Én, csekély értelmű bloggerként mindig kételkedtem az összeesküvés-elméletek valódiságában.
Tudjátok, a vízmotor szabadalmát megveszik az olajcégek, és elsüllyesztik, a feltalálót felnégyelik, és kitűzik a négy legnagyobb vár fokára. A napelemek árát mesterségesen tartják magasan, mert az előállításuk szintén az olajcégek kezén lévő vállalatok kezén van. A különböző alternatív belsőégésű motorok, amelyek fogyasztása és környezetszennyezése jelentősen alulmúlná az Otto- és Diesel-motorokét, szintén a Nagy Globális Összeesküvés mocsarában süllyednek el. A hidrogénhajtás is csak azért olyan drága, mert Robert Shell és Adam Ömv heti rendszerességgel fizetnek a hidrogén- és oxigénmolekuláknak, hogy csak hosszas és erőteljes rábeszélésre akarjanak elválni egymástól.
Nemrégiben viszont belebotlottam Bálint megoldásába. Kiderült, hogy egy műkedvelő amatőr is képes arra, hogy az autóját úgy alakítsa át, hogy minimális ráfordítással fillérekből üzemeltethető legyen.
Nézzük az alapötletet ! Bálint, ahogyan a legtöbb újító, szerény, és tárgyilagos:
Ez nem csak kitaláció, hanem egy működő rendszer. Miből is jött az ötletem? Nem az én ötletem volt, csak én szponzoráltam a kísérletet. Kedves barátom (tanítóm) ötletét és segítőkészségét dicséri a kísérlet.
* Először is hajtsunk autót hidrogénnel és oxigénnel.
* Hát nem hinném, hogy a benzines kibírja, valószínű szét fog hullani.
* Drága lenne spéci alkatrészeket vásárolni.
* Vegyünk dízel autót, az úgy is bírja a nagy nyomást és a strapát.De hogyan is működne? Hát úgy, hogy:
* Csinálunk gyújtást az adagoló helyére.
* Csinálunk gyertyafoglalatot a porlasztók helyére.
* Veszünk szívócsonkot, karburátort, hogy egyszerűen be tudjuk állítani a keverést, ne nekünk kelljen még azt is kitalálni és legyártatni.
És tényleg, milyen egyszerű ! Hozzáértés alig, kreativitás azonban annál több szükségeltetik hozzá - no és persze ne felejtsük el a küldetéstudatot sem !
"Boss tipusú adagoló és egy Lada gépkocsi
megszakítója és egyben gyújtáselosztója"
Nyitott motorháztető, PB gázpalack, disznóperzselő kosár nélkül (nem biztos, hogy ez a neve a bumszlinak a végén) és disznó nélkül. Beindítottam a motort, alapjáraton töfögött. És jött a varázslat: a levegő szívónyíláshoz tartottuk a gázpalack szelepes csonkját és megnyitottuk finoman. Láss csodát: a motor felpörgött pillanatok alatt kevés gáz mellett is, csak kopogott, mint a pásztor botja a betonon. Hurrá! Újabb lendületet vett a kísérlet és hihetetlen nagyra duzzadt az önbizalmunk! Mit nekünk autószerelés műszerész létünkre ?!
Bálint természetesen nem ajtóstul rohan a házba. Röviden, vázlatosan megemlíti az átalakítás összes lépcsőjét, beleértve az előzetes tájékozódást is. Fontos, fontos, fontos: hiszen itt nem egy egyszerű boyracer első lépéseit látjuk az utcai tuning világában - itt bizony egy igen megalapozott, átgondolt világmegváltás van folyamatban!
Lelkesen érdeklődtem közben autószerelőknél, hogyan is működik a gázhajtás. Hát nem álltak pozitívan a kérdésemhez: "Miért érdekel? Ne foglalkozz a kérdéssel!" De nem tudták, hogy ki is vagyok! Amit kigondolok és működik a fejemben, azt véghez is viszem! Az a legkevesebb.
Veled vagyunk Bálint! A technika sokat köszönhet az ilyen kitartó srácoknak! Hogyan lett volna gőzmozdonyunk, ha Watt feladja az első kazánrobbanás után? Hogyan lenne Forma-1-ünk, ha az első baleset után örökre betiltják az autóversenyzést? Hány túlsúlyos ember volna ma a világon, ha Małgorzata Drózd az első napon feladja a fogyókúrát?
A mai napig azt használnám, ha nem szakadt volna ki az alja a rozsdától. Használtam még átalakítás után 400 km-t, aztán életveszélyes lett az autó és nem találtam karosszériást, míg nem járt le a műszaki, így visszaalakítottam dízelre és eladtam alkatrésznek. De megmaradtak a gázos alkatrészek, melyeknek a fotóit itt láthatjátok ezen a weboldalon.
Igen nagy szerencsénk, hogy Bálint azért dokumentált ezt-azt, és így az utókorra maradhat a remek ötlet. Autóbuzik, gázra fel! Ne féljünk szétkapni a HDI-t a garázsban, a malacperzselő típusfüggetlen!
És ön, épített már, vagy tervez építeni valami csodálatos és jövőbemutató dolgot?
Beszóltak