Arról sem szólok egy szót sem, hogy az ő szokásos szófordulata akasztott ki ismét, miszerint az elöl haladó, egyébként többnyire gyengébb autó az üldözővel ellentétben egyenes szakaszokra lehet hangolva, hiszen "egyenesben elnyúlik". Az üldöző persze éppen ellenkezőleg, "féktávon beesik mögé".
Kicsit száraz lesz, de boncolgassuk ezt a témát egy kicsit !
Az F1-es pályák ugye gyakorta tartalmaznak kanyarokat. Sőt, relatíve kevés az egyenes szakasz. Éppen ezért mérik a két autó közötti különbséget időben, nem pedig távolságban. Merthogy a fizika már csak ilyen.
Egy elméleti nagyon hosszú egyenes szakaszon haladó két autó között (ahogy az általános iskolai fizika-ismeretanyaggal könnyen kiszámolható, sőt, elképzelhető) alacsony sebességnél az adott időkülönbség kisebb követési távolságot eredményez, mint nagy sebességnél. Éppen a fennálló arányosság miatt, hiszen magasabb sebességnél azonos idő alatt az autók nagyobb utat tesznek meg.
A sebesség nyilvánvalóan változik, hiszen lassítanak, gyorsítanak - ha ezt több autó csinálja önmagába visszaforduló vonalvezetésű pályán, azt úgy hívják, autóverseny. A közöttük lévő távolság is változik, hiszen a lassítás és gyorsítás (közel azonos tudású autót és pilótát feltételezve) a pálya azonos részeire vetítve nagyjából hasonló, ám időben kissé eltolva hajtják végre nagyjából ugyanazokat a mozdulatokat. Nem is tehetnék másképpen, hiszen az egyik elöl van, a másik mögötte.
Aki látott már bármilyen versenyt, észrevehette, hogy az autók közötti különbséget is időben mérik. Belátható, hogy a pálya kanyarjából kifelé tartó két autó közül az első (időben) hamarabb gyorsíthat, mint a mögötte érkező - viszont a következő kanyar előtt (időben) hamarabb is kell lassítania.
Ez azt eredményezi, hogy (bár a két autó közötti időkülönbség változatlan) a nagy sebességgel megtett szakaszok elején a nagyjából változatlan időkülönbség mellett a két autó távolsága megnő. A kanyarok közeledtével, ahogyan előbb az elöl haladó, majd az üldöző autó csökkenti a sebességét, a közöttük lévő távolság lecsökken.
Ez viszont korántsem jelenti, hogy az elöl haladó egyenesben jobban teljesítene, a mögötte érkező pedig a kanyarokban és féktávon lenne favorit. Ez egyszerűen így normális.
Akinek a fentiek nem teljesen világosak, vagy túl szárazak, az vegye igénybe korunk univerzális szemléltető eszközét, a számítógépet !
Számtalan olyan autós játékot találhatunk, amelyben a játékos által megtett legjobb kör egy "Ghost Car", azaz szellemautó szemlélteti. Egyfajta segédlet ez ahhoz, hogy már a kör közben lássuk, hol is tartunk az addigi legjobb időnkhöz képest.
A fent leírtak a Ghost Car-ral könnyen ellenőrizhetőek. A dolgunk csak annyi, hogy egy leheletnyivel később induljunk el, és igyekezzünk minél jobb időt futni. Ekkor fel fog tűnni, hogy az elméletileg közel azonos teljesítményt nyújtó Ghost Car meglepő módon egyenesben elnyúlik, majd féktávon beesünk mögé...
Kedves Palik úr, van itthon egy sorozat általános iskolai fizikakönyvem, szívesen elpostázom, ha gondolja :)
UPDATE:
Ezt nem hagyhatom ki, kösz, miluman:
Az utolsó 100 komment: