10. Dalton főút, Livengood, Alaszka, USA
Ez az autópálya az 1970-es években épült, párhuzamosan a transz-alaszkai csővezetékkel, amely az alaszkai olajmezőktől Livengoodig fut.
A Dalton Higway leginkább egyszerű vonalvezetéséről és a környező táj kietlenségéről híres. 414 mérföldnyi hosszából szinte a teljes táv burkolatlan, csak laza zúzottkő borítja. Az arra haladókat gyakran figyelmeztetik, hogy az út mentén nem találnak éttermet, ajándék-üzleteket, benzinkutakat - csak az erdő, a tundra és hegyek, és rajtuk a kettős szalag, az út és a csővezeték. "Ha az út aszfaltozva volna, egy rémálom lenne a karbantartása, és az alaszkai klíma óriási kátyúkkal szórná tele az utat" - mondja Mahmassami.
Emellett persze a téli időszakban a zúzottkő nagyobb tapadást is nyújt a hó és a jég alatt, mint a sima aszfalt.
11. Út a Capulin-vulkánra, Capulin, Új-Mexikó, USA
Ez a kanyargós út a Capulin vulkán, egy mára már kihunyt, salakos kúp tetejére mászik fel. A négy mérföld kerületű, 60.000 éve alvó tűzhányóra felkapaszkodó utat 1925-ben fejezték be.
A két mérföld hosszú út olyan keskeny és kanyargós, hogy minden forgalmat le kell állítani, ha épp egy busz akar le- vagy feljutni. Védőkorlát sehol sincs, kivéve a szűk S-kanyarokban, az út emelkedése pedig egy szakaszon a 6%-ot is meghaladja.
Ha az utazók feljutottak a 2727 méter magas vulkáni kúp tetejére, gyalogos turistautak vezetik le őket a kráterbe.
12. Karakoram főút, Gilgit-Baltistan, Pakisztán
A Kína és Pakisztán közötti közúti kapcsolat fontos láncszeme ez a 800 mérföld hosszú főút. A két ország 1966-ban állapodott meg a megépítéséről, és 1978-ra fejezték be. 1986-ig működött, amíg a közös, vitatott határt le nem zárták.
Mindig ijesztő és nehéz feladat utat vágni a magas hegyek hágóin át, ez az út pedig a Himalája, a Karakoram és a Pamír vonulatain halad át, néhol 5000 méterrel a tengerszint felett. "Általában ilyenkor, ha hegyek állnak az utadban, egyszerűbb követned a természetes hágókat" - mondta Mahmassani.
A hágók veszélyessége azonban csak akkor vált egyértelművé, amikor az építés során 810 pakisztáni és 82 kínai munkás vesztette életét.
13. Július 9. sugárút, Buenos Aires, Argentína
Az argentín főváros hatalmas észak-déli sugárútja 1937-ben nyílt meg, de még a 80-as években is bővítették. A Champs-Elysées-ről mintázott városi autópálya a legszélesebb a világon.
A legszélesebb pontján nyolc sávos irányonként, emellett mindkét oldalon két-vagy többsávos szervízutak kísérik. A legszélesebb pontján 150 méter széles, beleértve a külső utakat is. Bár az ilyesféle városi autópályák építése elsőre jó ötletnek tűnhet, Mahmassani rámutatott, hogy ez nem feltétlen vállalható alternatíva. "Ahhoz, hogy egy ilyet építs, rengeteg drága ingatlan gazdájával kellene megalkudnod".
Ha Napoleon nem lett volna ennyire előrelátó a Champs-Elysées-vel, most nem ismernénk semmi ilyesmit.
14. Troll-létra, Rauma, Norvégia
Ezt a délnyugat-Norvégiai hágót 1936-ban, nyolc évnyi építkezés után nyitották meg. Norvég neve Trollstigen, amely magyarul Troll-létrát jelent.
Tizenegy hajtűkanyar várja itt az autósokat, 930 méteres tengerszint feletti magasságban, néhol 9%-os emelkedőkkel. Az igen látványos útszakasz hangsúlyos pontja a Stigfossen vízesés, amely a hegyoldalon lezúdulva a csúcs felé tartó út egy kis hídja alatt fut át. Az átjáró szakaszait közvetlen a hegyoldalba vájták a harmincas években.
Az átjáró általában májustól van nyitva, télen nem járható a könyék zord időjárása miatt.
15. Canton Avenue, Pittsburgh, Pennsilvania, USA
A Canton Avenue egy kis, macskaköves utcácska Pittsburgh Beechview nevű városrészében.
Pittsburgh közlekedési hivatala szerint ez az utca 37% emelkedésű, tehát 100 méteren 37 métert emelkedik. Szerencsére az út mentén a járda helyet lépcsőt építettek a gyalogosoknak. "Nem neveznéd modern megoldásnak ezt az utat, ilyesmi általában csak a régebbi városrészekben fordul elő" - mondja Mahmassani.
Jelenleg a Canton Avenue versenyben áll a világ legmeredekebb utcája címért az új-Zélandi Baldwin Streettel, amely egyelőre meg nem erősített mérések szerint 35 és 38% közötti emelkedésű.
16. High Five-csomópont, Dallas, Texas
Ez az ötszintű mérnöki csoda Dallas külvárosában található, ahol a 635. sz. út találkozik a 75-össel. A hatalmas beruházást bonyolultsága ellenére a tervezettnél egy évvel hamarabb, 2005-re tudták befejezni az építők.
Ahogy Mahmassani rámutatott, a szélesebb utak építése a legtöbb városban nem megoldható. Mi a megoldás tehát például Dallasban? Terjeszkedj felfelé! A High Five némely pontján olyan magas, mint egy tizenkétszintes ház, és naponta nagyjából 500.000 ingázó halad át rajta. Az építkezés alatt 37 állandó és 6 ideiglenes hidat kellett felépíteni, több, mint 30.000 négyzetméternyi támfal és 7700 négyzetméter vízelvezető csatorna kíséretében.
2006-ban az amerikai Közmunka Szövetség az év közmunka-projektjének választotta ezt a kereszteződést.
17. Lombard Street, San Francisco, California, USA
Ez a kanyargós utca egy amerikai ikon, mágnesként vonzza a turistákat szerte a világból. Több száz hortenzia és ápolt cserje ad egyéni megjelenést a máshol ritkán látható vonalvezetésnek.
San Francisco legismertebb utcája eredetileg 26% emelkedésű volt, amely alkalmatlan volt arra, hogy autók közlekedjenek rajta. 1922-ben nyolc kanyarral szabdalták fel, így 16%-osra csökkentették az átlagos emelkedését.
A Lombard Street egészen 1939-ig kétirányú volt.
18. Tibbitt to Contwoyto Winter Road Northwest Territories, Canada
A History Channel által híressé tett útszakasz 370 mérföld hosszú, és Kanada bőséges gyémántbányáinak termelését szállítják rajta.
Tulajdonképpen nem is igazi út ez, csak a befagyott tavak jegén kialakított teherszállító utak összekapcsolt hálózata. A karbantartók egész évben folyamatosan figyelik, hogy a jég elég vastag-e a közlekedéshez, és a hőmérséklet nem emelkedik-e túl magasra ahhoz, hogy a kamionokat a tavakra engedjék.
(Forrás: Popular Mechanics)
Beszóltak