Mindenki a választásokra koncentrál, és már csendesednek a januárban bevezetett teljesítményadó keltette első cunami hullámai. Még akkor gondoltam szörfözgetek kicsit a kitűnő hullámokon, és elkezdtem agyalni a téma megközelítését a tuning oldaláról is. Mert ugye adott az alaphelyzet, hogy egy 150 lovas modern dízelt, bő ötven ropiból simán el lehet kergetni 170 ló fölé is. Onnantól meg már adóköteles lenne. Hohó! Tuningboxot meg már úgy lehet venni, mint marihuanát középiskolában.
Szóval íme, a százharminakármennyi lovas Transporterből, hip-hop 166 Lovas 400+ Nm-es ördög lett. Kíváncsi lettem, rendelkezik-e ezzel kapcsolatban az új rendelet, vagy foglalkozik-e a tényezővel a Nemzeti Közlekedési Hatóság?
A tuning mindig is ingoványos terület volt – és lehet az is marad? -, nem csak műszaki szempontból, hanem a közúti forgalomban részt vevő autók minősítése, engedélyezése, és immáron adóztatása szempontjából is. A hagyományos, belső alkatrészek cseréjével járó tuning a kevésbé avatott szem számára gyakran felfedezhetetlen. A motorkód stimmel, az ellenőrző fotó stimmel. Azt hogy a dugók, a vezérműtengelyek, a hengerfej meg az elektronika köszönő viszonyban sincs a gyári darabokkal, azt nem fogja észrevenni az ellenőrzést végző szerelő. Profi kivitelezéssel még a kibocsátási értékek sem árulják el a „bűncselekményt”. Igen, bűncselekmény, mert a teljesítménynöveléssel – bizonyos esetekben - adócsalást követünk el, és valljuk be ki az, aki engedélyek után rohangálna, amikor az egyszerűbb ügyek elintézése is igen véres móka?
Ennek a beavatkozásnak a keresettségét jelzi az évek alatt rá épült „iparág”. Tuning boltok, a korai időszakban kamaszok éjszakai gyorsulása, találkozók, majd végül egy mega show sorozat. A maga gulyásos, pacalos, chromebográcsos valójában.
Ergo van érdeklődés, és piac. A teher, és mezőgazdasági gépekről nem is beszélve. Bár egyre inkább kezdek elmerülni az agrárium szépségeibe, ezt a rész most nem feszegetjük. A lényegre térve, úgy tűnt „van a témában anyag”.
Ekkor jött az ötlet, hogy játsszunk „újságírósat”és küldjek levelet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak. Igyekeztem összeszedetten elmagyarázni, hogy mire lennék kíváncsi és már klikkeltem is a „send” gombra. A levél így szólt:
Feladó: "Nagy Sándor"
Címzett: office@nkh.gov.hu
Dátum: 2010. feb. 9. 19:18:53
Téma: Tájékoztatás
Tisztelt Hatóság!
…
Jelenleg a 2010-es évben aktuális témájú poszton dolgozom, az autó
tuning témakörében, ezzel kapcsolatban érdeklődnék Önöknél a
hivatalos állásponttal kapcsolatban.
A poszt alaptémája a teljesítmény-növelés és az adózás
(teljesítményadó, luxusadó) kapcsolata, annak fényben hogy a nem
hivatalos teljesítmény-növeléssel gyakorlatilag különböző
mértékű adócsalást valósít meg az állampolgár. A következő
kérdések megválaszolásában várnám segítségüket:
- Mi a mai hivatalos álláspont a teljesítmény tuningal kapcsolatban
az un. box eljárás esetén amivel megvalósítható a
törvényben megengedett 10% feletti teljesítmény-növelés -
ugyanakkor azonnal kiiktatható, így nehezen ellenőrizhető?
- Terveznek-e ezen eszközök forgalmazására-használatára
korlátozást/szabályozást/extra adókulcsot bevezetni?
- Hogyan ellenőrzik a mechanikai változtatásokkal járó
teljesítmény tuningot az utcai forgalomban résztvevő gépjárművek
esetén?
- Terveznek-e lépéseket a jövőben a fenti beavatkozások
ellenőrzésére?
- Milyen eljárásra számíthat az akinek a gépjárművénél az
engedély nélküli teljesítmény-növelést tetten érik?
- Milyen büntetési tételeket von ez maga után?
- Van-e tervben teljeskörű szabályrendszer kidolgozása a
teljesítmény "tuning témakörre?
- Ha van, mikorra várható?
Segítségüket előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Nagy Sándor
Úgy gondoltam - és érdemes figyelni a keltezéseket - , ez a levél lesz majd az alapja az egész posztnak, szépen megválaszolják majd a kérdéseimet, aztán lesz min csámcsogni. Félre is dobtam a file-t, aztán vártam.
Aztán vártam.
Aztán vártam.
Eltelt egy hét, semmi, kettő semmi. Teljesen el is felejtettem az egészet, amikor március végén landolt a Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Közúti Jármű Főosztályának a levele. Ejj, ha ezek annyira profik lennének mint a nevük...
Nemzeti Közlekedési Hatóság
Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság
Közúti Jármű Főosztály
Cím: 1066 Budapest, Teréz krt.62.
Levélcím: 1389 Budapest, 62. Pf. 102
Telefon: +36 1-4771-551
Fax: +36 1-4771-537
Hivatkozva 2010. 02. 9.-i keltű, elektronikus úton küldött levelére, az alábbiakban tájékoztatjuk.
A gépjárművek meghajtómotorjai teljesítményének ideiglenes vagy tartós növelése – a motorvezérlő elektronikai rendszerbe történő beavatkozás segítségével – a jármű átalakításának tekintendő, és csak a közlekedési hatóság előzetes engedélyével hajtható végre.
A járművek tuningjával a Nemzeti Közlekedési Hatóság Internetes honlapján (URL: http://www.nkh.hu/), a Nyitóoldal - NKH Közérdekű információk - A járművek tuningjáról és annak engedélyezéséről menüpontban (URL: http://www.nkh.hu/content/view/12150/5326/) részletesen foglalkozunk, az ott leírtakban választ talál több kérdésére.
A magyar közlekedési hatóság a későbbiekben az Európai Unió műszaki szabályozási feltételei szerint kívánja az ellenőrzés feltételeit megteremteni. Az Unió vonatkozó előírása (AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2009/40/EK IRÁNYELVE (2009. május 6.) a gépjárművek és pótkocsijuk időszakos műszaki vizsgálatáról) pillanatnyilag nem tartalmaz olyan követelményt, miszerint a gépjárművek elektronikus rendszereit olyan mélységben kellene vizsgálni, hogy azok esetleges (engedély nélküli) átalakítása feltárható legyen.
Kétségtelen tény, és az említett szakbizottságok ezzel foglakoznak is, hogy a korszerű gépjárművek biztonságos üzemeletetése nagymértékben függ az egyre nagyobb számban létező, különböző járműrendszereket vezérlő elektronikai rendszerek megfelelő működésétől, ezért azok valamilyen szintű, rendszeres ellenőrzése a járművek időszakos műszaki vizsgálatán is szükséges. Ezeknek a rendszereknek a vizsgálata során kerülhetne sor a motorvezérlő elektronikus rendszer ellenőrzésére is, amely segítségével az engedély nélküli átalakítás kiderülhet. Ehhez azonban az is szükséges, hogy a gépjárművek gyártói egységes módon tegyék lehetővé az ehhez szükséges információkat. A gépjárműmotorok által kibocsátott szennyezőanyagok csökkentése érdekében tett nemzetközi együttműködés eredményeképpen megszületett egységes rendszerdiagnosztika, az OBD által biztosított lehetőségek felhasználása révén ezen a területen a következő években jelentős előrelépés várható.
Ha valaki a járművét engedély nélkül átalakította, szabálysértést követ el. A büntetést illetően tájékoztatjuk, hogy az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet 53. § szerint, idézzük:
„Közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése
53. § (1) Aki a külön jogszabályban* meghatározott közúti közlekedési igazgatási szabályokat megsérti, harmincezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.”
* a külön jogszabály:
• 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet
• 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
• 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
• 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet
• 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet
A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. BM rendelet 84. §. (1) bekezdésének a) pontja alapján ("ha a járművet a külön jogszabályban meghatározott engedély nélkül átalakították") a rendőr a jármű forgalmi engedélyét a helyszínen elveszi, és az elkövető ellen szabálysértési feljelentést tesz.
A hivatkozott jogszabályok olvashatók az Interneten, a Magyarország.hu honlapon található jogszabálykereső segítségével (URL: http://www.magyarorszag.hu/kereses/jogszabalykereso)Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a minisztériumi és egyéb központi állami szervektől származó jogi iránymutatást tartalmazó leiratnak, körlevélnek, útmutatónak, iránymutatásnak és egyéb informális jogértelmezésnek az Alkotmánybíróság 60/1992. (XI. 17.) AB határozata szerint jogi kötelező ereje nincs.
Késedelmes válaszunkért szíves elnézését kérjük
Budapest, 2010. március 30.Üdvözlettel:
Mikulás Róbert s.k.
főosztályvezető
Hát ennyi, nesze semmi, fogd meg jól! Sajnos, nem sok újdonság derült ki a levélből.
A „járművek tuningjáról és annak engedélyezéséről” szóló letölthető pdf. állomány tulajdonképpen olyan mélységig érinti a témát, mint a magyar tuning műhelyek 95%-ának tudása a stand alone motorvezérlő elektronikákat.
A leírtak alapján két olyan témakör maradt amire nem kaptunk konkrét, vagy érintőleges választ. Ezeken érdemes egy kicsit csámcsogni.
A lényeg hogy nem ellenőrzik az elektronikus beavatkozást. Ez a pórnép részére annyit tesz, hogy ha nagyon remeg a térde műszaki előtt, akkor fogja, és lehúzza a dobozt. Egy komolyabb jól beállított géppel, ami profi módon van kivitelezve, és az eredeti blokkal rendelkezik nyugodtan odaállhatunk, mert ad1.: észre sem veszik, ad2.: bizonyos feltételek és feltételrendszerek egyidejű teljesülése esetén, ún. szembehunyás következik be.
Ismét sikeresen vizsgát tettünk, az hogy 150 helyett egy 200 lóerős autóval, az a mi titkunk marad. Ahhoz hogy komolyabb szakemberek hadát küldjék az utcára közúti ellenőrizni, gondolom tömeges utcai versenyzések, és komolyabb balesetek kellettek volna, de hál’ istennek a Fast and Furious sorozat a 2. rész után már kifulladt volt, és hazai főhőseink időközben ügyvédekké, és sormunkásokká cseperedtek.
Ahhoz pedig hogy a rend éber őrei kiszedjék a pácienseket és központi vizsgára küldjék harcolni kell – legalább is vidéken -, a munka pedig nyerje csak el méltó jutalmát.
Rideg példa, de vajon 220, vagy esetleg 635 Le? Neadj, isten 1000.
Esetleg ha valakinek személyes tapasztalata van a témában, az nyugodtan írja meg e-mailben, vagy esetleg kommentben.
A büntető adó kiszabása jó ötletnek tűnhet, de bizonyára okos emberek, magasan kisakkozták, hogy nem lenne gazdaságos a szabályozás kidolgozására szánt idő és költség, a várható bevétel arányában...
Hát ennyi, úgy néz ki belátható időn belül marad minden a régiben. A tuning szabályozása terén pontosan ott tartunk mint a hazai közösség ízlése…
Nesztek, életérzés. Kánaán.
Beszóltak