A januári brand new sarc meteorit becsapódásának második lökéshullámát a környezetvédelmi besorolás körül felcsapó vita hullámokat generált. Az a nagy büdös igazság, hogy én tulajdonképpen eredetileg le is sz*rtam ezt az egészet, mert évente tán’ ha egyszer visz az utam – a saját kocsimmal – székes fővárosunk bélrendszerének belső kerületeibe. (Munka ügyben lényegesen gyakrabban, de akkor egy gazdaságos és környezetkímélő, 2.5-ös „csiptuningos” turbo feltöltéses diesel üzemű ún. hobbyterepjáró segít áttörni a városi dzsungelen. Na de kanyarodjunk vissza.)
Aztán mégiscsak elkezdett foglalkoztatni a dolog, mert láttam, hogy tőlünk nyugatabbra (és keletre is), nem csak a fővárosok szigorították meg a behajtás feltételeit, hanem a nagyobb vidéki város is. Úristen! Ekkor eszméltem, hogy Pécsen hatalmas építkezések zajlanak, turisták ezrei fogják elönteni a várost. A városvezetés remek ütemezésének, és promóciós tevékenységének köszönhetően pedig egészen nyilvánvaló, hogy nem csak az ide látogatók, hanem a letelepülők létszáma is rohamosan nőni fog. Akkor viszont jönnek majd a szigorítások.
Repüljünk most egy képzeletbeli világba, ahol az autóm, egy teljesen gyári példány. Arra próbálok meg rájönni, hogy „mi lenne ha”. Megpróbálom végigszenvedni a tortúrát, hátha precedens lehet belőle, és talán másnak is jól jönnek az infók, és a tapasztalatok.
Hasznos llink: Környezetvédelmi osztály, EURO besorolás
Ajjaj. Itt állok egy eddig zöld matricás, 20 éves, hengerenkénti befecskendezéses, hármas hatású katalizátoros autóval. Eddig 02 kategóriában futott, de most, mivel 20 éves nem fogom alanyi jogon megkapni a zöld matricát, mert híre sem volt ’90-ben az EURO szabályozásnak.
A típust 1989-ben kezdték el gyártani, majd 1991-ben magszűnt a GD modell gyártása. Érdekesen alakult a Mazdánál innen a típus sorsa, mert a GD kombi változatának (GV kód) gyártása nem szűnt meg. A modellváltáskor a következő GE szériának nem készült kombi változata ezért a régi GV 1996-ig gyártásban maradt. Hazánkban 1991-ben kezdődött a márka árusítása, így ezek a személyautók már nem kerültek forgalomba, csak egy „teher” változat volt elérhető, ami a személy változatéval teljesen megegyező szerkezetű volt. (Akkoriban már dívott a személy kombik „teherautósítása” is.)
Ekkor jött a gondolat, esetleg van lehetőség arra, hogy a típus rendelkezzen EURO 2 besorolással, hiszen árusították 1992 után is. Annyit tudtam már, hogy a besorolás alapja a kocsi típusbizonyítványa. Ennek meg kell lennie a Forgalmazónál, úgyhogy összeszedtem magam és felhívtam a Mazda Motor Hungaryt. Egy udvarias beszélgetés után, megkértek, hogy e-mailben írjam meg a problémámat.
Az alábbiakban próbáltam meg összegezni a kérdéseimet:
Tisztelt Mazda Motor Hungary!
Telefonon kerestem meg Önöket a következő problémával:
Hazánk fővárosában is bevezették az EURO 2 környezetvédelmi norma alatti
gépjárművek behajtásának korlátozását. A magyar törvényhozók
tájékozatlansága, és a rendelet egyszerűsége miatt bizonyos gépkocsik
homály zónába kerültek. A rendelkezés egyértelműen az EURO 2 norma
bevezetésénél 1996 húz vonalat, és egyben ez a besorolásra is jellemző.
Az EURO 2 norma életbeléptetése előtt is kerültek forgalomba a nagyobb
gyártók részéről, így a Mazda gyáraiból is olyan technológiájú gépkocsik,
amelyek már képesek voltak azok teljesítésére ahogy ez bevett gyakorlat
manapság is.Képbe került egy hasonló cipőben járó gépkocsi is, amely egy 1990-es
gyártású, svájci piacos tehát eleve csökkentett káros anyag kibocsátással
forgalomba hozott modell.A széria (GV) további érdekessége, hogy mivel az utódmodell (GE) nem
rendelkezett kombi változattal, ezért a korábbi modell maradt gyártásban
egészen 1996 végéig amikor már életbe lépett az EURO 2 így elméletileg
adott a lehetőség a norma teljesítésére.Tudomásom van róla, hogy bevált módszer volt a hasonló korú és
technológiájú típusok esetében az ECU átprogramozása oly módon, hogy az
autó hozza a kívánt értékeket, ezért mint azt kollégájukkal egyeztettük az
azonosítás csak egyedi azonosítók alapján történhet meg.Azonosítók:
Típus: Mazda 626 Station Wagon
Gyártási év: 1990
Motorkód: FE...
Alvázszám: JMZGV...Szíves segítségüket, és korrekt hozzáállásukat köszönve,
Nagy Sándor
MÁSNAP megjött a válaszuk. Amiből sok mindenre fény derült, többek között a kocsi várható szereplésére is egy képzeletbeli újra besoroláson.
Tisztelt Nagy Sándor Úr!
Engedje meg, hogy tájékoztassuk, hogy egy ügyfélmegkeresés után hogyan
lehetséges egy konkrét autó környezetvédelmi besorolási normájának
ellenőrzése.
Először is mindenképpen konkrét alvázszám szükséges a kereséshez, általában
nem elegendő a típus, évjárat és motor típus megadása (pl. '90-es, 2 literes
benzines 626 kombi) mert az irányadó dokumentum - az adott típus Magyar
típusbizonyítványa - is egyértelműen egy mindig jól meghatározott alvázszám
tartományra vonatkozik.
Szóval a Magyar piacon hivatalosan forgalmazott modellek szinte mindegyike
rendelkezik Magyar típusbizonyítvánnyal amit jelenleg a Nemzeti Közlekedési
Hatóság ad ki. A típus magyar homologizációja során ebben a dokumentumban
rögzítik az autó alapvető jellemzőit, így a környezetvédelem szempontjából
fontos kibocsátási jellemzőket és a környezetvédelmi besorolási normát is,
ha van ilyen. Itt mindenképpen meg kell azt jegyezni, hogy az itt rögzített
adatokat a gyártó adja meg és ezek az adatok nem azonosak az időszakos
környezetvédelmi vizsgálatokon (zöldkártya) mért adatokkal. A
típusbizonyítványban a kibocsátási jellemzők g/km mértékegységben vannak
megadva és emiatt nem csak a motortól, hanem az autótól is függnek.
Érthető módon ugyanaz a motor teljesen más g/km mértékegységben megadott HC,
NOx, CO értékeket mutat egy nagyobb, nehezebb, nagyobb légellenállású
autóban. A zöldkártya vizsgálatokon általában csak a kipufogógázban
jelenlévő különböző szennyező anyagok térfogat százalékát mérik, de nem a
valós kibocsátást menet közben ezért az itt használt mértékegység is más.
Ebből következik, hogy a Tip. bizben megadott adatok mindig az adott autóra
és nem csak annak motorjára vonatoznak az autó eredeti állapotában (eredeti
karosszéria, eredetivel azonos méretű gumik, stb.).
Amint említettem a Tip. bizben rögzítik még a környezetvédelmi besorolási
normát is, amit szintén csak a gyártó adhat meg akkor, ha az autóval
teljesítették a norma megadásához szükséges igen szigorúan ellenőrzött
teszteket. Ilyen norma az Ön által is említett EURO 1, 2, 3..stb.Ezeket az EURO normákat 1992 júliusától kezdték használni a gyártók, vagyis
kb. ettől az időponttól rendelkeznek az autók ilyen besorolással. A
levelében említett autó 1990-es gyártású, vagyis ez a típus egyáltalán nem
rendelkezik EURO besorolási normával.
A típusbizonyítványból viszont kiderülhet, hogy az adott típusnak pontosan
milyen kibocsátási értékei vannak és a mellékelt táblázat szerint (ami egy
internetes forrásból származik) besorolható lenne az autó.Ezek értelmében az autó ugyan valóban tudná teljesíteni akár az EURO 2
normát is, de erre az adott alvázszámú autót a gyártó nem minősítette - nem
is minősíthette, mert a gyártás pillanatában maga norma és a határértékek
nem voltak ismertek.
A különböző, adó és egyéb rendelkezések értelmében viszont kizárólag az autó
EREDETI besorolása a mérvadó, ezt módosítani utólag sajnos nem lehet, ezt az
Importőr vállalat nem teheti meg.Ezt kizárólag a gyártó, vagy a hatóság (NKH) teheti meg. Nincs tudomásunk
arról, hogy létezne-e Magyarországon olyan hatóság, vagy hatóság által
elismert cég aki ilyen utólagos emisszió besorolást végezne.(Az eredeti környezetvédelmi besorolást tudomásunk szerint még az sem
befolyásolja, ha az autóba utólagosan a kibocsátást egyértelműen javító
berendezést, pl. katalizátor, részecskeszűrő vagy egy fejlettebb motort
szerelnek mert ezekért az utólagos átalakításokért a gyártó nem tud
felelősséget vállalni.)Érdes kérdés az is, hogy egyes Amerikai piacra gyártott és Magyarországra
magánimport útján került autók mi alapján kerülnek forgalomba, milyen
környezetvédelmi minősítés alapján fizetnek ezek az autók után különböző
adókat, stb.Ez azért vet fel kérdéseket, mert pl. a Mazda amerikai piacra szállított autói egyáltalán nem rendelkeznek EURO norma besorolással, csak bizonyos amerikai besorolásokkal. Az autók alvázszámai eltérnek az európai alvázszámokétól, vagyis az azonos típus európai és Magyar típusbizonyítványa ezekre az autókra nem érvényes. Tehát erre az alap dokumentumra a norma megállapításakor a magánimportot bonyolító cégek/tulajdonosok nem hivatkozhatnának.
A kérdéses Mazda 626-os típus kibocsátási értékei a következők tájékoztató
jelleggel:A Közlekedési Főfelügyelet által kiadott 200-4443 számú
típusbizonyítványa alapján, - amely ugyan nem teljesen erre a típusra
vonatkozik, hanem ennek a típusnak a haszonjármű változatára.
CO-0,66 g/km, THC-0,056 g/km, NOx-0,113 g/km.
Pontos adatokat sajnos most nem tudok adni mert az autóra vonatkozó
típusbizonyítvány jelenleg nem áll a rendelkezésünkre.Az adatok alapján az autó valószínűleg tudná teljesíteni az EURO 2
környezetvédelmi normát az EREDETI KIVITELÉBEN, tökéletes műszaki
állapotban, átalakítások nélkül de még egyszer szeretnénk azt hangsúlyozni,
hogy ez nem tekinthető egy hivatalos minősítésnek....
Remélem ezzel tudtunk Önnek segíteni,
Üdvözlettel,
Mazda Motor Hungary
Vevőszolgálat
Ezek után ugyan az történt, mint a másik – a teljesítményadós – témánál, egyszerűen letettem a mappát. Aztán a héten volt egy olyan napom, hogy a páromat fuvaroztam, és a szünetekben – mint a jó sofőr – a kocsit meg a laptopomat piszkáltam. Ekkor akadtam rá a „Mazdás” levélre. Újra elolvastam, és ekkor esett le, hogy a csatolt file-t meg sem néztem. Na itt kapott új löketet a történet.
Na szép! Ez azt jelenti, hogy a GYÁRI Mazda még az EURO3-at is teljesíti, ha motorja és kipufogórendszere tökéletes állapotú. Érdekes felvetés... ami azt jelentheti, hogy talán van remény. Írtam egy levelet az NKH-nak, az eddig tapasztaltakról, és feltettem nekik a nagy kérdést...
Ma beszéltem még Varga István barátommal a békéscsabai mazda-autó expanzió ügyvezetőjével, és a következő esetet mesélte el:
„Nem is olyan rég vittünk egy 1992-es Mazda Xedos 6-ost műszakiztatni. Ott is lejebb akarták sorolni a kocsit, majd egy új forgalmi elkészítése révén - aminek költsége a tulajt terheli - mégis megkapta a kocsi a zöld plakettet. Nyilván ez azt jelenti, hogy a modell típusbizonyítványában szerepel az EURO2 minősítés, hajlott kora ellenére.”
UPDATE:
Most éppen telnek a napok, úgyhogy fogtam magam és kihasználva a munkahelyi kapcsolatrendszert, telefonon hosszasan beszélgettem a TÜV NORD-KTI Kft. volt igazgatójával. Vidám beszélgetés volt, és sok mindenre fény derült. Az alap állás, hogy a TÜV NORD-KTI elismerten alkalmas gépjárművek környezetvédelmi besorolásának elvégzésére. Típusbizonyítványt kiállítani ugyan csak az NKH jogosult, azonban egy műszaki vizsgán EL KELL ismerjék a TÜV által kiállított okiratot. Ez természetesen csak egyetlen kocsira érvényes, nem az adott típusra.
Itt vetődött fel az amit Rocko is feszegetett, úgyhogy rákérdeztem, hogy mennyi is az annyi. Kemény cehre számítottam, de arra amit hallottam, nem voltam felkészülve. 150 ezer Forint. Ennyi. Relatív nem is sok, mindenesetre lényegesen olcsóbb, mint bármilyen más a hivatalos zöld plakett megszerzésére feltételezhetően alkalmas kocsi megvásárlása.
Honda Element (USA)
Halottam még valami érdekeset az amerikai, esetleg japán piacos kocsikkal kapcsolatban – amit a Mazda Forgalmazója vetett fel. Az igaz ugyan, hogy típusbizonyítványt csak és kizárólag a gyártó felhatalmazottja kérhet egy kocsira, és így nyilván egy nem az európai piacon forgalmazandó autó így hazánkban hivatalosan nem is helyezhető forgalomba – magyar típusbizonyítvány hiányában. Van azonban egy kiskapu. Példának okáért Németországban minden különösebb szenvedés nélkül üzembe helyezhetőek ezek a kocsik, és ha ott egyszer már forgalmit kap, akkor a magyar hatóságok annak alapján simán engedélyezik a behozatalt és forgalomba helyezést. Ezen mindketten jót derültünk.
Az eredeti témával kapcsolatban pedig várjuk akkor az NKH válaszát, és számolgatom a napokat.
Beszóltak