Két pont között a legrövidebb út az egyenes, de az utak valójában igen ritkán egyenesek - amelyek meg mégis, azok rohadt unalmasak. A világot behálózó utakat tervező mérnökök alapos számítások után tűzik ki az optimális vonalvezetést, keresztül az áthatolhatatlan hegyeken, sűrűn lakott városok körül, vagy áthidalhatatlan tavak partja mentén. Az eredmény néha igen furcsa lesz - ezt illusztrálnánk most néhány igazán durva közúttal.
Az összeállítást az amerikai Popular Mechanics magazin készítette, ehhez mérten megfelelően "amerikomán" is. A 18 példából 8 az USA területén van. Ha tehát ti tudtok jobbat, durvábbat, érdekesebbet, elmebetegebbet, netán itthonról, azt szívesen olvasnánk a kommentek között.
- prokee -
1. Hana Highway, Hawaii
A Hana Highway Maui északkeleti partvidékén fut végig, és a világ leglátványosabb útvonalaként emlegetik.
Az 52 mérföldes úton 600 kanyar és 54, többnyire egyirányú híd található. "Ha egy ilyen partra utat akarsz építeni, a legjobb, ha követed a terepet" - mondta Hani Mahmassani mérnök, aki az Északnyugati Közlekedési Egyetem igazgatójaként több, mint 100 közlekedési projektet vezett már. "Építhettük volna gyorsabbra is, de ahhoz át kellett volna vágnunk a sziklákon, vagy alagutat építeni, ami nagyon drága."
A kanyargós vonalvezetés és a keskeny átjárók, valamint a lélegzetelállító kilátás miatt az út akár négy órás is lehet - hangsúlyozza a Hawaii Turisztikai és Hagyományörző Iroda.
2. Passo dello Stelvio, Olaszország, Lombardia
Az olasz Alpok 1820-ban megnyitott hágója 1038 méter magasan kezdődik, és 3016 méter magasan ér véget.
A Stelvio átjárón 48 hajtűkanyar található, az átlagos emelkedése pedig 7,4%. "Ahhoz, hogy lejuss a lejtőn, vagy egyenesen le kell rohanj, vagy cikk-cakkolnod kell egy kicsit" - mondja Mahmassani. Ez az út, amely mellesleg a Giro d'Italia kerékpárverseny egyik legfárasztóbb szakasza, az amerikai szabvány szerint "huge" (hatalmas) emelkedő. Az amerikai főutak maximális emelkedése 6% lehet, és rendelkezniük kell a megfelelő menekülési útvonalakkal és biztonsági jelzésekkel.
"Akár lefelé, akár felfelé tartasz épp, itt biztosan hányingered lesz" - mondta Mahmasani.
3. Guoliang-alagút, Kína, Hunan tartomány
Ez a látványos útszakasz az egyetlen lehetőség az eldugott Guoliang falu megközelítésére közúti járművel.
A Guoliang alagutat kézzel vájták az 1970-es években. Mahmassani szerint "Inkább szobor, mintsem közlekedési útvonal". Az alagút áthalad a Tahiang-hegységen. Vonalvezetését a sziklafalba vájt ablakok mutatják, amelyeken keresztül gyönyörű, ám rémisztő kilátás nyílik. Az 5 méter magas, 4 méter széles alagútban navigálni, miközben minden egyes kanyarban a szakadék vár, vitathatatlanul izgalmas élmény.
4. Monumental sugárút, Brasília, Brazília
Ez a hatalmas autópálya délkelet-északnyugat irányban szeli át Brasília szívét, hogy helyet és könnyű elérést biztosítson a legfontosabb kormányzati, pénzügyi és kultúrális intézményeknek.
A brazil főváros, Brasília az 1950-es években épült az őserdő közepén, szűz területen. Ezzel lehetőséget adott a mérnököknek és építészeknek arra, hogy a nagy, városbarát struktúrákat elegyítsék a könnyű megközelíthetőséget biztosító autópályákkal. A két irány közötti nyitott tér, amely egyesek szerint a világ legnagyobb elválasztó sávja, kettéosztja az összesen tizenkét, keleti és nyugati forgalmi sávot.
Mahmassani ezt a felépítést a washingtoni National Mall szerkezetéhez hasonlítja. "Rengeteg zöld felületet élvezhetnek itt az emberek, és kitűnő lehetőséget ad nagyobb rendezvények lebonyolítására is, mint például egy elnöki beiktatás."
5. Atlanti út, Norvégia
Az Atlanterhavsveien, vagy ismertebb nevén az Atlanti út egy 1989-ben megnyitott, hét és fél kilométeres szakasz Norvégia nyugati partján.
Az Atlanti út nyolc kisebb hídból áll, ami a szigetvilág nyolc elemét köti össze a szárazfölddel. "Ez egy gyönyörűen megalkotott útvonal, amely csodálatos kilátást nyújt a tájra" - mondja Mahmassani, rámutatva, milyen szervesen illeszkedik az út a környezetébe.
A norvég külügyminisztérium felhívja a figyelmet arra, hogy a tájra igen jellemzőek a nagy őszi viharok,honlapja pedig megemlíti, hogy az építő csapatnak egy tucat hurrikánnal kellett megküzdenie a munkák során.
6. The Magic Roundabout, Swindon, Nagy-Brittannia
Ezt a gigantikus körforgalmú csomópontot 1972-ben nyitották meg. Eredetileg szimplán County-szigeteki körforgalomnak hívták, de később hivatalosan is a közbeszédből átvett Magic Roundabout (Varázskörhinta) nevet kapta, egy hatvanas évek beli, gyermekeknek szóló TV-sorozat után.
Anglia híres arról, hogy körforgalmakkal szórja tele az utakat, de Swindon Varázskörhintája a legösszetettebb kombináció a világon. Öt kisebb körforgalom irányítja a forgalmat az óra járásával megegyezően (hiszen bal oldalon közlekednek), miközben az autók a belső körben ezzel ellentétesen közlekednek. "Semmiképpen nem javasolnánk egy ilyen megoldást" - mondja Mahmassani. "Nagyon, nagyon zavaró és veszélyes, de Angliában akadnak emberek, akiknek ez tetszik".
A projekt mögött álló egyik mérnök, Ray Harper a BBC-nek elmondta, hogy az első években a design áteresztőképessége több volt, mint 1100 autó óránként.
7. 1. számú főút, Izland
Izland első számú főútvonala 1974 januárjában készült el, és nagyjából 830 mérföld hosszú.
Az 1.sz. főút ismertebb neve Ring Road (Gyűrű út), mert egy óriási hurkot formáz az egész sziget körül. Nagy részén csak egyetlen sáv van irányonként, és átszel fjordokat, áthalad az ország sarki sivatagán az északi partvidéken, és persze végigkanyarog az atlanti partokon is.
A Ring Road igen turista-barát, érinti a legtöbb izlandi látnivalót, de a sofőröknek fel kell készülniük burkolat nélküli szakaszokra és igen romos hidakra is.
8. Cherohala Skyway, Robbinsville, Észak-Karolina, USA
Ez az átjáró a dél-Karolinai Great Smoky Mountains lejtőin vág át, hogy az utazókat Tennessee sűrű erdeibe vezesse.
Bár a Cherohala Skyway alig 50 mérföld hosszú, több, mint 100 millió dollárba került, és a tervei 36 évig készültek. A kétsávos utat hivatalosan 1996-ban nyitották meg, 300 méter tengerszint feletti magasságról emelkedik 1800 méterre Haw Knobnál, a két állam határán.
Bár csak mellékága a Nemzeti Látványútvonalnak, a Cherohala Skyway vitathatatlanul az egyik legcsodálatosabb látványt nyújtja a Mississippitől keletre.
9. Yungas út, La Paz, Bolívia
La Paz és Coroicoba között ne keressenek biztonsági korlátokokat! Az 1330 méterről 5000 méterre emelkedő Yungas út egyes szakaszokon csupán 3 méter széles.
Ezt a hírhedt szakaszt a helyiek megérdemelten hívják Halálútnak, köszönhetően az itt történt számtalan balesetnek. Az út néhol hétszáz méteres szakadékok mentén kanyarog Bolívia őserdejében. "Ezek az utak tipikusan úgy alakultak ki, hogy volt egy ösvény, mondjuk egy szamár-ösvént, aztán elkeztdék útként használni" - mondja Mahmassani. "Tulajdonképpen a legkisebb ellenállást keresve születtek."
Az út kiszélesítése hatalmas beruházás volna, mind pénzügyileg, mind pedig a környezetre nézve.
Beszóltak