KE-Jetronic. Aki tudja mit jelent ez, kérem ne olvasson tovább, tudja a végkifejletet. A többiek olvassanak bátran tovább.
Előélet: A technikai részhez kevésbbé hozzáértőknek - mint én -, elmodanám: a BOSCH a 70-es években kifejlesztett egy mechanikus-hidraulikus üzemanyag befecsekendezési technikát, amely azon alapul, hogy a befecsekendező rendszer folyamatosan működés alatt van. Ez a karburátorhoz képes igencsak előremutató technika volt. Aztán később, 90-es évek elejére teljesen kihalt, mert rájöttek, nehéz megtartani a nnyomást, különösen ha elkopnak az alkatrészek. Természetesen ezt még meg lehet fejelni azzal, hogy az újabb verziókban előkerült az diagnosztikai elektronika. Na most alsó hangon is közel húsz éves az az autó, amiben megtalálható, igazi dinoszaurusz az autógyártás tekintetében, nem csoda hogy elromlik. Utánpótlás nincs, csak ami bontott autókból előkerül.
Tehát csak azok az igazán bátrak ugranak ebbe bele, akik farzsebből előcsattintják a szopóálarcot, és vígan, dalolva húzzák fel, bárhol, bármikor, bármilyen pozícióban.
Az utazás: meg kell hogy állapítsam: a V8, az a pokolban is V8. Nincs semmi hozzáfogható ahhoz, hogy a tükörben előbb még villogó autó szinte csak egy ponttá halványul a horizonton. Vagy ahhoz, ahogy jön a ménes, és a közel 300 ló egyszerre hátbarúg. Lehet otthon menőzni a DCI, PD-TDI, HDI és egyéb Dezsők fogyasztásával, de utakon ez édeskevés.
Utitársam újfent Sabc kolléga volt, akivel korán találkoztunk, tán még túl korán is. Mint kiderült, az eladónál még vannak, épp nézik az autót. Nem szívesen utaznánk le oda vissza cirka 250 kilométert a semmiért. Másfél óra várakozás és egy röpke ebéd után kiderült: szabad a pálya, mehetünk. Némi kitérőt még tennék: az ebédet véletlenül sikerült a múlt vasárnap megírt nepperel szemközti parkolóban elfogyasztani. Mint kiderült, nem az az egy autó volt az "övé", hanem kb. az egész sor. Mivel volt időnk várni, megfigyelhettük, hogy melyik autóról tünteti el az olajfolyásokat, melyikben mit matat. Tartásunk még van, ezért csak gondolatban játszotunk el azzal: egy kollégát megkérünk, hogy vevőként édeklődjön az egyik autó iránt, majd vagy ő vagy mi, hirtelen megjelenve rákérdezünk: Ugye ez is váltóhibás?
Az autó: leutaztunk. Újabb mellékzönge: telefonban azt mondtam az eladónak, hogy egy nővel beszéltem. Erre rávágja, hogy ő az. Ciki, nem túl jó alap alkudozáshoz. Sabc igazolja, hogy nő volt.
Megérkezünk, meglátom. Nagy, hatalmas. Még hozzám mérten is. Majd jönnek az eposzi jelzők: gigantikus, sőt, a forgalmiban olvasom, gépjármű típusa: csillagközi cirkáló. Nem ez a kedvencem, de közel van hozzá, mondhatni Q. Csak egy lépésnyire.
Rám telepszik a lila köd, mellettem kolléga vizsgálja a gépet, ő talpig józan ész. Szegény a keverék képzés, valószínűleg KE-Jet elhalt, gázt pumpálni kell, hogy ezek különálló hibák vagy sem, ki tudja. Vannak még bajai (repedt fényszóró, nem működő kilométeróra és vízhőfokmérő), de semmi olyan, amit ne lehetne orvosolni idővel és pénzzel. Én meg közben szédülök. Enyém lesz? Készíthetem az álarcot? Hagyjam a francba, és keressek mást?
Viszont ott van ezer más. Hogy egy nagy tepsi. Az ülések, a kormány, az ablakok, mind-mind tetszik. Ott a műszerfal, ami pár Audin kívül máshol nem nagyon található meg, egyedül csak a Sanyi által ajánlott Mazdában volt hasonló, ez az ami megfogott abban.
A kép illusztráció.
Viszont mennyei, nadrágbavizelős soröt hang, fabetét, szakadt huzattal, de tolótető, ámulatbaejtő. Tetszik érteni, egy szivar! És mellette az esetleges motorhiba. Ha tudnám, elketyeg 2-3 évet, megvenném, megérné számomra. De így, bizonytalanra...
Őszintén: ki merte volna megvenni?
És mi lesz tovább? Kicsit megcsömörlöttem. Tetszik, nem tudok tovább lépni, de a józan eszemre is hallgatni kell. Talán jövő héten sikerrel járunk, mert mint írtam, két esélyest találtunk legutóbb.
Lassan egy hét telt el az esemény óta, és alaposan megrágtam magamban a dolgokat. Bármennyire is tetszik az autó, bármennyire is jó a soröt, nem veszem meg. Nem is az tántorított el, hogy dolgozni kell vele, ebbe beletörődtem, üsse kő, ha nem két hónap, hanem 4 lesz, az se baj, talpra állítom. Ott volt a baj, hogy igen közel volt műszaki vizsga időpontja, amin elég csúnyán jövök ki, ha megbukik az autó. Akor meg képességeimhez mérten túlvállalom magam, amit semmiképpen se szerettem volna.
Majd, legközelebb.
Beszóltak