Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Újra Swiftbe ülni

2009.11.25. 09:00 | apamacko | 18 komment

Címkék: suzuki saab 9000

Újra Swiftbe ültem. Saabrina (SAAB9000) köszöni, egészséges, nem ez volt az ok. A cég ahol dolgozom több telephellyel rendelkezik. Szigetszentmiklóson dolgozom, viszont Székesfehérváron lakom, ahol szintén van telephely. A két telephely között így praktikusan én vagyok a gépkocsi átszállító személy. Így esett meg, hogy miközben szegény Prokee barátom alól épp kikerült a Suzukija, én egy alkalomra újra pont ilyen első (pontosabban második) generációs Swift volánja mögött találtam magam.

A jóhoz könnyű hozzá szokni szokták mondani. A lóerőkhöz is! Családunk egyik autója ugyan egy Dragon R, (más éven WagyonőR+) mely büszke 1.0 motorral szerelt, de ezzel életem párja transzportálja kislányainkat iskolába. Nekem napi használatban Saabrina fekete bőre és 150 lóereje jut. Jó érzés, kényelmes stresszmentes utazás esik benne. Na de milyen is újra Suzuki Swiftet vezetni?

A személyes benyomásaim következnek, nem lesz teljesen objektív. Az élményhez megértéséhez tartozik a pontos típus ismerete. Az adott példány egy 2003-as gyártású 1.0 GL, 5 ajtós modell, épp 100 000 km-rel az órájában. Az autó állapota szinte megkíméltnek mondható, így ez nem von le semmit az élvezeti értékből. A motor finom járású kis 3 hengeres, sokunk vezetett már ilyet gondolom. Míg a városból tartottam kifele, szinte még élvezetes is volt a nehezebb kocsik közt haladni. Az autópályára érve derül ki, miért is tűnik ma már kevésnek 53 lóerő. Nem, a még jól tartható 110-120 körüli utazó tempóval van baj, korántsem. A Golf III 1.4 CL gépemmel is ennyi volt kényelmes az utazó és Saabrina is 120-130 között visz dolgozni. A bajok ott jöttek, mikor kiderül, hogy az eddig síknak tartott terepen bizony dombok vannak, ahol eddig emlékeim szerint dombok voltak ott hirtelen hegyek nőttek, az érdi Trabantfingató pedig újra megcsillantott valamit legendás történelmi múltjából. Az ezres, kis mocival bizony nem ide való a Swift.

A típust kevéssé ismerőknek hozzá kell tenni, hogy a régi Swiftek takarékosságának egyik oka a kis önsúly mellett, pont a váltó igen hosszú áttételezése volt. Ami kedvező a zajkomfort és a fogyasztás szempontjából az a nyomaték rugalmasság terén visszaüt.

A másik dolog, ami szintén furcsa az új autókban ülőknek az a felszereltség. Bármennyire is kutakodtam, nem találtam semmi említésre érdemes dolgot az autó alapfelszereltségében. Erősen gondolkozva is csak az indításgátlót tudom említeni. Persze tudjuk volt idő mikor a GA fedőnevű alapfelszereltségnél még a kalaptartó is hiányzott, de kérem ezt a példányt az utolsók között 2003-ban gyártották. XXI. század, halló. A piac ezek szerint még erre is vevő volt. ABS-t és klímát nem is vártam, ahogy szervokormányt se. Tudtam azt is, hogy egy alap felszereltségnél nem lesznek elektromos kényelmi berendezések sem. Elárulom, miket vártam volna talán mégis. Egy fordulatszámmérő jól esett volna, de még akár ez is mellőzhető, viszont egy jó fogású kisujjnyinál vastagabb kormány azért csak vártam volna. Nem is emlékeztem, hogy ilyen vékony karimájú kormányt a régi 120L Skodák óta láttam-e. Bocsánat, a Skodákat szeretem!

A Suzukinak viszont nem vitatom el a létjogosultságát, még 1.0 motorral sem. Városban, országúton munkába járni 10-20 kilométerre, ennél gazdaságosabban egyszerűen nem lehet. Elkényelmesedtünk barátaim, erről szólnék még itt a végén pár szót.
Elkényelmesítettek minket az autóink. 50 éve kezdett Európa motorról, törpeautókból rendes autókba ülni. A fűtés is abban az időben lett elvárás az autókban, ma hűtés (klíma) nélkül autót nem veszünk. A 105S Skodámban még az üléstámlát sem lehetett dönteni, ma minden irányban mozgathatom, a kormányt is, ami elképzelhetetlen volt akkoriban. A nyolcvanas években kezdett terjedni az elektromos ablakemelő, ma, ha hátul nincs egy autóban, már húzzuk a szánkat. Csak pár példa, de ha nem vágyunk másra csak eljutni A pontból B pontba még mindig lehet jó egy kis fecske.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr191534139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halálos_fogkefe 2009.11.25. 14:01:13

"az érdi Trabantfingató pedig újra megcsillantott valamit legendás történelmi múltjából."
ezt se hallottam még, de jó :D

2009.11.25. 15:47:22

Nekem is volt ilyenem,igaz 1.3-as,még ifjú titán koromban. :))
A váltója tényleg rohadt hosszú,3-asban 155 felett szabályzott,majdnem megvolt a 160. :))
Az enyémben volt klíma is,de előzés,és domb előtt mindig ki kellett kapcsolni,a fentebb említett hosszú váltó miatt. Ha rövid váltóval szerelték volna elképesztően fürge gép lett volna,de így ki kell nyomni a szemét is hogy csináljon valamit.

Evil1979 2009.11.25. 17:38:28

Most akarok hasonlót venni, mondjuk klímával meg légzsákkal (ha törik mondjuk ez sem segít), pont városba. Arra a napi 50-80km-re amit használnám nincs is jobb autó. Kevés fogyasztás, kicsi biztosítási összegek. Kell ennél több Bp.-re?

zalkapone 2009.11.25. 18:18:57

Volt szolgálati autóm ilyen 1.0-ás Stift. 3 évet kibírt alattam, ami szerintem szép teljesítmény volt tőle. Mondjuk mikor négyen ültünk benne, volt baj! Sík úton is alig indult el, dombok előtt meg már röhögtünk, hogy a hátsó utasok szálljanak ki tolni. 30ezres olajcsere-periódusokkal, nulla gondozással is csak ment, és ment, és ment... Jó volt, na!

apamacko 2009.11.25. 21:07:44

@Evil1979: A klímás Swift árából én már megfontolnák egy Wagon R+gépet.
1.3-16V a régiek 76 lóval és rövid áttételel városba szuper.
Van szervokormány, mindben 2légzsák. GLX-et nézz.
És azért masszívabb is.
Áttétel régi Swift 120nál/3000
Wagon R+ 120nál/4000 !!
Na hosszú utakra ezért nem jó a régebbi 1.3/76ló Wagon.

pickapu 2009.11.25. 23:03:02

Na hallod, nálunk az S100L után a 105 S tiszta fapad volt, se hátsóajtó-könyöklő, se dönthető első ülés... A Suzukiban pedig hátsó ülésen végigültem a Budapest-Trogir útvonalat oda és vissza, oszt visszasírtam a jó öreg Skoda ülést, mert az biz' kényelmesebb vót. Az más kérdés, hogy 4,8-at evett átlagban és csak gurult, gurult...

crix 2009.11.26. 00:09:47

jóaz a suzuki, egyet elfogadnék versenyautóalapnak, ha nem hajtana rossz helyen. Nem rossz kis autó.
Apamackó szerencséd, hogy a skodás kiszólást megtetted:)

nico_baby 2009.11.26. 09:56:58

nekem pont ilyen van ;) csak a színe más.
A fordulatszámmérő nekem is hiányzik, viszont a kormányvastagságon segítettem egy kormányvédővel, úgy már jobb. A menetzaj valóban elég nagy benne :S meg kicsit "fapados".
Amúgy tényleg nem rossz kis autó, de el kell ismerni, sok jobb van nála.

forumnick 2009.11.26. 10:05:52

Swift 1.0GA automata váltóval? Nyertem? :-)
Városban meglepően fürge volt, jól gyorsult kb. 60-70-ig. Onnan kezdődtek a gondok, ott váltott fel harmadikba, ami a váltó áttételben kb. kézi 4.5-nek felel meg. Országúton 100-ról már lehett vele előzni (a maga módján), de alatta vissza kellett rakni kézzel 2-be. Fogyasztása a méretéhez képest horror, 7-9 liter is volt, végsebességét egyszer sikerült kivárnom: 145km/h.

Beceneve Dodgem Viper volt. :-)

chunter 2009.11.26. 11:21:46

Nekem 1.3-as van 8 szelepes.
Szoktak ezek alá tenni 1.0 váltót, mert akkor pörgősebb lesz (vagy elvetemültebbek GTi váltót is, ami kb. olyan áttételezéssel rendelkezik, mint ha az 1.3-as 3. fokozatával egyezne meg az ötödikje... :P). Viszont pályára pl. nekem kimondottan fekszik a hosszú váltó. 2 személy plusz csomagokkal megjártam Olaszországot, Horvátországot vele és örültem a hosszú 1.3-as váltónak, nem kellett visszaváltogatni egyszer sem, max. előzésnél, de akkor meg szigorúan 3 és padló. 1.0-nál nem a váltó a baj, mert felesleges 5-6ezren forgatni egy motort, azért hogy nyomatékcsúcson legyen.
Csodák nincsenek, ez egy kis városi autó, tessék visszapakolni emelkedő előtt. Az 1.3-as 68 pacijával nincs gondom még Érden se, szépen tartja a sebességet, bár ott azért már előzni nem kezdenék :).
Kormánnyal mélyen egyetértek. Szörnyűek az a drótkarikák, amiket adtak hozzájuk kormány néven. Én megoldottam a kérdést egy 92-es GS kormánnyal, ami kicsit kisebb viszont jóval vastagabb. Kapott bőrt és ennél jobb nem is kellene.
Egyszer mérettem meg G-tech-el (a stopperes méricskéléseknek nem hiszek) és 10,2s alatt volt 100-on (óra szerint közel 110, gyári érték 0-100-ra 12s) az azért nem rossz egy olyan autótól aminek fillérekbe kerül a fenntartása, van hozzá minden és ha meghúzzák a parkolóban, nem akarom felakasztani magam, és ráadásul ki van fizetve! :D

Amiért nem vennék 1.0-át:
- városon kívül/pályán gyenge, nagyon...
- ha nyomom neki többet eszik, mint az 1.3
- hiányzik egy hengere :)

amit viszont el kell ismernem, hogy 100 alatt (inkább ~60-70ig) dinamikusságban ott van ahol az 1.3-as, kevesebb a kötelező/átírás/biztosítás...

chunter 2009.11.26. 11:42:50

@Evil1979: dehogynem: sokkal több lesz a javítása, mert ha törik az eleje annyi a klímának és a légzsáknak! :P

Amúgy no para. Engem vágott oldalba egy vectra jó 10 métert tolva és megúsztam egy csúnyán horpadt ajtóval. Eleje hátulja gyűrődik könnyen, de inkább az mint én.

Evil1979 2009.11.26. 18:30:05

@apamacko: azt halottam hogy a wagonőrben szar a váltó, valami bovdenes fos. Na meg azt nem írtam, hogy 600.000 igen jó és erős forintom van rá. :)
Ebbe nem sok minden fér :D

@chunter: Akkor használom tovább törötten :) elmegy az úgy is, főleg városban.

apamacko 2009.11.26. 21:24:22

@Evil1979: Lassan Wagonból is találsz ennyiért :
www.hasznaltauto.hu/auto/suzuki/wagon_r/suzuki_wagon_r_1.3_sport_klimas-3440707

Crix : Mondtam hogy szeretem a Skodrikat!

Pickapu : 105S 5,5l/100km igaz 90-nél 2 személlyel.

pickapu 2009.11.26. 21:40:21

@apamacko: Várjál, a Suzuki fogyasztott 4,8-at, a Skodának az már nem ment volna az bevette a 7-8-at.

paulusscalavus 2009.11.27. 00:54:22

Én biztos Swiftet vennék, ha választanom kéne. Váltóktól, áttételtől miegyébtől függetlenül. A Wagonr csak egy autópótlék óriáslegó. Bár a biztosítás rájuk a Genertel honlapja szerint ugyan annyi. Nekem legalábbis, úgyhogy én tudom, mit választanék.

Cleinor 2009.11.27. 14:37:41

Végsebesség, végsebesség.... Kilóméteróra alapú vagy GPS alapú?

Mert ahány kmóra annyi féle aktuális sebesség :D

Múltkor ismerősömmel összehasonlítottunk 3 gps-t, és 3 kocsit.... A GPS mindig ugyan annyit mutatott, a km óra meg 5-10% de volt hogy 15%-al is felette mutatott...

Úgyhogy én ezek alapján inkább úgy mondom: Hazafelé miskolcról megnéztük mit tud a kicsike: GPS 175 Km/óra mutató: 190

Persze nem is a "ti autótok"-ban ültem :D:D
És klímával 5litert eszik.
És 2 csillaggal (azt hiszem) jobb a töréstesztje.
És kényelmesebb.

Amiről ti beszéltek az kb ez a kategória:
www.hasznaltauto.hu/auto/suzuki/swift/suzuki_swift_1.3_16v_glx-3435012

Meine pedig 200k-val több.

Mindenkinek más az igénye, tudom.

Meg én valahogy azóta nem kívánok suzukiban ülni amióta láttam egy álló Hyundai Santa Fe-ba belegangolni 40-50-el egy suzukit... Santa Fe lököse úgy kb 2 milivel beljebb csúszott horzsolással és egy repedéssel.
Suzuki swiftünk motortere--->huss, volt nincs.
Úgyhogy amikor haverom mondja hogy elvigyen e pesten a Margit hídig akkor körülnézek hogy jön e a villamos, mert inkább azzal mennék...

Wagon R+hoz is volt szerencsém, és Ignishez is.

Tulajdonképpen amikor beültem egy Suzukiba csak 2 dolog hiányzott: Komfort és biztonságérzet.

Mondjuk az új swift-el már egésszen ki vagyok békülve. ;) Hogy valami jót is mondjak :D

És az hogy elvagyunk kényelmesedve.... Meg méghogy hátul nincs elektromos ablak akkor húzzuk a szánk... Kikérem magamnak.... Nekem hátul le se lehet tekerni az ablakot, nem hogy elektromosan.... XD

Cleinor 2009.11.27. 14:39:50

A tojásokat ha dobnátok, inkább egyben adjátok csak ide, megeszem rántotta formájában ;)

beranna 2009.12.01. 23:56:59

Hát nem mondom, sétálhatnánk többet is, de ugye nem mindig és mindenhova lehet sajnos :) Viszont muszáj biztosítást kötni, és a kotelezobaratok.hu -n adnak kedvezményt Suzukisoknak és nagyobb kocsisoknak is. Sziasztok! :)
süti beállítások módosítása