Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Döglött ügyek(?) - (2.) a környezetvédelmi besorolás

2010.04.22. 09:00 | Sanyi. | 40 komment

Címkék: budapest közélet közlekedés mazda technika youngtimer euro2

A januári brand new sarc meteorit becsapódásának második lökéshullámát a környezetvédelmi besorolás körül felcsapó vita hullámokat generált. Az a nagy büdös igazság, hogy én tulajdonképpen eredetileg le is sz*rtam ezt az egészet, mert évente tán’ ha egyszer visz az utam – a saját kocsimmal – székes fővárosunk bélrendszerének belső kerületeibe. (Munka ügyben lényegesen gyakrabban, de akkor egy gazdaságos és környezetkímélő, 2.5-ös „csiptuningos” turbo feltöltéses diesel üzemű ún. hobbyterepjáró segít áttörni a városi dzsungelen. Na de kanyarodjunk vissza.)

Aztán mégiscsak elkezdett foglalkoztatni a dolog, mert láttam, hogy tőlünk nyugatabbra (és keletre is), nem csak a fővárosok szigorították meg a behajtás feltételeit, hanem a nagyobb vidéki város is. Úristen! Ekkor eszméltem, hogy Pécsen hatalmas építkezések zajlanak, turisták ezrei fogják elönteni a várost. A városvezetés remek ütemezésének, és promóciós tevékenységének köszönhetően pedig egészen nyilvánvaló, hogy nem csak az ide látogatók, hanem a letelepülők létszáma is rohamosan nőni fog. Akkor viszont jönnek majd a szigorítások.

Repüljünk most egy képzeletbeli világba, ahol az autóm, egy teljesen gyári példány. Arra próbálok meg rájönni, hogy „mi lenne ha”. Megpróbálom végigszenvedni a tortúrát, hátha precedens lehet belőle, és talán másnak is jól jönnek az infók, és a tapasztalatok.

Hasznos llink: Környezetvédelmi osztály, EURO besorolás

Ajjaj. Itt állok egy eddig zöld matricás, 20 éves, hengerenkénti befecskendezéses, hármas hatású katalizátoros autóval. Eddig 02 kategóriában futott, de most, mivel 20 éves nem fogom alanyi jogon megkapni a zöld matricát, mert híre sem volt ’90-ben az EURO szabályozásnak.

A típust 1989-ben kezdték el gyártani, majd 1991-ben magszűnt a GD modell gyártása. Érdekesen alakult a Mazdánál innen a típus sorsa, mert a GD kombi változatának (GV kód) gyártása nem szűnt meg. A modellváltáskor a következő GE szériának nem készült kombi változata ezért a régi GV 1996-ig gyártásban maradt. Hazánkban 1991-ben kezdődött a márka árusítása, így ezek a személyautók már nem kerültek forgalomba, csak egy „teher” változat volt elérhető, ami a személy változatéval teljesen megegyező szerkezetű volt. (Akkoriban már dívott a személy kombik „teherautósítása” is.)

Ekkor jött a gondolat, esetleg van lehetőség arra, hogy a típus rendelkezzen EURO 2 besorolással, hiszen árusították 1992 után is. Annyit tudtam már, hogy a besorolás alapja a kocsi típusbizonyítványa. Ennek meg kell lennie a Forgalmazónál, úgyhogy összeszedtem magam és felhívtam a Mazda Motor Hungaryt. Egy udvarias beszélgetés után, megkértek, hogy e-mailben írjam meg a problémámat.

Az alábbiakban próbáltam meg összegezni a kérdéseimet:

Tisztelt Mazda Motor Hungary!

Telefonon kerestem meg Önöket a következő problémával:

Hazánk fővárosában is bevezették az EURO 2 környezetvédelmi norma alatti
gépjárművek behajtásának korlátozását. A magyar törvényhozók
tájékozatlansága, és a rendelet egyszerűsége miatt bizonyos gépkocsik
homály zónába kerültek. A rendelkezés egyértelműen az EURO 2 norma
bevezetésénél 1996 húz vonalat, és egyben ez a besorolásra is jellemző.
Az EURO 2 norma életbeléptetése előtt is kerültek forgalomba a nagyobb
gyártók részéről, így a Mazda gyáraiból is olyan technológiájú gépkocsik,
amelyek már képesek voltak azok teljesítésére  ahogy ez bevett gyakorlat
manapság is.

Képbe került egy hasonló cipőben járó gépkocsi is, amely egy 1990-es
gyártású, svájci piacos tehát eleve csökkentett káros anyag kibocsátással
forgalomba hozott modell.

A széria (GV) további érdekessége, hogy mivel az utódmodell (GE) nem
rendelkezett kombi változattal, ezért a korábbi modell maradt gyártásban
egészen 1996 végéig amikor már életbe lépett az EURO 2 így elméletileg
adott a lehetőség a norma teljesítésére.

Tudomásom van róla, hogy bevált módszer volt a hasonló korú és
technológiájú típusok esetében az ECU átprogramozása oly módon, hogy az
autó hozza a kívánt értékeket, ezért  mint azt kollégájukkal egyeztettük az
azonosítás csak egyedi azonosítók alapján történhet meg.

Azonosítók:

Típus: Mazda 626 Station Wagon
Gyártási év: 1990
Motorkód: FE...
Alvázszám: JMZGV...

Szíves segítségüket, és korrekt hozzáállásukat köszönve,

Nagy Sándor

MÁSNAP megjött a válaszuk. Amiből sok mindenre fény derült, többek között a kocsi várható szereplésére is egy képzeletbeli újra besoroláson.

Tisztelt Nagy Sándor Úr!

Engedje meg, hogy tájékoztassuk, hogy egy ügyfélmegkeresés után hogyan
lehetséges egy konkrét autó környezetvédelmi besorolási normájának
ellenőrzése.
Először is mindenképpen konkrét alvázszám szükséges a kereséshez, általában
nem elegendő a típus, évjárat és motor típus megadása (pl. '90-es, 2 literes
benzines 626 kombi) mert az irányadó dokumentum - az adott típus Magyar
típusbizonyítványa - is egyértelműen egy mindig jól meghatározott alvázszám
tartományra vonatkozik.
Szóval a Magyar piacon hivatalosan forgalmazott modellek szinte mindegyike
rendelkezik Magyar típusbizonyítvánnyal amit jelenleg a Nemzeti Közlekedési
Hatóság ad ki. A típus magyar homologizációja során ebben a dokumentumban
rögzítik az autó alapvető jellemzőit, így a környezetvédelem szempontjából
fontos kibocsátási jellemzőket és a környezetvédelmi besorolási normát is,
ha van ilyen. Itt mindenképpen meg kell azt jegyezni, hogy az itt rögzített
adatokat a gyártó adja meg és ezek az adatok nem azonosak az időszakos
környezetvédelmi vizsgálatokon (zöldkártya) mért adatokkal. A
típusbizonyítványban a kibocsátási jellemzők g/km mértékegységben vannak
megadva és emiatt nem csak a motortól, hanem az autótól is függnek.
Érthető módon ugyanaz a motor teljesen más g/km mértékegységben megadott HC,
NOx, CO értékeket mutat egy nagyobb, nehezebb, nagyobb légellenállású
autóban. A zöldkártya vizsgálatokon általában csak a kipufogógázban
jelenlévő különböző szennyező anyagok térfogat százalékát mérik, de nem a
valós kibocsátást menet közben ezért az itt használt mértékegység is más.
Ebből következik, hogy a Tip. bizben megadott adatok mindig az adott autóra
és nem csak annak motorjára vonatoznak az autó eredeti állapotában (eredeti
karosszéria, eredetivel azonos méretű gumik, stb.).
Amint említettem a Tip. bizben rögzítik még a környezetvédelmi besorolási
normát is, amit szintén csak a gyártó adhat meg akkor, ha az autóval
teljesítették a norma megadásához szükséges igen szigorúan ellenőrzött
teszteket. Ilyen norma az Ön által is említett EURO 1, 2, 3..stb.

Ezeket az EURO normákat 1992 júliusától kezdték használni a gyártók, vagyis
kb. ettől az időponttól rendelkeznek az autók ilyen besorolással. A
levelében említett autó 1990-es gyártású, vagyis ez a típus egyáltalán nem
rendelkezik EURO besorolási normával.
A típusbizonyítványból viszont kiderülhet, hogy az adott típusnak pontosan
milyen kibocsátási értékei vannak és a mellékelt táblázat szerint (ami egy
internetes forrásból származik) besorolható lenne az autó.

Ezek értelmében az autó ugyan valóban tudná teljesíteni akár az EURO 2
normát is, de erre az adott alvázszámú autót a gyártó nem minősítette - nem
is minősíthette, mert a gyártás pillanatában maga norma és a határértékek
nem voltak ismertek.
A különböző, adó és egyéb rendelkezések értelmében viszont kizárólag az autó
EREDETI besorolása a mérvadó, ezt módosítani utólag sajnos nem lehet, ezt az
Importőr vállalat nem teheti meg.

Ezt kizárólag a gyártó, vagy a hatóság (NKH) teheti meg. Nincs tudomásunk
arról, hogy létezne-e Magyarországon olyan hatóság, vagy hatóság által
elismert cég aki ilyen utólagos emisszió besorolást végezne.

(Az eredeti környezetvédelmi besorolást tudomásunk szerint még az sem
befolyásolja, ha az autóba utólagosan a kibocsátást egyértelműen javító
berendezést, pl. katalizátor, részecskeszűrő vagy egy fejlettebb motort
szerelnek mert ezekért az utólagos átalakításokért a gyártó nem tud
felelősséget vállalni.)

Érdes kérdés az is, hogy egyes Amerikai piacra gyártott és Magyarországra
magánimport útján került autók mi alapján kerülnek forgalomba, milyen
környezetvédelmi minősítés alapján fizetnek ezek az autók után különböző
adókat, stb.

Ez azért vet fel kérdéseket, mert pl. a Mazda amerikai piacra szállított autói egyáltalán nem rendelkeznek EURO norma besorolással, csak bizonyos amerikai besorolásokkal. Az autók alvázszámai eltérnek az európai alvázszámokétól, vagyis az azonos típus európai és Magyar típusbizonyítványa ezekre az autókra nem érvényes. Tehát erre az alap dokumentumra a norma megállapításakor a magánimportot bonyolító cégek/tulajdonosok nem hivatkozhatnának.

A kérdéses Mazda 626-os típus kibocsátási értékei a következők tájékoztató
jelleggel:

A Közlekedési Főfelügyelet által kiadott 200-4443 számú
típusbizonyítványa alapján, - amely ugyan nem teljesen erre a típusra
vonatkozik, hanem ennek a típusnak a haszonjármű változatára.
CO-0,66 g/km, THC-0,056 g/km, NOx-0,113 g/km.
Pontos adatokat sajnos most nem tudok adni mert az autóra vonatkozó
típusbizonyítvány jelenleg nem áll a rendelkezésünkre.

Az adatok alapján az autó valószínűleg tudná teljesíteni az EURO 2
környezetvédelmi normát az EREDETI KIVITELÉBEN, tökéletes műszaki
állapotban, átalakítások nélkül de még egyszer szeretnénk azt hangsúlyozni,
hogy ez nem tekinthető egy hivatalos minősítésnek.

...

Remélem ezzel tudtunk Önnek segíteni,
Üdvözlettel,
Mazda Motor Hungary
Vevőszolgálat

Ezek után ugyan az történt, mint a másik – a teljesítményadós – témánál, egyszerűen letettem a mappát. Aztán a héten volt egy olyan napom, hogy a páromat fuvaroztam, és a szünetekben – mint a jó sofőr – a kocsit meg a laptopomat piszkáltam. Ekkor akadtam rá a „Mazdás” levélre. Újra elolvastam, és ekkor esett le, hogy a csatolt file-t meg sem néztem. Na itt kapott új löketet a történet.

Na szép! Ez azt jelenti, hogy a GYÁRI Mazda még az EURO3-at is teljesíti, ha motorja és kipufogórendszere tökéletes állapotú. Érdekes felvetés... ami azt jelentheti, hogy talán van remény. Írtam egy levelet az NKH-nak, az eddig tapasztaltakról, és feltettem nekik a nagy kérdést...

Ma beszéltem még  Varga István barátommal a békéscsabai mazda-autó expanzió ügyvezetőjével, és a következő esetet mesélte el:

„Nem is olyan rég vittünk egy 1992-es Mazda Xedos 6-ost műszakiztatni. Ott is lejebb akarták sorolni a kocsit, majd egy új forgalmi elkészítése révén - aminek költsége a tulajt terheli - mégis megkapta a kocsi a zöld plakettet. Nyilván ez azt jelenti, hogy a modell típusbizonyítványában szerepel az EURO2 minősítés, hajlott kora ellenére.”

UPDATE:

Most éppen telnek a napok, úgyhogy fogtam magam és kihasználva a munkahelyi kapcsolatrendszert, telefonon hosszasan beszélgettem a TÜV NORD-KTI Kft. volt igazgatójával. Vidám beszélgetés volt, és sok mindenre fény derült. Az alap állás, hogy a TÜV NORD-KTI elismerten alkalmas gépjárművek környezetvédelmi besorolásának elvégzésére. Típusbizonyítványt kiállítani ugyan csak az NKH jogosult, azonban egy műszaki vizsgán EL KELL ismerjék a TÜV által kiállított okiratot. Ez természetesen csak egyetlen kocsira érvényes, nem az adott típusra.
Itt vetődött fel az amit Rocko is feszegetett, úgyhogy rákérdeztem, hogy mennyi is az annyi. Kemény cehre számítottam, de arra amit hallottam, nem voltam felkészülve. 150 ezer Forint. Ennyi. Relatív nem is sok, mindenesetre lényegesen olcsóbb, mint bármilyen más a hivatalos zöld plakett megszerzésére feltételezhetően alkalmas kocsi megvásárlása.

Honda Element (USA)

Halottam még valami érdekeset az amerikai, esetleg japán piacos kocsikkal kapcsolatban – amit a Mazda Forgalmazója vetett fel. Az igaz ugyan, hogy típusbizonyítványt csak és kizárólag a gyártó felhatalmazottja kérhet egy kocsira, és így nyilván egy nem az európai piacon forgalmazandó autó így hazánkban hivatalosan nem is helyezhető forgalomba – magyar típusbizonyítvány hiányában. Van azonban egy kiskapu. Példának okáért Németországban minden különösebb szenvedés nélkül üzembe helyezhetőek ezek a kocsik, és ha ott egyszer már forgalmit kap, akkor a magyar hatóságok annak alapján simán engedélyezik a behozatalt és forgalomba helyezést. Ezen mindketten jót derültünk.

Az eredeti témával kapcsolatban pedig várjuk akkor az NKH válaszát, és számolgatom a napokat.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr111922330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dokibá 2010.04.22. 20:10:31

Na erre kíváncsi leszek...

mauzi 2010.04.22. 20:37:32

Én még arra lennék kiváncsi, hogy mikor lesz magyarországon benzines autókra EURO5 besorolás. Jelenleg ilyen ugyanis csak dieselre van, lásd: maximális besorolás a jogsiban 9-es, míg dieselre ott a 12-es és 13-as.

Mindez azért érdekes, mert amíg szmogriadó idején egy EURO5 besorolású diesel autó korlátozás nélkül közlekedhet, addig az én, EURO5-megfelelő, de kategória hiányában EURO4 besorolású autómra vonatkozik a páros-páratlan elv.

Külön csemege, hogy a szmogriadó-veszély nálunk elsősorban a magas PM10 szint miatt esélyes, és ugye a PM10-et kibocsátó diesel mehet, a PM10-et ki NEM bocsátó benzines pedig nem.

Körticsek · http://muranomanufaktura.blog.hu 2010.04.22. 20:53:18

"Példának okáért Németországban minden különösebb szenvedés nélkül üzembe helyezhetőek ezek a kocsik, és ha ott egyszer már forgalmit kap, akkor a magyar hatóságok annak alapján simán engedélyezik a behozatalt és forgalomba helyezést."
Egészen pontosan amit az EU-ban forgalomba helyeztek, azt itthon is lehet.

Suttora 2010.04.22. 21:24:02

Szélmalomharcnak tűnik...

Stavros 2010.04.22. 21:34:24

Megomondom a frankót. Én egy e36 bömbit hoztam be a flamandoktól 94-es gyártású szedán 316i. Persze a 94-ben kiállított forgalmiban szerepel a motorkódban az E2, meg 0,08-at hoz a méréseken a kocsi, de a magyar hatóságok ezt leszarják, nagyívben. Az NKH az imporőthoz küld, aki meg lehúz lóvéra ha már volt pofád szürkeimportálni...
Ez van.

közlekedési bűnöző (törölt) 2010.04.22. 21:36:41

Istenem.... ez a kibaszott bürokrácia....
A volt főnököm szavai jutnak eszembe, aki szerint az EU kezd nagyon hasonlítani egy igazi szocialista nagyvállalatra, ahol senki nem tudja, hogy mi van....

Don Blasius 2010.04.22. 23:02:29

Anyám 2003-as évjáratú Corsája (1,0 benzines) a katalógus szerint Euro 4-es. Viszont akkor még csak 6-os volt a legmagasabb környezetvédelmi osztály, és így csak Euro 3-asba sorolják. Tudom, hogy a tiltások szempontjából ennek nincs jelentősége, de akkor ez az autó is csak kéket kaphat maximum?
2006-os Merivám már 9-es besorolású, elképzelhető, hogy tudna Euro 5-öst teljesíteni? Ezt valahogy lehet dokumentálni?

Nagy kicseszés ez a rendelet, és még mindig látok 2002-es autókat, amikre lazán rányomják a piros matricát, holott kéket kéne legalább kapniuk.

Valahol egyértelműen le van írva, hogy a pirosak is tiltva lesznek? Eddig csak a sárga matricát láttam leírva, de az megszűnőben van.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.04.22. 23:04:10

K. bürokrácia.

Miért nem lehet hozni egy rendeletet, hogy ha egy jármű 10 véletlenszerű mérésből 10-szer teljesíti a normákat, akkor kapja meg a besorolást?

Undorító ez az egész.

zippofcy6 2010.04.22. 23:33:24

IDIÓTÁK !

SOHA nem volt katalizátor egyik autómban sem. Mind megkapta a zöld plakettet "okosba".
És amíg ekkorák az adók, addig mindig meg is fogja ! Mert mindenkinek jól jön az a kis adómentes ... és mindenkinek élnie kell vmiből, ha már a balkáni fizetésekhez svájci adók társulnak !
És ne jöjjetek nekem az álszent "ez erkölcstelen" dumával !
Majd ha az adónkat nem elbékávézzák, eltocsikolják, nem a gurcsány, bajnai, stb semmirekellők híznak rajta, majd akkor meg lesz az erkölcsi alapja az adókövetésnek.
Ha mellé az adók is EMBERI mértékűek lesznek (20% max) akkor majd be is fizetjük őket.
Ha majd a zöldkártya, stb szabályozás is ÉSSZERŰ lesz, és nem csak a pénzlenyúlásról fog szólni (vegyél új autót 3 évente, légy a bankok rabszolgája) akkor majd a szabályokati is betartjuk.

ADDIG MEG TEHETNEK EGY SZÍVESSÉGET !!! :D :P :D

Magyarországon már mindenki szarik a szabályokra. De ez nem a mindenki hibája. Hanem azoké akik az elmúlt 65 évben az ÉSSZERŰTLEN szabályokat hozták.

Érdekes, a zegyetemen (bármennyire csak az a célja hogy agyatlan rendszerszolgákat képezzen) tanították: ha csupán a törvények egyetlen százaléka is ésszerűtlen és betarthatatlan, az az 1% is szörnyű károkat tud okozni a törvényesség betartásának, mivel miatta felmerülhet a kétely a maradék 99%-ot illetően is. Plusz az emberek könnyen hozzászoknak a szabályszegéshez.
"Aki hazudik az lop is." Milyen igaz ... elég megnézni a politikusainkat !

DE MI VAN HA A TÖRVÉNYEK 99%-a ÉSSZERŰTLEN, ÉS HA A FELSŐ TÍZEZER KI IS JÁTSSZA MINDET ?? AZ ÁTLAGEMBERT MI MÁS SZORÍTHATNÁ RÁ EBBEN AZ ESETBEN A JOGKÖVETŐ MAGATARTÁSRA MINT A FÉLELEM ?
A FENTI RENDSZERNEK NEVE IS VAN. ÚGY HÍVJÁK: D I K T A T Ú R A

kkn 2010.04.23. 01:49:45

Nem kaphat újra zöld plakettet, hiszen most már más besorolások vannak. Max. kéket az új rendszer szerint.

vizsla_barat 2010.04.23. 07:29:35

az emisszio meres nem egyszeru dolog am.

eloszor is elkezdik az autot hajtani (es legalabbis USAban) 300 orankent teljes emissziomeres van. 1300 ora a motoron (ez kb az adott terheles mellett a motor es a katalizator [fokepp az utobbi] fel eletciklusa), majd ezt az eredmenyt teljes elettartamra extrapolaljak. igy kell teljesiteni az emisszios normat.

tehat a meresmetodika alapjan egyedi autora emisszios norma nem adhato,csakis motorra vagy teljes autora de minenkepp tipusra es nem egyedi jarmure. (EU-ban nem jellemezo az un dyno cert csak a chassis)

Az pedig,hogy jol bemelegitett motoron, alapjaraton vagy akar feljeb is de terheles nelkul, steady-statebe mit merunk,koze nincs az emisszios ciklusokhoz.

Pl Fordek csinaltak olyat,hogyha nyitva volt a motorhazteto es ment a motor (ez emisszios tesztet velelmez),akkor atalltak egy masik ECM-kalibraciora ami teljesitette a normat. Puff neked kornyezetvedelem.

Nalunk az EPA adott szamu veletlenszeru jarmuvon ellenorizheti az un in-use complience-t,ami teljes emissizomerest jelet menet kozben. Persze itt is van trukk,mert csak az NTE zonaban merhetnek (not-to-exceed) az pedig altalaban kozepes fordulat/kozepes nyomatek felett van. Ott pedig kipugogaz aramlasi sbesseg/homerseklet okan konyebb teljesiteni az emisszios normat.

MEg egy erdekesseg: egy idoben a legkondit nem kapcsoltak be tesztek kozben,igy a Prius elkepeszto jo uzemanyagfogyasztast produkalt.

Trukkok szazai...es kozben kit erdekel az egeszsegunk?

Megjegyeznem,hogy nagyban divik itt is es az EU-ban is az un retrofit,ahol egy kis atalakitassal teljesitheto az eggyel nagyobb kategoria. Szerintem ez is kb ott lehet 150000-nel,de tenyleg er is valamit a karosanyag-csokkentesben.

PioDVD 2010.04.23. 07:38:16

„Nem is olyan rég vittünk egy 1992-es Mazda Xedos 6-ost műszakiztatni. Ott is lejebb akarták sorolni a kocsit, majd egy új forgalmi elkészítése révén - aminek költsége a tulajt terheli - mégis megkapta a kocsi a zöld plakettet. Nyilván ez azt jelenti, hogy a modell típusbizonyítványában szerepel az EURO2 minősítés, hajlott kora ellenére.”
Ez így hülyeségnek tűnik, Euro-2 -re kék matrica "jár".

citrix 2010.04.23. 07:45:30

"... EU kezd nagyon hasonlítani egy igazi szocialista nagyvállalatra, ahol senki nem tudja, hogy mi van.... "Az EU egy gigantikus szocialista nagyvállalalat,annak minden jellemző tulajdonságával:korrupt,dilettáns képviselők és hivatalnokok tízezrei hoznak és hajtatnak végre ostoba és ésszerűtlen törvényeket horribilis pénzekért.A cég lomha,kizárólag a bürokráciára,szabályokra koncentrál,nem az életszerű megoldásokra.Egyetlen távoli vulkán (a kisebbek közül való) füstje is romba tudja dönteni.A Görög-Olasz-Spanyol-Portugál államcsődközeli helyzetről nem is szólva,az igazi időzített bomba ami javában ketyeg.De a plakett az plakett,az nagyon lényeges hogy legyen mert az kell.Ezeréves roncsoknak is van,vidáman ontják a füstöt magukból,szabályosan.

esef 2010.04.23. 07:46:33

@PioDVD:
Láttam én már Euro2-es autót piros és kék matricával is... Sima, mezei 1.3-as Swiftet. Egymás mellett álltak...
Lehet, hogy a Xedos 6 még a "régi" rendszerben kapta a zöld plakettet, nem?

ncc1701 2010.04.23. 08:00:37

@PioDVD:
Nekem egy 1994-es F Astrám van. Az 1996 után gyártottak Euro2-esek, ugyanezzel a motorkódú motorral. Ugyanezzel a motorral gyártották egyébként 2000-ig, befecsi, lambda, katalizátor. Enyém csak annyiban különbözik ezektől, hogy 1994 augusztusi. Csak azért fog pirosat kapni, mert 1996-ban vezették be az Euro besorolást, és ez a kocsim papírjan nincs feltüntetve. És nem tehetek semmit, mert ilyen a rendelet. Lassan rákényszerítenek mindenkit, h a régi megbízható, keveset fogyasztó vasakat lecseréljük új romokra, amik fele idő alatt tönkremennek, de addíg is többet figyasztanak, és drágábban is fenntarthatóak.

58múltam 2010.04.23. 08:10:54

@zippofcy6: Te magad semmivel sem vagy különb, mint az általad említettek: te is csalsz, lopsz. Láthatólag irigy vagy, mert nem jutott alkalmad annyit csalni-lopni, mint másnak. Ideológiát gyártasz magadnak, miszerint amíg más lop, addig én is (te szeretnéd utoljára abbahagyni, igaz?). Megkockáztatom: a 20%-os adóból is elcsalnál, ha módodban állna.
A becsületes ember másként működik.

12csab 2010.04.23. 09:11:10

@Don Blasius:
Én is így jártam 2003-as fabia euro 4-es, de 2003-ban euro 3-ba
szorolták mert akkor az volt a legmagasabb.. kék matrica
Elviheted szemlére de annak díja van!+ forgalmi csere
Ha megvárod, és a vizsgánál szólsz simán átírják csak a forgalmi cserét kell kell kifizetned!

kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2010.04.23. 09:16:00

Engem az dühít fel a legjobban, hogy egy öreg, rossz károsanyag kibocsátású autóba miért nem szerelhetek bele HIVATALOSAN egy modern, kis károsanyag kibocsátású motort. A törvény szerint csak azonos motorkódura cserélhetem a motort, azaz teljesen azonos tipusúra. Ez egy felesleges bürokrata törvény a véleményem szerint. Így gyakorlatilag megakadályozzák, hogy valaki egyedi autót készítsen, pld hot road-ot.

kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2010.04.23. 09:18:46

Tegnap ment elöttem a SZAKACS1 forgalmi rendszámú mazda 6-os, le kellett maradnom, mert olyan fekete füstfelhőt okádott magából, hogy az már a bkv buszoknak is a becsületükre vállt volna. Ez persze megkapja a zöld plakettet.
Az NKH-nál mindenki hülye.

Indy_ 2010.04.23. 09:39:39

Az én autóm 2001/11-ik havi, Megane 1.6 16v, és mégis Euro2-es érték szerepel a forgalmiban. Elvileg forgalmicserével megoldható lenne az Euro3-as besorolás...?

Indy_ 2010.04.23. 09:40:56

@Indy_: Ja, most még zöld matrica van rajta!

Kifordított kacagány 2010.04.23. 09:55:48

el nem tudom mondani, mennyire hidegen hagy ez az egész. az ahova nem engedik be a piros matricás gázos autómat, az egy élhetetlen környezet, ezért nem is akarok oda menni.

esef 2010.04.23. 10:02:16

@Indy_:
Nekem 2003/02-ik havi Scenic 1.6 16V, Euro3-as K4 700 M motorkóddal. Elvileg szólni kell a méréskor és kék plakettet kapsz, meg új forgalmit.

Blackblood 2010.04.23. 10:13:17

Kiváncsian várom, mi sül ki ebből - lehetőleg azért még jövő nyár előtt (89-es GD - hasonló motorizáltsággal: FE2.0 16V Kat -tulajaként - egy év mulva jár le a műszaki, addig még zöld a matrica...).
Ha lenne valami (törvényes) megoldás, engem érdekelne -az én esetemben a kocsi tuningmentes, így lehet, hogy nem csak elméleti szinten...
Nehogy már kényszerből kelljen új autót vennem;)

indapass90210 2010.04.23. 10:50:21

@kgl: lehet, csak annyi engedély kell, hogy bele sem mer a legtöbb ember kezdeni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.04.23. 10:52:34

Gratulálok. Én is pirosat kaptam az Euro2-es katalizátoros szörnyetegre.
Na de 150e-ért inkább marad is piros :(

NKH meg bekaphassa!

kekec01 2010.04.23. 11:08:50

nekem a hajóm motorcseréjét nem fogadták el a magyar hatóságok most német regisztrációm van majd ha kedvem lesz akkor honosíttatom a német alapján.
a kinti ügyintézés 16 euro-ba került, és korlátlan az érvényessége, nálunk a regisztráció, alkalmassági vizsga stb stb kb 35 000 HUFt.- és csak 5 évre érvényes

PontifexMaximus 2010.04.23. 11:36:30

Nekem egy 1.8-as FFV Ford Focus-om van, E85-tel használom.
Ennek ellenére 9-es a környezetvédelmi besorolása (EURO4).

Szóval szmog esetén én sem hajthatok be automatikusan, ugy mint
egy EURO5-ös diesel. Mókás...

Amúgy nem fáj a dolog. szmog esetén - környezettudatosan - amúgy
sem ülnék autóba. Ha lehet, most is inkább tömegközlekedek...

Üdv,

Pontifex.

Önjáró Talajgyalu 2010.04.23. 11:50:25

Én azt nem értem, hogy az NKH néven balfaszkodó oktondi kártékony csürhét miért nem képes az autós társadalom megrendszabályozni. Amikor az ORTT meg az NHH akart beleugatni az internetszolgáltatók dolgába, azok is le lettek oltva mint egyszer, oszt kész.

gsc 2010.04.23. 12:04:28

Hollandiában is besorolják a forgalomba helyezéskor a szürkeimportból érkező autókat. Mivelhogy be kell. Az EU szerint. Magyarország úgy néz ki még nincs az EUban.

ncc1701 2010.04.23. 12:28:15

@Kifordított kacagány:

3-4 évet nem adok neki, és kapásból nagyobb városokba be sem lehet majd hajtani...

kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2010.04.23. 12:30:46

Az országban addig nem lesz rend amíg olyan hivatalok vannak mint az ORTT, NHK, NKH. Ezek mind felsleges hivatalok, sokba kerülnek és csak kárt csinálnak. Eslőnek ezeket kellene megszüntetni teljesen. A rendeleteiket pedig el kell törölni mind. Egyből lehetne adókat csökkenteni mert lenne miből.

ncc1701 2010.04.23. 12:31:21

@Önjáró Talajgyalu:
Ha megnézed a történelmünket, ahányszor a magyar fellázadt az elnyomók ellen, mindíg még nagyobb szopás lett a vége.

lüke 2010.04.23. 14:40:30

rés
légy rés-en

Rocko- 2010.04.23. 21:45:09

@kgl: árt az értékesítői lobbinak. más értelmes érv nincs rá.

Kifordított kacagány 2010.04.25. 08:05:50

@ncc1701: akkor majd jól pereskedés lesz a vége, amiért nem gondoskodnak megfelelő kerülőútról.
"Ha megnézed a történelmünket, ahányszor a magyar fellázadt az elnyomók ellen, mindíg még nagyobb szopás lett a vége."
ez még nem ok arra, hogy ne próbálkozzunk. egyet kellene végre megtanulni. ha elkezdünk lázadozni, akkor csináljuk is végig.

zalkapone 2010.04.26. 00:06:37

Ez a plakett-mizéria a legkisebb mértékben sem fog megakadályozni abban, hogy behajtsak a városba, ha ott dolgom van. Olyan, amihez feltétlenül kell az autó. Mert most is inkább bemetrózok a kőbányai P+R-ben hagyott autóm mellől, minthogy valami balfasz letolassa az amúgy sem sok belvárosi parkolóhely valamelyikén. De ez az én döntésem. És nálam az is marad.

DVZs 2010.07.13. 14:57:00

Én most kezdtem levelezni a gyártómmal és az NKH-val, ugyanez a téma - 1993-as évjáratú autó, 1996 közepéig gyártott modell. Most pirosat kapott, elvileg a szabályok értelmében lehetne kék, csak kéne egy EURO2-es papír. Utána meg idő/pénz kijavíttatni.

Sanyi, nálad lett valami update azóta?
süti beállítások módosítása