Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Ilyenre telik

2009.08.30. 13:00 | apamacko | 16 komment

Címkék: motor jawa pannónia

Egy barátom motorját ábrázolja a kép. A hátulra kiírt felirat a motoros térsadalom plebejus rétegét, a Jawa-n motorozó srácokat jól jellemző, önirónia megnyilvánulása. Nem lebecsülés ez, én is ide tartozom!

A motor történetét maga a tulaj írta meg nekem pár sorban.

Szia!

Az átalakításról: A moci hat éve van nálam. Eredetileg oldalkocsis volt. Egy háromkerekű szemétdombként került hozzám. Kicseréltünk ezt-azt. Átfestettük rendes színre, aztán...

Kezdeném a gyújtással. Kezdetben vala a kalapácsos-megszakítós gyújtás. Amit úgy 3-4 éve felváttott egy Trabant elektronikus gyújtása. Az ötletet és az eljárás részletezését a netről szedtem le. A kivitelezés nagy részét pedig egy barátom végezte, aki autószerelő mester, de a motorokhoz is kiválóan ért! A gyújtás elektronika-doboza a légszűrőház maradékában foglal helyet. Azért a maradékban, mert k.b. a felét kivágtam. A szűrést most egy T1-es Pancsi szűrője látja el. Hibátlanul.

A motor eleje pedig kb. 1,5 éve lett kicserélve. A kerék 19x3.25-ös. Az első fék, az első villa, ETZ-ből van. A kormánynyakat csináltatni kellett. Az alsó kifli Ural-ról van. A felső kifli, a műszerfal, a kormány magasító és leszorító egy nagyon ügyes és felszerelt emberke gépműhelyében készült, aztán szépen le lett krómozva, az ETZ villához alakított JAWA első sárvédővel együtt. Az ETZ féknyereg úgy lett típus azonos, hogy az MZ feliratot le maróztattam róla és kapott egy JAWA matricát. Az átalakítás szép lett ugyan, de megbántam, mint a kutya, amelyik kilencet fialt! Az ETZ fékhez – sajnos már - nem lehet rendes alkatrészt kapni. A főfékhenger dugattyújának kis és nagy karmantyúi k.b. két hónapot bírnak és megint cserélni kell, mert szivárog a fékfolyadék. Nesze neked utángyártott kisipari szar! Ilyen a gagyi másolata!

A leírásból talán nem derül ki, de a barátom szereti a motorját. Az átalakítás az egyéni ízlés szerinti személyre szabás mellett a biztonságra és üzembiztosságra törekvés jegyében zajlott. A műszőrme üléstakaró ugyan nem az én világom, de a többi nekem tetszik.

Széles utat, gumi fákat.

Csőváz!




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr1001346437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.08.30. 15:47:49

Az ETZ fék helyett jobb a Jawa 640 komplett első villa felszerelése. Nem a legolcsóbb megoldás, de gyári Jawa.

yeti 2009.08.30. 17:05:12

Szép gép.Az első villa,fék jó megoldás.A feliratot szerintem nyugodtan le lehet kaparni mert a motor szép nincs miért magyarázkodni.Aki meg a motorja miatt nézi le az embert az különben sem érdemli meg,hogy szóba álljanak vele:)

arthur877 2009.08.30. 19:08:50

Érdekes módon nekem az ETZ-m első fékje éveket kibírt(az egyiken tutira 70.000 km felett! akkor adtam el eredetien) javítás nélkül!
Egyébként sztem szép, igényes verda! Grat!

pickapu 2009.08.30. 20:18:12

Ez tényleg jó és ezt is ugyanúgy megnézik az utcán.

Neonknight 2009.08.31. 21:22:19

@scheerti: Ez hosszabb és döntöttebb mint a Jawa villa. A jawa villák krómozása egyébként enyhén szólva gagyi, szóval a kinézet rosszab lett volna vele, de a megbízhatóság jobb.
Sajnos egy vadiúj Jaffa elsőrész ára erőteljesen szemben állna a motor hátulján olvasható mottóval :(

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.08.31. 21:40:16

@Neonknight:

Azt lehet tudni, hogy menyibe került így a munkával együtt az ETZ villa? Nekem egyébként tetszik így is, sőt. Mondjuk a koffer, a bukócső, a báránybőr meg a sárhányógumi nem tetszik, minden más fasza. Mondjuk ezek semmilyen más motoron se tetszenének.

Neonknight 2009.08.31. 22:52:53

Nem tudom. A gazdája majd biztos leírja, ha erre jár. A magas kormány miatt egyébként a vezetékeket is toldani kellett. Arra ráment vagy két délután. Aki látott már jawa visszajelzőpanelt alulról az tudja, hogy ritka nagy kábel-kuplerájt terveztek oda a csehszlkovák mérnökök.
De azt tanúsíthatom, hogy jól megy a gép, amíg én folyamatosan a megszakítós gyújtásommal meg a karburátotorommal szívtam egy szintén 638-as Jawaval, addig ez a gép gond nélkül hurcolta a gazdáját (leszámítva a cikkben leírt főfékhenger problémát).

chopper 2009.09.01. 11:58:25

1984-ben még talán tényleg elismerésre méltó lett volna, de könyörgöm, 2009-et írunk! Ez nem átalakítás, csak némi sufnituning (amit egyébként magam is művelek) és semmi figyelemfelkeltő nincs az egész motoron, max. az idióta matrica ami a tulajt minősíti...ha szégyenli a motorját, adja el, ha meg büszke rá akkor nem ragasztana rá ilyen szemetet...ki nem állhatom a sok kisebbrendűségi komplexusos hülyét.

Neonknight 2009.09.01. 12:47:55

@chopper: ez nem kisebbségi komplexus, csak szerintem tőle is túl sokan kérdezték már, hogy "miért nem veszel már végre valami nagyvasat"...
És a francnak sincs kedve 20-adszorra is elmagyarázni, hogy BAZ megyei átlagfizetésből örül az ember ha ez van.

chopper 2009.09.01. 14:00:16

@Neonknight: Szia Neon koma! :) Hát lehet hogy igazad van,de akkor sem értem az ilyen feliratokat...most akkor tegyem ki a HD-ra, FZ-re, DR-re is hogy ilyenre telik?? Mert nekem is elég vékony a fizum, igaz hogy mióta az eszemet tudom, a nagyját a motorőrületemre fordítom. Ezért furcsa amikor mások sírnak hogy ennyire fussa, közben tízezreket hagy a kocsmában vagy hasonlók.
Na mindegy, téma lezárva, a motor egy kész időutazás egy egyszerűbb, de nyugisabb korszakba, ezért tetszik, a felirat meg...sajátos :)

Neonknight 2009.09.01. 18:29:52

@chopper: :D Ma is hívtam, jöjjön le egy sörre. A válasz: Nincs rá keret, meg amúgy is a motort szereli :)
De egyébként abban tényleg igazad van, hogy sokan vannak akik úgy sírnak, hogy közben kocsmára mindíg telik.
De nem egy olyan haver is van, aki mindíg azzal jön, hogy ha neki telik a kis fizuból, akkor mi jawasok is vehetnénk már magunknak valami újabb négyüteműt. Csak az ilyen ismerősök közül nem egyet a szülők tartanak el, és a fizu egésze mehet a részletre+benzinre. Sajnos amíg ilyen bizonytalan a munkaerőpiaci helyzet, addig mondjuk egy 5 éves részletre kalkulálni nem mindenki mer :(
2-300ezerért meg lehet már venni öreg négyüteműt, de azt meg lényegesen drágább életben tartani mint egy szoci motort.

Egyébként 5 vagy 6 éve én is azért vettem Jawa-t, mert "erre tellett", de aztán valahogy annyira megragadt rajtam ez az "időutazás" érzés, hogy azóta szinte csak a klasszikus kinézetű gépek látványa dobbantja meg a szívem (1-2 régebbi choppertől eltekintve). De Miskolcon 2 ismerősöm is van, aki miután komoly japán gépet vett megtartotta a Jawaját "bulibike-nak", az egyikük még találkozókra is azzal jár, pedig az új géppel sokkal több ember előtt "villoghatott" volna. Sok örömet okoz az ilyen motor az olyanoknak, akiket nem bosszant, hanem szórakoztat az, ha a géppel foglalkozni kell, meg odafigyelni a karbantartására.
Tipikus Jawás, Pannóniás jelenség az, hogy az ember leáll valahol 20 percre pihenni, és tuti, hogy összefut valami öreggel, aki elkezdi mondani, hogy "nekem is volt ilyen", vagy, hogy "a szomszédomnak is ilyen volt, csak 6 voltos..." És végig kell hallgatni, hogy anno az átkosban pl Bulgáriáig lementek vele az asszonnyal, sátorral, akkor még de jól nézett ki a mama is, stb... :)
Tényleg időgép...

Neonknight 2009.09.01. 18:35:45

@Neonknight: Egyébként eddig ahányszor lerobbantam Jawaval, sosem motorosok álltak meg segíteni, hanem gyalogosok, biciklisek, akik egy részének személyes kötődésük volt a régi gépekhez (Biker Brotherhood = Bullshit?).

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.09.01. 20:37:26

@Neonknight:

Múltkor láttam egy ácsorgó motorost az út szélén. Lassítottam az autóval, hátha segíteni kell. Egy zsír új V-Max volt, a tulaj gondolom csak pihenni állt meg, inkább meg se kérdeztem:)

>2-300ezerért meg lehet már venni öreg négyüteműt, de azt meg lényegesen drágább életben tartani mint egy szoci motort.

Hülye példaként szoktam felhozni a GS 500-as Suzukit, de abból nem kapni ennyiért jót. De CX 500-as Hondából kis alkudozással már talán(mármint 300-ért).

Sparrow Kapitány 2009.09.02. 19:06:22

@chopper:

Üdv. Mindenkinek!
Köszönöm szépen a kritikákat! Még Neked is Chopper! Vére nem csak a barátaim elfogult véleményével találkoztam.
Te Chopper! Ha engem a matrica minősít, akkor Téged meg az, hogy úgy hülyézel le valakit, hogy akár egyszer is találkoztál/beszéltél volna az illetővel. Öreg! Ha kicsivel több eszed volna, már növény lehetnél! Én mikor momdtam/írtam az elmeállapotodra vonatkozóan bármit is? Félre ne érts! Nem sértődtem meg, csak nekem még jelentenek valamit az ilyen ósdi fogalmak, mint p.l.: alapvető tisztelet. Ismerős? Remek! :-)
Ha élőben is szeretnél lehülyézni, gyere el Miskolcra! Szeretettel várlak!
A matricát meg fenn hagyom, hogy könnyebben felismerhess.
További szép napot és olcsó benzint mindenkinek!
Sziasztok!

U.i.: Neonknight barátomnak pedig örök hála, hogy segített az átalakításban és, hogy kiállt mellettem!

chopper 2009.09.16. 13:59:28

@Sparrow Kapitány: Hogy is írtam a múltkor..."kisebbrendűségi komplexusos hülye"...olvasva hozzászólásod úgy érzem, véleményem nem volt alaptalan :)
süti beállítások módosítása