Ez az egyik alapvető igazság a közlekedésben. Mégis, sokan nem tartják be. Nézzünk rá pár jó és rossz példát.
Látni.
Ennek egyik legfontosabb eleme a fényszóró. Ezt használjuk minden egyes alkalommal, kapcsoljuk fel elindulás előtt. Hasznos ez nyári napsütésben is, ne spóroljunk az izzókon (LEDeken pláne nem érdemes), többet ér az emberi élet, mint egy maximum párszázas tétel. Északi gyártású autókban már gyújtással együtt bekapcsol a helyzetjelző is (daytime running light - DRL).
Skandináviában már igen régen az alapfelszereltség részét képezi a DRL. Annyira, hogy az ottani piacra gyártott nem is kevés régi Suzuki Swift is rendelkezik ezzel a berendezéssel. Az EU egyébként éppen mostanság tervezi, hogy a tagállamokban gyártott új autókra kötelezővé teszi.
Nem tartom rossz megoldásnak, és csendben megjegyzem, a legtöbb típusnál ez utólag is könnyedén megoldható. Régebbi autóknál a töltésvisszajelző áramkörével, az újabb autókon pedig az uniformizáltság jegyében sok esetben a motorvezérlő elektronika kábelkötegében már megtalálható a megfelelő vezérlőszál.
- prokee -
Azonban ez még nem minden. Fontos ügyelni a lámpák tisztaságára is. Nyálkás, nedves időben hajlamos a lámpa koszolódni, ezért elég néha egy benedvesített ronggyal vagy zsebkendővel áttörölni. Elég nagy lesz a különbség.
...és ez nem egyszerű szájtépés. Egy nedves úttestről felverődő vízpermet a felmelegedett fényszóróra száradva akár 20-30%-ra csökkentheti a fénykibocsájtást.
- prokee -
Néhány típusnál egyéb extraként fellelhető a fényszórómosó és opcionálisan hozzá törlőlapát, melyek megkönnyítik a fényszóró tisztántartását. Ügyeljünk ezeknek is a helyes működésére, egy csíkosra törölt fényszóró többet árt, mint használ.
Az utazás során elég sok csomagot, vagy méginkább sok súlyt vihetünk magunkkal. Ilyenkor ne felejtsük el beállítani a fényszórok magasságát, mivel se nem békára, se nem fácánra nem vadászunk az utakon. Senki se szertené az autóstársát árokból menteni, vagy méginkább: árokba jutni, mert a másik lámpája vakította.
Ködfénylámpát csak akkor használjuk, ha a látási viszonyok (értsd: sűrű hóesés vagy nagy köd) indokolják. A vagányság, és az autó menőnek tartott kinézete nem indokolt eset. Minimum zavaró, hanem veszélyt okozó tényező. Ha nem szükséges, kapcsoljuk le.
Nem kevésbé fontos az ablakok tisztán tartása sem, hiszen enélkül a külvilág egy furcsa pszichedelikus látomássá válhat, színes pacák és plazmagömbök gyülekezőhelyévé. Nyáron por, tavasszal és ősszel sár, télen hó, jég a jellemző az üvegeken. Mindegyik könnyen takarítható, mégis, ki ne látott volna a hátsó szélvédőn tízcentis hótakaróval közlekedő autót ? A baráti beszélgetésekben büszkén és fitymálva alkalmazzuk az autós szaklapokból átvett "óriási holttere van" kifejezést, ám azt a holtteret rutinszerűen növeljük meg azzal, hogy lőrésszerű lyukakat kaparunk a jégpáncélba a teli elinduláskor. Mennyit spórólunk ezzel, öt percet ?
- prokee -
Hogy unalmas a téma? Mert ezt minden hülyegyerek tudja? Nana, nem oda Buda! Hányszor, hányan megfeledkeznek erről? Mennyi tetőig saras, pislákoló fényszórós autó jön szembe éjszaka? Sok, túl sok. Hogy az opcionális tanyasi "xenon"-nal felszerelt -ily módon azonnal prémiummá vált- nem ritkán tizenéves verdát ne is említsem. Estig dolgozom, sokszor vezetek haza sötétben, napi szinten, nem keveset. Fáradt szemeim tudják értékelni, ha valaki ésszel használja fényszóróit, nem égeti szénné a retinámat a légteret pásztázó 100 wattos "tuningégő". Tolerancia, ennyi az egész. És mivel tisztában vagyok autóm maroknyi fényszórójának gyenge fényéval, így az én érdekem is, hogy legalább a benzinkúton végigtöröljem egy nedves papírtörölközővel. Mert látni és látszani akarok.
oMm
Beszóltak