Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Egy pillanat...

2008.10.17. 08:00 | ommm | 48 komment

Címkék: közlekedés baleset baromállat

...amíg lehajlik a mobiltelefonért.
...amíg hátraszól az utasnak.
...amíg elbóbiskol.
...amíg nem figyel az útra.

Kata és Tibi jóbarátaim. Esküvőjükön ott voltam, asztaluknál ettem, erkélyükön söröztem. Nemrég házasodtak össze. Nem dúskálnak a pénzben, nem is nyomorognak. Tibi a Volkswagenben hegesztőrobotokkal vacakol, Kata főiskolát végzett, asszisztens.
Amijük volt, azt új lakásra költötték, legyen meg, lakjanak együtt, mert úgy a jó. Tisztában voltak azonban azzal, hogy Tibor tisztességben megőszült öreg Skoda Favoritját le kell cserélni valami újabbra, nagyobbra, biztonságosabbra, kényelmesebbre, mivel bővülni fog a család, Kati nagy örömükre teherbe esett.
Beszélgettünk is sokat Tibivel, mi kéne, milyen kéne, millió típust számbavettünk, érett a dolog. Tibor óvatos sofőr, sosem siet, inkább korábban indul, csak ne kelljen rohanni, balesete nem volt sosem, amióta pedig felesége és leendő gyermekük is mellette ül még óvatosabb. Kilencven és ne tovább. Általában délutáni műszakban dolgozik, így délelőttönként volt ideje ellenőrzésekre, ultrahangos vizsgálatokra hordania Katit.
De lassacskán érett az autócsere.

Sajnos a kanyarban sávjukba átsodródó Peugeot 206-os gyorsabb volt.
Nagy csattanás, nagy csend.

Hosszú, belátható sík vidék, a kanyar előtt egyenessel. Tibor látta is az szembejövő autót, pechjükre éppen a kanyarban mellőzték volna el egymást. Mikor azonban odaértek a 206-os egyenesen folytatta útját. Tibi beletaposott a fékbe és reflexszerűen bal oldalra kapta a kormányt (ez a jegyzőkönyvből derült ki). Talán ez volt az a mozdulat, melynek köszönhetően még ma is élnek. Így a Peugeot nem tisztán frontálisan találta el őket, hanem némi átfedéssel a jobb oldalon.
Sajnos ott, ahol Kati ült.

Innentől jöjjenek a tények, a számvetés, a szlovák baleseti jegyzőkönyvből és szakértői véleményből fordítva, összefoglalva, röviden.

A baleset délelőtt fél tizenegykor történt, hétköznap. (Megjegyzéseim zárójelben.)
A Peugeot 206-os 22 éves vezetőjénk írásos vallomását olvastam. Elmondása szerint előző éjszaka 01.00-ig dolgozott, másnap reggel kilenc órakor ébredt, majd elindult Pozsony felé. Fáradt volt. Elbóbiskolt. (Nyolc óra alvás után? Verőfényes délelőttön? Autóban?)
A helyszínen alkohot nem mutattak ki vérében. Kábítószer kimutatását végző vizsgálatra vért nem vettek tőle. (A mai napig erős bennem a gyanú, hogy be volt tépve a szarházija.)

- Vallomása szerint óvatos és tapasztalt sofőr, komoly problémája sosem volt, csupán "néhány" apróbb koccanás, kihágás. (Szó szerint fordítva.)
- Beismeri, hogy ő okozta a balesetet (lol)
- Közvetlen a baleset előtt nem emlékszik semmire, csupán arra, hogy autózik az úton, mivel előzőleg Pozsonyba érve tudatosult benne, hogy otthon felejtette az iratait, így visszafordult értük.

A jegyzőkönyv a továbbiakban a szakértő véleményt is alapul véve megállapítja, hogy:

- a Peugeot 206 az ütközés pillanatában 104 km/órás sebességgel haladt (ahol 90 a maximum)
- féknyomot nem hagyott
- sofőrje nem használta a biztonsági övet
- a Skoda Favorit az ütközés pillanatában 61 km/órás sebességgel haladt
- mögötte mintegy 9 méteres féknyom látható
- sofőr és utasa be voltak kötve
- a veszély észlelésétől az ütközésig mintegy 1,2 másodperc telt el

A 206-os totálkáros lett, jobb oldala eltűnt, motorja kiszakadt helyéről (láttam a felvételeket), vezetője lábát törte.
A Favorit totálkáros lett, padlólemeze, teteje megroppant, gyűrődött, erősen deformálódott minden irányban.
Tibor
- jobb lábfejének csontjai eltörtek, valamint három lábujja is. (már rendben vannak ugyan, de jobb lába fél számmal kisebb lett, mivel ujjai összevissza állnak már örökre)
- bal kézfejének csontjai eltörtek (már kiszedték belőle a drótokat, mutató- és középső ujjának bütykei azonban két centiméterrel hátra tolódtak a többihez képest, már valószínűleg sosem tudja teljesen ökölbe szorítani a kezét, pedig ha eszébe jut a 206-os sofőrje, sűrűn előforul vele. Keze finoman remeg.)
- összezúzta mellkasát, arcát, szemöldökcsontját.

Elmesélte, hogy elég homályosan emlékszik vissza a történtekre. Tisztán maga előtt látja a szembenjövő autót, következő emléke pedig az, hogy a mentőautóban vágják le róla a cipőt-gatyát, arca csupa vér és az oldalablak előtt elfut egy tűzoltó hidraulikus ollóval a kezében.
Mivel a baleset két szomszédos körzet határán történt így mindkét irányból jött egy-egy mentőautó (Dunaszerdahely, Pozsony) és vitte őket kórházba. Tibi csak ott tudatosította, hogy az autóban nem volt egyedül. (Ez egy nagyon szar pillanat lehetett.) Sikerült megtudnia, hogy Katit Pozsonyba vitték miután kivágták a roncsból. Állítólag még akkor magánál volt és a racsnis tekerővel döntötte hátra az ülést, hogy a tűzoltók jobban hozzáférjenek beszorult lábához. Ő rosszabbul járt.

- négy jobb oldali bordája eltört, szerencsérve nem átszúrva a tüdőt
- jobb lábfejének csontjai, sípcsontja és térde eltört, az ínszalagok elszakadtak
- combja három helyen eltört, egy esetben szilánkosan
- szemöldökcsontja eltört
- jobb alkarja szilánkosan tört, roncsolódott

Szerencsére az eddigi vizsgálatok alapján leendő gyermeküknek nincs baja. Otthon vannak mindketten, Tibor már úgy-ahogy rendbejött, lekerült kezéről-lábáról a gipsz, mintegy 2 hónappal a történtek után a közeljövőben munkába áll.
Kati helyzete nehezebb. A baleset napjának reggelére emlékszik csupán és a részleges memóriakiesés miatt sok apró dolgot elfelejtett. (Pl. nem tudta, hogy a kulcscsomóján melyik kulcs mit nyit, nem emlékezett arra, hogy redőny van a szobában stb.) Otthon van ugyan ő is, de még egy óriási kórházi ágyon fekszik, járni tanul. A járókeret már nem szükséges, most barátkozik a mankóval. Arca szépen rendbejött, de combján a 30 centiméteres műtét utáni heg látványa nagyon elgondolkodtató. Sípcsontjára valami maró folyadék folyt (valószínűleg akusav) mivel helyenként csontig belemart. Bokája még dagadt, de már legalább mozog. Nagyon óvatosan jár-kel és a sokáig gipszben lévő kéz és láb is lassan nyeri vissza formáját.
Lábában hat csavar és egy belső fémrúd tartja össze combcsontját, térdét. Jobb karjában nyolc csavar, könyökében finom drótok. A röntgenképek és a húsba, csontba maró fém a kemény realitás.
Orvosai szerint 24 hónap múlva szabadulhat meg tőlük. Addigra fiuk már másfél éves lesz.

Persze Katit már munkahelyére nem várják vissza, nem is tudna menni, és jó ideig nem is fog. A baleset miatti bevételkiesést ki lehet számolni, az örökre megmaradó fájó csontokat, hegeket és minden egyebet nem. A lakást fizetni kell, a banknak tartozni nem jó, és autó is fog kelleni, hiszen jön a gyerek. Szerencsére a biztosítótól kapott összegből tudtak venni egy pár éves családi batárt, így már legalább a kötelező vizsgálatokra, rehabilitációkra el tudnak jutni.
Nehéz most nekik, nagyon nehéz, de tudják nagyon jól, szerencséjük volt. A Kék Rigó ugyan már a roncstelepen pihen, de mázlit hozott nekik. Élnek, és ez a lényeg. Együtt lehetnek.

A vétkes sofőr küldött nekik úgymond "kompenzációként" egy 20 000 koronáról szóló csekkett (140e Ft). Visszaküldték. Felhívta őket telefonon, Tibor mondta neki, hogy inkább nem akarja látni, majd a bíróságon.

Mindössze 1,2 másodperc. És mennyi dolgot képes megváltoztatni. A karrier, az élet, a család. Miért? Azért, mert egy teljességgel idegen ember egy pillanatig nem figyel oda. Vagy valami másért? Döntsék el Önök. És mindig figyeljenek, sose legyenek "az a másik".

Ha inni akar, igyon.
Ha narkózni akar, narkózzon.
Ha álmos, aludjon.
De ne üljön autóba!

Ez csupán egy egyszerű történet, egy blogposzt. Amiben különbözik a többi ilyentől az a tény, hogy ezúttal közeli barátaimmal történt meg. Rendes, tisztességes, fiatal emberekkel.
Nem az új autó-öreg autó töréstesztről szól.
Nem a helyes-nem helyes reakcióról szól.
Nem a hülyemód száguldozásról szól.

Hanem rólunk, emberekről.
Adott az Úr (vagy a természet) nekünk mindent ahhoz, hogy az ilyen helyzeteket el tudjuk kerülni.
Agyat, hogy gondolkozzunk.
Bölcsességet, hogy okuljunk.
És szemet, szájat, végtagokat, testet, amelyikkel mindezt véghezvihetjük.

Mégis, túl sokszor nem használjuk.
És az olyankor majdnem mindig egy újabb roncs az utakon.

Bruce Springsteen: Wreck On The Highway


Last night I was out driving
Coming home at the end of the working day
I was riding alone through the drizzling rain
On a deserted stretch of a county two-lane
When I came upon a wreck on the highway

There was blood and glass all over
And there was nobody there but me
As the rain tumbled down hard and cold
I seen a young man lying by the side of the road
He cried Mister, won't you help me please

An ambulance finally came and took him to Riverside
I watched as they drove him away
And I thought of a girlfriend or a young wife
And a state trooper knocking in the middle of the night
To say your baby died in a wreck on the highway

Sometimes I sit up in the darkness
And I watch my baby as she sleeps
Then I climb in bed and I hold her tight
I just lay there awake in the middle of the night
Thinking 'bout the wreck on the highway

A jegyzőkönyv lefotózott képeit Tibortól kaptam. A minőség nem az igazi, a mondanivaló annál inkább.




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (5/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr16715179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kifordított kacagány 2008.10.17. 09:22:37

nincs mit hozzátenni. legfeljebb annyit, hogy semmiből sem tanulunk.

biker_kolee 2008.10.17. 09:24:11

Erre nem tudok mit mondani. Szörnyű, sokkoló, és intő példa mindannyiunknak. Épp tegnap voltam az A***anz Vezetéstechnikai pályáján, és átértékelődött bennem pár dolog. Jobbulást mindannyiuknak.

Totox 2008.10.17. 09:26:04

Szomorú eset és tanúlságos :S

vancello · http://vancello.hu 2008.10.17. 09:31:03

Rohadt nagy mákjuk volt, hogy élnek! Hihetetlen, hogy ebből élve kiszedték őket! Pegós gyereknek meg minimum az kéne, hogy gyalog járjon élete végéig...

Kifordított kacagány 2008.10.17. 09:48:49

vancello 2008.10.17. 09:31:03
ha működik arrafelé a jogrendszer, még az is előfordulhat.
az azért nem semmi, hogy aprópénzen akarta megváltani a büntetését. csak hogy lássák, hogy mennyire bánja bűneit.

Rocko- 2008.10.17. 10:09:41

jobbulást nekik.
és remélem az élet viszonozza ezt a cselekedetét az úrnak.

egyébként meg a földön matatós mozdulatsort szintén bemutatat pár napja egy hölgyemény egy 2 beláthahatlan kanyar közti 50 méteres szakaszon. szerintem típushiba ez a PUG206-nál.

rognork 2008.10.17. 10:14:10

az a szörnyű, hogy a magyar jogrendszerből kiindulva (bár tévednék) kap 1,5 évet 3 évre felfüggesztve közúti baleset okozásáért. mint ahogy az a német sofőr is, aki kinyírta a pécsi ex-polgármester sofőrjét, őt magát meg kómába küldte. mindezt egy szabálytalan előzéssel a 6-os úton. nem lehet mit mondani. én nemtom, hogy el tudtam-e volna rántani.

biker_kolee 2008.10.17. 10:19:28

rognork 2008.10.17. 10:14:10

Szlovákiában történt az eset. Ne induljunk ki a magyar jogrendszerből.

rognork 2008.10.17. 10:31:50

igen, ezért írtam, hogy bár tévednék.

Lally 2008.10.17. 10:42:32

A nem vagyoni kártérítésként perelhető pár millkó (Ft) sem nagy vigasz ugyan, de.........élnek.

Tehát ezért kell a nagy öreg autó (ENCAP *), vagy modernebb közepes( ****) ??? Melyik a jobb ?

Rocko- 2008.10.17. 10:52:51

Lally 2008.10.17. 10:42:32
"Melyik a jobb ?"
az, hnincsenek baromállatok az utakon.
és nem ontjuk orrba-szájba a jogsit.

feketenap 2008.10.17. 11:03:23

Remek írás! gratula!
Sokkoló a történet, de szerintem nem érdemes máshogy beszélni róla.

ppeterka 2008.10.17. 11:32:53

Ez nem a kocsiknál típushiba... Az embereknél...

Már csak az a baj, hogy az a típus, amiben szériahiba miatt visszavonást kellett volna csinálni (vö. Taigetosz Problem Management System), az soha nem fogja ezt a blogot olvasni. Ti. olvasni ha tud is, a hóvégi fizetési jegyzéken kívül mást nem nagyon olvas - ha egyáltalán kap ilyet és ha egyáltalán tud olvasni...

GregS 2008.10.17. 11:34:52

és nem ontjuk orrba-szájba a jogsit.

erre ma hallom a hírekben hogy szekszárdon vizsga nélkül, kb 70 ezer ft-ért árulták a jogsikat olyanoknak akik írni-olvasni se tudtak..
no comment..

Kifordított kacagány 2008.10.17. 11:35:54

Rocko- · autofilia.blog.hu 2008.10.17. 10:09:41
ne légy naív.

rognork 2008.10.17. 10:14:10
ne csukják le. akkor nem tud "gyerektartást" fizetni. fizessen inkább élete végéig azért amiért maradandó nyomot hagyott másokban.

Rocko- 2008.10.17. 11:45:56

Kifordított kacagány 2008.10.17. 11:35:54
mondom remélem. :)

GregS 2008.10.17. 11:34:52
na ez az...

ppeterka 2008.10.17. 11:32:53
lehetne pénzbeli bírásg helyett az, h a rendôrök 1 hét/hónap tolószékre kötelezik. autó nélkül. asszem értenének belôle.

biker_kolee 2008.10.17. 13:13:49

rognork 2008.10.17. 10:31:50

Értve. :)

karel_atya 2008.10.17. 13:16:43

omm...

Együttérzésem a jóbarátaidnak... Mielőbbi gyógyulást és jóegészséget kivánok nekik, s a megszületendő csemetének is.

Kommentként a felháborodástól csak tengerisün alakú vesekő heti kétszeri kih*gyozását tudnám kivánni a vétkesnek élete végéig, ráadásul a pofám jártatásán kivül sokat nem tehetek, hát ettől eltekintenék...

ommm 2008.10.17. 13:20:30

Átadom.
Bár szerintem olvassák.
Köszi.

GabriSanyi · http://htst.hu 2008.10.17. 13:23:09

És ez a legrosszabb, hogy nem a vétkes szívta meg. A Pug sofőrje még be se volt kötve, és ahelyett hogy laposodó, épp halmazállapo tváltozáson átmenő koponyával csapódott volna a földbe, megúszta. Van isten? Ilyen alkalmakkor éppen mit szokott csinálni?

Sajnálom a barátaidat, mielőbbi, és a lehető legjobb(már amennyire az tud lenni..) gyógyulást kívánom nekik én is.

Jetfighter 2008.10.17. 16:07:16

Nehéz szívvel olvastam el. Hány ilyen hírt látunk naponta? Mögöttük pedig hasonló történetek, csak azt már nem írja meg az újság. Gondoljatok egy pillanatra az évente Európában az utakon életét vesztő 42 ezer emberre, a súlyosan megsérülő több, mint százezerre, akik aztán tolószékben vagy mankóval, fél kézzel vagy vakon élnek tovább. És a gyerekük, a szerelmük, a szüleik nélkül. Több százezer tragédia miden évben. De alig lehet mit tenni: figyelmetlen, felelőtlen vagy autóvezetésre alkalmatlan állapotú emberek mindig lesznek az utakon.
Mielőbbi, minél teljesebb gyógyulást, rehabilitációt kívánok a vétlen áldozatoknak! És egy tündéri kisbabát. Akire talán majd 20 év múlva nem leselkedik ilyen veszély. Mert azért lehet mit tenni. Olvastátok a cikkeket, a Honda, a Volvo, a VW-konszern egész jól áll a fékezőrobotokkal, a sávkövetőkkel. Szerintem nem véletlenül. 20 év alatt csak megoldják, és talán minden akkori autóban benne lesz, ahogy ma az ABS. Tömegméretekben fillérekért gyártható elektronikákról van szó. És jó volna, ha nem lenne kikapcsolható. Felfestett úton, sávkövetővel ez a baleset nem következett volna be. Fékezőrobottal sem. Lesznek majd funkciók,amelyeket életvédelmi okokból át kell adni az elektronikának. De ha ez az ára, én nem bánom.

Rocko- 2008.10.17. 17:10:51

konkrétan lehetne építeni olyan autót, ami minden balesethelyzettôl meg tud védeni.
de a baromállatoktól nem. attól soha semmi nem fog.

apamacko 2008.10.17. 17:11:08

Jobbulást kívánok nekik én is! És Isten ott volt srácok higgyétek el !
Ha nem lett volna ott akkor sem ők sem a baba nem lenne köztünk,
és ha megszületik a pici akkor az majd elfeledteti velük szép lassan az esetet.
Remélem.

rognork : "mint ahogy az a német sofőr is, aki kinyírta a pécsi ex-polgármester sofőrjét, őt magát meg kómába küldte. mindezt egy szabálytalan előzéssel a 6-os úton. nem lehet mit mondani. én nemtom, hogy el tudtam-e volna rántani."

Sajnos ők sem voltak bekötve !!

Jetfighter 2008.10.17. 18:56:27

Rocko,
ha a baromállat nem tud beléd menni, mert nem engedi az ő kocsijának az elektronikája, akkor megúsznád. És bármilyen hihetetlen, ezek az elektronikák nevelő hatásúak. (Nem tudod a lökösön nyomni az előtted menőt, mert az ACC nem engedi, stb.) Ha pedig a baromarcú meghekkeli a kocsiját, akkor töltse hátralévő életét rács mögött. Ilyen kor is jöhet még. Egyelőre a cuccokat ki lehet kapcsolni, de ma már pl. az ABS-t se lehet. És nemcsak baromállatok okoznak baleseteket, hanem figyelmetlenek, pechesek, fáradtak is. Elég sokan. Őket is megvédené egy ilyen kocsi, + saját magától is a többi közlekedőt.

dzsedi 2008.10.17. 18:58:35

hála az égnek, hogy túlélték

zon 2008.10.17. 20:10:03

A sutyerák a Civiccel Parádsasvár előtt 500 méterrel még röhögött rajtam ( a kocsija segge 1 méterrel beljebb a felezővonaltól,az én oldalamon).Ja , én motorral voltam... Remélem,még aznap csinált magának egy kistestvért... Én legalábbis azt kívántam neki.

yenoee 2008.10.17. 20:45:59

Kemény, nagyon kemény.
Nem lehet arra szó, mekkora szerencse, hogy a baba és a mama is megúszta...
Jobbulást mindannyiójuknak.

korlat 2008.10.17. 21:02:50

biker_kolee: ott én is jártam. mármint a vezetéstech. pályán. mindenkinek kötelező lenne szvsz.
volt koccanásos balesetem, mert a telefonomat nyomkodtam én hülye 18 éves fejjel. azóta máshogy ülök autóba, pedig csak egy kis kocc volt.
aki zongorázik, az csak azt csinálja az adott pillanatban.
aki füvet nyír a kertben, az is.
aki autót vezet, annak sem kéne mással b*szakodnia.
jobbulást nekik!

Chaoyang 2008.10.17. 21:15:53

Durva es mennyire hetkoznapi :(

Kat, Tibi meg a nagy túlélő Kisbence 2008.10.17. 21:30:47

Szevasztok! Mindenkinek nagyon szépen köszönjük a sok jókívánságot!!!!
Hogy Isten ott volt vagy nem azt mindenkinek saját hitére bízom, de egý biztos, Kék Rigót egy lelkésztől vettük, hát ha mást nem, egy szentlelket biztos benthagyott a kocsiban.
Február elejére várjuk a kisembert!!! OMMM-al majd gondoskodunkl róla hogy nagybetűs AUTÓBOLOND legyen, egy biztos, ha kell beleverem, hogy a biztonsági öv nem csak dísznek van a kocsiban, és attól nem lesz naccssáááávóóó hogy ha nem köti be magát, végül is annnak köszönheti az életét. És ahogy oMm utalt rá, ha kis autótd van légzsák nélkül...........hát bárhogy is szereted ADD EL!!! Mi kipróbáltuk a tesztbábú szerepet, és elhihetitek senkinek nem ajánlom, .. kivéve azt a szarházit! "NINCS BOCSÁNAT!!!"
Csak margóra - srácok, csak így egymás közt, a csajok tényleg más fából vannak faragva. 5 órás olyan műtét után, amire az orvosok is azt mondták hogy "asztalosmunka " volt, annyi csavart, drótot, vasat raktak bele hogy a reptereket kilométerekre el kell hogy kerüljük, felébresztették és a baba miatt semmilyen, azaz semmilyen fájdalomcsillapítót sem kaphatott, na ezek után még Ő vigasztalgatott engem. Napról napra jobban van, igaz el fog még egy ideig tartani a gyógyulás.
Így a végére mégegyszer mindenkinek kösz,
UI: sajnálni nem kell minket, mi legalább túléltük.

Gandhi 2008.10.17. 22:23:36

Ha rajtam mulna 23 evre tennem a jogsi megszerzesehez szukseges korhatart es megelozo x ev tapasztalathoz kotnem a nagy teljesitmenyu autok vezeteset is.
Ok, nem minden onjelolt Schumachert lehetne kiszu"rni igy, de azert eleg sokat.

A masik meg, hogy alt. nem csak egyszeri "eppen most a telefonom nyomkodom" eseten mulnak az ilyen durva figyelmetlensegek. A vetkes csokanak is volt mar nem egy szabalysertese ahogy olvasom.
Kvazi idozitett bomba az ilyen vezeto.
En vajon miert nem mentem meg soha at a szembejovo savba a megengedett sebesseget tullepve?

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.10.17. 22:41:28

én csak szimplán szigorítanék a jogsi megszerzésén, drágítanám esetleg, meg vezetéstechnkai térninget is beletennék, és akkor kapná meg az illető, ha ezeket szépen teljesíti

Rocko- 2008.10.18. 00:23:08

Jetfighter 2008.10.17. 18:56:27
nem, hülyebiztos dolog nincsen. ez 100%.
ismered a viccet: adj egy szőke nő kezébe egy vasgolyót...

Gandhi 2008.10.17. 22:23:36
emlékszel a kisöregre, aki az m7-esen forgalommal szemben ment?
ha nem, akkor tessék: www.langlovagok.hu/html/galeria/1243.shtml
biztos elmúlt 23, sőt tán kétszer vagy háromszor is.
nem életkorhoz kell kötni, hanem szellemi érettséghez.

Kifordított kacagány 2008.10.18. 07:24:06

Gandhi 2008.10.17. 22:23:36
nagyon jó lenne favágómódszernek a 23 év, de akkor miért pont annyi, miért nem 30? és azzal megoldódna a probléma? nem. nem a kor vezet. van sok tizenéves is, aki tudja, hogy mit csinál és sok 40-50-es is aki meg nem. ha rajtam múlik, a kölykeim már 13-14 éves korukban autóba fognak ülni. csak hogy legyen idejük megtanulni, felfogni, miről szól az egész, ne 23 évesen botladozzanak vele, amikor már mindenhova egyedül mennek.
a megoldás az alkalmassági vizsga lenne szerintem. nem új találmány, be kellene vetni. esetleg szigorított formában, rendszeres, akár két évenkénti ismétléssel. mint ahogy a kresz és rutinvizsgát is ismételtetni kellene. nem lehúzási célzattal, hanem befektetésként. sokkal olcsóbb lenne, mint évente újabb ezer 30-as táblát kirakni és mentőautókat tankolni.

miluman · autofilia.blog.hu/ 2008.10.17. 22:41:28
a vezetéstechnikai tréning jó ötlet. sajnos a technikai feltétele a legtöbb helyen nem adott még. talán ez is jó befektetés lenne az állam részéről. előbb segíteni az ilyenek létrejöttét, majd ha már adott a lehetőség, kötelezővé tenni. és megint csak ismételtetni.
a drágítás meg nem jó ötlet. nem a pénz vezet, hanem az ember. inkább olcsóbbá kellene tenni, hogy a frissjogsisok ne csak a minimális kötelező órát vegyék meg.

rognork 2008.10.18. 08:25:47

a veztech tréning nem olcsó. megnéztem az allianz árait. hát basicre még ok (kb 25e) de onnan elég durva. nekem legalábbis nem lenne rá keretem, kell máshova.

Sam8888 2008.10.18. 10:23:49

Lally 2008.10.17. 10:42:32

A nagy öreg autó esetünkben egy régi, öreg, kiskategóriás óccsó autó szerepét töltötte be...

www.langlovagok.hu/kepek/2008/korizsjozsef/080925_jarmibmw/eredeti/080925_jarmibmw_01.jpg

Noha ez nemis öreg autó, de azért khm...

Sam8888 2008.10.18. 10:43:13

Jetfighter 2008.10.17. 18:56:27

Ezt egyvalamivel kilehet kurvaegyszerűen védeni: FEJLESZTENI A TÖMEGKÖZLEKEDÉST!!!!!! Ugyanis, ha kényelmesen, gyorsan, olcsóbban(!) eljutok A-ból B-be busszal, mint az autómmal, akkor azt fogom használni... És nemkell hozzá semmiféle ilyenolyan kivédő elektronika.

Jetfighter 2008.10.18. 10:53:38

Ugyan már fiúk. Egyéni közlekedés mindig lesz, és hibázók mindig lesznek. Én tehát maximálisan támogatom a hülyebiztos eletronikákat, legyen belőlük minél több. Tudjátok miért? Mert a statisztika nem hazudik, ha százból már húsz baleset nem jön létre, (igaz, ha 80-an annyira hülyék, szőkenők, hazatérő éjszakázók, drogos-részeg barmok stb. stb. hogy semmitől nem lesznek okosabbak) de már akkor megéri. És a veztech. tréning is, bizony. És sulykolni, sulykolni, sulykolni, BBC módra. Hogy ha a konyhában vagy baller, legföljebb tányér/pohár törik, de ha az úton, akkor kivégzed a szembejövőket, környéken sétálókat, saját magadat, apád-anyád-gyereked. És aki alkalmatlan, ne kaphasson jogsit.

De legjobban annak örülök, hogy ebből a balesetből nem lett ennél nagyobb baj. Mielőbbi gyógyulást, hosszú pelenkázós éjszakákat:)))))

Sam8888 2008.10.18. 10:56:32

Kifordított kacagány 2008.10.18. 07:24:06

"...a vezetéstechnikai tréning jó ötlet."

Erről annyit, hogy anno ahol letettem a jogsit, aztmondták, ha megvan a jogsi, mehetek vezetéstechnikai tréningre (ilyen csúszós tréning), aztán mire megvolt a jogsim kiderült, hogy az az autó szanaszét van rohadva és nemis működik...

Kifordított kacagány 2008.10.18. 11:06:20

én se jártam még ilyen tréningen. mert amellett, hogy drága, még messze is van. azért igényem lenne rá.
ha több lenne belőle, olcsóbb is lenne. bár én már azzal is megelégednék, ha több lenne belőle.

Sam8888 2008.10.18. 10:56:32
üdvözöllek a mai magyar valóságban.

Rocko- 2008.10.18. 13:25:38

Jetfighter 2008.10.18. 10:53:38
ahham, statisztika. :)
ez a véleményem róla:
"ahahm, statisztika. a staisztika kimutatja, h a motoros pizzafutárok 100%-a nem köti be a biztonsági övet. megoldás: ne legyenek pizzafutárok!
a statisztika szerint 230 km/h fölött igen minimális baleset történik csak. megoldás: autópályán alsó határ az 230.
a stat szerint a mozgássérültek nem okoznak balesetet. megoldás: csak mozgássérültek vezethessenek.
érzed, h mennyi mindent ki lehet hozni a statisztikából? :)"

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.10.20. 09:03:42

De, ez pontosan arról szól, hogy hiába mész óvatosan és lassan, ha régi autód van, sokkal könnyebben meghalsz, mintha kétszer annyival repesztesz egy újjal.

Jetfighter 2008.10.20. 10:13:40

Rocko
erre most írtam egy hosszabbat, aztán rájöttem, hogy teljesen hiába. :) További jó csőlátást fekete-fehérben... Bízom benne, pár év kemény tanulás után, vagy ha átjön a sávodba szemből egy kisbusz amit egy álmos, hatvanas nagyi vezet, és majdnem kikerülöd, majd másként látod. :)

Jetfighter 2008.10.20. 10:32:56

AP,
sajnos ez sem teljesen így van. Az autók sokat fejlődtek, de az emberi szervezet kb. annyi "G"-t tud elviselni károsodás nélkül, mint eddig. Tehát ha 150-nel hajtasz az autópálya hídjának, pont úgy leszakad a fejed-lábad, csak lesz mellettük egy-egy lufi is.

Rocko- 2008.10.20. 19:24:03

Jetfighter 2008.10.20. 10:13:40
nem csőlátás, csak a leggengébb láncszemet, a sofőrt nem tudod megkerülni. ezért azt kéne javítani, nem a kocsit.

Jetfighter 2008.10.20. 23:24:17

Rocko,
pont azt látjuk, hogy az ember nem fejleszthető, sem G-elviselésben, sem hibaszázalékban. A háziasszony se akarja eltörni a poharat mosogatás közben, aztán mégis. A mosogatógéppel ugyan elveszik az egészből az "élvezet" de minden egyben marad... De erre tényleg másik poszt kéne. És nem kívánom senkinek, amikor rájön, hogy bárkivel történhet baleset. Vele is. A fenti leírás hátborzongatóan visszaadja a lényeget. Az egyik pillanatban még mész az úton, a következőben egy csattanás a semmiből, aztán jobb esetben utánamész a másiknak bal külső tükör nélkül, rosszabb esetben a mentősök dolgoznak rajtad, még rosszabb esetben ott a vége. Én csak azt mondom, hogy terjedjen el úgy minden elektronikus okosság, mint az ABS. Az ellen se sír már senki, és életeket ment minden nap. A nagy kérdés, hogyan lehet összehangolni mindezt a kivételes helyzetekkel, amikor szabályt KELL szegni hogy ne legyen baj. (Pl. záróvonal szembejövő forgalom nélkül vs. részeg biciklis a sáv közepén, féktávon belül.) Az embert kell fejleszteni? 99% nem tud úgy kanyarodni, mint egy ESP Plus. Ja, megint statisztika... :) Ennyi, písz.

Rocko- 2008.10.21. 07:25:14

az ember nem fejleszthető? amikor megszülettél, tudtál vezetni? nem.
amikor az ember megtanult cezetni, tudtah ogyan kell kezelni az ABS-t? nem. erre pl. ott van a vezetéstechnikai tréning.
az ember is fejleszthető. nem végletekig. és legfőképpen a gondolkodását kell alakítani, hogy a fenti esetek ne történhessenek meg.
süti beállítások módosítása