Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Delorean - hülye kérdések

2009.09.01. 13:00 | prokee | 10 komment

Címkék: retro autó delorean technika egzotikus dmc dmc 12 delorean nap

Delorean napot tartunk ma. Foglalkozunk az autóval, és egy kicsit persze szülőatyjával, John Zachary Deloreannel, no meg persze az autótól szinte elválaszthatatlan Vissza a jövőbe filmtrilógiával is. Sorban érkeznek a postok, ha valamiről lemaradtál, elolvashatod majd egyben is:

http://autofilia.blog.hu/tags/delorean_nap

Mint azt a fotózáskor magam is megtapasztaltam, egy Delorean gazdája gyakran kerül érdeklődők gyűrűjébe. Akinek ilyen autója van, valószínűleg be is kalkulálja az ilyesmit. Az általam személyesen ismert egyetlen élő tulajdonos legalábbis szívesen válaszol bárki kérdésére.

Persze vannak olyan kérdések, amelyeket századszorra hall, bizony, néha fárasztó újra és újra a legbanálisabb zöldségekre is válaszolni. Olyan ez, mint amikor az amerikaiautós meghallja az "És ugye sokat eszik?" kérdést...

Nos, alant némi segítség. Mielőtt egy Delorean tulajával beszélgetnénk, fussuk át az alábbiakat. Sok kérdésre választ kaphatunk, és kímélhetjük a gazda idegeit is.

- John Delorean még mindig börtönben van ?
Nincs, és nem is volt soha. Egy FBI-akció során Johnnál drogot találtak. Az FBI informátora azonban - aki nem ügynök volt! - John gyermekeit életveszélyesen megfenyegette, így az apa az ő védelmükben egyezett meg a provokátorral. Később, a vizsgálat során minden vád alól felmentették.

- Ez az az autó a Vissza a jövőbe filmből ?
Látom, nem figyeltél. A "Delorean" szó többször is elhangzik a filmben. Először például így:
"Egy pillanat... egy pillanat, Doki ! Azt akarja mondani, hogy időgépet csinált... egy Deloreanból ?"
"Mi ebben a különös ? Ha egyszer időgépet építünk egy kocsiba, miért ne adjuk meg a módját ?"

- Hol a fluxuskondenzátor ? Visszamész az időben, ha eléred a 88 mérföld/órát ?
Vicces kérdés, nem hallottam holnap óta.
Látsz fluxuskondenzátort az autó hátulján az időutazáshoz szükséges összes tartozékával, ahogy Dr. Emmett Brown megalkotta ? Mondjuk én inkább egy Wilson Hover-szettet szeretnék (ettől tud repülni a második részben a DMC)

- Hogyan tisztítod ?
Szappanos víz, szivacs, melegvíz. Az inox- és rozsdamentes acél felületekre kitalált tisztítószerek kitűnően eltávolítják az ujjlenyomatokat és egyéb zsíros, olajos szennyeződéseket. A kisebb karcokat a háztartásban használatos dörzsipárnával lehet eltávolítani.

- Mit megy ?
Egy széria Delorean végsebessége 135 mérföld/óra (~185 km/h). Váltójában igen hosszú áttételek dolgoznak, így jó partner az autópálya-tempóhoz, vagy a hosszú kanyarokkal teli vidéki utakhoz. A lámpától lámpáig gyorsuláshoz John Delorean más teremtményei inkább alkalmasak lehetnek - ott van rögtön a Pontiac GTO.

- Vannak gondjaid parkoláskor az ajtókkal ?
Nincsenek. Sokkal macerásabbak a "hagyományos" ajtók, hiszen a Deloreannak csupán 35 centiméter helyre van szüksége a teljes nyitáshoz. Egy szokványos autónál ennyi helyen csak egy kabrióból, vagy a Duke fiúk General Lee-jéből tudnál kipattanni.

- Mennyibe kerül egy Delorean ?
1981-ben még 12.000 dollár körül indult, de gyártási és gazdasági nehézségek miatt az ára gyorsan felkúszott 26.000 dollárra. Manapság egy alkatrészként használható donor 4-8000 körül, egy átlagos, menetképes darab 12-26000 dollár körül akad. Felújított 30-38000 körül, egy kiváló állapotú, presztízsdarab 63000 dollárért beszerezhető.
Esetleg akad még a három színarany borítású darabból eladó, 225000 zöldhasúért.
Ennél valamivel olcsóbban, 60-70.000 dollár között vadonatúj darabot is vásárolhatsz, már amennyire vadonatújnak mondhatóak azok az autók, amelyeket a gyár bezárása után megmaradt eredeti alkatrészekből építenek össze.

- Hol találtad ezt az autót ?
Szóbeszéd, újságok, E-bay, Mobile.de, stb... Akad néhány a dmcnews.com-on is, vagy esetleg az evidens delorean.com-on.

- Nehéz hozzá alkatrészt találni ?
A helyi autósboltban igen. Általában azért megoldható. A legtöbb alkatrész, a szimpla anyáktól a nullkilométeres motorig beszerezhető a legkülönbözőbb, Delorean-alkatrészekkel foglalkozó kereskedőktől.

- A Deloreant nem a General Motors készítette Kanadában ?
Nem. A volt GM-vezető, John Delorean által alapított Delorean Motor Company-nál.
Durván 9000 darab készült el belőle 1981 és 1983 között.
- A gyár maga Észak-Írországban volt;
- A karosszériát Giugiaro és az Italdesign készítette (egy, a Porsche által elutasított formatervet élesztettek fel);
- A motor közös Peugeot-Renault-Volvo fejlesztés;
- Az alvázat és a futóművet a Lotus fejlesztette és készítette el.

- Miért hagyta ott John Delorean a General Motorst ?
Meg akarta építeni a maga "etikus" sportautóját, amely egyszerre praktikus, stílusos, biztonságos, gazdaságos, megfizethető, hosszú életű, és kevés karbantartást igényel. 25 éves garanciát akart adni az autókra - ezt nem tehette meg Detroitban !

- Miért akartál épp Deloreant magadnak, mikor mindegyik egyforma ?
Nos, a mai autókhoz hasonlítva: összesen kb. 9000 darabot gyártottak, ebből olyan 6000 lehet még az utakon - valamivel könnyebb egy ilyen autóval kitűnni a forgalomból. Ezen kívül: jól néz ki, élvezetesen vezethető, megfizethető, megbízható, soha nem fog elrozsdásodni, és relatíve könnyen javítható, ha gond van.

- ...és nem romlik el állandóan, cserben hagyva a sofőrt ?
Nem igazán. Apró módosításokkal és javításokkal a Delorean meglepően megbízató autó lehet. A tulajdonosok által az elmúlt 17 év alapján összeállított statisztikák szerint a felmért alkatrészek kevesebb, mint 1%-a romlott el 50.000 mérföld alatt, és kevesebb, mint 5%-uk 100.000 mérföld alatt. (A felmért alkatrészek: önindító, motor, gyújtótrafó, gyújtásmodul, lambda-vezérlő, ablaktörlő, lengéscsillapító, féltengely-porvédő, féltengely-csukló, fékrendszer, kipufogó, sebességváltó, klíma, üvegszál-elemek, rozsdamentes acél-elemek, stb...)
Bár a Deloreanek zöme az elmúlt 10 évet fedél nélkül töltötte, használaton kívül, szinte senkinek sem okozott gondot a PRV6 motor újraélesztése.
Nos, hasonlítsd ezt össze a mai autókkal !

(forrás: delorean.blog.hu és deloreanclubs.com)




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr501344976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2009.09.01. 13:20:40

Hogy áll az autó a villámcsapásokkal?

Zsomatograf 2009.09.01. 13:27:27

És nem zavaró, hogy 88 mérföld fölött gyorsan leég a futófelület a gumikról? :-)

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2009.09.01. 13:43:52

Az igaz,hogy lehet kapni hozzá fluxuskondenzátort?

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2009.09.01. 13:47:18

Még nekem is voltak itt új dolgok. :) Viszont a 12000$-os ár csak terv volt és a szériaautók már a kezdetektől fogva 25000$ körüli árért mentek.
A kanadai dolog pedig valószínűleg a Bricklinnel való összekeverésből jön.

Beaver100 2009.09.01. 15:32:17

A nyolvanas evekben sokat servizeltem es javitottam ezeket az autokat (az US-ban elek ) a mindennapi hasznalatot nem szerettek a Volvo motor egy nagy darab szar volt sok problemaval, a futomuje esett szet, AC nem nagyon akart mukodni stb. elektromos problemak. 1985 korul a kereskedok odaadtak mar meg az onkoltsegi arnal olcsobban is ($17000-korul)csak tudjanak megszabadulni tole,mert nem kellett senkinek a szekezet.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2009.09.01. 15:35:34

Az AC és az elektromos részek hibáiról én is hallottam. A motorról és futóműről viszont eddig csak jót. Mindig tanul az ember.

okta 2009.09.01. 23:17:32

Nem ez az autó volt a Halálos iramban? Mintha már láttam volna valami filmben...
süti beállítások módosítása