Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Zene autózáshoz - analóg élvezet

2009.06.27. 09:00 | Lowtyo | 34 komment

Címkék: zene opel kazetta sheryl crow gyíkpacal

Nemrég autót cseréltem. A céges Opelemet egy másik Opelre cseréltem, de erről majd egy másik posztban bővebben írok. Szóval az „új” autómban az Opel gyári magnós fejegysége van. A régiben is az volt, ki is hajítottam rögtön, de ez egy picit komplikáltabbnak tűnik, mert a kormányvezérlést, a telefon kihangosítást már valószínűen nem tudnám összebájlágolni az új fejegységgel, amatőr vagyok én ehhez, és az sem biztos, hogy sokáig marad alattam ez az autó, mert valami jövőre érkező új céges autóról csiripelnek a madarak. Két pár komponens szett, átkábelezés, fejegység csere, franc szenved vele, ha használhatom fél évet. Szóval marad a gyári cucc. Vettem egy traszmittert (aszem így hívják) ami mellesleg semmit sem ér, mert folyamatosan más csatornát kell neki keresni, ahogy utazgatok az országba, ritkán szól zavar nélkül, maradt hát a rádiózás.

Aztán tegnap turkáltam kicsit a garázsba és a feleségem táskája helyett - amiért eredetileg indultam - egy zsák audiokazettát találtam. No igen, oly időben voltam tizenéves, mikor még nagy szónak számított, ha volt valakinek cd-lejátszója, és egy cd lemez is méregdrága volt. Másolni nem lehetett, nem volt mivel, fájlmegosztásról pedig még csak nem is hallottunk. Maradt a kazetta. Én meg vigyáztam rájuk. A finomabb darab gyári albumokból azonnal csináltam egy másolatot, amit autóban, walkmanben hallgattam, a gyári kazetták maradtak az otthoni hifimbe, a szívemnek különösen kedves albumok meghallgatása előtt pedig mindig megpucoltam az öreg, de csodás hangú Panasonic magnót.

Tegnap a másolatokat tartalmazó zsákot találtam meg. Volt benne mindenféle finomság, rongyossá halgatott Depeche Mode albumok, Sting, Suzanne Vega, Garbage, Smashing Pumpkins, Nick Cave... pár albumon még magam is meglepődtem. Bevágtam a zsákot a csomagtartóba, de előtte találomra kivettem belőle egy kazit. Sheryl Crow – Thuesday Night Music Club. Esti autókázáshoz remek választás. Benyomtam a magnóba, és ezzel a mozdulattal el is vesztette a fejegység kazetta-szüzességét, az előző gazdája ugyanis csak rádiót hallgatott rajta. Feltekertem a hangerőt. Olyan kellemes érzés volt hallani a kazettákra jellemző tipikus alapzajt, majd, miután elkezdődött a Run Baby Run, még a hideg is kirázott. Más. Ez egy egyszerű rendszer, nem egy kifinomult high-end hifi, mégis egész más hangja van egy analóg hanghordozónak, mint egy digitálisnak. Ezért is kezdtem el cd-k helyett bakelitokat gyűjteni. Persze megvan a hátránya is a kazettának, egy rossz minőségű szalagra, rossz berendezéssel elkészített felvétel meg sem közelíti egy cd hangminőségét, nehezebb tárolni is, és folyamatosan romlik a hangminősége, én sem tennék a családi autóba egy magnós fejegységet, azonban ez a tegnapi kazetta hallgatás kifejezetten jól esett.

Szóval tessék elővenni a régi szalagokat a szekrény aljáról, előkeresni a magnót és nosztalgiázni. Csak akad otthon másnak is.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr191153076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kifordított kacagány 2009.06.27. 09:54:19

áthidaló megoldásként, hogy ne zavarja semmi a zenehallgatást
www.d-audio.hu/product_1085/product_info.html

cserébe összesíti az analóg és a digitális zenehallgatás összes hátrányát:)

biker_kolee 2009.06.27. 10:16:30

Nem vagy egyedül a bakelitezéssel, Lowtyo. Én is rácuppantam, sikerült is találni már jópár lemezt. :) Na de azért a megszólaltatásához normális cucc is kell...

Kifordított kacagány 2009.06.27. 10:48:48

@biker_kolee: pár éve 5000-ért vettem egyet, a kutyának nem kellettek. most már megint kezd áruk lenni, de egy-egy darabhoz még hozzá lehet jutni óccsóért:

www.vatera.hu/akai_apq310_lemezjatszo_direct_drive_full_automata_148789553.html

Cleinor 2009.06.27. 12:19:26

Én 20 éves vagyok, nincsenek kazettáim(csak Hofi), viszont most lehetőségem sincs fejegység vásárlására.

Így én hétfőn fogok egy MP3 Transmittert venni :)

29 Palms 2009.06.27. 12:51:39

Na igen, Sherylben még van anyag. :)

froton 2009.06.27. 13:02:31

@Kifordított kacagány: én az akait nem ajánlom, illetve az ilyen öreg gépekben egyiket sem, ami direct drive-os, mert ha a motorjában elfárad a quartz akkor a fordulatszámtartásuknak meg a lejátszási sebességnek annyi. inkább valami jó szíjas gép. egyszerűbb, könnyen javítható (ha egyáltalán elromlik). mondjuk egy dual 505...
www.vatera.hu/schneider_dual_team_6041_lp_148703838.html

ez ugyan nem az, de a mechanika a tálcával együtt egy az egyben abból lett átemelve. Az 505B-t ráadásul ortophon hangszedővel szerelik, 1000 euróért láttam pár éve egy bécsi hifi üzletben. ellenben én a sima 505-ösömet 4000 ft-ért vettem. Van egy akai apd33 is itthon, de a hangja sehol sincs a dualéhoz képest és a motorja is oda van...

froton 2009.06.27. 13:05:01

nem ártana megnézni, hogy van-e analóg vonali bemenet ezen a gyári philips csodán. Ha van, akkor egy cd tár rámehetne, vagy gagyi esetben egy discman... még gagyibb esetben mp3 lejáccó...

BTO11 2009.06.27. 14:06:03

sajna ezek az opel kazettás dolgok csak a rádioba érnek valamit,a kazetta a sajna elég lapostududásu.

zalkapone 2009.06.27. 16:24:56

Vettem a fáradtságot, és előszedtem én is a rég elfeledett kazettás dobozomat. Az első kazi, ami a kezembe akadt, az egy 90 perces BASF, amit még az iskolarádiónak válogattam össze. Rajta a felirat: Best of Rock, 1993. Az első szám pedig a Paradise city. Ezzel fertőztem az akkori felszálló ágban lévő "tuccögős" gyerekeket. :-)

rognork 2009.06.27. 20:25:22

nemtom mi bajod van az opel gyári magnóval, én több car 300-at hallottam, sztem nagyon jó hangja van. a blau és a grundig is jó szól. az a tdk sr50 meg kurva jó minőségű kazetta, nekem vannak 17 évesek is, a battery és a master of puppets még mindig atom módon szól rajta.

Kifordított kacagány 2009.06.27. 21:18:37

@Cleinor: olyasmivel nekem egyszer volt sávproblémám pár másodpercre, mikor egy szembejövő elhasított mellettünk. gondolom egy zsúfoltabb nagyvárosban, ahol minden második embernek ilyen van az autóban ez már sokkal problémásabb.

@froton: azért ha nem haragszol nem dobom ki:) úgy gondolom, hogy olyan sűrűn nem használom, hogy az én életemet már ne szolgálja ki. ha meg mégis, akkor püff neki, tizenhuszonév alatt elkoptattam egy 5e ft-os lemezjátszót. nem túlságosan megterhelő szerintem. egyébként kettő van itthon. az egyik az egy ugyanilyen APQ-310-es akai, a másik meg egy grundig PS 4500-as. igen, egyik sem szíjas. egyébként, bár még ilyenbe nem bonyolódtam bele, úgy gondolom, hogy ugyan a szíjas mechanikát könnyebb karbantartani, jobban is igényli a karbantartást és adott esetben kérdéses, hogy kapok-e még hozzá szíjat, amit azért időnként cserélni kell.

Kifordított kacagány 2009.06.27. 21:25:21

kedvet kaptam hozzá, ki is próbáltam, hogy szól. jól:)

arthur877 2009.06.28. 07:30:12

Nekem CD-s rádió van a kocsimban, de a nejemében rendszeresen használom a magnót... :D :D
A trasnsmitternél pedig, mivel ez van a legközelebb a vevőegységhez, és ezért ennek a legerősebb a jele, elvileg más transmitterektől nem lehet "áthallása"...

Kifordított kacagány 2009.06.28. 08:06:08

azért ez így ebben a formában nem teljesen igaz. egyrészt egy gyengébb jel is zavarhat valamilyen szinten egy erősebbet, másrészt még csak nem is feltétlen igaz, hogy a saját transmittered van a legközelebb. mert ugye a vevőegység az antenna, ami akárhol lehet az autódon. legtöbbször kívül. a transmitter hatótávolsága meg 5-6 méter is megvan, ezért ha elmész egy másik autó mellett, bizony erősen hasonló paraméterekkel bír mindkét egység.

arthur877 2009.06.28. 11:17:56

Ebben igazad van, de egyrészt gyakorlatilag az antenna kábeltól(optimális estben szívargyújtóról használva) kb.30 cm.-re van a készülék, másrészt a szomszéd autóból dupla árnyékoláson(ö vas autója+én vas autóm) kell átlőnie az FM adást...

tomnemtom 2009.06.28. 13:56:24

kazetta, mp3, rádió, kezdő lámák vagytok.
tegnap éccaka hazaúton az autóban ÉLŐBEN hallgattuk Lisa Stensfield-et.
aztán ismét a szívóhangot, mert az is szép.

lehet überelni.

@froton: a DD-kben nem benne van a kvarc, ami ha elfárad, egyszerű cserélni.
a szíjasok konstrukciójukból adódoan mindig is jobban fognak nyávogni, mint a DD-k, sajnos, bár egy audiofil barátom szerint a szíjasoknak szebb a hangjuk ( ugyanazon hangszedővel ), de ebbe ne menjünk bele :)
Pioneer PL-5 rulez, csak tudnám, hova raktam.

transzmitterek meg qrvajók, többször sikerült olvasnom a dugóban mellettem álló autós által hallgatott számok címeit :)

Rocko- 2009.06.28. 14:29:25

@tomnemtom: Lisa Stansfield meletted ült? de neki nem is hosszú a haja. :)

zalkapone 2009.06.28. 14:46:56

@Rocko-:

Nem hosszú a haja, de nem is ez az egyetlen baja...

Kifordított kacagány 2009.06.28. 18:53:04

@arthur877: namost nálam valahogy ez úgy van, hogy az antennakábel árnyékolt, mert nem lenne jó, ha mindenféle elektromos zavart szedne össze az autóból, így meg már mindkét transmitternek éppen egy kasznin kell átrágnia magát. arról nem is beszélve, hogy azonos frekvencián bármilyen kis teljesítményű zavarás már komoly zavarás.
az 5-6m-es hatótáv pedig az a távolság, ahonnan még fogható az adás és nem a zavarás hatótávolsága. a legutóbbi tapasztalat alapján már 20-30 méterről is bezavar a másik autó transmittere. pontosan nem mértem le, de 100-120-as sebességnél ennyit biztosan megtesz a két autó egymással szemben 1-2 másodperc alatt.

@tomnemtom: ilyen tuti dolgokat én is hallottam már. pl azt tudtad, hogy a hangfalhoz kizárólag tömör 2mm vastag kábelt szabad csak kötni, mert a sodort kábellel sokkal szarabbul szól?..... :)

Rocko- 2009.06.28. 18:57:59

@zalkapone: nem, csak arra a korábbi tnt kijelentésre céloztam h a kocsijában mostanában csak hosszú hajúak ültek. :)

zalkapone 2009.06.28. 19:31:36

@Rocko-:

Csak egy szavába kerül, és megoldjuk ezen problémáját! Még a Mazda-buszt is meg tudom tölteni kopaszokkal bruttó 10 másodperc alatt... :-)

Rocko- 2009.06.28. 19:50:40

@zalkapone: szerintem minden vágya ez. :)

zalkapone 2009.06.28. 20:13:12

@Rocko-:

Jó zenéhez jár a jó társaság! :-)

Lowtyo 2009.06.28. 21:05:00

nemtom srácok, nekem nehéz szabad frekvenciát találnom a transzmitternek, a sugárzott "közeli" adók szoktak zavarni, de majd tnt megoldja

nekem is egy DD-s technics lemezjátszóm van egy finomabb audiotechnika tűvel
egy szíjas nad-ról maradtam le, akkor vettem meg bánatomban.
a szíjas valóban szebben szól, mehogy a dd-s folyamatosan szabályozza a sebességet (gyorsít-lassít), de azé ez sem olyan rossz.
látom legközelebbi találkozón lesz nagy hifis csevej, mesélek majd pár elborult audiofil barátomról

Kifordított kacagány 2009.06.29. 17:01:06

"......Felvetődött a direct-drive meghajtású Microseiki lemezjátszó kapcsán a különbség a szíj-hajtású és a közvetlenül a motor tengelyével hajtott tányér-megoldás közötti különbség kérdése. Bodor István a következő magyarázattal szolgált: a direct-drive tökéletes megoldás, ha a kvarc-vezérlésű elektronika képes tökéletesen egyenletes sebességre. A szíj-hajtásnál a szíj kiegyenlítő szerepe teszi egyenletesebbé a tányérsebességet. Nyilván mindkét megoldásnak vannak előnyei-hátrányai, de érdemes tudni, hogy a lemezvágó gépek is direct-drive megoldásúak......."
én hiszek neki, jobban ért hozzá:)
www.sztereomagazin.hu/?q=hir/tartalom/1408

szerintem onnantól kezdve, hogy (csillapítás ide vagy oda) az utcán elhaladó teherautó keltette rezgés is "behallatszik", otthoni körülmények között a legkisebb problémát fogja jelenteni a hangzás tekintetében, hogy szíjas, vagy DD hajtású lejátszónk van.
....... főleg, ha sodort hangfalkábelt használunk:)

arról ugye ne is ejtsünk szót, hogy a digitális zenei élményen szocializálódott hallásunk amúgy sem lesz képes valós különbséget közvetíteni ilyen szinten;)

Lowtyo 2009.06.29. 17:29:51

@Kifordított kacagány: meglepődnél egy profi rendszeren miket meg nem hallasz.
egy haverom egyszer felcuccolt hozzánk a komplett motyójával, mert, hogy nekünk olyan ideális méretű szobánk volt, neki meg még nem készült el a lakása.
hozott egy betáp kábelt, merhogy másik hifis guru esküdött rá, hogy az nagyon jó.
mondtam neki, hogy elmebeteg vagy, ebben kulombok bóklásznak, mitől lenne jobb, mint a gyári betáp kábel?
és tényleg. nekem nincs annyira vájt fülem, mint neki, de én is hallottam a különbséget. szóval nagyon sok mindenen múlik, hogy jól szóljon egy rendszer.
nekem otthon egy nad rendszerem van, cirka 10X szebb hangot ki lehetne hozni belőle, ha hajlandó lennék mindenféle tyúkbélre mégegyszer annyit elkölteni, mint amennyi az erősítő és a cd játszó bekerülési költsége volt.

Kifordított kacagány 2009.06.29. 20:25:18

@Lowtyo: persze, sok mindent meg lehet hallani, ha különbségről van szó és nem abszolút értelemben vett meghallásról. a különbséget sokkal könnyebben érzékeljük. aztán ennek egy jelentős része nem más, csak benyomás, legtöbb esetben pusztán hit, mert tudjuk, hogy változott valami azt viszont nem, hogy ez valóban hallható, vagy csak az agyunk akar becsapni, mert úgy akarjuk. mindenesetre, ha valóban történnek változások(mert sok esetben tényleg így van, azért nem minden fikció), azok legtöbbször annyira csekélyek, hogy korántsem biztos, hogy érdemes vele foglalkozni, hiszen legtöbbször rögtön el is rontja valami más paraméter ami az adott konfigurációra jellemző. lehet csillagászati árakon aprólékosan összehangolt rendszert készíteni, ami tényleg jól szól, csak kérdés a sokszoros ár megéri-e a még mindig kompromisszumos megoldást egy lakószobában, ami enyhén szólva sem arra van kitalálva, hogy abban tökéletes hangzással hallgassuk a (sok esetben már eleve tökéletlenül előállított) zenéinket. igen, tudom, van olyan is aki direkt tudományos alapon ehhez építi már a szobát is. tisztelet nekik, de hányan vannak ilyenek? és főleg kell ez nekünk többieknek? szerintem egy átlagosan elfogadható technika is megadja azt az élményt, amire egy-egy zenehallgatás közben vágyunk vagy ha nem akkor tényleg akarnunk kell teljesen elborult elmével zeneszobát építeni, de köztes megoldásként azon filózni, hogy szíjas vagy dd, ilyen, vagy olyan tápkábel, teljesen felesleges.
szerencsésnek mondhatom magam, mert sikerült egyszer egy profi stúdióba(warner) is ellátogatni, egy hangmérnök jóbarátomnak köszönhetően és ott mutogatott néhány dolgot, hogy mi mennyire és miért más, mint otthon a szobában és ez a különbség mennyibe is kerül. természetesen meghallgattuk azt is, hogy az a technika mit tud. elementális élmény volt meg kell mondjam, nincs hozzá fogható, viszont otthonra elég az is, ami pusztán örömet okoz, mert reprodukálni azt amit ott hallottam még megpróbálni is felesleges és értelmetlen.
és akkor ez még mindig csak a technika és a környezete, még szó sincs a hallgatóságról. nem csak az énekesnek a hangot, a hallgatónak fület is iskolázni kell, hogy képes legyen meghallani olyan dolgokat, amit az egyszerű földi halandók képtelenek. ehhez meg gyakorlás kellene, amit a cd(mp3)-lejátszó nem fog megadni senkinek.

Lowtyo 2009.06.29. 20:38:13

@Kifordított kacagány: ebben nem teljesen értünk egyet
sokáig így gondoltam én is, aztán leültettek egy szobába és bekapcsoltak egy redes audiofil rendszert
hihetetlen élmény volt
és lehet kispénzből is finom rendszered
szerintem 3 kilo környékén egy használt erősítő-cd játékos-hangfal-állvány-tyúkbelek kijönnek

Kifordított kacagány 2009.06.29. 21:17:37

na de akkor miről beszélünk? 3k az még nem horror ár és még csak a jobban szól kategória. normális erősítő, hangfal, rendes csatlakozók, stb. itt szoba átépítésbe még bele sem kezdtünk és még igazán csak lötyögtettük a pénztárcát, borogatásról szó sem volt. ezen a szinten szerintem a tápkábel, szíjas lejátszó, egyéb tuti ötletek még csak a fikcióhoz tartoznak.

Kifordított kacagány 2009.06.29. 21:19:56

azért kérdeznék egyet. ha a ma elmennél a fent említett barátodhoz és meghallgatnád a technikáját, meg tudnád mondani, hogy ugyanaz a kábel van-e nála bekötve, vagy időközben lecserélte, pusztán a hangzás alapján?

Lowtyo 2009.06.29. 21:50:56

@Kifordított kacagány: érdekes kérdés
a srác, amikor hozta próbálni a tyúkbelet az alábbiakat csinálta
kizavart a szobából és cserélgette a kábelokat, hogy ne tudjam melyik van bedugva
állítólag mindig eltaláltam
sok pénz volt, nem akarta ő sem, hogy csak a placebo miat halljuk jobbnak
amúgy meg az övé volt a két hangfal, meg az állvány amit használok, egyszer bejön hozzánk hallgatja, kérdi, hogy én megcseréltem a hangfalakat?
néztem bután, aztán odament és megmutatta, hogy egy j és egy b betü van a hátulján, jobbos- balos
tényleg fordítva volt

Lowtyo 2009.06.29. 21:51:51

@Kifordított kacagány: érdekes kérdés
a srác, amikor hozta próbálni a tyúkbelet az alábbiakat csinálta
kizavart a szobából és cserélgette a kábelokat, hogy ne tudjam melyik van bedugva
állítólag mindig eltaláltam
sok pénz volt, nem akarta ő sem, hogy csak a placebo miat halljuk jobbnak
amúgy meg az övé volt a két hangfal, meg az állvány amit használok, egyszer bejön hozzánk hallgatja, kérdi, hogy én megcseréltem a hangfalakat?
néztem bután, aztán odament és megmutatta, hogy egy j és egy b betü van a hátulján, jobbos- balos
tényleg fordítva volt

Kifordított kacagány 2009.06.30. 08:02:11

a kérdés csak az, hogy x év elteltével is meghallod-e ugyanazt a kábelt, esetleg még úgyis, hogy hangfalak voltak cserélve, mert minőségi különbséget úgy gondolom csak ebben az esetben ad igazán, addig csak apró hallható különbség az egész. persze én nem hallottam, úgyhogy vedd úgy, csak tamáskodom:)
a hangfalcsere érdekes dolog. ilyenem volt már nekem is, mikor sokáig volt egy pozícióban, utána furcsa volt, mikor felcseréltem egy más helyen. idővel helyreállt a világ, mostanában meg többször pakolom, így el is vesztettem azon képességemet, hogy meghalljam melyik hol van. lehet, hogy a hallásom romlott, bár inkább azt gondolom, nincs időm megtanulni, melyik melyik.

NGA 2009.07.24. 14:08:47

Jé, nem vagyok egyedül? A kocsimban kazettás Blaupunkt van, igaz az utolsó legnagyobb szervós darab, ami mindent tud, kazettás walkmant hallgatok, és a kazettákra LP-ről veszek fel.
süti beállítások módosítása