Szögezzük le rögtön az elején: Én sem ismerek fel minden autót elsőre, sőt, némelyikhez egészen közel kell mennem, vagy rá kell keresnem a neten, hogy be tudjam azonosítani. Ha ilyenkor megkérdezik, hogy ez micsoda, akkor azt mondom: NEM TUDOM. Mert hallgatni arany. Pláne ilyen esetben. A cikk miértjére válasz nincs. A következő kis sztori néhány éve esett meg velem:

Talán Dubai és Monte Carlo az a két hely, ahol egy jó autó láttán a kisgyerekek: "Milyen autó volt ez?" kérdésére ennyiszer jönne elő a mogorva olasz versenyző neve, mint hazánkban. Hogy a negyven évnyi szociautózás zavarta e meg az embereket, vagy a gyorsan jövő kapitalizmus, nem tudom. Gyermekükkel sétáló apukák tucatjai vágják rá mindenféle autóra, hogy Ferrari. Ezt kétségbeejtő. Egy komplett generáció csak a Győzike show-ban látott Ferrarit? Tényleg itt tartunk? Ők azok, akiket bizonyára érdekelnek az autók, és fejből megmondják, hogy a gázpalackon, a felfújható medencén és a babakocsin kívül mennyi cucc fér még a Logan hátuljába, de ezeket az autókat nem ismerik, és úgy tűnik a gyerekeik sem fogják, amíg nem lesznek autóbuzik. Tendenciának tűnik, hogy minden ami lapos, széles és sportos az Porsche (porsé) vagy Ferrari (Ferrrrári). Félreértés ne essék, én is meg voltam zavarodva, mikor a Barkasok és Wartburgok között először láttam Golfot. Nem is tudtam azonosítani a hangjáról. Pedig minden mást igen. Igaz, akkoriban, csak szocialista autók voltak, azokat meg nem volt nehéz megkülönböztetni egymástól.
Az általam hallott meggyanusított autók:
Mitsubushi 3000 GT: Nem sok van belőle, ám annál nagyobb lekesedéssel ugrálják körül és nevezik mindenféle olasz csodának. Ha piros, akkor MINDENKI. Ennél még rosszabb, mikor a Halálosabb Iramban című borzalom valamelyik műanyagautójával hasonlítják össze. Ez az autó a félretájékoztatás Top favoritja. Ha valaki lát egyet ácsorogjon kicsit mellette, biztosan érdekes párbeszédeket fog hallani.
Toyota Celica: Mind a régi, mind az újabb változatokat szeretik összetéveszteni midnenféle filmben látott csodaautókkal. Sok példányról a tulajdonosok lekapkodják az emblémákat, így a tuti, biztos siker a Tesco parkolóban. A Celica egy hihetetlenül jó autó, veszettül kéne, de nem Ferrari. Máshogy klassz.
Mazda MX-5: (főleg az NB): Na, ez a tipikus autó, amin lehet akár harminc embléma is, akkor is Porsche lesz. Kabrió is, szép is, mi más lenne?
Ford Mustang ( negyedik generációs 1994-2004): Ennél az autónál megosztóbb kocsit még nem láttam hülye találgatások ügyében. Egyszerűen elképesztő, mert ez mégiscsak egy amerikai autó, de nem néz ki annak. Sehogy sem. Olyan ötleteken mint Ford Focus coupé(?!) (ezt nem én hallottam, de készséggel elhiszem) már nem is lepődünk meg, ugye? Az amerikai autókra egyébként jellemző, hogy rendre nem ismerik fel az emberek őket. Én is bajban lennék, ha kiraknának egy detroiti használtautó-telepen és minden egyes autót ránézésre kellen azonosítanom.
Hyundai Coupé: A végére hagytam a jövő nagyreményű bajnokát. Nemrég a CE Rally zárónapján sikerült látnom egy piros, fehér Viper-csíkokkal tarkított példányt, nulla típusmegjelöléssel, diszkrét porral a tetején. Szerettem volna ott állni mellette, és megvárni legalább kettő hülye félremagyarázást, de Robby Gordon épp akkor érkezett meg a Hummerrel a másik sátorhoz. Ő meg ugye U-RAL-KO-DIK! Nagyon sok fantáziát látok benne, nem véletlen tekintem a következő generáció megbolondítójának.
És a végre: Kedves olvasó, előfordult-e már, hogy ilyen magyarázatot hallva kínzó röhöghetnéked támadt? Ha igen, akkor minden bizonnyal te is autóbuzi vagy.
Kedves, tinédzser évei végén járó lány osztálytársam a mobiltelefonját lobogtatva jött felém, mutatta, hogy ő bizony FERRÁRIT fotózott. Nocsak, mondom, ez érdekes lesz, vessünk rá egy pillantást. A sárga Ferrari egy Ferrari logóval ellátott Fiat Coupé volt, négyhengeres motorral. Itt lakik a városban, sokszor látni. A logo legalább stimmelt. Egy csaj tehát biztosan van, akit a srác el tudott volna vinni Ferrarizni.

Az általam hallott meggyanusított autók:
Mitsubushi 3000 GT: Nem sok van belőle, ám annál nagyobb lekesedéssel ugrálják körül és nevezik mindenféle olasz csodának. Ha piros, akkor MINDENKI. Ennél még rosszabb, mikor a Halálosabb Iramban című borzalom valamelyik műanyagautójával hasonlítják össze. Ez az autó a félretájékoztatás Top favoritja. Ha valaki lát egyet ácsorogjon kicsit mellette, biztosan érdekes párbeszédeket fog hallani.
Toyota Celica: Mind a régi, mind az újabb változatokat szeretik összetéveszteni midnenféle filmben látott csodaautókkal. Sok példányról a tulajdonosok lekapkodják az emblémákat, így a tuti, biztos siker a Tesco parkolóban. A Celica egy hihetetlenül jó autó, veszettül kéne, de nem Ferrari. Máshogy klassz.
Mazda MX-5: (főleg az NB): Na, ez a tipikus autó, amin lehet akár harminc embléma is, akkor is Porsche lesz. Kabrió is, szép is, mi más lenne?
Ford Mustang ( negyedik generációs 1994-2004): Ennél az autónál megosztóbb kocsit még nem láttam hülye találgatások ügyében. Egyszerűen elképesztő, mert ez mégiscsak egy amerikai autó, de nem néz ki annak. Sehogy sem. Olyan ötleteken mint Ford Focus coupé(?!) (ezt nem én hallottam, de készséggel elhiszem) már nem is lepődünk meg, ugye? Az amerikai autókra egyébként jellemző, hogy rendre nem ismerik fel az emberek őket. Én is bajban lennék, ha kiraknának egy detroiti használtautó-telepen és minden egyes autót ránézésre kellen azonosítanom.
Hyundai Coupé: A végére hagytam a jövő nagyreményű bajnokát. Nemrég a CE Rally zárónapján sikerült látnom egy piros, fehér Viper-csíkokkal tarkított példányt, nulla típusmegjelöléssel, diszkrét porral a tetején. Szerettem volna ott állni mellette, és megvárni legalább kettő hülye félremagyarázást, de Robby Gordon épp akkor érkezett meg a Hummerrel a másik sátorhoz. Ő meg ugye U-RAL-KO-DIK! Nagyon sok fantáziát látok benne, nem véletlen tekintem a következő generáció megbolondítójának.
És a végre: Kedves olvasó, előfordult-e már, hogy ilyen magyarázatot hallva kínzó röhöghetnéked támadt? Ha igen, akkor minden bizonnyal te is autóbuzi vagy.
Csatlakozom.
A legszebb ilyen történetet Lázár Attila törzstrabantos mesélte. Talán 2002-ben lehetett az a KGST Veterántalálkozó Balatonakaliban, ahol három darab, német felségjelzésű Melkus is tiszteletét tette. Attila a három német sráccal és autóikkal elmentek egy cukrászdába fagyizni. Letámasztották a Melkusokat és az ő Trabantját a járda mellé, bementek, kikérték a "vaníliacsokoládémogyorót", majd kisétáltak.
Éppen érkezett Okos Apu és csemetéje. Kisrácban kifagyott az oprendszer, és kiakadt állkapoccsal csodálkozott rá a furcsa, 1.50 magas kanárisárga autóra, meg mögötte a két másik pirosra. Közben a dajcsok kisétáltak, felnyitották a sirályszárny-ajtókat, bepattantak.
-Aaaaaaapúúúúúúú, odassss, ez milyen autó ?
-Jaj, kisfiam, ezt már tudnod kellene, Ferrari.
Ekkor Hans-Jürgen Obersalzberg beröffentette a háromhengeres, kétütemű Wartburg-motort, amely harsány pamparam-pammpammpamm hangzásával kissé készületlenül érte mind Aput, mind pedig Csemetét...
(Bocs, tudom, kilóg, de nem kicsinyíthető...)- prokee -
Beszóltak