Aztán kipróbáltam egy esküvőre menet. Természetesen sikeresen landoltam Gyöngyösön, az autópályán kint voltak a táblák. Aztán kiderült, hogy csupán a templom nevét tudjuk, ráadásul a környéke telis teli van egyirányú utcával.
A következő próbálkozásom Nyíregyházára menet volt. Odáig még csak-csak, de városon belül megtalálni a Bujtosi Szabadidőcsarnokot, no meg annak parkolóját, az a művészet.
Tehát, ebben (is) segít a navi. Ezért arra gondoltam, az igazi szkeptikusoknak is igyekszem egy kicsit kedvet csinálni, ha máshoz nem, legalább egy próbához. Hangsúlyozom, hogy sok helyen egyszerűsítve, kifejezetten kívülállók számára írom az alábbiakat, tehát a gyakorló PNA-felhasználóknak túlzottan is szájbarágós lehet az írás.
Anélkül, hogy nagyon belemennénk a részletekbe, az itthon valószínűleg leginkább elterjedt iGO-MioMap szoftverekről fogok beszélni. Már csak azért is, mert nekem ez van, és leginkább ezekkel ellátott hardvereket próbáltam.
A két szoftver motorja és adatbázisa egyébként azonos, és - nem meglepő módon - magyar fejlesztés, a Nav N Go Kft gyermeke.
Az iGO legfrissebb verziója egyébként egy új generációt képvisel, erős 3D elemekkel. Ez azonban egyelőre nem túl elterjedt, no meg alaposan komplikálná is a kifejezetten egyszerűnek és felszínesnek szánt ismertetőmet, úgyhogy még csak nem is érintjük a továbbiakban.
Mit tud a navi ?
Segít eljutni A pontból B pontba. A közvélekedés legalábbis ezt tartja róla, ám ezen érdemes pontosítani.
A helymeghatározás elmélete analitikus geometriai módszereken nyugszik. A műholdas helymeghatározó rendszer gyakorlatilag egy időmérésből kiszámított távolságmérésen alapul. Mivel ismerjük a rádióhullámok terjedési sebességét, és ismerjük a rádióhullám kibocsátásának és beérkezésének idejét, ezek alapján meghatározhatjuk a forrás távolságát. A háromdimenziós térben három ismert helyzetű ponttól mért távolság pontos ismeretében már meg tudjuk határozni a pozíciót. A további műholdakra mért távolságokkal pontosítani tudjuk ezt az értéket. A mérés alapja két nagy pontosságú (10e-12 – cézium atomóra), adott frekvenciájú szinuszos jel.
Azt tehát tudja a szerkezet, éppen hol vagyunk, a célt pedig mi magunk adhatjuk meg. A két pont ismeretében, illetve a megfelelően pontos és részletes térkép-adatbázis alapján egy megfelelő szoftver ki tudja kalkulálni a számunkra ideális útvonalat. Ebből eredően a "honnan-hová" párosból a "honnan" minden esetben az adott pillanatban érzékelt pozíciónk.
GPS/PNA/PDA ?
A rövidítések tengerében csak egy gyors eligazítás...
A GPS maga a technológia, a Global Positioning System, azaz a Globális (=~Földi) Helyzetmeghatározó Rendszer) rövidítése. Természetesen az autós navigáción kívól számtalan egyéb dologra használható, flottakövetésre, vagyonvédelmi eszközként, és hasonlókra - de ezzel most nem foglalkozunk.
Az alapvetően autós navigációra tervezett készülékeket PNA-nak nevezik (Personal Navigation Assistant). Ezek a készülékek, bár egyes típusaik plusz funkcióként zene, video lejátszására, esetleg fényképezésre is alkalmasak, alapvetően tájékozódásra készültek.
A PDA-k egyszerűen fogalmazva kéziszámítógépek. Elsődleges funkcióik az asztali számítógépeken szokásos feladatok elvégzése mobil eszközön. Egyes példányaik emelett GPS-hardverrel is rendelkeznek, vagy külső eszközként csatlakoztathatóak hozzájuk. Ilyen módon a PDA-k is képesek a navigációs szoftverek futtatására.
Mi az, hogy ideális útvonal ?
Esetünkben az általunk előre megadott feltételeknek megfelelő, gyors, rövid, vagy gazdaságos nyomvonal, amelyen jelenlegi pozíciónktól a célként megadott pontba eljutunk.
Ahogyan az látható, eldönthetjük, akarunk-e födúton, autópályán, engedélyköteles vagy fizetős úton haladni, tervezzünk-e megfordulással, határátlépéssel, vagy akarunk-e kompot igénybevenni.
Megadhatjuk a jármű típusát, (személyautó / taxi / busz / teherautó / sürgősségi jármű / gyalogos / kerékpár), hiszen minden típusnál adódhat olyan útszakasz, ahol a típus előnyt élvez, vagy ellenkezőleg, be sem hajthat. Szintén fontos a típus ahhoz is, hogy a három fő opció közül választani tudjunk, hiszen a megengedett maximális sebesség alapján is kalkulál a szoftver.
Hogyan adhatjuk meg a célpontot ?
Több lehetőségünk van. Talán a leggyakoribb megoldás a célpont postacíme. Egészen egyszerűen megadhatjuk a települést (neve vagy postai irányítószáma szerint), majd az utcát, sőt, a házszámot is. Alapos és precíz térkép-adatbázissal pár méter pontossággal fog célravezetni a berendezés.
Különösen igaz ez az iGO és a MioMap esetében Magyarországon, hiszen a magyar fejlesztők igen komoly hangsúlyt helyeznek az itthoni térképállomány pontosságára, lefedettségére és frissítésére. Az itthoni lefedettség utcaszinten 100%-os, házszám szintjén ~98%-os.
Másik lehetőségünk a GPS koordináták megadása. Ezt talán kevesen használják, inkább GPS-guruk titkos társaságának havi rendes összejövetelének helyszínét szokás így megadni :)
Rögzített címekkel is dolgozhatunk, erre szolgál az Otthon és Munkahely címek megadása.
Az ismétlődő célpontok könnyebb megadása érdekében használhatjuk az Előzmények pontot, itt a legutóbb megadott címeket használhatjuk fel újra.
Az egyik leghasznosabb, de legkevésbé ismert lehetőség maradt utoljára, az úgynevezett POI-k (Point of Interest, hasznos, érdekes pontok) gyűjteménye. Ahogyan a képen látható, számos kategóriából válogathatunk, kereshetünk autószervízt, mozit, sportcsarnokot, bankautomatát, benzinkutat, stb...
Persze a POI-k adatbázisa mindig szűknek bizonyul, így saját magunk is bővíthetjük a listát. Az internes közösségek természetesen ebben az esetben is segítséget nyújthatnak, mások által felvett POI-kkal is bővíthetjük adatbázisunkat.
Hogyan keressünk a POI-k között ?
Először is döntsük el, hol akarunk keresni: az aktuális pozíciónk körül, a kurzor körül (tehát ahol a térkép éppen áll), vagy megadható GPS pozíció körül. Ha ezt eldöntöttük, válogathatunk a POI-k közül.
Az egyszerűbbnek tűnő, de sikerrel nem mindig kecsegtető megoldás lehet a kategóriák böngészése. Ez akkor lehet célravezető, ha nem konkrét célpontot keresünk, amelynek ismerjük a nevét, hanem egyszerűen szeretnénk megtalálni a legközelebbi benzinkutat. Ilyenkor a Szolgáltatás / Benzinkút kategóriával valószínűleg sikerrel járunk, de ha a találatokat adott társaságra akarjuk szűkíteni, erre is van lehetőség.
A kategóriák közötti átfedések okozhatnak meglepetéseket, hiszen egy Wartburg márkaképviselet több kategóriában is szerepelhet, mint Autószervíz, Autókereskedő, vagy szimplán szervíz. Ideális esetben persze mindegyikben megtaláljuk majd, de hát az élet nem habostorta...
Van egy másik megközelítés is - kereshetünk névre is. Ha például sürgősen Tesco Gazdaságos ropit kell szereznünk, a "Keresés" gombra kattintva névre is szűrhetünk. Így a megadott középponthoz mért távolság alapján, kezdve a legközelebbivel, listázza az összes olyan POI-t, amelynek neve tartalmazza a megadott szöveget.
Persze ezt nem csak a név alapján történő kereséshez használhatjuk. Ha olthatatlan vágyat érzünk egy tetszőleges sportesemény mielőbbi megtekintéséhez, a stadion szóra keresve is számtalan találatot kapunk.
...és ki látja, merre megyek ?
Senki, pontosabban senki, aki a GPS nélkül ne látná.
A köztudat gyakran egyenlőségjelet tesz a GPS technológia és a PNA-k közé. A különbséget a "nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar" örökzöldeel tudnám érzékeltetni. A PNA-k a GPS technológiát használják a pillanatnyi pozíció megatározására - ám egy rakás más berendezés is ugyanezt teszi, a navigációs kütyüktől teljesen függetlenül.
Ilyenek például a fuvarozók, flottacégek nyomkövető rendszere. Ezek esetében a járműben egy speciális célhardver fogja a GPS-műholdak jeleit, majd az ezek alapján meghatározott pozíciót továbbítja egy MÁSIK berendezésnek (legyen az akár egybeépítve vele), amely a pozícióadatokat egy egészen más technológiával (GSM, rádió, bármi) a diszpécserközpontba sugározza. Így a központnak lehetősége van felügyelni a járművek adott pillanatban érvényes pozícióját.
A mi PNA/PDA berendezésükben azonban egészen biztosan nincs ilyen berendezés, tehát nem fogják tudni megfigyelni, vagy egy naaagy titkos adatbázisból visszakeresni, merre is jártunk szerda délelőtt, munka helyett :)
Ha a célpontot már belőttük, az "Útvonal ide" gombbal a készülék megtervezi a túrát, és már indulhatunk is, vezetés közben megtapasztalva az elektronikus "zsebatlasz" előnyeit.
Erről persze máskor, ha igény jelentkezik, a legközelebbi alkalommal kitárgyaljuk a továbbiakat.
Beszóltak