Volt ugye ez a szmogriadós törvény, mely sokaknál kicsapta a biztosítékot.
Nálam is.
Az addig tiszta, hogy nem vehettem meg a kiszemelt autót, mert sárga matricás. Azaz nem teljesíti a környzetvédelmi előírásokat. A hatóság szerint.
Belülről nézve, budapestiként, viszont marhára másképp néz ki, mint ezt a nagyokos emberek mondták. Azóta akarva, akaratlanul is figyelem a rendszámokon a matricákat.
A megfigyeléseim szerint szinte elenyésző a sárga matricás autók száma. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kispénzűek kisajtolják magukból egy öreg autó árát, befizetik a kötelező sarcot, majd azt mondja a nagyfőnök: Józsikám, holnaptól te ezt itten márciusig nem használod. Én személy szerint eléggé fel lennék paprikázva, hiszen nem kevés pénzt adózunk le, az üzemanyag árának is ki tudja hány százaléka adó, és ezek után STOP. Gondolom Ti is idegesek lennétek ilyen szituban (Mellékesen megjegyezném: vidéken is akarnak hasonló rendeletet, nem csak Butapesten.) sőt, egy ombudsman véleményére is kíváncsi lennék. Nem szabadságjog korlátozása, de azért aggályos, hogy nem használhatod a saját tulajdonod. Barátom azt mondta: miért nem kapnak a sárgások kedvezményt, az állam bácsi beszállhatna az autók "zöldítésébe". Persze-persze, nincs pénz, a régi mese. Hogyne lenne pénz, csak ki kell venni a zsebből. Ja, az már nem fekszik nekik. Egyébként milyen kedvezményt kapnak azok az autók, amiknek nulla az emissziója? Gyanítom: semmilyet.
Egyeseket egyik napról a másikra tömegközlekedésre ítélnek, másokat csak esetenként.
Na de kérem, hol itt a logika? Hol a P+R? Hova rakja le az autóját, aki arra vetemedik, hogy tömegközlekedjen? Erre válaszoljon polgármester úr! Igen, maga! Maga, aki kiköltözött az általa igazgatott városból, maga aki csak PR eseményen száll fel az előkészített tömegközlekedésre.
Aztán ott vannak a piros rendszámosok. Mondjam, vagy tudjátok kik azok? Igen, a BKV buszok. Pont karácsony idején néztem a légszennyezettségi térképet, mit gondoltok, mit mutatott? Azt, hogy iszonyatosan piszkos a levegő. Az emberek otthon, alig van autós forgalom, de szennyezettség van. Tessék mondani, ez nem tűnt fel senkinek? Hogy az egyik legnagyobb szennyezettségi pontot például a Széna/Moszkva tér adja, a maga busz és Volán végállomásával? Az én tökömet szorongatják, ők vígan füstölnek orrba-szájba? És ne jöjjön nekem itt senki semmilyen arányossággal, menjen, magyarázza a belvárosiaknak, biztos örülnek majd: Látod kislányom, a buszon ötvenen ülnek, csak a fél tüdőd lesz rákos! Nem! Szerezzenek be környezetkímélő buszokat!
Szóval nézem a rendszámokat, és azért arányaiban kevés a sárga matrica. Ellenben látni ellenpéldát is. (Bocs Lowtyo, Sabc!) Vajh mennyit szennyez egy SUV vagy 5 literes motor? Talán nem azt kéne kijelenteni kategórikusan, hogy öreg autó = környezetszennyzés, hanem egyedileg megvizsgálni, ki mennyit füstöt termel. Mert hát nagyon szépen hangzik az EURO-19-es szócska, de a dízel úgy füstöl, hogy csak na. Komolyan mondom, ment előttem egy dízel, lepadlózták, megindult, csak éppen akkora füstöt hagyott, hogy majdnem kapcsoltam egy nem létező ködlámpát. Neki szabad, nekem nem? Nem jogos, kicsit sem.
Ki fogja ellenőrízni ezt az egészet, hogy ki hajhat be, és ki nem? Állítólag a rendőrség. Ki látott utoljára intézkedő rendőrt? Nem rutinellenőrzésre gondolok, hanem amikor lát valami szabálytalanságot, és utána megy. És hogyan fogják tájékoztatni a lakosságot, az idetévedő embereket? Azt hiszem sehogy. Egyszerűen szmogriadó csak lesz, önmagától, a városvezetés tudni fogja, rajtuk kívül senki. Zónahatárban semmi figyelmeztetés, korlátozási napon semmi - legalább budapesti szintű - bejelentés.
Kíváncsi lennék a környezeti hatásokra is. Van ugye a pillangó-effektus, mely tökéletesen érvényesül forgalomban. Vizsgáljuk csak meg: nem csak az autók szennyezésének mértéke, hanem az utazás időtartama is sokat számít. Kíváncsi vagyok, mennyire terheli a környezetet a szervezetlenség. Az hogy nem a legrövidebb úton jutok haza, hanem a fél lakótelepet meg kell kerülnöm. Az, hogy piros hullámokat hoznak létre, egy adott útszakaszon lámpától lámpáig megyünk, míg a meleltte lévő, párhuzamos út folyamatosan halad.
Emlékezzünk: az autós közellenség. Ő tehet mindenről, a verőköltő bodobács kihalásáról, sőt, a dinoszauruszok is miatta haltak ki.
Ácsi! Emlékeim szerint az 1980-as évek közepe, vége felé elterjedt az autókon a katalizátor, a szűrővel rendelkező kipufogó már jóval előtte. Egy dohányoson milyen szűrő van? A Móricz Zsigmond körtéri gesztenyesütögetőn? A Vörösmarty téri lacipecsenyésen? A házakon? Na ugye, ezek mellett már nem is adnak akkora arányt a közlekedők, mégis őket teszik bűnőssé.
Prevencióról tetszettek hallani?
Valamint a légszennyezettségi értékekbe nem csak a CO2, CO számít bele, hanem a szálló por is. Ki, mikor látott utoljára utcaseprést? Mikor takarítják fel villamosok fékezései után keltekező homokdűnéket?
A nagyonsötétzöldekről se feledkezzünk meg. Ott vannak, ha egy út megépül, egyből rikácsolnak. Persze mélyen kussoltak, amikor fákat irtanak ki, miért nem pattognak, hogy parkosítsanak?
Mindent összevetve egy cseppet sem találom logikusnak és időszerűnek a rendelet bevezetését. Már megint az előbb cselekszünk, utána gondolkodunk elvet követik.
Beszóltak