Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Balkán

2008.11.07. 13:00 | Lowtyo | 14 komment

Címkék: beszámoló románia közlekedési morál

Na Tibi, mivel menjünk Bukarestbe, repülővel, vagy autóval?


Repülőt kellett volna mondanom. Arra gondoltam, csupán 800 km lehet az út és ebből csak 100 km autópálya, de legalább nem kell egy órát dekkolnunk a reptéren indulás előtt, nem kell csomagokkal bajlódni, nem gyűrődnek össze az öltönyeim, nem kell autóbérléssel bíbelődnünk. Úgy gondoltam, összesen ha egy-két órával tart tovább az út, mintha repülővel mennénk. Tévedtem.


Többször voltam már Romániában, ennyit sosem szívtam. Reggel 5 órakor indultunk és romániai idő szerint fél éjfél volt, mire megérkeztünk. Csak álltunk meg, egyszer egy „vegyünk egy autós töltőt a teszkóban” és kétszer kávé-pisi-üzemanyag típusú pihenőt tartottunk. Nagylakig minden ment a megszokott rutin szerint, nagyjából a tervezett idő alatt tudhattuk magunk mögött a magyarországi szakaszt. Aztán át Romániába és borult minden. Megvettük az útmatricát és indultunk. A 100-as országúti tempót jelző táblát meglátva még meg is örültem, hogy rövidebb idő alatt fogjuk tudni abszolválni a távot. Aztán negyed órával később már ízelítőt is kaptunk a román közlekedési kultúrából, egy óra múlva pedig már azon gondolkodtunk, visszafordulunk.


Aki már járt keleti szomszédjainknál, tudja mennyire szabadon értelmezik a közlekedési szabályokat az ottaniak. Az, hogy akkor is előznek, ha épp jön valaki szembe, kicsit sem meglepő. Elég széles az út, elfér ott három autó is. Gondolom, valami hasonló járhat a fejükben. A bátrabbak akkor is mennek, ha épp kamion jön szembe, vagy, ha beláthatatlan az út előttünk. Pár óra alatt hozzá lehet szokni, de azért örülök, hogy nem ott kell autóba tenni minden nap pici lánykámat és nejemet. A nagyobb városokon átvezető utak igazán rémesek. Arad, Déva, Szeben, mindenhol majd egy órát tartott átverekednünk magunkat és ebből nagyrészt a bevezető utakon dekkoltunk. A lámpák beállításánál szemernyit sem foglalkoztak azzal, hogy az átmenő forgalom minél előbb elhagyhassa a várost.

Azért ehhez hozzátartozik, hogy előbb-utóbb megszűnik majd ez a helyzet. Csináltam egy videot, mert nekem is megakadt a szemem a szitun, gondoltam jól jön még egy kis képi infó. A tárgyi út elméletileg 2 sávos, bővítés alatt. És ott a kontraszt is, ahogyan betör a nyugat pénze - multik, és új vallások képében - a lelakott külvárosokba.

Amúgy az építkezések hihetetlen méreteket öltenek. Itthon még sosem láttam akkora bevásárlóközpontokat mint pl. a Nagyváradra -ahol a video is készült (köszi az utómunkát Rocko!) -bevezető főút mentén.

Sanyi


Nagyszebenig durván ez és a rengeteg útépítés kényszerített minket lassú közlekedésre. Aztán Nagyszebentől Bukarestig jött az igazi férfias küzdelem. Szűk kanyargós hegyi utak, megszámlálhatatlan kamionnal, hömpölygő kocsisorral, még több kamikázéval. Biztosra vettem, hogy minden percben meghal egy ember Románia útjain, mert sokszor már istenkísértés volt, amit a srácok bemutattak. Akik kedvelik az extrém sportokat, élvezik, ha az egekben van az adrenalinszintjük, üljenek autóba és tegyenek egy túrát. Emlékezetes lesz. Vagy remek csapatépítő trénig lehet egy ilyen út. Semmi sem kovácsolja jobban össze az embereket, mint a halál közelségének érzése. Lehet, hogy kicsit sarkítva látom, de nekem, nyugodt pécsi és pörgős, de következetes pesti közlekedéshez szokott embernek ez igazi sokk volt. Egész komoly felüdülést jelentett végre rátérni az autópályára. Mindaddig, míg rá nem jöttünk, hogy ott is egész sajátságosan alakul a közlekedés. Jobbra tartás nincs, van helyette jobbról előzés. A leállósávnak is kétféle szerepe van: vagy szó szerint leállásra használják, vizelési inger, éhségérzet, fáradság érzet fokozott jelenléte esetén, vagy mégjobbanjobbról való előzést mutatnak be rajta. Aztán beértünk Bukarestbe és istenigazából ott szabadult el a pokol. Percek alatt képesek három sávból négyet csinálni, a hatalmas körforgalmaknak kinéző kereszteződésekben pedig folyamatosan ott lebeg felettünk Damoklész kardja, hogy könyörtelenül lesújtson, ha nem a helyi rend szerint próbáljuk végrehajtani a kötelező gyakorlatokat. Kellene pár hét, hogy megszokja a hazánkból odatévedő autós, mert így egy idegbaj volt az egész városi túra. Azt már megemlíteni sem merem, hogy egy négycsillagos szállodában kb. fél órát tartott a becsekkolás, letétet kellett hagynunk (nem is értem miért), a kártyaolvasó nem üzemelt és az euróból lei-ben adtak vissza.

De hogy valami jót is írjak, finomabbnál finomabb autók Bukarestben. A reggeli kijelentkezési procedúra is hasonlóan döcögősen ment, így annyira erős késésben voltunk, hogy a megállni nem tudtunk fényképezni, de (a teljesség igénye nélkül) láttunk Maseratit, Maybach 62-t, Lamborghinit. Nagyon erős a különbség gazdagok és szegények közt. Hasonlóan hazánkhoz ott sem igazán létezik valódi középosztály, viszont a gazdagok még inkább gazdagabbak, a szegények még szegényebbek, mint nálunk.

 
Meglepő volt, de a Daciak jelenléte nem volt olyan erős, mint amire számítottam, kb. mint kis hazánkban a Suzukik, viszont ennyifélét sosem láttam még. Az összes ujjam sem elég, hogy összeszámoljam.


A másik pozitívum, hogy becsületesen megépített utak vannak. Igaz, csak egy számjegyes utakon autóztunk, de úgy tűnt, azok nagyon rendben vannak. Rengeteg útépítésbe futottunk bele és ilyenkor lehetett látni, nem sajnálják az anyagot és tisztességes alapot készítenek az utaknak.


Nyomvályút jelentem nem láttam.


Valamiért egész úton úgy éreztem, hogy ha így folytatják, hamarosan lehagynak minket. Mindenki ezt mondja, aki járt kint. Hatalmas csarnokok épülnek, javul az infrastruktúra, a nemzeti fizetőeszközük nagyon erős, 8% körüli a gazdasági növekedés, viszonylag alacsony az államadósság és a vendégmunkások tízerei hozzák haza a nyugati országokból az eurót, hogy otthon költsék el. Tudom, olyan ez, mint amikor a nagyon kövér ember elkezd fogyni. Gyorsan eltűnik 10-20 kiló, majd a végefelé lelassul a fogyás és minden dekáért meg kell küzdeni. Mégis rossz érzés látni, hogy mi nem hogy fogynánk, hanem szedjük vissza a kilókat.

 




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr97745933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsomatograf 2008.11.07. 14:10:38

Ilyet én is nyomtam már, csak Bukarest után még tovább kellett menni Bulgáriába.
Bukaresten 2,5 óra altt vergődtük át magunkat, pedig elvileg csak tök egyenesen Konstanca felé kellett menni. Utána pici pálya, aztán le délnek, Bulgária felé. Na, az igazán gáz volt... amikor szerencsétlen céges Mondeo ötödjére akadt fel az egyszámjegyes főúton, ami mellé ki volt téve az ottani "Európa itt épül" tábla, akkor közel álltam az idegi kimerüléshez.
Arról nem is beszélve, hogy tök sötét volt, már iszonyatosan kellett hugyozni, de nem mertünk megállni, mert féltünk a kutyáktól.
Majd odaértünk a határhoz és befizettünk a kompra 6 pénzegységet. Ugyanis az árlista csak azt tartalmazta, hogy egyes járműtípusok (vagy egyebek) átkompolásához mennyit kell fizetni. Ha csak Euro volt nálad, akkor abból 6, ha Lei, akkor 6Lei. Mindegy, blokkot adtak (!!!) a viskóban, elszámolni sikerült.

Mondták, hogy 45 perc múlva jön a komp, amit nagyjából tartották is. Felpaszírozták a népet autókkal, kamionokkal együtt, majd álltunk további egy órát a román oldalon. Kérdezni akartuk, hogy miért, de aztán észrevettük, hogy a legénység focimeccset néz, és igazán rendes volt tőlük, hogy félidőben átjöttek a másik oldalra, az elejét Bulgáriában nézték.
Igazán örültünk, hogy hosszabbítás nem volt, így a meccs végeztével indultunk a sötétségből a kivilágított civilizációba - a túl oldalon a kivilágított Silistra.

Ahh... de örültünk neki. Ott számottevően jobb volt a helyzet.

xerxesz 2008.11.07. 14:31:21

Részben igen. Heti rendszerességgel van szerencsém Bukarestbe járni. Repülővel. Valóban furcsa ott a közlekedés, habár ennyire drámainak nem látom. Viszont azt a fergeteges fejlődést sem. Igen, sok helyen túrják-fúrják az utakat. Az egyetlen hiba, hogy ugyanott egy félév múlva ugyanúgy túrnak. Nem látom benne a koncepciót. Persze nekem jó lenne, ha tényleg gyorsan építenének autópályát a határig, mert akkor mehetnék kocsival, és nem kéne repülözni + taxizni + tömegközlekedni, de attól tartok, mire ideáig jutnak én már nem fogok itt dolgozni. Pedig még egy pár évig tervezem...

ZsZ 2008.11.07. 14:32:51

Én Albániában edződtem a hasonló, de még durvább közlekedési kultúrában. A legkeményebb az volt, amikor a Tirana-Durres "autópályán" a külső sávban jött szembe egy homlokrakodó. Egyébként a nagyobb az autód, elsőbbséged van volt az alaphelyzet. Szóval a lesötétített mikrobusznak (Balkán taxi jelleg) nagyobb volt a respektje, mint a bálnamerciknek. Ami viszont kellemes volt, h a teherautók és kamionok simán lehúzódtak, h elengedjék a gyorsabbakat.

pálinkabarát · http://palinkabarat.blog.hu 2008.11.07. 15:53:12

"Valamiért egész úton úgy éreztem, hogy ha így folytatják, hamarosan lehagynak minket."

Gyakran járok. Szerintem ezen már túlvagyunk...

Ahogy jött és jön az embereknek a gazdagság, úgy vesznek jobbnál jobb autókat. Sajnos mindenki a maximumot akarja kihozni a 'menő' kocsijából, ezért nem számít sem ha jönnek szembe, sem ha kanyar következik, sem a sebességkorlát.

Én minden kanyarba úgy megyek be, hogy vajh' fog-e szemből előzni éppen valaki.

Ja, és a kamionok a településeken belül... Az valami egészen extra...

:-)

Aki sokat jár, annak szokni kell. :-)

zsolt 2008.11.07. 16:52:01

2 hetente csinalom autoval az utat Budapest es Bukarest kozott, sohasem mentem ezen az utvonalon.

Az en utvonalam: Budapest-Szeged-(Kiszombor-Magyarcsanad fele)Temesvar-Lugos-Carasebes-Hateg-Petrozseny-Tg Jiu-Craiova-Pitesti-Bukarest

Kozel egy eve jarom de a triplazast ezen az utvonalon nem nagyon alkalmazzak...

igaz, Temesvari vagyok ezert van ugy hogy nem egy nekifutasbol intezem de egyebkent ez az utvonal temposabban 13 -14 orat tart. (800 km-bol 290 autopalya)


A Bukaresti frogalmat meg lehet szokni szerintem, el kell kerulni a csucsidoket es mar sokkal jobb...

Egyebkent Romaniaban sok csigaver kell...

:)

Ami a fejlodest ileti nem ertem hogy mondhatja azt valaki hogy Romania elhuzz Magyarorszag mellett, Miskolc kozpontja is szebben pontra van teve mint Bukarest legmenobb helyei, Budapestel nem erdemes osszehasonlitani.

Persze, ha ertekesitesben dolgoztok(en is) akkor ertem mire gondoltok de azert ez nem minden ugye?

Rönky Balázs · http://www.rblmarketing.hu 2008.11.07. 16:53:48

Sokat járok Székelyföldre és tényleg olyan, mintha 3 életük lenne. A legdurvábbnak és két dolgot tartok:
1) a kanyar után a lovaskocsit
2) hogy szemben Pesttel, ott megállnak a zebra előtt és elsőbbséget adnak a gyalogosnak, ezért a gyalogosok félelem nélkül lelépnek a járdáról.

Szóval figyelni kell, ezért is, meg azért is, mert gyönyörű a táj.

És lehet integetni is, amikor elmennek mellettünk.....szerintem már indexszelnek mögöttünk

harcsaparcsa 2008.11.07. 18:24:26

A gyalogos is ugy kozlekedik ott mintha 3 elete lenne, mert ha nem igy lenne akkor nem rohangasznanak at mindenfele tiltott helyen mint a patkanyok. Az autosok a zebran elengedik oket mert ott nekik van elonyuk, de mashol gonbdolkodas nelkul elutik oket, mert mostmar az uj torvenyek szerint nem tartoznak felelossegel ha a gyalogos nem a kijelolt helyen probalt meg atkelni az uttesten. A torveny bevezetese ota DUPLAZODOTTa gyalogosgazolasok szama. A romanoknak torvenyeket kell alkotni azokat esetleg betartjak, de az iratlan szabalyokat nem ismerik el (orditozas az utcan, kopkodes, stb)

Krisz 2008.11.07. 18:25:09


Nagyobb fárasztó és egyben idegesítő állandóan ezt hallgatni, hogy Románia elmegy/elment mellettünk, náluk virágzik az élet, ott terem a Kánaán stb.
Aki ilyet beszél éljen ott egy évet, mondjuk családostul, helyi fizetésből, mindent helyben intézve és utána beszéljünk.
Olyan fokú civilizációs lemaradásban vannak még Mo-hoz képest is (pedig itt is sok tekintetben elkeserítő a helyzet), hogy évtizedek kellenek, mire megközelítik a magyar szintet.
Azért mert sok helyen túrják az utat, meg építik a bevásárlóközpontokat, raktárcsarnokokat, azért ne gondoljuk már, hogy mennyire fejlettek. Mo-n ez 10-15 éve már megtörtént. Az útjaik egy része valóban jobb, mint a magyar, de közlekedni nem lehet rajtuk, mert autópálya szinte nincs is, így 2*1 sávos útakon megy az élethalál harc, városi elkerülő szakaszok ismeretlenek, stb. Nálunk kb. 1000 km autópálya van, náluk 100km... Miről beszélünk???

apamacko 2008.11.07. 19:00:43

"Nyomvályút jelentem nem láttam."

apamacko 2008.11.07. 19:02:48

"Nyomvályút jelentem nem láttam."

Erre mondanám hogy szöveg nélkül !

A mentalitás ok. más de a munka is ezek szerint !
Mér lehet ott elsőre jó utat építeni ???

Lowtyo 2008.11.07. 21:14:40

Krisz:
Van lemaradásuk bőven hozzánk képest és alacsonyabb az életszínvonal is, mégis úgy gondolom, hogy dinamikusabban fejlődnek nálunk, részben leírtam miért. Ha megmarad ez a lendület és nálunk se fog változni semmi, (ha nem is pár éven belül) lehagynak minket. Voltan nagyon szegény helyeken, láttam a sok szemetet, a gondozatlan elhanyagolt területeket is, a címben is utalni próbáltam, messze vannak még "európától", mégis úgy gondolom jobb úton haladnak. Aztán persze lehet, hogy ott kellene élnem és akkor máshogy látnám.

Kifordított kacagány 2008.11.08. 06:34:15

apamacko 2008.11.07. 19:02:48
valószínűleg ott célirányosabban lopnak.

Kulfoldi 2008.11.08. 08:49:03

OFF: ekezetek nelkul fogok irni On: en tavaly osszel voltam Bukarestben, mivel Nagyvaradon lakok es viszonylag sokat vezetek, ugy gondoltam hogy edzesben vagyok. A cikkben irtakat csak megerositeni tudom, Devan belefutottunk egy utepitesbe, 2.5 orat alltunk bent a varosban, rendorok iranyitottak a forgalmat, szornyu volt. Szebent viszonylag konnyen abszolvaltuk, egyik keresztezodesben sem alltunk 10 percnel tobbet, viszont Pitesten a GPS kivitt az elkerulore, ha lehet ugy csufolni azt az utat, viszont arrol senki sem szolt, hogy a vegen van egy vasuti atkelo is, na 45 percig vartuk hogy jojjon a vonat. A nyomvalyukrol (lehet kozben megcsinaltak) Pitest-Bukarest autopalya, szakado oszi eso, amikor a belsobol visszahuzodtam kb 95-100-as tempoba a kulsobe, rogton megtalaltam a nyomvalyut, az utolso 60 kilometert vegigimadkoztam. Addig nem feltem, de a felvert vizpara, az omlo eso meg nyomvalyuk maximalis teljesitmenyre allitottak a vedoangyalomat. Bukarestbe beerve, az tunt fel hogy senki sem megy 60-al (altalaban mindenki 10-el tobbet megy mint amit lehet), nem tudom, hogy mertek nyomni a fiuk de en effektive nem lattam semmit, de meg a kulsoben is lampaztak ram, hogy csak 60-al huzatom. Ami meg elsore szokatlan volt, jelzolampanal, ha az elso nem indult el pont a zoldre valtas pillanataban, a mogotte levo mar huzta is a ra hosszufenyt, ha meg akkor sem kapcsolt hogy mar fel masodperce zold, irgalmatlanul nyomta a dudat. Es hogy mennyire fittyet hanytak a szabalyokra az masnap derult ki. sikerult egy 420 meteres (GPS) tavot 25 perc alatt abszolvalni ami egy 2x3 savos plusz kozepen villamos utba torkollott. Ott a tulelesert kellett kuzdeni, hangos duda szo, meg hangosabb karomkodasok, nem volt az hogy kinek van elsobbsege, ha volt annyi hely, hogy egy fel auto beferjen be kellett rakni. Mikor jott a kovetkezo keresztezodes, hagytam egy jo autonyit helyet, az elottem levohoz kepest, ahogy megalltam, jobbrol is balrol egy-egy auto megprobalt behuzni a kis helyre, amikor megtelt a 4 (elmeletileg 2+1 busszsav) sav, akkor a villamos megalloban/sinem sorakoztak fel a fiuk es ott is mentek at a keresztezodesen ki jobbra ki balra, kinek merre volt dolga... aztan beertunk egy baromi nagy korforgalomba (ami tenyleg korforgalom es nem csak ugy nez ki, a korforgalmak egy kulon sztory romaniaban) es rendor iranyitotta a forgalmat, persze semmelyik iranyba nem haladt a forgalom, elottem volt egy csavo aki meggondolta magat kozben, jelzem rendorok szemelattara fordult meg a dupla zarovonalon, es nem o volt az egyetlen, a rendorok meg sem pirulaztak. Savot csak ugy lehet valtani, hogy rahuzol a masikra, az index, meg hogy van eleg hely kettotok kozott, es akkor beenged, nem, nem, index be es hatarozottan rahuzni a masikra, maskepp egyszeruen nem lehetett, foleg ha veletlenul rossz savban allsz... visszafele 11 orat jottem (600 km varadig) ugyanazon a uton mint amin mentem.

Igen vannak akik mindenkeppen eloznek, ha jon szembe valaki, ha nem, ha zarovonal van ha nincs, viszont ezt kemenyen buntetik, lattam az olt volgyeben amikor a rendorjaror szedett ki autost a forgalombol, azert mert zarovonalon es jobbos!! kanyarban elozott... viszont elozekenyebbek ha elozol, mert siman lassitanak, vagy lehuzodnak ha elszamitottad magad, ezt Magyarorszagon nem tapasztaltam, inkabb azt hogy radgyorsitanak a szembejovok... az elozekenysegrol, faluban ket kamion elozi egymast, en egy elnyujtott dombocskan megyek felfele, mikor felerek meglatom a ket kamiont es satu, be egy kocsibejaroba, mert maskepp nem fertek volna el... igen szokni kell de egyaltalan nem jo...

süti beállítások módosítása