Nemrégiben Feketenap barátunk írt szörnyülködve rég elfeledett Golfja megkerült költségvetésén, amikor elgondolkodtam, hogy vajon az én hőn szeretett Orionom mennyiben is lehet. Elkezdtem hát kutatni én is a bitek útvesztőjében, bízva abban, hogy találok valami bizonyítékot a szerviz látogatásokról. Nos, hála a szerelőmnek, Zolinak, feldobta a víz az óhajtott információkat. Elsőre csodálkoztam, másodszorra csak csóváltam a fejem. De nem lövöm le a poént, tessék végigolvasni a részleteket!
Az autóról magáról sok mesélnivaló nincs, ez egy 1993-as Ford Orion, 1.6-os, benzines. Futásteljesítmény tekintetében semmi sem biztos, lévén magyar forgalomba helyezésű autó a kezdetektől. Nem egy lestrapált darab, belseje is mind a mai napig vállalható.
De nézzük inkább, hogy mi mindent kellett cserélni, illetve javítani rajta az elmúlt négy évben!
2006. áprilisában került hozzám az autó, ekkor a szokásos dolgok cserélődtek, mint a vezérműszíj, vízpumpa, olajak, stb. (Erről a beavatkozásról nem maradt fenn írásos emlék, ezért a későbbi, hasonló szerviz költségeit figyelembe véve becsülök egy értéket.) Ilyenkor esedékes kiadásokkal együtt számoljunk durván 80ezer forintot. Az ember ezek után elkezdi használni a gépet, és az együttélés során újabb és újabb problémák merülnek fel, főleg egy öreg autó esetén.
2006. 07.
- fékbetét garnitúra: 7.800,-
- stabilizátor segédkar 2db: 6.000,-
- stabilizátor szilentek 2db: 1.200,-
- féktárcsa szabályozás: 2.000,-
- indítómotor felújítás: 10.000,-2006. 08.
- gyújtógyertyák: 9.200,-2006. 12.
- motorolaj 4 liter Castrol Magnatec 10w40: 4.000,-
- olajszűrő: 1.800,-
- Motorlife adalék: 5.000,-
- munkadíj: 1.000,-2007. 09.
- olajszűrő, levegőszűrő: 2.000,-
- motorolaj 5 liter Castrol Magnatec 10w40: 8.750,-
- magasfényű fényszóró izzó: 3.000,-
- munkadíj: 1.000,-2008. 01.
- motorolaj, olajszűrő, levegőszűrő: 9.200,-
- vízpumpa: 14.000,-
- vezérműszíj: 6.400,-
- feszítő- és vezetőgörgők 3db: 18.000,-
- fagyálló folyadék: 1.000,-
- bal első kerékcsapágy SKF: 7.500,-
- főtengely szimmering: 2.000,-
- hátsó kerékagy csapágyak: 15.000,-
- hátsó fék-munkahengerek: 4.200,-
- fékfolyadék: 200,-
- féktisztító folyadék: 500,-
- munkadíj: 23.000,-2008. 04.
- első féktárcsák Brembo: 25.000,-
- fékszerelék: 2.500,-
- munkadíj: 5.000,-2008. 10.
- középső kipufogódob: 9.000,-
- bilincs, tömítés: 740,-
- fagyálló folyadék: 2.200,-
- termosztát: 2.200,-
- munkadíj (hegesztéssel): 8.000,-2008. 11.
- motorolaj (5 l Castrol Magnatec), olajszűrő, levegőszűrő: 9.200,-
- munkadíj: 1.200,-2009. 03.
- ültetőrugó szett FKS: 80.000,-
- lengéscsillapítók Sachs: 78.000,-
- toronycsapágyak: 12.000,-
- lengéscsillapító porvédő készlet: 6.000,-
- munkadíj: 16.000,-2009. 05.
- motorolaj (5 l Castrol Magnatec), olajszűrő, levegő- és benzinszűrő: 11.000,-
- féltengely porvédő + stabilizátor szilentek: 4.200,-
- munkadíj: 5.000,-2009. 08.
- indítómotor szabadonfutó: 12.300,-
- szénkefék: 2.500,-
- motorolaj (még mindig Castrol…), olaj- és levegőszűrő: 8.700,-
- munkadíj: 8.200,-2010. 01.
- motorolaj, szűrők + hátsó kerékagy csapágyak: 28.800,-
- gyújtógyertya készlet Bosch: 16.000,-
Akinél van számológép, az már látja, hogy erősen belekaristol a végösszeg a fél millió forintba! És még nincs is benne az összes kiadás, a két éve elvégzett lakatoltatás (küszöbök, sárvédőívek, 110e forint), az olyan elmebeteg hóbortok, mint a Bosal kipufogó rendszer (másik műhely szerelte, és nincs róla semmi feljegyzésem, szerencsére…), valamint az autó által rendszeresen evett fényszóró izzók, a téli, nyári gumiabroncsok (mindkét esetben a Fulda termékei mellett tettem le a voksomat, általában 15-18ezer forint darabja), és az elmaradhatatlan alufelnik (76ezer forint/szett). Katalizátort is cserélni kellett már egyszer, az is 50ezerrel könnyítette meg a zsebemet. És közben még elégedetten hátra is dőlhetnék, mert nem egy olyan nagyon szervizigényes jármű az Orion, szerintem. Igazi mechanikai hibája kevés volt, a soknak tűnő olajcsere pedig a futott kilométerek tükrében (50e km) még kevés is. A kopó, fogyó alkatrészeket meg minden autón cserélni kell, szóval eddig jó választásnak tűnik az öreg Ford. Viszont a benzinárak folyamatos emelkedése nem tesz jót a közérzetemnek! Ugyanis a legnagyobb kiadás még mindig a benzin rovására írható! Az elmúlt körülbelül 210 hét alatt több, mint 1 millió forintot hagytam ott a kőolaj sáfároknál!
És Ön, kedves olvasó, mennyit költött eddig?
Beszóltak