Meg nem nevezett ország, meg nem nevezett városa a helyszín. Az időpont 2009 nyara. Adott egy autó és motorbuzi (régi álma a "nagymotor") suhanc, vagyis én. A napiszintű hahu-s böngészés egy ideje, már nem csak a beteg, kretén kisautók utáni vágyakozásról szólt, hanem előtérbe kerültek az 500 köbcenti feletti motorkerékpárok, persze az alacsonyabb árkategóriából. Nemhiába, diákként nehéz az ilyeneket finanszírozni. De mit sem ér ez az egész az átkozott jogosítvány nélkül. Így hát belekezdtem a környékbeli autós-motoros iskolák ajánlatainak keresésébe. Nézzük csak, nyári akciók. Átlagosan ~78000 Ft-ért adták az A korlátozatlan jogsit (pontosabban A21, tehát egyszerre a legnagyobb kategória). A tanfolyamrajárás szeptemberben lett aktuális, 22-én indult, amelyikre be tudtam iratkozni. Persze addigra a végösszeg felugrott 98000 Ft-ra, grrr.
Szóval a kezdetek. Egy olyan csoportba kerültem, ahol mindenki kezdő volt. Tulajdonképpen nincs is ezzel semmi gond, csakhogy nekem az volt a harmadik jogosítványom, egyben a harmadik kényszeresen végigült KRESZ-tanfolyam. Sok újdonságot nem hallottam, de azért becsülettel megjelentem minden órán. Alig vártam már a vizsgát, hogy túllehessek rajta. Persze nekem könnyű volt, a többiek nagyon izgultak, én meg cukkoltam őket. :) Körülbelül 8 perc alatt megcsináltam a tesztet, lett egy hibám.
Ezekután jelentkeztem az autósiskola irodájában, hogy akkor mennék motorozni. Egy hét múlva hívott is az oktatóm, hogy akkor mehetnék. Egy fiatal sráccal együtt kerültünk az oktatóhoz. Ő 125-re ment, én meg ugye a korlátlanra. Az oktató kapásból azzal kezdte, hogy akkor menjünk ki motorokkal a tanpályára. Ebben az az érdekes, hogy a motorok a belvárosban vannak tárolva, a tanpálya pedig a város szélén van. Furcsállottam, hogy nem kérdezték meg, hogy egyáltalán mentünk-e már motorral. Természetesnek vették. Az én tanulómotorom egy Kawasaki ER5 volt. A másik srác egy 125-ös ETZ-vel ment.
Egyikőnk sem ment még akkora motorral, így voltak kétségeim. Első két óra gond nélkül lement, bár megizzasztott az első szlalomozás a 170 kilós motorral. Az első óra után megtudtuk, hogy rá egy hétre lesz a rutinvizsga, ezen meglepődtünk. Második 2 órás vezetésnél szegény tanuló motoros társam elesett az MZ-vel az intenzív fékezéses gyakorlatnál. Panaszkodott már a rakoncátlankodó első fékmunkahengerre. Most bejött, a 40 km/h fölé gyorsítás utáni fékezéskor blokkolt az elsőkerék. Pár horzsolással megúszta. Kérdem én, hogy egy ilyen állapotú motorral, hogyan mernek oktatni? Na mindegy, szerencsére nem a forgalomban történt az eset. Közben lebetegedett az oktatónk, kaptunk egy másikat. Ő vitt vizsgázni, viszont, Ő neki nem volt kulcsa a már ismert ER5-höz. Így vizsgára egy CB500-zal mentem kellemes volt, hogy egy be nem motorozott géppel kellett vizsgáznom. Úgy volt megbeszélve, hogy még menjünk pár kört a vizsga előtt. Mire kiértünk a tanpályára a vizsgabiztos már ott volt. Mehettünk két kört, majd intettek, hogy akkor kezdjünk. November eleje volt, az első hidegek. Erre való tekintettel a napi első elindulás előtti állapotfelmérés bemutatása elmaradt, hasonlóan a többi ilyen formai hülyeséggel. Vizsga lement sikerrel.
Városi vezetés. Itt már egyedül motoroztam csak. Első alkalommal mondjuk csak az oktató kocsijában ülve figyeltem az előttünk próbálkozó MZ-seket. Ezután még kétszer mentem másfél órát egyedül a városban, majd jött a vizsga. A vizsga egy tipikus késő őszi esős napra esett. Mikor kimentünk a motorosikolához a telephelyre elkezdett cseperegni az eső. Szép indulás. Motorokra fel, menjünk ki a Közlekedési Felügyelethez, onnan indul majd a forgalmi vizsga. Mire odaértünk már esett. Természetesen várni kellett a vizsgabiztosra, így már a parkolóban a motorokon ülve bőrig áztunk az MZ-vel vizsgázó kollegával. Nagynehezen elindult a vizsga. Indulnék el a parkolóból, behúzom a kuplungot, reccs!!! Khmm! A kiszőrösödött kuplungbowden szálainak 90%-a odalett. Kettő darab bowdenszál maradt. Nem akartam szólni, hogy szar, mert akkor új időpont kellene, nem akartam magam így megszivatni. Inkább majd óvatosan kuplungolok. Hál' Istennek az eső miatt rendkívül rövidre sikeredett a vizsgakör, maximum 10 percet, ha köröztünk a városban. Tulajdonképpen mindenféle komolyabb közlekedési szituációt kihagytunk. Körforgalom, rendőrlámpa (jó, mondjuk ez a kettő ötvözve), vasúti átjáró és egy megfordulás. Ennyiből állt az egész.
Visszagurulás és pacsizás után szóltam az oktatónak, hogy gondok lesznek a Kawa kuplungjával. Persze, hogy Én lettem a hibás, minek kell rángatni a kuplungot... Majd váltok kuplung nélkül max. Indultunk vissza a taniskolához, lerakni/átadni a motorokat. Még egy szál is elszakadt a bowdenből. :) Viszont, szerencsére hátsó úton mentünk, így elkerülve a felesleges kuplungolást. Az oktató az autójával igencsak sietősre vette, így kicsit lehetett száguldani. :)
Nagyjából ennyi volt a jogsiszerzésem története, most pedig lássuk a piszkos anyagiakat.
KRESZ tanfolyam - 20000 Ft
KRESZ vizsga - 3760 Ft
Rutin 10óra - 25000 Ft
Rutin vizsga - 3080 Ft
Városi 17óra - 42500 Ft
Városi vizsga - 3660 Ft
Végösszeg - 98000 Ft
Erre még rámenne az elsősegély tanfolyam és az orvosi alkalmassági, ami egy még egy húszas.
A lényeg, egy lehúzás az egész. Motorozni-autózni nem itt tanul meg az ember...
Beszóltak