Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Döglött ügyek - (1.) a tuning szabályozásáról

2010.04.15. 09:00 | Sanyi. | 59 komment

Címkék: tuning adócsalás teljesítménynövelés nkh

Mindenki a választásokra koncentrál, és már csendesednek a januárban bevezetett teljesítményadó keltette első cunami hullámai. Még akkor gondoltam szörfözgetek kicsit a kitűnő hullámokon, és elkezdtem agyalni a téma megközelítését a tuning oldaláról is. Mert ugye adott az alaphelyzet, hogy egy 150 lovas modern dízelt, bő ötven ropiból simán el lehet kergetni 170 ló fölé is. Onnantól meg már adóköteles lenne. Hohó! Tuningboxot meg már úgy lehet venni, mint marihuanát középiskolában.

Szóval íme, a százharminakármennyi lovas Transporterből, hip-hop 166 Lovas 400+ Nm-es ördög lett. Kíváncsi lettem, rendelkezik-e ezzel kapcsolatban az új rendelet, vagy foglalkozik-e a tényezővel a Nemzeti Közlekedési Hatóság?

A tuning mindig is ingoványos terület volt – és lehet az is marad? -, nem csak műszaki szempontból, hanem a közúti forgalomban részt vevő autók minősítése, engedélyezése, és immáron adóztatása szempontjából is. A hagyományos, belső alkatrészek cseréjével járó tuning a kevésbé avatott szem számára gyakran felfedezhetetlen. A motorkód stimmel, az ellenőrző fotó stimmel. Azt hogy a dugók, a vezérműtengelyek, a hengerfej meg az elektronika köszönő viszonyban sincs a gyári darabokkal, azt nem fogja észrevenni az ellenőrzést végző szerelő. Profi kivitelezéssel még a kibocsátási értékek sem árulják el a „bűncselekményt”. Igen, bűncselekmény, mert a teljesítménynöveléssel – bizonyos esetekben - adócsalást követünk el, és valljuk be ki az, aki engedélyek után rohangálna, amikor az egyszerűbb ügyek elintézése is igen véres móka?

Ennek a beavatkozásnak a keresettségét jelzi az évek alatt rá épült „iparág”. Tuning boltok, a korai időszakban kamaszok éjszakai gyorsulása, találkozók, majd végül egy mega show sorozat. A maga gulyásos, pacalos, chromebográcsos valójában.

Ergo van érdeklődés, és piac. A teher, és mezőgazdasági gépekről nem is beszélve. Bár egyre inkább kezdek elmerülni az agrárium szépségeibe, ezt a rész most nem feszegetjük. A lényegre térve, úgy tűnt „van a témában anyag”.

Ekkor jött az ötlet, hogy játsszunk „újságírósat”és küldjek levelet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak. Igyekeztem összeszedetten elmagyarázni, hogy mire lennék kíváncsi és már klikkeltem is a „send” gombra. A levél így szólt:

Feladó: "Nagy Sándor"
Címzett: office@nkh.gov.hu
Dátum: 2010. feb. 9. 19:18:53
Téma: Tájékoztatás

Tisztelt Hatóság!



Jelenleg a 2010-es évben aktuális témájú poszton dolgozom, az autó
tuning témakörében, ezzel kapcsolatban érdeklődnék Önöknél a
hivatalos állásponttal kapcsolatban.

A poszt alaptémája a teljesítmény-növelés és az adózás
(teljesítményadó, luxusadó) kapcsolata, annak fényben hogy a nem
hivatalos teljesítmény-növeléssel gyakorlatilag különböző
mértékű adócsalást valósít meg az állampolgár. A következő
kérdések megválaszolásában várnám segítségüket:

- Mi a mai hivatalos álláspont a teljesítmény tuningal kapcsolatban
az un. box eljárás esetén amivel megvalósítható a
törvényben megengedett 10% feletti teljesítmény-növelés -
ugyanakkor azonnal kiiktatható, így nehezen ellenőrizhető?

- Terveznek-e ezen eszközök forgalmazására-használatára
korlátozást/szabályozást/extra adókulcsot bevezetni?

- Hogyan ellenőrzik a mechanikai változtatásokkal járó
teljesítmény tuningot az utcai forgalomban résztvevő gépjárművek
esetén?

- Terveznek-e lépéseket a jövőben a fenti beavatkozások
ellenőrzésére?

- Milyen eljárásra számíthat az akinek a gépjárművénél az
engedély nélküli teljesítmény-növelést tetten érik?

- Milyen büntetési tételeket von ez maga után?

- Van-e tervben teljeskörű szabályrendszer kidolgozása a
teljesítmény "tuning témakörre?

- Ha van, mikorra várható?

Segítségüket előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Nagy Sándor

Úgy gondoltam - és érdemes figyelni a keltezéseket - , ez a levél lesz majd az alapja az egész posztnak, szépen megválaszolják majd a kérdéseimet, aztán lesz min csámcsogni. Félre is dobtam a file-t, aztán vártam.
Aztán vártam.
Aztán vártam.
Eltelt egy hét, semmi, kettő semmi. Teljesen el is felejtettem az egészet, amikor március végén landolt a Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Közúti Jármű Főosztályának a levele. Ejj, ha ezek annyira profik lennének mint a nevük...

Nemzeti Közlekedési Hatóság
Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság
Közúti Jármű Főosztály

Cím: 1066 Budapest, Teréz krt.62.
Levélcím: 1389 Budapest, 62. Pf. 102
Telefon: +36 1-4771-551
Fax: +36 1-4771-537

Hivatkozva 2010. 02. 9.-i keltű, elektronikus úton küldött levelére, az alábbiakban tájékoztatjuk.
A gépjárművek meghajtómotorjai teljesítményének ideiglenes vagy tartós növelése – a motorvezérlő elektronikai rendszerbe történő beavatkozás segítségével – a jármű átalakításának tekintendő, és csak a közlekedési hatóság előzetes engedélyével hajtható végre.
A járművek tuningjával a Nemzeti Közlekedési Hatóság Internetes honlapján (URL: http://www.nkh.hu/), a Nyitóoldal - NKH Közérdekű információk - A járművek tuningjáról és annak engedélyezéséről menüpontban (URL: http://www.nkh.hu/content/view/12150/5326/) részletesen foglalkozunk, az ott leírtakban választ talál több kérdésére.
A magyar közlekedési hatóság a későbbiekben az Európai Unió műszaki szabályozási feltételei szerint kívánja az ellenőrzés feltételeit megteremteni. Az Unió vonatkozó előírása (AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2009/40/EK IRÁNYELVE (2009. május 6.) a gépjárművek és pótkocsijuk időszakos műszaki vizsgálatáról)  pillanatnyilag nem tartalmaz olyan követelményt, miszerint a gépjárművek elektronikus rendszereit olyan mélységben kellene vizsgálni, hogy azok esetleges (engedély nélküli) átalakítása feltárható legyen.
Kétségtelen tény, és az említett szakbizottságok ezzel foglakoznak is, hogy a korszerű gépjárművek biztonságos üzemeletetése nagymértékben függ az egyre nagyobb számban létező, különböző járműrendszereket vezérlő elektronikai rendszerek megfelelő működésétől, ezért azok valamilyen szintű, rendszeres ellenőrzése a járművek időszakos műszaki vizsgálatán is szükséges. Ezeknek a rendszereknek a vizsgálata során kerülhetne sor a motorvezérlő elektronikus rendszer ellenőrzésére is, amely segítségével az engedély nélküli átalakítás kiderülhet. Ehhez azonban az is szükséges, hogy a gépjárművek gyártói egységes módon tegyék lehetővé az ehhez szükséges információkat. A gépjárműmotorok által kibocsátott szennyezőanyagok csökkentése érdekében tett nemzetközi együttműködés eredményeképpen megszületett egységes rendszerdiagnosztika, az OBD által biztosított lehetőségek felhasználása révén ezen a területen a következő években jelentős előrelépés várható.
Ha valaki a járművét engedély nélkül átalakította, szabálysértést követ el. A büntetést illetően tájékoztatjuk, hogy az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet 53. § szerint, idézzük:
„Közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése

53. § (1) Aki a külön jogszabályban* meghatározott közúti közlekedési igazgatási szabályokat megsérti, harmincezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.”
* a külön jogszabály:
35/2000. (XI. 30.) BM rendelet
• 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
• 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
• 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet
• 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet

A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. BM rendelet 84. §. (1) bekezdésének a) pontja alapján ("ha a járművet a külön jogszabályban meghatározott engedély nélkül átalakították") a rendőr a jármű forgalmi engedélyét a helyszínen elveszi, és az elkövető ellen szabálysértési feljelentést tesz.
A hivatkozott jogszabályok olvashatók az Interneten, a Magyarország.hu honlapon található jogszabálykereső segítségével (URL: http://www.magyarorszag.hu/kereses/jogszabalykereso)

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a minisztériumi és egyéb központi állami szervektől származó jogi iránymutatást tartalmazó leiratnak, körlevélnek, útmutatónak, iránymutatásnak és egyéb informális jogértelmezésnek az Alkotmánybíróság 60/1992. (XI. 17.) AB határozata szerint jogi kötelező ereje nincs.
Késedelmes válaszunkért szíves elnézését kérjük


Budapest, 2010. március 30.

Üdvözlettel:

Mikulás Róbert s.k.
  főosztályvezető

Hát ennyi, nesze semmi, fogd meg jól! Sajnos, nem sok újdonság derült ki a levélből.

A „járművek tuningjáról és annak engedélyezéséről” szóló letölthető pdf. állomány tulajdonképpen olyan mélységig érinti a témát, mint a magyar tuning műhelyek 95%-ának tudása a stand alone motorvezérlő elektronikákat.
A leírtak alapján két olyan témakör maradt amire nem kaptunk konkrét, vagy érintőleges választ. Ezeken érdemes egy kicsit csámcsogni.

A lényeg hogy nem ellenőrzik az elektronikus beavatkozást. Ez a pórnép részére annyit tesz, hogy ha nagyon remeg a térde műszaki előtt, akkor fogja, és lehúzza a dobozt. Egy komolyabb jól beállított géppel, ami profi módon van kivitelezve, és az eredeti blokkal rendelkezik nyugodtan odaállhatunk, mert ad1.: észre sem veszik, ad2.: bizonyos feltételek és feltételrendszerek egyidejű teljesülése esetén, ún. szembehunyás következik be.

Ismét sikeresen vizsgát tettünk, az hogy 150 helyett egy 200 lóerős autóval, az a mi titkunk marad. Ahhoz hogy komolyabb szakemberek hadát küldjék az utcára közúti ellenőrizni, gondolom tömeges utcai versenyzések, és komolyabb balesetek kellettek volna, de hál’ istennek a Fast and Furious sorozat a 2. rész után már kifulladt volt, és hazai főhőseink időközben ügyvédekké, és sormunkásokká cseperedtek.
Ahhoz pedig hogy a rend éber őrei kiszedjék a pácienseket és központi vizsgára küldjék harcolni kell – legalább is vidéken -, a munka pedig nyerje csak el méltó jutalmát.

Rideg példa, de vajon 220, vagy esetleg 635 Le? Neadj, isten 1000.

Esetleg ha valakinek személyes tapasztalata van a témában, az nyugodtan írja meg e-mailben, vagy esetleg kommentben.

A büntető adó kiszabása jó ötletnek tűnhet, de bizonyára okos emberek, magasan kisakkozták, hogy nem lenne gazdaságos a szabályozás kidolgozására szánt idő és költség, a várható bevétel arányában...

Hát ennyi, úgy néz ki belátható időn belül marad minden a régiben. A tuning szabályozása terén pontosan ott tartunk mint a hazai közösség ízlése…

Nesztek, életérzés. Kánaán.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr341916430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kifordított kacagány 2010.04.15. 10:02:07

na majd ezután, hogy megkapták a leveledet, elgondolkodnak rajta, hogyan lehetne belőle pénzt csinálni. egy év múlva újabb horribilis összegekből(az adónkból futja) változtatnak a vizsgázás menetén, ami eredményt nem, csak sok kis elguruló forintot produkál.

szatyi 2010.04.15. 11:16:51

Egyetértek Kacagánnyal. Viszont nem értem, hogy miért pont Te kezded piszkálni a rinocérosz hátulját. Ha megindul, lesz akinek rossz lesz. Az a tippem, hogy elsők között egy bizonyos mazda kombit fognak kettéflexelni, mikor beviszed vizsgázni.
Van némi igazság abban, hogy az eszetlen tuning veszélyes, de szerintem nem ez a megoldás lehetséges útja. Szerintem teljesen felesleges plusz szabályzókat rakni az amúgy is túlszabályozott rendszerbe. Ha a boyracereket simán kihalásznák a városi forgalomból egy-egy civil rendőrautóval a tetőre csapott mágnestalpas villogóval, vagy kimenne a közeg az éjszakai gyorsulásira egy céges 1.6 VTI-vel kicsit kamerázni, aztán miután mindenki ellen mentek egyet, összeszednék szépen a jogosítványokat az hamarabb vezetne látható eredményre.
Nem az autó veszélyes, hanem aki vezeti.

szatyi 2010.04.15. 11:26:18

Még egy történet jutott eszembe. Tavaly voltam teljesítménymérésen felderíteni, hogy mi az oka a túlfogyasztásnak meg a visszadurrogásnak. Be kellett állítani az előgyujtást. Előttem egy A4 Pdtdi volt a padon. A mérőmester kérdezte, hogy kell-e a szonda a kipufogóba, a fukszos meg mondta, hogy ahogy gondolják. Szerinte nem muszáj, kicsit rá van csavarva már, az utolsó mérésen 230Le volt, úgyhogy picit füstölhet esetleg. Tíz perc volt a mérés, húsz perc a szellőztetés. A garázspadlón lévő koromra előbb lapáttal, aztán seprűvel mentek rá. Zöld matricás rendszámmal.
Ahhoz sem kellene komoly apparátus, hogy a forgalomban észrevegyék a fekete kondenzcsíkot.

zalkapone 2010.04.15. 11:29:30

@szatyi:

Szerintem itt is csak az önmérséklet szab határt a dolognak. Mert az a taxis (vagy bárki más), akinek muszáj a munkája miatt egy nyomorult 1.9-es pdtdi Passat-tal közlekednie, viszont megvenni csak a legolcsóbb 90 lovas verziót tudta, az elhiszem, hogy szeretne többet. Ahhoz a súlyhoz én is optimálisabbnak éreznék mondjuk 130 lóerőt. Ezzel nincs is baj, azt gondolom. Viszont a sok önjelölt Vatanen, aki az aputól kapott hármas BMW-t tuningolja szarrá, hogy minél nagyobb sebességgel csapódhasson szét a feje a szembejövő kamion homlokfalán (jó esetben...), az már felvet pár kérdést. Viszont ki döntse el, hogy mit lehet, és mit nem?

Nindzsaa 2010.04.15. 11:39:37

Érdekes a téma,de okoskodással csak a hatóságok figyelmét hívod fel arra hogy az autós népet jobban lehúzhassák,különböző vizsgálatok költségeivel.,pl.:műszaki vizsgánként több tízezerért teljesítményméré,stb...Köszönöm én ebből nem kérek.

rbalint88 2010.04.15. 11:51:21

ömlesztve reagálnék mindenkiére, elsősörben a posztra mondjuk: nekem az autómon 3 módosítás van a gyárihoz képest: állítható sportfutómű, ami a TÜV-nek jó, az NKH-nak nem, bár a műszakin simán átment vele, rendőrbácsi előkapná az änäl ättäcker-t. a második: 15" helyett 16" felni-> ez még mázli, egy coll módosításért még nem baszkurálnak. harmadik: xenon. kulturáltan beállítva, nem kék fénnyel, hanem rendes fehérrel. ez is forgalmi elvételt jelentene élből, szerencsére, mivel nem paraszt módra világít, nem szedtek ki miatta. egyenként minden tétel 30e Ft, pluszban. A kormolós szarráhúzott dízeleket én sem szeretem, örülök annak, hogy tényleg zöld (aztán majd kék) matricás az autóm, nem valami vizsgán becsukott szemmel áttolt fosh. Oké, kicsit gyenge (110le), de akkor ez volt a csúcs dízelből, ciki. Viszont azt nem értem meg, hogy ha ezek a híresen szigorú német hatósági előírásoknak is megfelelő dolgok így szúrják az nkh szemét, akkor hogy lehet az, hogy a szétrohadt, támolygó roncsokra se szó nélkül megadják a műszakit- nem, nem vagyok naiv, tudom, hogy vajazva működik a dolog-, de inkább talán ezt kellene kiszűrni, mint a normális módosításokkal rendelkező "tyúning-verdákat"

rbalint88 2010.04.15. 11:53:12

ja a másik: valóban nem az autótuninggal van a baj, hanem, hogy a sofőrök nincsenek hozzá megfelelően mentálisan és vezetésteknikailag tyúningolva.
hogy a lukszusadóról már ne is beszéljünk.
-a látványos nyelvtani hibák szándékosak. a grammarnaziknak-

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.04.15. 11:57:57

@rbalint88: Hehe...kész van a második poszt, ha már az NKH-nál tartunk. Környezetvédelmi besorolásról szól. Elöljáróban annyit, hogy az 1990-es kocsi hozza az EURO 3-at, de...majd meglátjuk.

szatyi 2010.04.15. 13:49:53

@zalkapone: a gyárilag lefojtott olajkályhák felszabadítási mozgalmát támogatom. Az nem ugyanaz a tuning, mint amikor az eredetileg 150 lóra méretezett hajtásláncra ráeresztik a dupláját-háromszorosát.
Egyébként nekem is van otthon buddhista dízelem. 2400cc soros hatos, 75 Le volt 84-ben. Olyan mint én vagyok, szereti ő a hegyeket, csak már nem bírja.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.04.15. 14:47:59

@szatyi: A kulcsszó: Donor. Egy utcai, és egy Jajjistenem lesz.

szatyi 2010.04.15. 14:59:21

@Sanyi.: Na ez kifejtést igényel. Ki lesz a donor? Te, vagy a kombi? :)
A tavaly ősszel Sukorón elmaradt próbakör hogy lesz így bepótolva?

Kopi3.14 2010.04.15. 15:13:17

Szerintem teljesen jogos a kérdésfelvetés, még ha hosszú távon esetleg változni is fognak a jogszabályok pont emiatt. Mert legalább nem zavaros lesz, hanem tiszta viszonyok-remélhetöleg. amúgy elvileg a motortuning engedélyköteles, s onnantól már akkor van nyoma, esetleg elhajtható a jármü teljesítménymérésre, s egyböl megvan kell-e adót fizetni, vagy sem. A valaszlevél késése, a hivatkozottak felületessége jól jelzi, mennyire nicns lerendezve a kérdés hivataléknál.

Janiszta · http://www.ejatekok.com/ 2010.04.15. 15:20:54

Hipp Hipp Hurrá!!! Amcsiknál mindent lehet, nálunk még ha izzót cserélünk másra még azt sem... Bürokratikus baromság:)

atompyka 2010.04.15. 15:27:15

Hihi, én is a Mikulástól kaptam levelet, csak lámpaügyben... :-)

mojszipupi 2010.04.15. 16:07:02

Alapból ott a gond h az átalakító műhelyeknek semmilyen törvényi kötelessége nincs bejelenteni az általuk elvégzett módosítást. Amíg ezt nem szabályozzák addig halott ügy az egész....

w a s d 2010.04.15. 16:12:23

Olyat pl., mint amikor sima 8v Swiftet GTI- esítenek (hengerfejcsere, meg nem tudom, mi minden), mennyire hajlamosak észrevenni akármilyen ellenőrzésen/vizsgálaton is?

007 turbozva nem keverve... 2010.04.15. 16:15:01

Még drágul az üzemanyag .... a németeknél már olyan tuningot csinálnak hogy nem az erő számit hanem csökkenjen a fogyasztás.Egyébként ha obiektiven nézzük ,egyik autós sem jár maximális teljesitménnyel , mert lehetetlen, ergo az álam több pénzt kasziroz be jogtalanul.Ezért nem kellene foglalkozni a növelt erővel......egyik kompenzálja a másikat....

crix 2010.04.15. 16:15:40

Jesszusmarcsi! Dizel felszabadítás? Nemá'! Bár mondjuk egy állólámpás kéne. Tuning. TÜV engedélyezet sportfutóval mi a baj? Túl jó? Cimborám fél évet járt hátsó dob nélkül, le se szarták. Egyébként meg kurvára inkább az embereket kéne műszakiztatni. Haverom Civic VTI-jét vezettem, mucsaröcsögén végig 40-es tábla a faluban. Csordogáltam is 40-45 között. Púposkodott mögöttem egy fehér (gondolom céges) ford fuzió. Város tábla felé közeledve megelégeltem a dolgot. Kis gázfröccsel vissza kettőbe, és a tábla mellett elsuhanva belesimítottam a padlóba a pedált. Ez az istenverése (1.6 160LE) meg képes volt megindulni. Cimborám ordított, hogy ne váltsd el, ne váltsd el. Kellemesen kihúzattam a kettest (8-9k), 5500-nál persze hátbarugott a vezérlésváltás. Aztán ahogy gyorsultunk 90-nél gázelvétel kis durrogás, és fel 5-be, majd azzal kulturáltan haladás. Párszáz méter múlva diadalittasan leelőz a fúzió. Mondom én, hogy az embereket kellene vizsgáztatni.

-Gabi- 2010.04.15. 16:31:15

nevetséges ,barom kék köpenyes nkh...
nem azt mondom,hogy engedélyezni kell minden lomot.nem.sőt!
ami szar,az szar,szedjék ki,zúzzák be,küldjék szigorítottra stb.
azt nem értem,ami egy TÜV-nek jó ,vagy iso szabvánnyal rendelkezik,az nálunk miért nem játszik??hol marad az uniós jogharmonizáció???
más.ha engednének bizonyos dolgokat legalizálni,az plusz bevételt hozna(adók formájában)-jó,nem számoltam utána ,lehet nem annyit,mint a bírságok...de csóri rendőrnek sem kéne minden szarral foglalkoznia.nem is értem,hogy foglalkozhat.legközelebbi igazoltatásnál kérek egy futóműállítást meg egy állapotfelmérést,talán egy olajcserét is.
szánalmas rugkapálózás az egész.
és.ha valami az én tulajdonom,az hadd legyen már olyan,amilyennek én szeretném.kinek mi a fasz köze van hozzá??
szar ez az egész

-Gabi- 2010.04.15. 16:32:49

@mojszipupi:
mert szted bejelentenék???:D

szatyi 2010.04.15. 16:36:39

@crix: nektek ott akkor jó volt. A másiknak is. Nem látom a problémát :)
Amúgy maximálisan egyetértek. Engem is szoktak 1.2-es fabiával lenyomni.

W123qp 2010.04.15. 17:54:09

Németországot Magyarországra!!!!
Lenne ám sírás rívás és fogaknak csikorgatása, amikor egy Fahrzeugbriefbe nem bejegyzett direkszűrőért megujjaznak. :-)
Csinálják csak!

Meg kell nézni a Mobile.de-n hány utólagos kszenonos kocsit árulnak.
Nem sokat...

Amúgy bármilyen szabályozás nem ér semmit, ha nincsen a hatóság rá felkészítve.

-Gabi- 2010.04.15. 18:20:19

@W123qp:
mehetsz Németországba

Stevedoki 2010.04.15. 18:26:57

Adj még a mohó államnak tippeket, hogy a csatlós NKH tudjon még valamit szigorítani. Mekkora ötlet volt ez.... :(

totyy528 2010.04.15. 18:34:01

Ok legyen! Akkor viszont a 25éves luxusadós 530i-t is nézzük meg, hogy a 188le.ből még hány ficánkol benne. Tutira ebből a fajtából lenne több(mármint aki ilyen miatt kiesne a luxusadó kötelezettségből) mint abból, aki beleesne.

lally 2010.04.15. 18:37:26

Az optikai tuningot szigorúbban ellenőrizném...:)))

-Gabi- 2010.04.15. 18:44:38

@lally:

én a fagolyós üléshuzatért kpm-re küldeném....

szenon 2010.04.15. 18:47:57

Nekem A6 1.9 tdi-m van. Meg van az elektronikája piszkálva, plusz van még egy pdti turbó rajta. 110 helyett így kb 150 LE. Semmi probléma nincs vele, nem füstöl, megy szépen, nagyon jó a nyomatéka! Sőt, normális tempóban haladva az autó kevesebbet fogyaszt. Ezeket a motorokat azért lehet "felhúzni", mert le vannak folyva kb olyan 70 %-ra, mert így a motor élettartam nő!

madar VTR 2010.04.15. 18:49:13

1.a teljesitmény adó = pénzbeszedés
nem azért vezeték be, hogy védjék a környezetet,nem azért hogy a balesetek számát csökentsék, sima lehúzás, semmi másról nem szól. Ebben az esetben azt mondom aki tudja kerülje el az adószedőket mert gusztustalan dolognak tartom, ahogy az állambácsi turkál az emberek zsebében azután, hogy ezekre a gépekre már csillió' költséget levettek az emberröl..

2. a talpig böcsületes' svájcból volt nekem 1000-es CBR-em ami papiron 135Le de az ottani biztositások miatt volt benne "okosság" és egy rejtett kapcsolóval máris simán tudta a 27 Le-t, technikalog pont semmi baj nem volt ezzel a "tunninggal".

Krisi 2010.04.15. 19:08:24

nem vág teljesen a témába csak félig, de ez a Viasat-féle autós műsor olyan szinten nézhetetlen fos számomra, hogy arra nincs szó. ez a műsorvezető valami extrém idegesítő, egyszerűen fizikai fájdalmat okoz amikor hallgatom. most se bírtam végignézni, pedig tényleg igyekeztem, de egyszerűen nem ment. a Totalcar túl magasra tette a lécet, az a baj :)

az meg eszembe jutott, hogy még régebben ültem egyszer egy 240 lovas 1.9 TDI Leon-ban, elég szürreális élmény volt. tény, hogy nagyon ment és kegyetlenül gyorsult, de az az okádék herélt hang amivel járt - három utcával odébb is tisztán lehetett hallani, túlzás nélkül - és a billenős Tatra-t megszégyenítő koomfelhő mögötte, na az már elég kellemetlen mellékhatás volt.
az ilyeneket én kivonatnám a forgalomból és a tulaj szeme láttára raknám bele a mgsemmisítőbe. igen, gonosz vagyok.

madar VTR 2010.04.15. 19:18:54

az eszetlen tunning, na az tényleg hoppá...ahogy kormolni tud sok új talics',n úgy sose fog az én régi tragacsom pedig az diesel ;)

2010.04.15. 19:53:15

igyvan sanyikam. sokan orulnek, hogy nincs jobb dolgod, mint ezt a temat pedzegetni. fizessenek minel tobben a csaladi kombi dieselre luxusadot, ha 140-rol 170-re combositotta a kerregojet. azok meg, akik az 1.9pdtdi-bol 200+ lovat csinalnak, igyis-ugyis atmennek azon az ellenorzesen...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.04.15. 20:24:54

Há' mér?
Ha a szimót felfuratod hatvanasra, vagy hogy durvább legyek, hetvenesre, akkor azi is mindjárt rendszámköteles lesz, azt' már mindjárt a jogsi sem jó rá.

Pedig ott 10 köbcentiről van csak szó.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.04.15. 20:29:12

Egyébként nekem a tuningról az a véleményem, hogy akinek meg van piszkálva a kocsija, az általában szereti is kihasználni ezt. És nem azokról van szó, akik ténylegesen versenyeznek, hanem azokról, akik a közutat tekintik pályának.

Már egy sportkipufogó is őrültté tesz egyes sofőröket egy 1.1-es autóban is, pusztán a hangjával. Parasztgyerek ha felrakat egy pár ködlámpát, kötelességének érzi, hogy az égjen is mindig.

Rossz vége lesz ennek a tuningláznak gyerekek. Én mondom nektek.

Gergow · http://gergow.wordpress.com/ 2010.04.15. 20:31:17

Nem tudom miért fél mindenki a teljesítményadótól ilyen esetbe. Ki az a marha aki elviszi beíratni, hogy bazd a 130lovas autóm most 180 had fizessek még adót.
Műszakin meg behoznák a teljesítménymérést ez miatt? nagy cucc kikötöd addig azt helo.

oceanearth 2010.04.15. 21:00:48

Hol lehet kapni ezt a fajta boxot?

Tommi 2010.04.15. 21:15:32

Engem is csak az háborít fel, hogy a TÜV-engedély nem felel meg az NKH-nak. Mindenről műbizonylat kell nekik... Egy rokonom dolgozik egy autótuninggal foglalkozó cégnél, mesélt érdekes dolgokat.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.04.15. 21:19:24

Sanyi, hát szopatol-e minket? Ne adj tippeket a keselyűknek! ;)

Sákif za morro? 2010.04.15. 21:23:47

Azért egy koszos tuning boxot ne keverjünk össze egy csipptuninggal! Az előbbi csak a motorvezérlő szenzorának, szenzorainak az átverése, míg a második az elektronikus vezérlés tényleges megváltoztatását jelenti. A t. boxnál nem történik módosítás a rendszerben. Szerintem akár benne is hagyható az autóban, mert alapvetően semmiféle változtatás nincs.

zalkapone 2010.04.15. 21:40:44

TÜV-ös az FKS ültető-szettem, és a 60-as Bosal kipufogórendszerem is. Motorvezérlés szintén nem gyári, és még sokminden más sem. Műszaki vizsgán csak annyit közöltek, hogy milyen szép, karbantartott autóm van, és további balesetmentes közlekedést kívánnak. Alapvetően a nem kirívó eseteket ők sem akarják piszkálni, mert csak maguknak csinálnának pluszmunkát. Úgyhogy az ellenőrzés részén én nem paráznék.

.atti. 2010.04.15. 22:40:22

szerintem nem kell foglalakozni a tuning autókkal .
- aki úgy tuningol hogy kevesebbet fogyaszt az autója az mindenkinek jobb mert nem szennyez .
- aki meg úgy hogy szétgányolja agyon csippelteti jó autóját az kifizeti fogyasztásban és javíttatásban a büntetését . (elenyésző hányad lehet )

Szabó bakter 2010.04.16. 00:29:32

én egyenlőre nem tuningolok...

Lowtyo 2010.04.16. 06:37:32

a luxusadó semmi másra nem jó, csak pénzforrás az államnak. húztak egy vonalat, a felett fizetni kell. leszarják a tuningosokat, nem érné meg vadászni rájuk, mert a felülvizsgálatokkal járó többletköltség elvinné a hasznot.

X8 2010.04.16. 08:25:23

ugynézem itt mindenki szabályozni akar és nincs tisztában külföldön mi van megengedve ...
lehet hogy németeknél egy utolagos xenon nem megengedett
de minden mas sokkal jobban engedélyezett és az angoloknal is

lehet hogy egy direct szüröért meg büntetnek ha nincs a forgalmiba irva
de ott nem is 3 éves huzavona ezt beiratni ha rendelkezik Tüv minösitéssel
a motor csere és az atalakitas mind - mind legálisan elvégezhetö
és utana minden modositast be is irnak a forgalmiba
és ákár vw be opel motort is rakhatsz ha megfelelöen van beépitve

ezen kéne kicsit elgondolkodni és ebbe az irányba tovább terelni a magyar szabályozást is
jelen allas szerint egy motort csere itthon természetesen nem az eredetivel azonosra hanem pl márka azonosra de az adaott tipusban nem megtalálhato motorra egyszerüen lehetetlen hivatalosan megvalostitani ..
arrol nem is beszélve hogy mi van akkor ha egy jobb környezetvédelmi besorolassl rendelkezö motorra cserélem a régit .. ez is lehetetlen itthon .
stb . stb ..

az ado fizetése teljesitény alapján egy vicccccc
minden ki csak a tuninrol beszél
és mi van a 10-20 éves olyan kocsikkal amik pont az ado hataron vannak LE szerint nem kéne elküldeni teljesitmény mérésre ?!?!?
de igen ugyanis 20-30% kevesebb Le van abban a motorban mint amikor a gyarbol kijött ez pedig ugyszint adocsalas csak az allam jar jol ...

környezetvélemi besorolas alapjan tessék adoztatni ..
mindjart visszakerülnek a katalizatorok a kocsikba
és sokkal több haszna is van a környezetre, és ha nekem kedvem van
jobb katalizatorral ellatni a kocsimat és kevesebb adot fizetni ezt is tehessem már meg ..

nagyon messze allunk mi ettöl
nem bünteni és az autosokat szivatni kell hanem a kedvükre tenni és ugy beszeni a pénzt a modositasok engelyézeséséért

Aranyhörcsög 2010.04.16. 09:51:13

még mindíg nem tudom felfogni mi köze a LE -nek az értékhez ill. luxushoz
???

Joey AK 2010.04.16. 13:21:32

Minden ilyen fórumon leírom - ha tehetem.
Alapvetően érdekeltté kell tenni az embereket, nem beszabályozni, szankcionálni mindent!
Ha berakatsz egy asztalnyi kínai intercoolert a kocsi orrába akkor az 30.000 Ft bírság és vissza kell alakítani - rendelet szerint. Vagy megtervezteted egy bejegyzett mérnökkel, azt az NKH-nál elfogadtatni, majd évenkénti vizsgára hordani az autót szintén az NKH-hoz az átalakítás miatt - amit így egyébként bejegyeznek a forgalmiba is, és legálissá válik. Ez noormális?
Egy cooler mit okoz? Kevesebb füstöt a dieselnél és benzinesnél egyaránt, tökéletesebb égést. Régen ezen spóroltak, az újabb dieseleken meg lehet nézni mekkora coolerek vannak.

Szerintem:
- megcsináltatni a tuningot, majd elvinni zöldkártyáshoz, aki a VALÓS kibocsájtást megméri. Ez alapján fizettetnek + környezetterhelési adót, ha a tuning rosszul sikerült. A + adó mértéke legyen brutális!
- elvinni a kocsit egy "márkaszervízbe" (vagy máshová), ahol a szerelő ránéz, meg megmondja, hogy akkor kell-e erősebb fék, keményebb futómű, vagy megtámasztás, vagy egyáltalán mit lát Ő mint szaki. Ha nem kell semmi, akkor azt mondja áldás, én megvizsgáltam használjad. Vagy azt mondja, hogy ez az átalakítás itt tűzveszélyes, vidd vissza csináltasd meg (nagy turbó közelebb kerül a tűzfalhoz, kókány üzemanyagrendszer, stb)

ÉS KÉSZ.
Agyrém ez az egész.

Kifordított kacagány 2010.04.16. 14:31:05

@Krisi: konkrétan béna és amatőr. pont olyan, mint ha én próbálkoznék ilyesmivel. csak nekem van önkritikám. ami nem megy, azt nem kellene erőltetni.

@Lowtyo: mi ez a komoly hangvétel? tőled nem ezt szoktuk meg:) persze könnyen beszélek, nekem nem kell a luxus miatt fizetnem.

@X8: meg lehet valósítani, csak piszok sokba kerül. konkrétan egy erre jogosult mérnöknek meg kell tervezni, dokumentálni, stb, amit vagy elfogadnak, vagy nem. már akkor is sok, ha csak a kifizetendő illetéket nézem és a mérnök munkáját nem, pedig az sem két fillérért adja rá a nevét.

@Joey AK: csakhogy ehhez a márkaszerviznek a nevét kellene adnia a gyerekhez, amit nem szeretnének, mert az felelősséggel is jár. ha pedig gond van, akkor gond van. biztosítást meg ők sem szeretnek ilyesmire fizetni.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.04.16. 14:41:05

Ezt a tuningról szóló pdf-et anno végigolvastam, néha rám jött rendesen a sírógörcs.
X8 véleményével nagyjából egyetértek. Nem a tuning a baj, hanem az, hogy f.szul van szabályozva az egész. Példát vehetnénk más országokról.
Arról nem beszélve, hogy aki hülye, egy 50 lovas nagykipufogós szarral is meg tud halni, és embereket ölni, aki meg észnél van, 300 lóval is nyugisan elmászkál (bár nehéz, ezt aláírom).
Alapban az a baj, hogy sok a baromállat. Vegyük pl. a nyomtávszélesítést. Normális keretek között 2 centi még abszolút belefér, DE hozzá kell állítani a futóművet, esetleg újabb autóknál a menetstabilizáló szirszarokat, stb. Ha ezt valaki megcsinálja, és bevizsgált, normális nyomtávszélesítőt rak az autóra, egyértelműen stabilabb, biztonságosabb lesz a gép. Ha mindenki így gondolkozna, talán nem szólogatnának be érte a rendőrök. De amikor rajgyerek Hirtelengöröngyösön felrak a Zsigára a kerék alá 10 centi fából kifaragott valamit, merazjólnézki, na az életveszélyes. Erre is megoldást jelentene, ha normálisan működne az engedélyeztetési eljárás. Ha ennek ellenére sem kér rá engedélyt, akkor rendszám le, tiszta sor.
A másik, ami vicces, az a fék. A motorcsere még annyira nem is veszélyes, elég sok helyen meg lehet oldani. Az én autómban konkrétan kb. 2x erősebb motor van jelenleg, mint amit a gyárban megálmodtak, forgalmiba bejegyezve, teljesen legálisan. A régi rendszerben ez még könnyű volt, beírták az új motorszámot, viszontlátás.
Kb. 1 éve felhívtam a helyi közlekedési felügyeletet, hogy ez meg az van, örülnék, ha ehhez a teljesítményhez megfelelő lenne a fékhatás is, hátra is szeretnék tárcsaféket, meg előre 4 dugattyús nyergeket. Hozzáteszem, első 4 dugattyús nyergekkel gyárilag is szerelték ezeket az autókat, csak Magyarországra nem sok jutott belőlük. Az átalakítás kb. annyi, hogy leveszem az egyiket, felrakom a másikat, örülök neki, ennyi. ABS, elekrtonika nincs. A kedves kf-es úriember leüvöltötte a fejemet, hogy én embereket fogok ölni, egy gyilkos állat vagyok, meg különbenis, hogy képzelem...
Mondtam neki, hogy oké, akkor járok majd az 50 lóerőre tervezett (még ahhoz is kevés egyébként) fékrendszerrel, az mindenkinek jó lesz...

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.04.16. 14:44:45

@Kifordított kacagány: Ez elvileg így működik, valóban. Engedélyt kiváltod, mérnök megtervezi, beadod, vizsga, örülés. 200ezer minusz, mindegy.
A valóságban viszont a legtöbb helyen nem is akarnak hallani erről, még ha a Ferrari főmérnökét vinnéd oda, akkor sem. Nincs, ne akard, kész, le vagy szarva.
Az meg egy másik dolog, hogy mi a f.sznak kell mérnök, ha mittomén megdöglik az 1.9 tádé octaviádban a motor, és a helyére akarsz rakni egy 1.9 tádé seat motort, ami full ugyanaz, de ugyebár "típusidegen."
De mondhatnék még kismillió példát.

Joey AK 2010.04.16. 14:56:00

@Kifordított kacagány: Érdekes a TÜV-nek megéri. Meg megérné másnak is, hiszen ÓRIÁSI üzlet! Innen kéne megfogni a témát, nem szabályozási oldalról. Nincs is értelme, hiszen műszaki hibára/átalakításra visszavezethető balesetek száma elenyésző. A rendszer jó, kiszűri a hibás gépjárműveket.

Ugye milyen jó lenne, ha az ZK után annyit fizetnél amennyit a kocsit VALÓJÁBAN kiereget? Ha szennyező érdekelt lenne mindenki abban, hogy fejlesszen - új katalizátor, karburátorost átépíteni lambda szondás injektorosra esetleg VEMS-el megprogramozva, stb. Fejlesztéssel CSÖKKENTENI lehetne az emissziót, az pedig adócsökkentést vonna maga után. Mindenki jól járna. A beszerelő műhely, az autós, a gyalogos, a környezet.

Ez miért nem jut senki eszébe?

Kifordított kacagány 2010.04.16. 19:07:41

@Maybe_: nem mondtam, hogy könnyű és jó, csak azt, hogy elvileg lehet. anno a nagypolákban mikor megdöglött az 1.3-as motor és raktunk bele 1.5-öst, akkor kérdezgettem utána, hogy merre hány óra. biztattak, hogy lehet, nincs akadálya, kár, hogy 2x annyiba került volna a talán, mint amennyit az autó ér. persze maradt az, hogy ki lett flexelve a motorszám, kapott másikat okosba és mindenki örült. pedig első körben eszembe se jutott volna így megoldani, ha normálisan kivitelezhető lett volna a motorcsere.

@Joey AK: persze, hogy jó lenne. csak ehhez az kellene, hogy ne ilyen pitiáner cégek tetszelegjenek márkaszerviz cím és hasonló alatt, meg az, hogy ne legyen egy tucat eltartott senkiházi baszogató szerv, amelyik csak a pénzbehajtásra utazik és piszkálja a pitiáner cégeket, ha azok véletlenül csinálni szeretnének valamit.

X8 2010.04.16. 20:03:25

@Kifordított kacagány:

hat az elvi részét nem vonom kétségbe

de ilyet itthon véghez vinni reménytelen és irreálisan sokba kerül
igy lett kitalálva anno .. vagyis hogy ne akarja senki sem megcsinalni .. pont :(

nem kell ide sem mérnök sem egyéb tervezgetés adott teljesitményhez kell nézni a fékekket és mi egymast .. ehez pedig szakembereknek kéne atnézni a kocsit hogy megfelelö e az atépités és mér x ft elennében lehetne is beiratni a forgalmiba ..

az én kocsimban alaig van gyári alkatrész
jelenleg épp alakuloban van ismét egy motor bele :)

nálam minden att van épitve a motorhoz
a fékek a föfékmunka henger a fékrásegitö a hatso fékerö szabályzo
a lengés csillapito a rugok a nagyobb suly miatt .. az osztokör 4*100 rol 5*110 re cserélve a fékek miatt stb...

minden alkatrész ugy lett átépitve hogy a nagyobb teljesitményhez megfeleljenek és amik a nagyobb teljesitményü motornal is megvannak vagy épp jobbak ... de ha én ezt mind be szeretném jegyeztetni akkor ráköltenék a kocsimra csak papirmunka gyanánt még 1-2 kocsi árát :)

egyébként nalam azért komolyan kellet figyelni a fékekre is mert itt már 300Le feletti teljesitményröl beszélünk és a gyari fék nem tul hatásos már

lattam már ilyen atapitést ugy hogy a fékeknél csak jobb betétet raktak bele
de az édeskevés és igy már balesetveszélyes ..
ha az atalakitas muködhetne legalis keretek közt akkor legalabb szolnanak a delikvensnek hogy oké minden oké csak tegyen alál nagyobb féket és nagyobb teherbirásu rugot és már zakatolhat is a forgalomba ..
de igy sajna a legalitas is elmarad és az is hogy esélyük legyen arra hogy tudomast szerezzenek rola hogy meghalhatnak fék nélkül ..

de hat a magyar bürökrácia nehéz dio .. majd 20 év mulva eljutunk arra a szintre ahol most allanak tölünk nyugatabbra az Eu ban :)

Kifordított kacagány 2010.04.16. 20:24:50

@X8: no igen, nem arra találták ki, hogy bennünket kiszolgáljon, ami a dolga lenne, hanem arra, hogy önmagát szolgálja ki.
az ilyen vaskalaposság azért is dühítő, mert - azon túl, hogy az illegálisan átalakított autók fele életveszélyes - közben egy csomó, forgalomba már egyáltalán nem való roncsot hagynak szaladgálni. az aki meg rendesen építkezik, az meg érezze magát bűnözőnek. mondjuk ez egyébként is minden területen igaz. ha akarsz valamit csinálni, amit más(értsd bürokratikus kiszolgálószemélyzet) nem tud vagy akar megérteni, akkor az nem kívánatos és a legtöbb esetben rögtön bűnöző is vagy miatta a szemükben. valahogy nem működik az élni és élni hagyni elve.

Rocko- 2010.04.17. 11:42:49

@Joey AK: "Ez miért nem jut senki eszébe? "
tudod Te azt jól Joey: az államnak ez bevételkiesés lenne.

pnanassy · http://pnanassy.5mp.eu 2010.04.17. 13:10:46

A tyuning csúnya-csúnya rossz dolog!Ne tyuningoljatok, mert az csaláslopás,meg veszélyes!

Üdv:Péter
pnanassy.5mp.eu

zalkapone 2010.04.18. 11:35:02

@pnanassy:

Csúnya, rossz Essneki!
:-)
süti beállítások módosítása