nézek, mert egy üvöltő piros szutyok jön ott. Tágra nyílt szemmel figyelem ezt a hülyét, már-már ő is piros volt mint az autója, de nyomta mint süket a csengőt. Aztán elmosolyodtam, mozdítottam egyet a csuklómon és otthagytam. A tükörben láttam, ahogy nem adja fel és csak azért is meg akar előzni. Aztán a városban lemaradt. Barom, lehet, hogy még többre is képes lett volna, de remélem ezt már sose tudom meg. :) Szerencsére a motorokon nem csak fék van, hanem gáz is és az ilyeneket ott lehet hagyni. Szeretek ezektől minél messzebb lenni, nemcsak motorral, hanem autóval is.

nabazzmeg 2009.12.21. 17:31:21

hát nem könnyű a motoros élete...nyáron csak motorozok (nagy is, kicsi is, több mint 20 éve) télen csak autózok.
SOHA nem furakodok két autósor között, párhuzamos közlekedésre alkalmas úton.
SOHA nem állok be jobbról autó mellé, MINDIG autó mögé, mintha autóval lennék.
MINDIG használok tompított fényt.
MINDIG abból indulok ki, hogy nem adják meg az elsőbbséget és nagyon figyelem a forgalom többi résztvevőjét, mit csinálnak.
Hogy így elvesztem a motor adta "előnyöket"? Szarok rá, így is odaérek mindenhová, csak időben kell elindulni. Ja, és még minden szezont túléltem, 1 balesetem volt, egy kamion nem adott elsőbbséget...na az csúnya volt de megúsztam.

Krisi 2009.12.21. 18:13:32

Simsonon engem is mindenki meg akart előzni, gondolom a 60-as tempó és az enyhe kék füst miatt, a végére már hozzászoktam szinte. aztán jött az MZ... és azon is mindenki meg akar előzni városon kívül, hiába tartom a 100-as utazót.

az meg minden kétkerekűre igaz, hogy sokan nem veszik észre, hiába megyek sokszor reflektorral. vagy direkt jönnek ki, kituggya. ez van. 100adikként is leírom, hogy úgy kell közlekedni, mintha a közlekedők egyik fele nem látna, a másik meg rám vadászna. kétkeréken az első alapelv, hogy a kresz bizalmi elvét elfelejtsük. nem szabad megbízni senkiben. meg persze szemkontaktus is alap, ezért utálom a lesötétített diszkósautókat, mert nem látom a vezetőt.

na ez egy jól ömlesztett összevisszaság komment lett, de okuljatok belőle! :)

PITTA 2009.12.21. 18:36:24

Én SR50 Ditech-el járok. Meg van kicsit piszkálva simán megy 80-at, de így is el akarnak csapni néha. Mióta a sáv közepén megyek (mintha nagy motor lenne) esélye sincs hogy megpróbálja... Nekem ez bevállt.

ramirez7788 2009.12.21. 18:57:15

Én is szeretem magam mögött tudni a motorosokat. A régiek büdösek, az 50-esek lassúak, a nagyobbakat meg hülyén vezetik. Lámpánál viszont mindig hagyok helyet a motorosnak. Ha legyorsul, hadd menjen, ha nem nyomja, akkor meg úgyis lehagyom.

nehogymárne 2009.12.21. 19:22:32

nekem egy rendszám nélküli 125-ös gilerám volt, amire végképp nem lehetett azt mondani, hogy nem tartja a forgalom ritmusát.

nem, nem adtak elsőbséget. vagy ha igen, nem lehetett benne bízni.
igen, mindig le akartak nyomni. lehetőlseg sávon belül, ezért ha jót akartam, a felezőhöz húzódva jártam.
a legszebb az volt, amikor a furgonos sávon belül lenyomott (70-el mentem lakott területen belül), majd satuzott és lefordult jobbra.

(azóta megjavultam, rendes jogsival, rendes motorral járok, majdnem szabályosan).

a robogósok alapszabáya ugyanaz, mint a bringásoké: vigyázz magadra, mert rád senki se vigyáz. és fokozottan igaz, hogy a fényszóró nappal is égjen és nem baj, ha hangosabb a kipufogó. a bugyikék robogóhoz pedig tessék neon-ciklámen láthatósági mellényt felvenni!

Garp 2009.12.21. 20:01:07

Hogy miért előzöm meg a motorost, ha lehet? Mert egészségtelen a nyakán átmenni, ha épp előttem perecel el, ahogy z már eddig kétszer is előfordult velem A mocis és az én őrangyalom közös erőfeszítése végett nem rongyoltam át rajtuk. Ha mögöttem van, max belém futhat, de ki nem nyírom. Ettől függetlenül semmi bajom a motorosokkal.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.12.21. 20:04:12

250 es motor minimum kell a városban,nagyobb meg felesleges mert nehézkes.

Atesz1987 2009.12.21. 20:15:47

@Kifordított kacagány:

Te marha, biciglivel nem fordulhatsz el úgy, hogy behúzódsz középre, kibaszod a kezed, és usgyi. Meg kell állnod, leszálnod, és áttolnod. Ha nem tetszik, akkor majd egy busz alatt végzed. Ennyi.

MVMV 2009.12.21. 20:20:02

A motoros a tápláléklánc közepe felé található a forgalomban. Én a városban hétközben 11éves kisautóval járok amit amúgy szeretek, utazni a pályán meg odavaló nagyautóval, de néha városban is, akkor sem változik a vezetési stílusom.

Egyszerűen nem tudom megérteni, hogy hiába megyek ugyanúgy v. gyorsabban, a kisautó mindenkit irritál és a seggemben lohol, ha meg bárhol megelőzöm, mert jól jöt ki a forgalom ritmusa, látom h megőrülnek.

Bár nem motorozom, de többek között ezért sem akarok, már ettől is tépem a hajamat, sztem motoron vagy agyvérzést kapnék, vagy 2 naponta verekednék - és utána kapnék agyvérzést :)

Rispect ha vki még a városi motorozást is élvezni tudja.

Lowtyo 2009.12.21. 20:36:14

@nehogymárne: :) az kéne még csak, ciklámen mellény.
így is sokan megmosolyognak, mondjuk leszarom, mert nagyon kellemes kis vacak ez a bugyikék rettenet, de tény, hogy az andrássy úti felvonuláson bele tudnék olvadni a tömegbe.

Krisi 2009.12.21. 20:38:17

@Atesz1987: jobb lesz, ha mégegyszer nekirugaszkodsz annak a kresz könyvnek, aztán bocsánatot kérsz, és kussolsz. mert a végén még kiröhögnek. ennyi.

Kifordított kacagány 2009.12.21. 20:56:13

@biker_kolee: bizony, egy tadpole-om van.

@UltimateUbul: akár elviszik, akár nem, mindegyiknek meg van a maga helye és ideje.

@Lowtyo: nem is igaz, mert a nagyobb része az asszonyé. pillanatnyilag a működőképesebb része:)

@Atesz1987: na látod a másik legnagyobb probléma azon kívül, hogy szarnak a kisebbekre mikor közlekednek a népek, az, hogy fingjuk sincs, hogy mi lenne elvárható a másik féltől, milyen szabályok vonatkoznak rájuk.
más kérdés, hogy az esetek nagyobb részében a bringásnak/robogósnak/stb-nek sincs lövése arról, hogyan is kellene közlekednie.

DBandesz 2009.12.21. 20:59:59

Na ezért van a Dio-mon 70-es öntöttvas Polini henger, meg nyújtott végáttétel a hajtásláncban. Hajtáslánc upgrade előtt 82 volt a végsebesség, ősszel kezdtem tesztelgetni, de a hideg aszfalt és a Vee Rubber nevű gumiförmedvény miatt nem mertem komolyabb tempózásba kezdeni. Így viszont van kiugrási lehetőség.
Az tuti, hogy nálunk, Szentesen is van úgy, hogy semmibe veszik a motorost. Sokkal inkább előtérbe kell, hogy kerüljön a defenzív vezetési technika, mint személyautóban. Körülötted mindenki süket, vak és hülye. Ha ezt szem előtt tartod, nagyobb az esély a túlélésre.

biker_kolee 2009.12.21. 21:25:34

@vuk_: 40 a segédmotor megengedett sebessége, a kresz általam tanult legutóbbi álláspontja szerint.

@Atesz1987: Elfordulhat. Ez csak lakott területen@UltimateUbul: kívül és főúton érvényes. Lakott területen belül így kanyarodik a kerékpáros is.

@UltimateUbul: A VW-nél nincs jobb, pláne nem egy Pug robogó. :) Célnak megfelel, A-ból B-be elvisz. Szépnek meg egyáltalán nem mondható. Mondjuk új olajszivattyúval, új gyújtáspanellel, vadi új hátsó kerékkel és gumival, ami egy Deák Ferencnyi összeg után viszont jó lehet. :)

pickapu 2009.12.21. 21:27:50

@Atesz1987: Itt szépen beszélni, vagy megsütünk!

Csikós Zsolt 2009.12.21. 23:00:03

@vuk_:

Tökéletesen igazad van. Ha a motorod nem bírja a min. 120-at (Budapesten az Árpád-híd és a Hungária körút esti tempóját), akkor zavaró tényező vagy. Ha csak hetvennel blattyogsz (mint Lowtyo), akadály vagy, gyűlölnek. Megelőzöd őket hetvennel, mert ötvennel kínlódnak, erre feltekernek nyolcvanra, két centiről lenyomnak, és visszaállnak ötvenre. Csak a totális defenzívába menekülhetsz.

A nagymotor más, az tényleg külön dimenzióban mozog. Annál viszont magadnak kell iszonyúan vigyázni arra, hogy ne váljál paraszttá. Egy 60-70, pláne még több lóerős motorral a kellemesen haladós és a vérköcsög motorost épp csak pár foknyi gázmarkolat-fordítás különbözteti meg egymástól. A fejben dől el, hogy Európa válik-e céllá, vagy az egó. Mert a német motoros is előremegy, meg kicsit gyorshajt, de nagyon nem mindegy, hogy pofátlanul teszi-e, vagy csak a járműve dinamikájából eredendően, visszafogottabban.

Hep! 2009.12.22. 00:18:26

@Kifordított kacagány: lehet hülye vagyok,de bringával mióta lehet balra nagyívben?

cskaresz 2009.12.22. 00:43:15

Nehogy azt gondoljátok, hogy nagymotorral ez másként van!
Annyi különbség van, hogy ez a "Megelőzlek, ha bele döglök is" ritkábban fordul elő, de ilyen is van, a többi dolog pedig szinte mindennapos jelenség

Idézet a motorom használati utasításából.:

"Magyarországon számítson arra, hogy az autósok NEM számítanak Önre, rosszabb esetben szándékosan nem térnek ki a motorosok elől. Térjen haza mindig épségben szeretteihez.
Vezessen defenzíven, ne bízza rá életét egy másik közlekedő vezető figyelmére."

Az idézett szöveg szó szerint így szerepel a könyvben, kisbetű, nagybetű, felkiáltójel hiánya, minden.
Egy 650cm3-es 78LE-s motor könyvéről van szó.

Péter1649 2009.12.22. 07:25:24

Sajnos azért a tapasztalatom az, hogy a motorosok -tisztelet a kivételnek- elég életveszélyesen tolják. Pesti felsőrakpartra hajtottam fel az alsórakpartról. Mindkét irányba hosszú sor állt, én meg balra kanyarodtam volna. Végül mindkét sor megállt, és kiengedtek. Rátettem a lábam a gázra, engedem fel a kuplungot, mire egy isteni sugallatra még egyszer jobbra néztem (mondom, hogy megállt a sor és beengedtek). Hát jobbról nem egy nagytestű robogóval előzte az ember a sort vagy 80 km/h-val. Épphogy elfért a kocsim eleje és a sor között. Ha akkor ott kifelé jövök vége van. Meg nekem is. Ki akar ilyenbe keveredni? Azóta még jobban vigyázok, de bevallom azóta tartok a motorosoktól, mert teljesen kiszámíthatatlan a viselkedésük.

nitrobi 2009.12.22. 08:29:38

@cskaresz:
Igen nagymocin is a helyzet. Van 50es robim is és egy 650es aprilia pegaso strada-m is. Mindkettővel piszok defentív vagyok és mindig a közlekedő társakat kémlelem. Egyszer egy gördeszka gurult ki elém az Erzsébet térnél, szerencsére nem lett baj.
A mocim fényszóróját úgy állítottam be, hogy az előttem haladó tükrében éppenhogy látszódjon (kicsit feljebb mint kellene), így könnyebben észrevesznek, bár teherautó és terepjáró esetében nem müxik a dolog és mindig be vagyok öltözve.
Úgyvan ahogy Csikós Zsolt mondja!

Kifordított kacagány 2009.12.22. 08:56:37

@Hep!: javaslom a kresz 54. § -nak tanulmányozását. ott egyértelműen le van írva, hogy csak lakott területen kívül, főúton, illetve kerékpárútról történő kanyarodásnál vagy köteles leszállni és áttolni a bringát. esetleg még megnézheted a 116/a és 153/a ábrát, ami egy külön szabályozás a témában.
balra meg ugye az általános szabályok szerint úgy kanyarodunk, hogy behúzódunk a felezővonalhoz és onnan kanyarodunk. akinek az értelmi képességei vetekszenek egy amőbáéval és ismeri a szabályokat, amik rá is vonatkoznának, annak már tudnia kell, hogy egy középre húzódó kerékpáros balra fog kanyarodni. ehhez még a kezét sem kellene kitennie. mint ahogy azt is, hogy ahogy megkezdte a manővert, jelezte kanyarodási szándékát(akár azzal, hogy középre húzódott), akkor már nem kerülgetjük ki.

thebigben 2009.12.22. 09:13:58

Én idén kezdtem a robogózást, egy nagyon hasonló 50-es Aprilia Scarabeóval. Budapesti vagyok, amíg nem jött el a szar idő, a XI. kerületből jártam a III. kerületbe nap mint nap. Budaörsi - Déli - Moszkva - Margit körút - Flórián, szóval forgalmas környék. Aztán ahogy megszoktam a két kereket (nem bringázom, csak hegyen, motoros jogsim pedig nincs) a város minden pontjára ezzel mentem (ingyen parkolás, gyors haladás).
Az egy dolog, hogy 15 év autózás után hihetetlen adrenalin-bomba volt elsüvíteni az álló autók mellett (Pécs napi közlekedését nem ismerem, de gyanítom: ilyen intenzíven megélni ezt az élményt csak Bp-en lehet). Ami viszont ennél sokkal fontosabb: soha egyetlen autós miatt nem kerültem veszélyes helyzetbe. Sőt! Meglepve tapasztaltam, hogy aki tud, félrehúzódik, ha én vagyok a gyorsabb és aki tud, nagy ívben megkerül, ha én vagyok a lassabb. Még egy szerencsétlen esésem is volt a Budaörsin (a saját hibámból), de a mögöttem jövő autós akkor is résen volt.
Mindezek alapján pedig azt kell, hogy mondjam: egyáltalán nem értek egyet a címmel, a cikk alapvetésével, hogy robogóval senki vagy. Én azt tapasztaltam, hogy (Bp-en legalábbis) az autósok kezdik egyenlő félként kezelni a robogósokat és ennek nagyon örülök, mert ez azt jelenti, hogy bármennyire is szeretem a fűtött autóból nézni a szakadó hóesést, már alig várom, hogy újra tavasz legyen és robogóra szálljak.

Krisi 2009.12.22. 09:14:08

@cskaresz: milyen moci? SV? DL? :)

@Kifordított kacagány: azt is tegyük hozzá, hogy biciklin nem mindig olyan egyszerű ez az indexelés dolog. ha pl. lejtőn haladok, és jobbra akarok fordulni, akkor nem fogom kitenni a kezemet irányjelzés gyanánt, hanem inkább biztonságosan fékezek (mivel jobb oldalon van nekem az első fék).

Kifordított kacagány 2009.12.22. 09:26:13

@Krisi: azért megoldható, ha máshogy nem akkor tényleg megállással, áttolással. tiltva nincs. nekem mondjuk könnyű dolgom van, akár állóra fékezhetek anélkül, hogy le kelljen tenni a lábam és mindkét kezemben van egy fék. cserébe nem cikázhatok az autók között, de arra nem is vágyom.

szalai 2009.12.22. 09:42:08

Már megint az autós a hibás. Mindegyik. A motoros , robogós mindig mindent jól csinál. Még szerencse!

Gábor33 2009.12.22. 10:26:23

Budapesten robogózom (Scarabeo) , idén kb 8000km-t tettem meg. Fő közlekedési útvonalam a Hungária Krt, Soroksári út. Előzöm jobbról, balról, a villamos sínről még járdáról is. 34 éves vagyok. Ha ezt nem tenném nem lenne értelme a robogózásnak.
A tapasztalatom az, hogy nem az számít, hogy én mit teszek hanem az, hogy milyen az autós (teherautós) idegállapota. Összesen 2 alkalommal küldtek el melegebb éghajlatra. Mind a két esetben szabályosan 70km/h-val haladtam a sáv közepén...
Van aki lehúzódik ha látja, hogy jövök és van aki a lámpánál álló teherautóból beszól pedig akkor hagyom le amikor akarom. Sokakból agressziót vált ki a látvány, hogy megelőzöm őket a pesti forgalomban.ű
Hülyék vannak és lesznek is, nekem meg iszonyúan kell figyelnem rájuk...

cskaresz 2009.12.22. 10:48:23

@Krisi: Hyosung GT 650 Naked.

@szalai: Erről szó sincs, viszont megnézném, hogy egy normális motoros mögött, utasként eltöltött nap után, hogyan vélekednél.

forumnick 2009.12.22. 11:16:42

@szalai:
Messze nem erről van szó. Sem én, sem a motorosok, sem az autósok, sőt még szerintem te sem vagy szent. De sajnos vannak sokszor olyan helyzetek, amikor már tényleg nem tudod mire vélni a helyzetet.

Elém rendszeresen kijönnek, kijöttek Budapesten (neonsárga rogobó, felkapcsolt dupla lámpával - tehát a ha nem vak, látnia kell), nem adják meg az elsőbbséget. Országúton gyakran van olyan, hogy padkára kell mennem, mert a velem szembejövő úgy gondolja, hogy előzhet, ha egy motoros jön szembe (nagymotor, felvéve a forgalom ritmusát). De mesélhetnék nem egy olyan esetről, hogy pirosnál vagy zebránál megállok, az autós meg úgy gondolja, hogy elfér mellettem és kikerül (át a gyalogosok között a zebrán, át a piroson, centikre mellettem - Hungária, Budafoki út, Szerémi út - rendszeres).
A legszebb, mikor haladok egyenletes tempóval az országúton, és megelőz valaki, majd beáll eléd 2-vel kevesebbel. Utolérek egy kocsisort, én visszaelőzök mindenkit (a motor ugye sokkal dinamikusabb gyorsulású), pár kilométer, és újra erőlködik mögöttem a majom. Ezt volt, hogy 4-5-6 esetben játszottuk le egy Pécs-Budapest távon a hatoson. :-)

A legszebb: megelőz a kocsi, satufék, majd ablakmosó. :-)

Összefoglalva próbáld ki a motorozást, robogózást. Minimum dupla annyira kell figyelned, mintha autót vezetnél.

badmash 2009.12.22. 11:30:14

@forumnick: és amit már máshol is leírtam már, motorozás közben én nem tartom a fülemnél a mobilt telefonálás közben, nem eszek, nem iszok, nem hallgatom a rádiót dög hangerőn és még lehetne sorolni mit nem csinálok, ami zavarna a vezetésben...

ezt csak kiegészítésként az írásodhoz

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.12.22. 12:11:48

Egyetértek a cikkíróval.

Én tavaly majdnem egész évben motorral jártam be dolgozni.
Kb. 45 km volt a távolság.

Mikor beértem, az első az volt, hogy leültem, levettem a sisakot és egy miatyánkot elmormoltam.

És az is való igaz, hogy sok autós segíti a motorosokat a városban, de még mindig vannak olyanok, akik direkt betartanak a motorosnak.

Az mindennapos eset, hogy haladok rendes sebességgel, megelőznek, majd rögtön jobbra lefordulnak.
A Váci úton jártam úgy, hogy a külső sávban hajtottan, aztán egy kombi bmw az eggyel beljebb levő sávból kifordult egy jobbos mellékutcába. Pont előttem keresztbe....

Vagy haladsz normálisan egy konvojban és a mögötted haladó autós mellédfurakszik. Egymás mellett haladunk, amit nem szeretek és bár barom volt, inkább lemaradok tőle. Amint felvettem a biztonságos követési távolságot, a mögöttem jövő ugyanígy befurakszik mellém.

Pesti rakparton volt, hogy előztem a sort, szépen frankón el lehetett férni. Tudom, hogy ez nem volt szabályos, de az ember azért jár motorral, hogy ne ragadjon a dugóba.
Szóval előztem és az egyik szembejövő rámhúzta a kormányt.
Hát gyerekek, lefolyt a kávé egy pillanat alatt.

Vagy a dobozos kisteherautó, ami úgy előzött meg, hogy a doboz koccolta a bal tükrömet. Dudáltam, hogy figyeljen má', de láttam a tükörben, hogy hevesen gesztikulálva beszélgetnek a kocsiban, láthatóan fogalmuk nem volt, hogy elhaladtak egy motoros mellett.

Ezek napi szintű történések, ha az ember motorozik.
Egy biztos, ha motoron ülök, senkiben nem bízok.

Rocko- 2009.12.22. 13:30:43

@Kifordított kacagány: "annak már tudnia kell, hogy egy középre húzódó kerékpáros balra fog kanyarodni."
egészen az új KRESZ-ig, amikor is nem kötelezô majd jobrra tartania.

Kifordított kacagány 2009.12.22. 13:52:54

@Rocko-: kötelező, vagy sem, ha egy bringás aki az út szélén halad, elkezd középre húzódni, akkor is tudnia kell, hogy balra fog kanyarodni, mert ilyenek a kanyarodás szabályai. azt meg nem tartom valószínűnek, hogy ezután lesz olyan bringás, aki direkt a felezővonalon akar közlekedni. legfeljebb az öngyilkos lelkületűek.

soseleszekelső 2009.12.22. 13:59:29

@Rocko-:
De kötelező. Csak nem szorosan az út szélén.

Krisi 2009.12.22. 14:07:14

@Csumpi Hálidéj (Mk412): erről eszembe jutott egy idei őszi esetem Tatán. haladtam motorral és előttem ment a városban egy platós Transit, én meg a sáv baloldalára húzódva követtem - meg akartam előzni, és néztem, hogy jönnek-e szembe.
egyszer csak látom, hogy a mögöttem jövő citromsárga Wagon R+ szépen megelőz jobbról. ez még hagyján, de a benne ülő buta picsa még mutogatott és magyarázott is nekem valamit. erre nem tudtam mit cselekedni, szépen behúzódtam mögé a sáv közepére, gondoltam elgurult a gyógyszer, megesik. inkább előttem legyen az ilyen, mint mögöttem, legalább látom, hogy mit csinál. na de még nincs vége, a mögöttem jövő kisbusz is elkezdett dudálni rám. gondoltam biztos rokonok, ez sem százas, de neki se mutattam be, csak kérdőn hátranéztem, hogy ugyan mivanmár? de a kisbusz tovább dudált, majd kb 3,65 centiméteres oldaltávval tülkölve megelőzött. erre már én is rádudáltam, mert hiába szoktam már meg, azért nem szeretem az ilyet.

és ekkor jött a slusszpoén: a kisbusz lehúzta az ablakát, és egy Police feliratú piros táblával elkezdett integetni, hogy húzódjak le. erre kicsit beszartam, le is húzódtam mögé. egy 60-as éveiben járó fószer volt a sofőr, és elkezdett rögtön magyarázni a kocsiból - mellette álltam meg a motorral -, hogy szabálytalan voltam, mert feltartottam a forgalmat(!), mivel ott 60-as tábla van, én meg 50-nel mentem. erre csak annyit tudtam mondani így hirtelen lefagyva, hogy "dehát a hölgy meg megelőzött jobbról, mérnem neki szól be?" (az eszembe se jutott hirtelen, hogy a Transit ment előttem 50-nel, én csak meg akartam előzni, valamint 60-as táblánál 50-nel menni egyáltalán nem minősül forgalom feltartásának)
meg még azt is mondta a bácsi, hogy motorral a sáv jobb szélén kell közlekedni. ekkor közöltem vele, hogy soha a büdös életben nem fogok jobb oldalon haladni, mert
1: akkor a mögöttem jövő megelőz minimális oldaltávval
2: a szembe jövő autós is simán előz, mert "úgyis csak a jobb szélen van egy motoros, amellett simán elférek". hát a nagy eres lófaszt fér el.
3: városban rámnyitja az ajtaját egy parkoló autó.
szóval ezt így kifejtettem neki már kicsit lehiggadva, hogy miért nem megyek a sáv jobb oldalán. erre csak azt mondta megilletődve, hogy "de hát a kresz szerint sávon belül jobbra kell tartani". ekkor gyorsan beláttam, hogy ezt a begyöpösödött agyú idiótát én másnap estig sem győzném meg, úgyhogy inkább értően bólogattam, majd elköszöntem tőle és jó utat kívánva otthagytam.

(amúgy ha egy civil autóból Police feliratú szarral integetnek, hogy húzódjak le, akkor le kell húzódnom? nem csak egyenruhás rendőr igazoltathat rendőrautóból? legközelebb ha ugyanígy meg akar állítani valaki, akkor első dolgom lesz megkérni, hogy mutassa a rendőri igazolványát. szerintem ez esetben az öreg valami nyugalmazott rendőr lehetett, aki unalmában kioktatja a jónépet.)

@Kifordított kacagány: nekem az örökhajtós bringámon még könnyebb a dolgom, mert lapos vidéken fél kézzel is le tudok fékezni, hiszen csak lábbal kell lassabban tekerni. aztán ha trükkös kedvemben vagyok, akkor még elkezdhetek hátrafelé tekerni is, és akkor hátrafelé haladok, de azt azért forgalomban nem szokásom. így is csak néznek az emberek, amikor már két perce állok a pirosnál egy helyben, és még mindig nem tettem le a lábamat :)

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.12.22. 14:20:56

@Krisi:
Az a baj, hogy én az idegrendszerem megviseltsége miatt szerintem már nem tudnám normálisan kezelni az ilyen szituációkat.

Az még egy dolog, hogy az embert elütik, de még hogy ki is oktatják.....

Senki ne szóljon be, még akkor sem, ha csak egy csóró MZ-sről van szó. :D

loláb 2009.12.22. 14:22:25

Ha motorral megy az ember, akkor nem azért másznak bele aseggébe, meg előzik meg, mert szarba sem veszik a motorosokat. Hanem azért mert a motoros "rést jelent" a közlekedésben. Tehát azt látják, hogy van még hely, mehetnének előbbre, és mennek. Az általában kevés embernek esik le, hogy azért tűnik úgy, hogy "rés van" a forgalomban, mert egy motorosnak kisebb a kiterjedése, és ha ugyanazt a helyet egy autó foglalná el, akkor nem csinálna semmit, hiszen a motoros is csak követési távolságot tartja. (Nem tudom értelmesebben leírni, de remélem éthető hogy mire akarok kilyukadni)

Viszont ez ellen egy dologgal lehet védekezni: ha nem tartod a forgalom ritmusát (mert akkor a mögötted lévő előbb utóbb biztos a seggedbe mászik, és megelőz) hanem egy kicsit gyorsabban mész. Nem kell száguldozni, meg cikázni, de gyorsabban kell menni, mint a forgalom. Akkor te éred utool az elötted lévőt, és te előzöd meg, akkor amikor akarod, és nem kell folyamatosan a tükröt bámulni, hogy a mögötted jövő most éppen 3 m-re követ, na, minjárt elkezd előzni, most mégsem, na megint rámjött, kiteszi az indexet, húzódjunk le, engedjük el.

hedda 2009.12.22. 15:23:57

@loláb:
ez nagyon jó komment, jól megfogalmaztad a lényeget!

Érdekes volt látnom, amikor tavaly nagymotorra szereztem meg a jogsit, hogy mennyire nem látnak a forgalom résztvevői. Tanuló motorosként sokszor nem adtak elsőbséget nekem, kihajtottak elém úgy, hogy már erősebbet kellett fékezni pl. felsőbbrendű úton, és mindenzt úgy, hogy két tanuló ment egymás után sárga fényvisszaverő láthatósági mellénnyel, mögötte hátvédként az oktató, aki menti gyakorlatilag a hátulról erősködő barmoktól a motorosokat, akik a "nehogymá' egy tanulóvezető után menjek" stílusban vezetnek.

De tényleg meghökkentő, hogy nem veszik észre, csak a kétségbeesett kigyorsításból látszik, hogy már akkor kapcsolnak amikor mindegy lenne adott szituációban. Talán hogy már láttam akkor is ezeket, azóta is defenzíven vezetek, és inkább csak óvatosabban, ha forgalom van.

konti10 (törölt) 2009.12.22. 16:23:24

Nyugi, motorral is egy senki vagy. Arra gondolj vezetés közben, hogy láthatatlan vagy. Túl gyakran nem adják meg az elsőbbséget ahhoz, hogy ez véletlen legyen.

UltimateUbul 2009.12.22. 16:23:48

@Krisi:
Mi a frásznak nem hagytad ott a seggfejet kapásból?! A hülye buzi nemám neked kezdjen pampogni, balfasz ha eléd tud kerülni akkor magyarázzon. legalább felgyűrt plakettel motorozol? Akkor pluszban bő nyállal be is szophatnak a köcsög munkásőr ávósok :D

akos696 · www.focusauto.hu 2009.12.22. 16:26:48

Jéé én ettől a fotózott helyszíntő l(Lőtér u.) kb 100m-re lakom (szintén régikerti, Gárdonyi G. u.) és az asszonynak ugyan ilyen gépe van, csak 2007-es, ledes lámpionos és tök fekete. Amúgy ő nem használja már, inkább csak én bohóckodom vele, de szeretek vele menni, de ritkán ülök rá (cégautó+szabadidőre egy VFR 750F). Szóval 3éves lesz jövőre a kicsike és van benne 1020km (200km-el számítottuk be egy Burgman 400 ba, akkor volt 4 hónapos). Nos, egyenlőre nem is terveztük eladni, enni nem kér, amíg az asszony melózni járt vele, 1500ft/ másfél hónap melóbajárás, ilyen intenzitású használat mellett gyakorlatilag örök életű. Tényleg jó vele menni még a nagy Honda után is, hipp-hopp mosolyt csal az ember arcára. Belvárosban különösen nagy émény, még oda is bejártam vele, ahova csak gyalog lehet, ill nagyon stabil a nagy kerekek miatt, élvezet vele a döntögetés is.

Csak sajnos a közlekedésben leírtakkal egyet kell értsek, mindenki kényszeresen le akarja előzni. Világítás létfontosságú, sőt én nappal refivel szoktam menni (nagymocival is, de városon kívül inkább), így 2x annyira észrevesznek és nem is szoktak kihajtani elém. Inkább picit vakítson, és még anyázzon is ez miatt, de akkor már tuti észrevett. Amúgy régikertiben engem a VFR-el majdnem el sodortak 1x, hiába jobbról jött és elsőbbsége volt, de ezt tette kb 60-al, lassítás nélkül(ha magamnak szemből jövök, akkor nekem lett volna elsőbbségem, de akkor is úgyanígy rongyolt volna) Ha nem lassítok és tartom be a jobbkezet (ahogy mindíg) már lehet, hogy nem élnék.Utána is mentem, és egy kissé feszülten megérdeklődtem, hogy mi a jó édes xxxx csinál?! Majd végig igaza adva nekem sűrű elnézéskérés közepedte továbbindult. Mindig lassíts a kereszteződésekben és főleg régikertiben, ez egy halálos útvesztő és a fele embernek fogalma sincs, hogy ki, mikor, merre meddigl!

Na üdv, szomszéd! ;)

soseleszekelső 2009.12.22. 17:02:19

Van azért pozitív példa is.

Hasonló 50-es Libertyvel a Váci úton, látom, hogy egy nagy, fekete S-Klasse elég állat módon halad előre (kanyarodósávon végig nagy gázzal, aztán a végén bevág az egyenesen menőbe, cikázik, tolja neki, stb). Lámpánál megelőzöm. Nemsokára feltűnik a tükörben (cikk-cakkban), már előre félek, de amikor mögém ér, megszelídül. Vár amíg lesz helye, majd nagy oldaltávval elmegy, és zúz tovább. Aztán megint visszaelőztem, ugyanúgy ért utol, és ugyanolyan óvatosan előzött meg.
Végül gondoltam nem hívom ki magam ellen a sorsot, a következő lámpánál már megálltam mögötte.

Ez mondjuk egy extrém példa, de nekem inkább jó tapasztalataim vannak az autósokkal, mint rosszak.

Rocko- 2009.12.22. 20:43:10

@Kifordított kacagány: persze, ez egy értelmű, ezután nem lesz az amikor csalinkázni fognak. :)

Rocko- 2009.12.22. 20:50:14

@Krisi: örökhajtóóós? hát arról hogy kell leszállni, meg pláne felszállni? lelakatolni hogy lehet, fejjel lefelé?
páternoszter kerékpár, ki hallott már ilyen sületlenséget! :-)

Kifordított kacagány 2009.12.22. 20:59:29

@Rocko-: ezután is egyértelmű lesz elvileg és gyakorlatilag a fejekben ugyanúgy nem, ahogy eddig sem. ez van.

minimalart 2009.12.22. 21:44:10

A legelső hozzászóló minden egyes szavával egyetértek, maximálisan.
Motorral ugyan (még!) nem, de bringával rendszeresen járok pesten, egyszerűen nem látnak meg...Szinte állandóan a féken tartom a kezem. Átmegy rajtad férfi, nő, BKV-s, rendőr de tényleg. Ja meg a gyalogos is...bringaúton, nem osztottan.
Azt, hogy a kis autót meg nem veszik emberszámba, az bizonyítja, hogy a feleségem seicentojával állandóan le akarnak tolni, pedig azzal lehet igazán döngetni a városban, az öreg keveset érő 620-as Roveremmel meg cammogok 50-nel és mindenki szépen kivárja mögöttem a sorát. Egyszerűen nem értem?!
Szóval tényleg balkán leszünk mindörökre.

Krisi 2009.12.22. 21:45:51

@UltimateUbul: soha nem szoktam kommenistázni meg ávéházni, mindig el is szoktam határolódni az effajta emberektől, de ez az öreg biztos még kádár pajtás idején esküdött örök hűséget a pártnak, és máig úgy érzi, hogy csak úgy leállíthat bárkit. utólag belegondolva tényleg ott kellett volna hagynom a pitschába.
(plakett nincs felgyűrve, én becsületes, törvénytisztelő állampolgár vagyok - vagyis próbálok lenni, de ezt nem mindig hagyják felebarátaim :)

@Rocko-: ne is mond, perpetum mobile a gép! amikor hazaérek, akkor felakasztom és rákötöm a generátorra. Most is arról megy a gép. éjjel meg beszívja a környéken a szénmonokszidot és péemmtizet, aztán átkonvertálja friss tavaszi virágillatos alpesi levegővé! :D
süti beállítások módosítása