Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Magyar Közút vs Pécs város 1:0

2009.01.14. 19:30 | Lowtyo | 19 komment

Címkék: pécs üzemeltetés közút

Nagyon kíváncsi voltam a ma reggelre.
Minden média azt harsogta tegnap, hogy ónos eső várható, még a vizes ember is hívott, hogy tegyük át a találkát, mert jön az égi áldás, nem fog tudni feljönni a házunkhoz.
Szóval mindenki tudott róla. Este már a híradó is mutatta, hogy narancs riasztás van érvénybe, akármit is jelentsen ez.

Pécs nem épp egy kicsike város, ráadásul egy bazi nagy hegy van mellette-alatta és pont benne volt a reggelre már vörösre változó zónában. Érthető, hogy az egyszerű halandó azt gondolná, gőzerővel készül a városüzemeltetés a másnapi csúszós útra. Mondom, minden épeszű, kivétel, ha ebben a városban nőtt fel, vagy régebb óta él itt. Az itt lakók ugyanis megszokhatták, hogy a napokkal előre bejelentett téli csapadékok megérkezte után, másnap reggel eltakarított hó, vagy jég helyett csupán egy újságcikket talál a helyi napilapban, miszerint váratlanul érte az illetékeseket az égi áldás, ezért akadozik az eltakarítás. Na igen, mit is vár az ember télen?

A mai nap kicsit másként zajlott, mint a megszokott. Reggel kilépve a házból világosan látszott: nem kamuzott este Noémi, valóban ott a jég mindenhol. Eltotyogtam az autóig, beindítottam, próbáltam vakarni a jeget, de legalább 3-4 mm vastag páncél keménységű materiál volt az ablakokon, visszatotyogtam hát a házba egy üveg langyos vízért. Aztán még egyért. Lassan indulhattam.
Egy csendes, kisforgalmú kertvárosi részen lakunk, nem volt meglepő, hogy nem volt sózva az út, sík terep, gyér forgalommal, ésszerű, hogy ezt hagyják utoljára. Aztán kikanyarodtam a lakó pihenő övezetből, addig folyamatosan harsogták a 7-órási hírek a rádióban, hogy Baranyában megbénult a közlekedés, arra számítottam, hogy a főbb utak is teljesen jegesek lesznek. És nem. Az az igazság, hogy lehetett látni némi síkosság mentesítő anyagok nyomait az úton. Volt szórás, hurrá!

A sózás körülbelül annyira volt hatékony, hogy a tükör sima jég kissé latyakosabb lett, de csúszott rendesen. Cirka 15-20 km/h-val lehetett haladni, minden gázadásra kipörögtek az autó kerekei és a fékpedál legapróbb érintésére is azonnal el kezdett kerregni az ABS. Két féle úton tudok eljutni a munkahelyemre, a városon keresztül, vagy egy kis kerülővel az országúton, egy falu érintésével. Több éves tapasztalat alapján az utóbbit választottam. A városból kiérve lehetett igazán látni, mi a különbség a Magyar Közút és a pécsi városüzemeltetés munkája között. A kis országút sem volt épp száraz, de ha azt nézzük, hogy tized akkora a forgalom rajta, emiatt könnyebben vissza is tud fagyni, valamint, hogy még így is majd háromszor nagyobb sebességgel tudtam haladni rajta, azt gondolom teljesen elégedett lehettem. És még egy apróság. Látszott, a sószórós emberke a kanyarokat maximális adaggal hintette meg. Azt gondolom, ezt hívják szakértelemnek. Aztán a 6-os útra kiérve teljesen jégmentes út fogadott. Na, igen. Talán volt annyi eszük, hogy a forgalmas útszakaszokat este alásózzák, még az eső előtt. Gondolhatnám, hogy azon a rövid szakaszon, amíg elhagytam a várost, csak azon volt ilyen vacak az út, de nem. Reggel felhívott anyám, hogy nem tudnak lejutni a dombról, ahol laknak, busz nem jön föl, a taxi társaságok vonala folyamatosan foglalt, valamint voltam délelőtt bent a városban, a főbb utak, úgy ahogy használhatók, a többi vacak.

Igazság szerint reggel kilépve a házból és látván a mindenütt jelenlévő jeget, azt gondoltam nem jutok ki a városból, az elején ismertetett okok miatt, de el kell ismerni valami mozgolódás volt síkosság mentesítés terén. Ez azonban édes-kevés. Arra elegendő, hogy lehessen mondani, „dolgoztunk emberek, látjátok”, ahhoz, hogy közlekedhető legyen a város nagyon kevés. És az, hogy egy olyan sűrűn lakott részen, mint a rózsadomb, ne legyen használható az a pár száz méteres emelkedő reggelre, amikor az emberek indulnának munkába vagy iskolába, nagyon komoly szégyen.

Lehet mindenféle ideológiákat gyártani, lökni a populáris szöveget, tény, hogy meg lehet mondani ha ránéz bárki az útra, hogy a város, vagy a közutasok takarították-e.
Van még hova fejlődni srácok!




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (3,7/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr23877326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

loláb 2009.01.14. 20:10:04

Budapesten, -köszönhetően hogy nem éjszaka, hanem dél körül ért ide az ónos eső- prímán lehetett közlekedni, még az általam rövidítőútnak használt 3 kerületi Nyereg úton is, ami pedig olyan meredek, hogy 2-esben padlógázra sem gyorsul rajta az autó.

Alásóztak, fölésóztak, mindenhova sóztak, úgyhogy az autózással nem volt gond. Persze amíg kimentem a kocsihoz délután estem egy nagyot, illetve majdnem akkor is, amkor kiszáltam belőle otthon, de hát ugye minden nem lehet tökéletes. (Apjuk f.szát a házmestereknek, gondnokoknak, közös képviselőknek)

Szóval, most minden elsimerésem a közterületeseknek, ezt jól megoldották. Pedig általában itt is hasonló helyzet mint Pécsen. Csak annyi a különbség, hogy itt a város két kerülete fekszik hegyes-dombos helyen, nálatok meg kb a fele.

Szendwich 2009.01.14. 20:46:15

"A Magyar Közút Kht. Észak-alföldi régiójának diszpécserét kérdeztük: milyen előkészületek történtek az országon átvonuló ónos eső okozta felfagyás kvédésére B.-A.-Z. megyében?
Salgó Tamás elmondta az üzemegység területén 154 saját és 53 bérelt szórógép állt bevetésre készen. Az időjárási viszonyok ismeretében miért nem kezdtek el korábban szórni? - tettük fel a kérdést. Elmondta: az előszórásnak havazáskor van jelentősége, hogy ne keletkezzen csúszós hótakaró. Az ónos eső esetében szóróanyagra ráfagyna a csapadék növelve a csúszásveszélyt.

A jégre szórt sós homok egyrészt olvasztja, másrészt érdesíti a felületet lehetővé téve az – óvatos – közlekedést az adott útszakaszon. "

biker_kolee 2009.01.14. 20:59:42

Nálunk hál'Istennek eddig még sehol semmi, se ónos eső, se hó nem volt.. Na jó, hó volt, de épp annyi, amennyi pont elég. Remélem, most se kapunk ebből a "jóból". Amúgy Békés megye, ide még a hírek is utoljára jutnak el... :D De reggelre kiderül, mi lesz az ónos esővel. Nem egy le(h)ányálom, az biztos..

cserepg 2009.01.14. 21:09:11

Hét éve élek Pécsett, korábban Miskolcon voltam. Mostanra megszoktam, hogy itt tényleg semmi takarítás nincs az utakon. És tényleg mindig azt mondják, hogy váratlanul érte őketa havazás, jég, stb.. Szégyen... De hét év alatt annyi sózógépet láttam a városban, mint ma! Nem vicc. Eddig kb. láttam kettőt, és ma is! Hurrá! Azért van még hova fejlődni Pécsnek...

yard (törölt) 2009.01.14. 21:28:28

M7-es, Zalakomár. Nem lehetett volna "elősózni". Az út az nem pirított máj, hogy utólag sózogassuk.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.01.14. 22:16:24

Ma Bécsben 380 jármü szórt és takarított.
Én ebböl azt a következtetést vonom le, hogy pénzkérdés.

Seca81 2009.01.14. 23:49:44

Itt Pöstön ahol jártam minden út simán járható. Reggel 9-ig még csontszáraz is volt! Tegnap a nagy hidegben gondolkoztunk a haverokkal, hogy driftelgetünk egyet a mai napon a suli mögötti öbölnél (Kis Duna - Francia öböl) de mivel -1 fok lett a tegnapi -7ről inkább kihagytuk. Beszakadt volna egy Trabi alatt a Duna az tuti :) Talán ha könnyítünk rajta...
ÁÁÁ csak legyen megint -10!!! :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.01.15. 00:15:21

Hogymi? Vót valami extra ma? Csúszós út? Jég? Mivan? Nemértem ezeket a személyautós puhányokat...

;-D

Rocko- 2009.01.15. 06:54:30

bezzeg amikor árokból kihúzni Téged, akkor már tudod kikről van szó! :DDD

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2009.01.15. 07:12:01

malenykij: ha csak penzkerdes lenne akkor minden jol menne Magyarorszagon is. A baj, hogy az a penz amt lehivnak az allamkasszabol 20 eve valahogy mindig valami politikus vagy ismeros "szakember" zsebeben kot ki...

A szocializmusban nem mertek vagy tudtak annyit lopni a hivatalnokok/politikusok mint a "rendszervaltas" utani idoszakban. Ilyesforman a diktatura meg mindig demokratikusabb volt a nemzetre nezve mint ez a valami amit en fasizmusnak szoktam hivni ... boccs, OFF

Elmeselhetnek egy tortenetet arrol, hogyan jatszott at milliardokat a Fovarosi Kozterulet fenntarto elnoke (former mszmp tag) a privatizacio soran, de minek mar reg elevult jogilag a bune. Neki koszonhetitek, hogy elsonek mindig a Bimbo ut volt akadalymentesitve a fovarosban LOL

Lowtyo 2009.01.15. 07:49:32

Az alásózás sem mindig megoldás, csupán akkor hasznos, ha egész biztos, hogy röviddel a sózás után jön a csapadék. Különben a só magába szívja a levegő nedvességét és előfordulhat, hogy nincs is csapadék, mégis nedves, síkos az út.
Sokáig dolgoztam, egy Pécstől kb. 20 kilométerre levő faluban. Havas napokon a forgatókönyv az alábbiak szerint festett. Amíg kiértem a városból estem-keltem, takarításnak sokszor még nyoma sem volt. Aztán a városhatártól egyszer csak szép tiszta út fogadott. Tisztán lehetett látni, meddig takarítottak a közutas autók, ott már lehetett közlekedni. Délutánra, mire hazaindultam rendszerint már a kis bekötő út is el volt takarítva, ami a 6-os útról a faluba vezetett, Pécsett pedig még mindig hatalmas volt a káosz. Nem szeretnék hozsannákat zengeni a közutasokról, de tény, hogy nálunk nagyságrendekkel szakszerűbb, lelkiismeretesebb munkát végeznek, mint a helyi csávók.

Stoney Hill Billy 2009.01.15. 08:29:46

Pécs, hegyoldal; előtte este 10-11 között már ment egy ilyen sószóró!

Kifordított kacagány 2009.01.15. 08:31:32

azért az hozzátartozik a dologhoz, hogy erőforrások és finanszírozók kérdése az egész. a lakott területeken az önkormányzat költsége az utak takarítása, a közúton meg a közútkezelőé. az önkormányzatnak az az érdeke, hogy spóroljon, a közútkezelőnek meg az, hogy elköltse a pénzt. emiatt bármelyik települést nézzük, egyik sem ér a közútkezelő nyomába(még bp sem, ha éjjel kapja az áldást, a főváros is szar reggelre ébredt volna), akik egyébként szintén nincsenek a helyzet magaslatán többnyire.
pl oroszlónál tegnap délután 5-kor még nem lehetett felmenni a dombon, a komlóiak ma reggel már be se jöttek dolgozni(a kaposvár környékiek meg tegnap este nem jöttek, arra sem jobb a helyzet)

Tie 2009.01.15. 00:15:21
gondoltunk rád tegnap. biztosak voltunk benne, hogy jól szórakozol.....gondolom ma is:)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.01.15. 09:22:57

A keddi idöjárásjelentés után tudtam, hogy szerdán hátsókerekes autóval kell útrakelnem :)

Kifordított kacagány 2009.01.15. 10:55:17

én nem néztem időjárás jelentést. már annyiszor becsaptak, így mindegy miért lepődök meg. tegnap hajnalban meglepődtem:)

Redcat 2009.01.15. 23:43:22

Az hogy a kanyart szórja meg jobban, nem szakértelem, hanem előírás.
Az meg, hogy csak a kanyart szórja meg, az a takarékosság. Hogy inna rá vizet a medve.

Redcat 2009.01.15. 23:49:35

Még annyit, egyszer jövök be Salzburgnál Ausztriába, előttem megy a sárga autó, valamit locsol az útra. Megdörzsöltem a szemem, mondom mi baja van ennek? Fél óra múlva leszakadt a hó, de nem tudott megmaradni. csak az árokparton.
Valamelyik télen, ami azért súlyosabb volt, mint ami mostanában járja, rengeteg ilyen tolólapos autóval találkoztam. Érdekes módon csak egy közlekedett úgy, hogy leért az útra a tolólap. Az volt az oldalára írva: X.Y. magánvállalkozó.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.01.16. 00:21:30

Kacagány, nem nagyon mulatoztam. Egészen egyszerűen közlekedtem mérhetetlen nyugalomban, mint bármikor máskor. ;)


Amúgy december elején felhúztam a 2A-ra egy nyerges kamiont, mert nem tudott kijönni a kis árokból, ahová becsúszott a szalagkorlát mellé, aztán ha már kirántottam onnan, egy lendülettel fel is húztam a 2A-ra a felhajtón. :)

Kifordított kacagány 2009.01.16. 08:42:37

mondjuk én se nagyon idegeskedtem, de úgy érzem, valahogy a kettő más érzés:)
süti beállítások módosítása