Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Futóműállítás, vajon kidobott pénz?

2010.06.14. 09:30 | apamacko | 50 komment

Címkék: autó szerelés autószerelés közlekedésbiztonság saab 9000

Aki csak pár ezer kilométert autózik egy évben több dologban is szerencsés. Nem csak a kevesebb költségre gondolok, vagyis elsősorban nem arra, de persze a végén oda lyukadok ki. Aki keveset autózik néhány hibát a tavaszi téli átálláskor még időben észrevehet. Ez most nekem sajna nem jött össze. Tavaly nyáron úgy alakult, hogy cégen belül maradtam ugyan, de másik telephelyre járok dolgozni. A békés 2x10 km napi rutinja 2x70 km-re növekedett. Mivel SAABrina nem erre lett véve eredetileg a mély vízbe dobtam. A szokásos cserélendő dolgokat megkapta még vételkor, és azóta is, de a fél szezon alatt letekert 15.000 km alatt egy dolog lemaradt. Mivel szinte semmi gyanús jel nem mutatott a futómű állítás szükségességére ezért ezt szépen ki is hagytam. Tempósabb autópálya felhajtókban nagyobb körforgalmakban volt ugyan némi gumihang de ezt betudtam annak, hogy téli gumi jobban sír és az autó csak éppen észrevehető módon húzott jobbra. A puha téli gumik cseréje ráadásul kicsit el is húzódott és csak Április végére kerültek le a téli gumik. Így aztán megkésve csak a leszerelésükkor vettem észre, hogy bizony az első kerekeken a gumik belső fele csúnyán elkopott.

Két gumi ára még a legolcsóbb 13" méretben is 15-20.000 forint, SAABrina pedig 15" cipellőt hord ami árban inkább a duplája.

Persze azonnal elvittem futóműállításra eztán, amit meg is úsztam 4.000 forintból. Kiderült a beállítás korántsem volt megfelelő, nem az összetartás mértéke volt kevés, hanem egyenesen széttartottak az első kerekek. Persze a nyikorgás a kanyarokban azonnal megszűnt, és a minimális jobbra húzás is elillant. Kicsit gazdaságosabb lett volna a tél előtt megtennem mindezt. A jótanácsok sorába tehát bevéshetjük, hogy egy megvásárolt autónál még ha szinte tünetmentes is, egy futómű ellenőrzés nem árthat.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr291991078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dekás dezső 2010.06.14. 09:58:11

egész baráti az a 4ropi... én évente egyszer rutinból viszem a gépet futóműállitásra, (50000 km-t megyek általában ennyi idő alatt) és sajnos majdnem mindig cserélni is kell valamit, pedig nem vagyok egy kifejezett terepralis...

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.06.14. 10:03:52

Nem tudom, milyen kategóriájú nálad a "gumi", de 15"-ra 14-15e Ft-nál már használható cuccok vannak. 13"-ra 10e Ft alatt vannak korrekt gumik.

WSzabi 2010.06.14. 10:58:59

én 5 ezerért vettem 6 db pirelli p7 15" -ost ami kb 75%-os egyenletesen kopott. jóljártam asszem.

spapda 2010.06.14. 11:15:03

Ez véletlenül nem Roadstone Eurowin típusú gumi (gyári kép: scootershop.unas.hu/shop_ordered/6087/shop_pic/unas_101344.jpg)? A mintázata alapján nagyon úgy néz ki. Volt a családban apám kombijára szerelve, és az is ugyanígy kopott, a belső fele fogyott el idő előtt. A dolog érdekessége, hogy más márkával nem produkálta ugyanezt a kocsi, sem a nyárit, sem a későbbi télit nem ette meg ilyen aszimmetrikusan, pedig tudtommal nem lett a futómű állítva. Arra tippelnék, hogy ez a gumi konstrukciójából adódóan hajlamosabb a féloldalas kopásra, ha picit nem stimmel a futómű.
Egyébként tapasztalatom szerint nem egy túl jó gumi (itt most a téli képességeire gondolok), ráadásul viszonylag drága is (ennyiért már Klébert vagy Fuldát is kapni), de a melegben kevésbé kenődik és nyúlik, mint egy tisztességes téli cucc, szóval még az is lehet, hogy eredetileg nyárit akartak tervezni a koreaiak, csak elkéstek vele, így raktak egy adag barázdát a futófelületre, meg hópihét az oldalfalra, aztán csók! :)

Gumi utánpótlás terén egyébként nem osztom a cikkben tett kijelentéseket. Netről rendelve sokat lehet spórolni a helyi gumis áraihoz képest, na meg sokkal nagyobb a választék is. Az egyik kocsin én is 15"-on nyomom, 195/65 R15-re netről simán lehet 17-21 rugóért Michelin-t, Vredesteint, Nokiant venni, a Fulda meg már 15-16 rugó körül kijön. A 13"-os userek meg már 10-13 rugó körül szemezhetnek a jobb cuccok közül. Tavaly 14"-os felnire 185/65-ös méretben 12 rugóért vettem Pirelli P4 nyárit. Mondjuk a sztorihoz hozzátartozik az is, hogy bár ADAC tesztgyőztes volt korábban a gumi, a P4-nél picivel olcsóbb Fulda EcoControl nekem jobban bejött. A Fuldát kb. 10 rugó körül osztották tavaly.

spapda 2010.06.14. 11:15:54

Szóval a link helyesen: scootershop.unas.hu/shop_ordered/6087/shop_pic/unas_101344.jpg

Halálos_fogkefe 2010.06.14. 12:47:54

Nekem is el kell vinnem a héten futóműveshez a kocsit, 90 felett (bár ritkán járok annyival) már ijesztően ráz, 110-nél meg kicsavarja a kormányt a kezemből. Félek hogy nagyon bele kell nyúlni a pénztárcába, de még mindig kevésbé mintha tőből szakadna ki az egyik első lengőkar :(

Kobak77 2010.06.14. 12:51:36

Csodákat művel, ha vki képes szöveget értelmezni.
Bervas, te ugyanazt írod, mint a posztíró!!!
"Két gumi ára még a legolcsóbb 13" méretben is 15-20.000 forint, SAABrina pedig 15" cipellőt hord ami árban inkább a duplája."

2 db gumi árát írja, ha esetleg most se sikerült volna kiszúrni. Te meg leírod, hogy van 10-esért is. Szorozd be kettővel és ugyanoda jutsz :).

eml 2010.06.14. 12:54:59

@Halálos_fogkefe: Lehet elég centírozni.

Pár éve velem történt nagy eső után, hogy a kocsi 80-ál elkezd rázni. Alatta csak egy nagyon-nagyon enyhe remegés volt.

A baj oka az volt, hogy előtte elsüllyedtem a sárban (nem maradtam ott, de a gumi az sárban volt), és a felni belső oldalán, a peremen maradt megszáradt sár. Ezáltal megváltozott a kerék kiegyensúlyozottsága.

rognork 2010.06.14. 13:00:24

Budapesten kidobott pénz. Ez axióma. Amúgy nekem Fulda Kristall téli van, sztem legalább 6-7 éves, olyan pöpec mintával, hogy a gumisok is újnak nézik. Már aki nem ismeri a minták évjáratát. Ha drága gumiban gondolkozunk, lehet,hogy olcsóbb lesz. Egyrészt a 15-17e-s kategóriát azért árazzák felül, hogy kapásból lehessen csak neked, csak most 30% kedvezményt adni. Ha van ismerős gumisod, akkor beszerzési ár környékén megkaphatod,mondjuk 12e-ért. Continentalt. Azért ez így nem rossz.

zbzbzb 2010.06.14. 14:11:00

ha tartod amit a kresz ír (kerekeket ellenőrizni minden reggel elindulás előtt) akkor nem érhet ekkora meglepetés.
amióta volt egy rejtett defektem, én minden reggel körbeszaladok. nem akkora durranás, mint a defekt :)
vagy 2 új gumi.

Bambano 2010.06.14. 14:12:11

@Halálos_fogkefe: ha véletlenül opeled van, akkor vigyél magaddal infarktus elleni gyógyszert... nekem akkor csinált ilyet, amikor bemaródott az egyik belső féltengelycsukló. 200k a teljes féltengely darabja... ha még nem csináltak ilyet, akkor elvileg meg lehet cserélni a kétoldali féltengelyeket, ha már volt ilyen, akkor fél millert kitapsoltál:P

@rognork: a 6-7 éves téliguminak kukában a helye, mert az anyaga rideggé válik 4-5 év után.

Egyébként nekem mindig felsőkategóriás gumijaim vannak/voltak, és régen behozták az árukat...

Sákif za morro? 2010.06.14. 14:15:10

Ugyan így jártam. Picit húzni kellett az autó elején, mert koccantam ( :-o ) . Utána elkezdte enni a gumik széleit. Nem kicsit volt elállítódva. :-(

Leonard Zelig 2010.06.14. 14:22:52

@WSzabi: Ja, meg az is jól jár majd, akivel esetleg frontálisan ütközöl a "75%-os" kerekeiddel.

Exchange_student (törölt) 2010.06.14. 14:45:05

szerintem a téli gumi vásárlás kapcsán én vagyok az év lúzere:
120 000 Ftért 4 db zsír új michelin-t (már nem tudom milyen pontosan)
vettem mondván így legalább nem kell majd telente újjakat vennem...
mivel nemrég vettem használt kocsit (3 éves Ford mondeo) így úgy gondoltam egye fene egyszer belefér.
ja és ebben az árban még nem volt benne a szerelés azért legalább csak 4 rúgóra vettek le.

repecs 2010.06.14. 14:54:03

@WSzabi: És akitől le lopták?

Rocko- 2010.06.14. 14:58:56

@Halálos_fogkefe: merre, mivel jársz? mert akkor mögötted megyek inkább. :D
amúgy speedy, vmi 5 pénz. nem sok.

Káposztakukac 2010.06.14. 15:06:44

@FrankoNéro: 30 ezer/darab. ha nagyok a gumik, mondjuk 18 coll vagy afelettiek, akkor sajnos lehet, hogy ennyibe fáj.

tibcsi_san 2010.06.14. 15:15:33

@bervas: ezért mondta h a KÉT darab 15-20

prérikutya 2010.06.14. 15:19:08

"Tavaly nyáron úgy alakult, hogy cégen belül maradtam ugyan, de másik telephelyre járok dolgozni."

"Tempósabb autópálya felhajtókban nagyobb körforgalmakban volt ugyan némi gumihang de ezt betudtam annak, hogy téli gumi jobban sír és az autó csak éppen észrevehető módon húzott jobbra."

Vazze! Nyáron téligumival??? Nooormális???

Halálos_fogkefe 2010.06.14. 15:39:17

@Rocko-: valszeg így először a gumist próbálom be, hátha. mert a futóművesnél könnyen lednülnek meg az 5 számjegyek, 100-ért meg már másik samarát lehet kapni.

Rocko- 2010.06.14. 15:41:13

@Halálos_fogkefe: melyiket? számolj be azért, én si előtte állok.

TWK 2010.06.14. 16:20:38

Fergeteges hogy erre a teljesen józan, és normálisan figyelmeztető postra van aki képes felesleges, meg minek válasszal reagálnak. No meg az ilyenkor elengedhetelen "én sokkal ócsobban veszek gumát" beszólásokkal. Persze a Fuckstone, meg a Foschmarsch, mega Rupporun gumi ócssó, meg az is akinek téglán áll emiatt kocsija, jóképű "viszonteladók" jóvoltából.
Autóra kell futóműállítás rendszeresen, meg jó gumi. A jó gumi lehet olcsóbb márka, mert sok estben a márkással egy soron gyártják, de lehetőleg vegyünk lekáderezett minőségű jó gumit, és kész. Akinek erre nincs pénze, az ne fikázzon hanem ne járjon autóval. Aki meg a futóműállítást feleslegesnek tartja, az meg tartsa meg a vélaményét., és járjon ahogy és amivel akar. MG

lor 2010.06.14. 16:37:49

nem baj az ha az elso szet terpeszt
nekem x-be allnak a kerekek
hatul ossze
elol szet.

ki mit szeret, mire van szuksege.

Kifordított kacagány 2010.06.14. 16:59:20

@prérikutya: 4mm mintamélység alatt a téligumi már nem téligumi, tehát nyári, hol itt a probléma?:)

fujita 2010.06.14. 17:54:24

kopik a gumi, címlapra vele!

szombi 2010.06.14. 18:06:12

Lekopott a fél millis hullámos mintázat fele, ez mióta számít kopottnak???

rognork 2010.06.14. 18:16:46

@Bambano: ez ebben a formában nem igaz, de télen kidobom.
@TWK: szerintem tök értelmes hetente beállítani a futót, hogy másnap egy újabb, még ismeretlen kátyúban végezze...

Rocko- 2010.06.14. 18:55:59

@rognork: ennek kicsit "nem tankolok, úgyis kifogy" jellege van. :)

crix 2010.06.14. 18:57:20

@Halálos_fogkefe: elloptad Zsemlét??!!! :D
Budapestre a futóállítás kell. Mindenhová. Ami nem kell az a menő nagyfelni/peresgumi, az nem kell. Különösen röhejes amikor egy irdatlan 18"-os felni alatt egy babacsörgő méretű féktárcsa, esetleg törpefánk méretű fékdob van. (mindez rozsdával kiegészítve az igazi)

zalkapone 2010.06.14. 19:11:06

@spapda:

Nem tudom, hogy próbáltad-e, de nekem a mostani Fulda EcoControl előtt Carat Progresso volt fent. Sokkal jobb volt! Igaz, ez elméletileg kisebb gördülési ellenállással bír (meg kisebb fogyasztással, haha!), de kanyarban sokkal kevésbé tapad.

Futómű állítás meg igenis kell! Ha nem is havonta, de évente, mondjuk a téli-nyári átállás idején nem hülyeség, szerintem.

esef 2010.06.14. 19:50:02

@FrankoNéro:
A 30e/db relatív, mérettől függ. Én 2 éve a Suzukira 7.5e/db-ért vettem 13"-as Pirellit :), a Barum 6,5e/db lett volna. A Renault meg kapott téli és nyári 15"-os garnitúrát is
(muszáj volt, de ennek tudatában vettük meg), ott gazdaságosabb abroncsok lettek, de így is 60e/garnitúra lett a vége. Amúgy ismerősnek a Golf IV-re is bőven 20e/db fölött van egy darab, tök átlagos gumi, 16"-os. Bele sem merek gondolni, hogy egy X6-ra mennyi lehet...

@Kifordított kacagány:
Még pár km és készen van a slick. :)

@WSzabi:
Majd ha kijön egy korábbi sérülés eredménye, akkor annyira nem jársz jól...

Phrascarica 2010.06.14. 19:50:23

Én idén már 3X állítattam futóművet, hol kátyu, hol pedig a saját oda nem figyelésem miatt, a három ára rendre 5,12,6 ezer Ft volt :( a 12 ezres márkaszervíz lézeres pad...

Bambano 2010.06.14. 20:21:32

@FrankoNéro: ha az az év lúzere kategória győzelmi feltétele, hogy kinek került többe a gumi a kocsijára, akkor még nagyon sokat kell treníroznod...

@prérikutya: mi a gond nyáron a téligumival? az asszony autóján én sem cserélgetem, mert minek.

@zalkapone: így van. Amelyik gumi keményebb keverék, az jobban gördül, de nem tapad annyira és viszont.

2010.06.14. 20:34:51

@zalkapone: nekem most Carat Progresso van és nagyon jó! persze a gyári matador után ... volt pofájuk 1.8T-re gyárilag Matadort rakni...
az Eco gumik általában szarok

Nekem azért kellett futóművet állítani mert az idióta seggfej lehúzos Porsche Pestnél váltót cseréltek - persze nem gariban garidő alatt- és ezek után amikor ki akartam állni a telepről beragadt a kormány betekerésnél, még jó hogy ezek az alsóbbrendű férgek 7.000 Ft-ot felszámoltak próbaútra,sztem 1 métert nem mentek az autóval. Ezek után 15-ért akartak futóművet állítani. A szomszéd független szervizben 5-ért megcsinálták és fogták a feküket h mit műveltek ezek az inkompetens barmok...

Bambano 2010.06.14. 21:00:50

@rognork: a futómű állításról annyit, hogy optimális esetben minden kerékcserénél illene, de ha az egyik cserénél (pl. téliről nyárira) megteszed, már jó vagy.

@KárászAti: ez volt az egyik oka, hogy nincs fóccvágenem, pedig nagyon akarták, hogy legyen. de amennyit egy javításkor az autó a ppestnél állt, annyiból szerintem kiadná egy taxivállalat igényeit is...

apamacko 2010.06.14. 21:11:09

@prérikutya: Április végén jött le a téligumi, nem nyáron!
Viszont addig is voltak száraz utak amin lehetett menni tempósabban, akkor sírt kicsit. Így jártam, télre lesz másik.

ratrider02 2010.06.14. 21:44:24

A dologhoz annyit fűznék hozzá, hogy normális gumis műhelyben egy pillantás után megállapítják, hogy jó-e a futómű beállítása. Egy műszeres futómű ellenőrzés, ne adj isten egy műszeres futómű állítás egy márkafüggetlen szervizben nem olyan drága. Fék, gumiabroncs és futómű ellenőrzése szerintem egy évben legalább 2-szer mindenképpen tanácsos, nem olyan nagy összeg, ha pl 4 új gumi árát vesszük alapul....
Olyan, hogy "lézeres" futómű állítás meg nincs, ezt az ökörséget sürgősen felejtsétek el....

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.06.14. 22:14:59

@Halálos_fogkefe:

Ne felejts el rákérdezni gumisnál, hogy nem kell-e a felni alá központosító gyűrű. Nekem a bömösre kellett... Attól is rázhatja 90 körül a kormányt, hogy a csavarok nem tartják középen a felniket. Elsőre lehet hülyén hangzik, de tapasztalat és a központosító gyűrű felrakása után megszűnt a kormányrázás. :))

Bambano 2010.06.15. 00:51:04

@ratrider02: ahham, egy gumis megállapítja szemre, hogy egy-két tizedfok eltérés van az optimálistól? persze...

nekem a márkafüggetlen futóművesekkel csak bajom volt, akiknél jártam, azok életükben az én autómon láttak először független hátsó kerékfelfüggesztést, azon akarták megtanulni, hogy azt hogy kell. Természetesen nem sikerült.

Lézeres futóműbeállíás meg létezik, ezen is felesleges vitázni. Azt jelenti, hogy azok az optikai himbilimbik, amiket ráakasztanak a kerekedre, lézerrel jelzik a másiknak, hogy hogyan állnak, nem pedig normál ledekkel. Szakértő kezekben van különbség a gyalog beállítópad meg a lézeres között. Érdemes lenne kipróbálnod.

2Bálint 2010.06.15. 08:06:00

@Mityu: Ezek szerint nem az autódra való a felnid...
Nem a csavarok tartják középen a felnit, hanem a középfurat helyes mérete a kerékagy kúpján...

rognork 2010.06.15. 08:18:26

@Rocko-: nem teljesen. Nem tudom, te mennyit mész, én naponta 40 km-t. Sokszor a hajnali sötétben nem veszem észre az új kátyút. Az útvonalon legalább 3 olyan hely van, amit nem lehet kikerülni, csak a kisebb rosszat választani. Ezek alapján havonta tutira el kellene mennem beállíttatni. Az, hogy valaki beállítja, utána beleáll egy méretes gödörbe, szerintem semmivel sem jobb. 2 éve beállították, a gumikat rendszeresen nézem kopás ügyben, ennyi. Nem sírnak a gumik, kanyarban nincs gáz, egyenesfutás OK. Ha majd ezekből valami nem stimmel, majd akkor elmegyek.

Kifordított kacagány 2010.06.15. 08:25:50

@esef: bizony és akkor már rögtön lehet vele menni pályára:)

SzaGyu 2010.06.15. 09:18:32

Ha jobban megnézzük, akkor észrevehető, hogy nem csak a futóművet kellett volna beállíttatni hanem a lengéscsillapítót is cseréltetni kell...

Halálos_fogkefe 2010.06.15. 11:19:07

@Mityu: kösz a tanácsot, de tudtommal gyári a felni, így jónak kell lennie. ettől függetlenül majd meglesem :)

Sákif za morro? 2010.06.15. 13:34:37

@prérikutya: Én is téli gumival járok minden évszakban. :-)

Rocko- 2010.06.15. 21:31:34

@rognork: való igaz, a budapesti utak rendszeresen rongálják a járművek futóműveit. de erre hivatkozni balgaság, az állítása szükséges. ugyanolyan gyenge érv, mint ha azt mondaná an lmet, hogy nálunk jók az utak, miért kéne? nem örülnék, ha emiatt okozna vagy szenvedne valaki balesetet.

rognork 2010.06.16. 09:17:24

@Rocko-: Persze, a német beállíttatja, utána egy évvel megint. Mert nem bassza szét a futót már másnap. Ti olyan beavatkozást preferáltok, ami jó eséllyel már 1 héten belül nem érvényes. Normál használat mellett. Itt van ez a szép esős idő pl. Esély sincs arra, hogy kitaláld, hogy mekkora lyuk van a tócsa alatt. Ha az általatok képviselt logikát viszem tovább, akkor mehet a feddés, hogy miért is csak évente kétszer kell állítani? Miért nem havonta? vagy esetleg minden padkára parkolás után?

Másrészt egy olyan futómű, aminek - hangsúlyozom - nincs semmi extra hibajelensége, miért is lenne nagyobb veszélyforrás? Azért ez már tényleg olyan észrevétel, amit végső érvként el lehet sütögetni, hogy hááddekéremabalesetveszély. Megérteném, ha a lebegő lengéscsillapító, szétrohadt szilent lenne a téma. Vedd elő pl Winkli statisztikás cikkét,ami a műszaki hibából eredő baleseteket szedi elő...

esef 2010.06.16. 11:04:01

@Kifordított kacagány:
Ismerősnek volt egy 518-as BMW-je, jó régi. Ő sikeresen elkoptatta annyira a gumikat, hogy nulla volt rajtuk a futófelület. Nem kicsit volt életveszélyes.

Rocko- 2010.06.16. 12:18:59

@rognork: azért kell állítattni, mert az általad leírtak alapján egyre inkább elmászik az ideális helyzettől.

miért veszélyforrás? saját példám: húz a kormányom. és balra. nos, nem szívesen puszilóznék össze a szembejövővel. igen, tudom, a futóművestől kihajtva szét fog menni, mert akkor luk van ott, hogy kb. negyed Smart elfér benne. de még mindig közelebb elszek a jó beállításhoz, mint a rosszhoz.

Halálos_fogkefe 2010.06.16. 14:13:19

@esef: fárnya fiatalság meg a gumifüstölés...
süti beállítások módosítása