Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Erős csúsztatás

2009.02.04. 08:00 | prokee | 96 komment

Címkék: közlekedés autó baleset tél kresz közlekedésbiztonság téli gumi

Meddő próbálkozás volna február elején meggyőzni bárkit, hogy gumishoz szaladjon téli gumiért, ám az idei szezon tanulságait levonni talán időszerű lehet.

Arról, hogy mi mit gondolunk a téli abroncsokról, többször leírtuk már.

Ismerjük az ilyenkor előkerülő közhelyeket is, amellyel az átlag feletti reflexekkel és rutinnal rendelkező sofőrök elhárítani igyekszenek az észérveket.

Magunk is ismerünk számtalan olyan, jogosítvánnyal rendelkező überdrivert, aki a fizika törvényei felett áll, és 205-ös pályagumikkal, letaposott hóban is 90-nel veszik a körforgót a falu főutcáján. Közülük sokan ide is elvetődnek, így most nem kavarnánk flame-wart a kommentek között arról, ki mit gondol téligumi témában.

Két friss történet azonban igencsak kínálja magát, hogy az userek orra alá dörgöljük, hogy az út télen bizony csúszik. Akár még téli gumival is, bár kevésbé.

Elsőként a Totalcar Autójogászának címzett levél:

Tisztelt Autójogász!

Sajnos meg csúsztam a múlt héten az autómmal és felborultam. Csúszós volt az út, amit nem vettem észre. Az autó totál káros lett. A megengedettnél alacsonyabb sebességgel vezettem az autót! Az a kérdésem, hogy csak engem lehet felelőségre vonni a kárért vagy az út fenntartókat is, ha nem volt a megfelelő csúszásmentesítés?

Köszönettel:

Levélíró

Kedves Levélíró!

Ön nem alkalmas az autóvezetésre, haladéktalanul jelentkezzen a területileg illetékes okmányirodában, hogy a jogosítványát közjegyző jelenlétében bezúzzák, önnek pedig a homlokára tetoválják pirossal, bold szedéssel, hogy ALKALMATLAN!

No nem azért, mert nem volt képes felmérni az út csúszósságát, az bizony mindenkit megtéveszt néha - kivéve persze a fent már említett felsőbbrendű lényeket. Sokkal inkább azért, mert önből, kedves Levélíró, a felelősségérzet, sőt, felelősségvállalás minden apró szikrája kiveszett. Emellett azért is, mert a leveléből tisztán világít, hogy nincs tisztában a KRESZ alapvető fogalmaival.

"A megengedettnél alacsonyabb sebességgel vezettem az autót!"

A Magyarországon érvényes szabályokban nincs olyan egzakt fogalom, hogy megengedett sebesség. Megengedett MAXIMÁLIS sebesség, az van. No meg az útviszonyoknak megfelelő sebesség, az is van. A kettő kombinácóját kellene alkalmazni, amiből az következne, hogy amennyiben az útviszonyok megengedik, haladhat a maximális sebességgel. A csúszós út pedig (ami télen elvétve, néha, itt-ott előfordul ugye) az pont egy olyan "útviszony", ami adu módjára üti a maximális megengedett sebességet, méghozzá alulról.

Tehát, télen, amikor emberi ésszel felfoghatóan az út esetleg csúszhat, értelmes, normális ember nem tapasztja a sebességmérőt a megengedett maximális sebesség közelébe, sőt, adott esetben (autópályán, lakott területen kívül) bőven aláméri.

Mert esetleg megcsúszik, felborul, és totálkáros lesz az autója.

Ha pedig az a bizonyos értelmes, normális ember mégis elcseszi a dolgot, akkor csendben, bánatosan sírdogál otthon, és rakosgatja félre a lét hó végén a javításra, nem pedig nagy mellénnyel háborogva próbálja meg behajtani a kárt az útfentartón.

Örüljön, hogy egyben szállt ki az autóból - van, akinek nem sikerül.

Gyermekekkel borult egy Suzuki a 7-es főúton

Martonvásár közelében, a 29-es kilométernél a Tárnok felé haladó Suzuki Ignis letért a jeges útról, az árokpartnak csapódott, majd onnan visszatérve a feje tetején landolt. A személyautót vezető nő súlyosan sérült, őt a tűzoltók emelték ki a járműből, majd mentőhelikopter szállította kórházba. A kocsiban ülő 7 éves fiút súlyosan sérült, őt, valamint kivizsgálásra a 4 éves lányt és a hathónapos csecsemőt kórházba szállították. A rendőrségi helyszínelés után az autót a tűzoltók állították kerekeire.

(lánglovagok)

Nem tudjuk a következőket:

- Milyen sebességgel haladt az autó, amikor letért az útról;
- A gyerekek megfelelő gyerekülésben utaztak-e;
- Anyuka be volt-e kötve.

Igaz, az autó fotókon látható sérülései alapján megfelelően rögzített utasoknak valószínűleg nem lettek volna súlyos sérülései, de azt mondom, ne ítéljünk látatlanban.

Arra viszont kíváncsi lennék, vajon megfordult-e anyuka fejében, hogy téli gumikat szereltessen az Ignisre a gyári Continental Eco EP nyáriak helyett, és ha igen, milyen észérvek, gazdasági megfontolások alapján vetette el, hogy darabonként nagyjából 10.000 forintot áldozzon az autóra...

Az is érdekelne, vajon most, utólag, mekkora összeget lenne hajlandó feláldozni annak érdekében, hogy a gyermekei sérüléseit és lelki traumáját meg nem történtté tegye.

Szintén érdemes lenne kiszámolni, mekkora összegű buktával sikerül majd kiszállni (nem fizikailag) az Ignisből, és ez milyen arányban áll majd a gumikon megspórolt összeggel.

Más szemszögből kíváncsi lennék, mekkora késést, időveszteséget igyekezett anyuka behozni azzal, hogy a célszerűnél jóval nagyobb sebességgel tolta az autót a jeges úton. A figyelmét valószínűleg nem kerülhette el, hogy 1. tél van 2. csúszik az út, hiszen még a mentés idején is dér lepi az árokparti gazt, a műszaki mentők lámpái pedig vidáman csillognak az aszfalton.

Természetesen az is fúrja az oldalamat, vajon a sietséggel megnyert időből mennyit áldozna fel azért, hogy a gyermekei - és persze saját maga - mielőbb felgyógyuljanak, és újra anyu mellett ülhessenek egy (valószínűleg) egészen másik autóban az óvoda / iskola felé sietve...

Neked is vannak gyermekeid? Te biztosan mindent megteszel azért, hogy veled ez ne történjen meg?




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (3,9/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr2919285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steve078 2009.02.04. 08:31:20

Úgy emlékszem itthon 20 éve még alig volt téli gumi a kocsikon,mégis lehetett közlekedni.Akkortájt nem is volt mindenkinek jogsija meg autója.Az a gond,hogy olyanok ülnek az autókban,akiknek fogalma sincs az autó határairól,tapadásról,stb.(Használok téli gumit kb.6 éve,de előtte is tudtam biztonságosan közlekedni,igaz lassabban hóban-jégen.)

Rocko- 2009.02.04. 09:09:12

jah, csak eltelt 20 év, és nem csak magadat veszélyezeted ha kicsúszól.

Rocko- 2009.02.04. 09:10:24

mármint többen lettek az utakon, viszont a vzetési tudás nem hogy nôtt, sôt!

V8 2009.02.04. 09:15:00

@steve078: "20 éve még alig volt téli gumi a kocsikon,mégis lehetett közlekedni." Meg akkor a gumik is mások voltak. A mostani, kifejezetten nyári gumik elképesztően használhatatlanok hóban (ami teljesen érthető, hiszen így a hómentes útviszonyokhoz sokkal jobbak).

addamka · http://nihil.hu 2009.02.04. 09:24:24

Bár nem vezettem 20 éve, de emlékeim szerint azok a gumik még más mintázattal készültek, és nem dermedtek meg hidegben annyira, mint a mostani nyáriak. Na meg 20 éve az átlagautó teljesítménye sem volt ilyen szinten. A létszám tényleg kevesebb volt, meg a hülyék is.

Januári ónos esőbe elég vicces volt látni, ahogy sokan tolták a 80-90et. Most vagy mindenkinek ennyire sietős, vagy ennyire nincs felelősségérzete senkinek sem.

Sok ismerősöm mondja, nekem van ESP ABS EBD SOKHÁROMBETŰSSZEMÉT, minek téli gumi, meg mehetek 90el hóban, jégen, szakadó esőben, mert úgy is korrigál a csúcstechnika.

Ez szép és jó addig, amíg nem hibáznak, de utána meg majd nézheti az összetört autóját a lánglovagokon.

Kifordított kacagány 2009.02.04. 09:44:18

a képek alapján a gyerekek valószínűleg be voltak kötve(a két kisebbik biztosan, a nagyobbik nem biztos), az anyuka meg nem.

steve078 2009.02.04. 08:31:20
20 éve volt egyfajta gumi és mindenki azzal közlekedett. azok viszont nem olyanok voltak, mint ma a nyárigumik.
20 éve ha szanaszét volt fagyva az út, nem sokan közlekedtel és azok is csak lépésben. ma boldog, boldogtalan megy, semmi mást nem nézve, csak az időt és a fogyasztást. ez pedig a biztonság rovására megy.

hybe 2009.02.04. 09:49:12

25 éve télen tanultam autót vezetni, jeges, csúszós utakon, 1200 S csodagéppel. Aki ismeri a típust, tudja hogyan viselkedik téli útviszonyok között. Az MHSZ -nél akkoriban úgy tanítottak, hogy csúszós úton motorfék, vissza 3..2 és óvatos fékezgetés. És sikerült megállni nyári gumival.
Most vizsgázó ismerőseim szemközt röhögnek, hogy minek a motorfék, ott a téli gumi, ABS, sosem csúsznak meg ... Viiszaváltásról meg nem is hallottak.
Tény, hogy negyedannyi autó volt meg a forgalom tempója is lelassult a téli utakon, de a mai oktatás hibájára írom, hogy ennyire bízunk a modern technikában.

steve078 2009.02.04. 10:03:03

Motorféknél meg arra kell ügyelni,ha visszaváltunk,azt gázfröccsel,mert ha alapjáraton kapcsolunk vissza csúszós úton,akkor ahogy felengedjük a kuplungot az alsóbb fokozatban,azonnal csúszunk a meghajtott kerekekkel.
Többször volt rá példa,hogy csúszós úton megelőztem a lassabb autóst,utána elkezdte ő is nyomni,aztán miután felbukkant a tükrömben a hátsó lámpája,biztos rájött,hogy ezt neki nem kéne erőltetni.:-)

Kifordított kacagány 2009.02.04. 10:13:51

az is hozzátartozik a dologhoz, hogy ritkán van olyan időjárás, hogy igazán szükségünk lenne erre a tudásra. vicc, hogy ha leesik 10 centi hó, megbénul a közlekedés az országban. nem azért mert olyan borzasztóak a körülmények, hanem azért, mert annyira bénák vagyunk és felkészületlenek.
lassan itt a tavasz és eddig egyetlen alkalommal volt lehetőségem kipróbálni, hogy viselkedik az autóm téli körülmények között.

steve078 2009.02.04. 10:03:03
nekem ilyen gondom még soha nem volt. igaz visszaváltáskor óvatosan szoktam leugrálni a kuplungról.

esef 2009.02.04. 11:01:19

Pár éve adtam le bontásra a jó öreg Skoda 120L-et. Érdekes módon azzal is lehetett közlekedni télen, hóban, csak éppen ésszel és megfontoltan. Pedig farmotoros, az orra könnyű, ez a konstrukció pedig nem kimondottan optimális extrém körülmények között (sem). Igaz nem ma szereztem a jogsimat, hanem még a múlt században, amikor még vezetni tanítottak.


Ismerősöm egy C3-as Citroent tört össze úgy műszaki totálkárra, hogy kanyarban kicsúszott... Persze nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel ment. Én a mai napig csodálkozom, hogy mennyivel mehetett...
Én egyszer törtem meg autót télen, téli gumival, mindenféle segédeszköz nélkül, városban. A derékszögű kanyarban egyenesen mentem tovább. Pedig csak 20-25 km/h-val mentem, előttem volt még a Mecsekben egy Mánfa-Pécs szakasz... A jég nagyobb úr volt. Ennyit az útviszonyoknak megfelelő sebességről... Mi lett volna, ha a "balek szerinti megengedett sebességgel" megyek? Akkor nem a szegély fog meg, hanem a villanyoszlop...

yeti 2009.02.04. 11:04:22

Én is megspóroltam a téli gumi árát,igaz most is felbakolva áll az autó a garázsban műszaki nélkül.:-) A mai vezetők rutintalanságához hozzászólva megjegyezném,hogy lassan 10 éve van jogosítványom és eddig összesen négyszer volt alkalmam havas úton vezetni (a téli gumis szülői autót).Azon kívül hogy téli gumit veszek,lassan hajtok és próbálok nem megcsúszni,nem sok mindent tudok tenni,mert olyan ritkán találkozok ilyen útviszonyokkal,hogy szerintem sosem fogom megszerezni a megfelelő rutint.....

steve078 2009.02.04. 11:13:55

Mindenkinek csak tanácsolni tudom,hogy ha leesett a hó,vagy ónoseső,menjen a kocsijával egy kihaltabb szakaszra,parkolóba és gyakoroljon,jól jön az bizonyos helyzetekbe.
Régen én is Skoda 120 és P126-al nyári gumin nyomtam és nem törtem össze.Igaz,hóban nem mentem 70-80 fölé,jégen max 60.
A mostani elsőkerék + téligumi fényévekkel jobb,és nem utolsósorban irányíthatóbb,biztonságosabb.Ha már csúszik,akkor is lehet kontrollálni.Csak esne már a hó!

ipari_fostalicska 2009.02.04. 11:24:52

Az Ignis első tengelyén mintha téli gumik lennének. Bár már nem számít.
Sajnos mostanában errefelé (Szeged) már egyáltalán nincs hó. Nekem nagyon hiányzik :-)

sfdrake 2009.02.04. 11:34:13

Az a baj sokan ha picit megcsúsznak be pánikólnak, biztos hülye vagyok, de mikor leesik az első hó vagy nagy áruházak parkolójának nem használt részén, vagy kihalt mellékutakon, minden télen autózok picit direkt csúsztatva az autót próbálgatom mi van ha így vagy úgy megcsúszok mit kell reagálni. Ezzel se lehet tökéletesen megtanulni de legalább van valami fogalmam arról mit kell tenni ha csúszik az autó. A másik baj az hogy sokan azt hiszik felrakták a téli gumit az autóikra akkor lehet menni jégen hóban mindenben úgy mint nyáron mert fent van a téli gumi, ami persze jó hogy ott van az autón, de azért az is megcsúszik jégen, havon bár nyilván jobb a tapadása mint a nyári gumiknak, DE azért óvatosabban kellene vezetni attól hogy fent van a téli gumi.

apamacko 2009.02.04. 11:40:03

Régen a Skodákon ilyen minta volt szériában :
plaza.unas.hu/plaza_artdet.php?art=1459,34,MATADOR_MP4_165_SR13
Ma már szinte téli mintázatnak tűni a modern nyári gumik mellett.
A faros Skoda igen jó volt télen max. előre kellett egy zsák homok, az én súlyommal még az se :-)

sfdrake 2009.02.04. 11:50:50

Ja Skodával is jó lehet, nekem 650 es vadállatom volt ónos esőn az is nagy bajnok :D

Kifordított kacagány 2009.02.04. 12:15:51

kifordult_belek 2009.02.04. 11:24:52
én nem értek hozzá, ezért megfogadtam nálam okosabb emberek tanácsát, akik azt javasolták, hogy mindenképpen hátra tegyem a jobb gumikat, mert akármit csinálok és akárhol hajt, mindenképp az autó segge fog hamarabb megindulni valamerre. az eddigi tapasztalatok azt mutatták igazuk volt.

apamacko 2009.02.04. 11:40:03
nálunk télen cementeszsák került bele(nem mindig kellett) és hátulra kapott két számmal nagyobb traktor kerekeket:)

Rocko- 2009.02.04. 12:38:26

Kifordított kacagány 2009.02.04. 12:15:51
"és akárhol hajt, mindenképp az autó segge fog hamarabb megindulni valamerre."
viszont az eleje fogja kihúzni, mivel az autók 99%-ánál az elsô tenegelyen történik a kormányzás.
nem tenném le a voksomat sehova se, csak tegyük hozzá h ez a másik iskola.

Urv (törölt) · http://eletkepek.eu 2009.02.04. 13:30:51

Egyetértek az előttem szólóhoz, aki hátra tenné a téli gumit, bár első autóm az idén vettem, mégsem spóroltam a téli gumin, pedig egy 18 éves autóról van szó, de nem a gyengébb fajtából elől hajt, és forgalmi szerint 112LE, ami szerintem még nem kevés, igaz nem is kezelhetetlenül sok. Nekem sem volt pénzem gumira, így nyár közepén, amikor műszaki vizsga ( és eleve a nyugodt autózás ) megkövetelte a gumi vásárlást, ami téli gumi lett, mert tudtam, ősz közepén nem lesz újabb 40e ft-om, annyit meg nem járok, hogy elkopjon idő előtt.

Én nem szeretem ha az emberek a kisebb hótól, jégtől, ködtől esőtől megijednek és irracionálisan lassan mennek, az is baleset veszélyes, egy mai autónál a havas vagy vizes úton 70-90 szerintem tartható, persze nem tükör jégen, kanyarok előtt korábban fékezve, nagy követési távolsággal.

Nem sok csúszós tapasztalatom van, de amikor olyan úton haladtam ami kanyargós és csúszós, jeges volt, szándékosan, úgy haladtam, hogy picit ellenkormányozva nagyon kicsit csúsztatva, így éreztem mit akar az autó csinálni, mondjuk ez olyan helyen volt ahol senki se jött szembe, de őt sem zavarta volna. Folyamatosan figyeltem a csúszásra, így nem ért váratlanul....

loláb 2009.02.04. 14:25:48

Én elég sokat, öt évet vezettem négy évszakos gumival télen-nyáron a wartburgot. Sose volt téli gumi, de sosem mentem annyival télen, ami az ilyen komoly balesetek kialakulásához -szerintem- kellett. Mindig bőven alávettem a sebességet, ennek köszönhetően maximum (vész)fékzésekkor csúszott meg az autó, akkor is a bőven kézbe tartható mértékig.
Amióta az astra van, azon van téligumi (valami michelin). Ezt már nem vezetném téligumi nélkül, nehezebb, erőssebb a wartyogónál annyival, hogy ehhez úgy érzem, kell a téligumi. Még így is jobbra-balra csuszkálok télen, és háromezer felett elforognak a kerekek.

Én azt mondom, lehet téli gumi nélkül is autózni, de egy bizonyos súly felett akkora körültekintést igényel, amhez nagyon komoly önuralom, meg megfontoltság szükséges, ami kevés embenek van meg (nekem sem), ezért garantálható a baleset.

biker_kolee 2009.02.04. 15:00:50

Jégen teljesen mindegy, hogy nyári vagy téli, ugyanúgy meg fog csúszni. A téli gumi használata még nem jelenti azt, hogy minden téli körülményben megállja maradéktalanul a helyét és mink vagyunk az út királyai, a fizika törvényei pedig nem hatnak ránk...

John Beehive 2009.02.04. 15:13:52

@loláb: egyetértek veled. Nekem egy Pandám van (az újabbik, 1100 ccm, meg vagy 900kiló) és bőségesen vezethető 4db Pirelli P3000-es nyári gumin. Pici súly, sarokba tolt kerekek, motorfék, óvatos kormányzás és pedáltaposás és bőven vezethető a nyári gumikon is az autó. Tükörjégen mindegy, hogy téli vagy nyári gumikkal vagyok-e, hóban meg nem indulok el. Szerintem így sokkal kevésbé vagyok veszélyes, mint valami wannabe boyracer az 1.5-ös béka Civic-jében 4db Debica téli-jellegű csodán.
Szóval nekem csak az fáj, hogy sokszor kihegyezik arra dolgokat büdös paraszt vagyok, mert nincs téli gumim (a cikk jelen esetben nem hegyezi ki így a sztorit, ugyanakkor meg sokszor nem a gumin múlik, hogy valaki borul-e vagy tör össze másokat.

loláb 2009.02.04. 15:54:00

@steve078:

A multal kapcsolatban az ajó, hogy mindenki csak a szépre emlékszik. Szerencsére vannak statisztikák, amik összehasonlíthatók. A nyolcvnas években 3000 ember halt megközlekedési balesetben évente, manapság meg 1200-1500.
Pedig valamivel öbb autó van most, mint akkor.

ciel 2009.02.04. 22:13:29

Egy svájci kollegam 100-al ment esőben az autopályán (120 a megengedett) és egy vízátfolyást nem vett észre. Elindult a Boxter segge és billiárdozott az autóval szalagkorlátok közt. Autó TK lett. Mivel nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel vezetett 2 hónapra elvették a jogsiját...

Brigi \"B. A.\" főnöke 2009.02.05. 02:11:20

Nyílegyenes úton felborulni, ez kérem: művészet.

loláb: Az első generáció Michelin Alpin a Michelin nevéhez méltatlanul rosszul szerepelt a teszteken, ha olyan, akkor ne várd meg vele a követező telet.

Én azért használok négyévszakost, mert viszonylag gyakran járok nyáron is sárban, harmatos füvön, amire a sima nyári gumi alkalmatlan. Hóban csúszkálni kb. 3 éve nem volt alkalmam, hó hiányában. Műszakira mindig kap új szettet, mert elkopik. Meg a városban másnapra lekotorják a havat.

Aki viszont 30-40 km-t ingázik országúton, gyerkőcökkel, az vegyen télit. Meg menjen el tréningre.

Itt szerintem az történt, hogy nevelni kellett a gyereket menet közben, a kormány meg elrántódott. Ez magyarázatot adna a kikapcsolt övre is. De akkor miért nem lehetett megállni?

Kifordított kacagány 2009.02.05. 07:35:52

Rocko- · autofilia.blog.hu 2009.02.04. 12:38:26
még mindig könyebb egy rossz gumival kihúzni, mint egy rosszal megakadályozni, hogy meginduljon. ha pedig nem indul meg, akkor nincs mit kihúzni. szerintem így a kevésbé veszélyes. persze a legjobb, ha mindenhol egyformán jó gumik vannak.

nem igaz az sem, hogy a jégen mindegy, hogy téli vagy nyári gumival közlekedünk. mindegyik csúszik, de korántsem egyformán.

a négyévszakos nagyon jó nyáron(bár az sem igazán sárgumi), de télen nem ér annyit, mint bármilyen téli. legalábbis a ladával ilyen tapasztalataim vannak.

nyárial is el lehet közlekedni télen, de forgalomban nem elég az óvatos vezetés, tudni kell tartani a forgalom ritmusát. aki erre nem képes, mert a nyárival óvatoskodnia kell, az veszélyforrás. most mikor leesett ez a borzasztó mennyiségű 5cm hó, egy ilyen törte össze egy ismerősöm autóját. egyedül tudott közlekedni, forgalomban nem.

Rocko- 2009.02.05. 10:20:36

Brigi \"B. A.\" főnöke 2009.02.05. 02:11:20
"De akkor miért nem lehetett megállni?"
iránytól függôen nem nagyon van hova az adott helyen.

Kifordított kacagány 2009.02.05. 07:35:52
"ha pedig nem indul meg, akkor nincs mit kihúzni."
na akkor meg a hajtott tengelyen kéne lennie a jónak, nem? :)

atabi 2009.02.05. 16:31:03

hi! saját tapasztalat :ha lusta vagyok időben lecserélni a nyári kereket télire akkor havas vagy jeges úton leengedem a keréknyomást 1,8 ra kb.jobban tapad és melegszik.ha fennt van a téli kerék a mélyebb futófelületüt teszem hátra mert stabilabb ha hátul van a jobb nagy sebességnél.elsőkerékhajtásom van és ott a gázzal lehet korrigálni az oldalirányú csúszást.ja meg ott a kézifék is :-))

.Walaky 2009.02.05. 16:31:30

ez mekkora egy demagóg fasság!!

Azt miért nem kérdeznéd meg a gyerek annyától ha ezt tudja akkor miért nem dolgozott éjszakai műszakban is, hogy volvo xc90-essel vihette volna a gyerekeket.. vagy miért nem vonult be hogy tankot kölcsönkérhessen abba aztán tuti nem lesz bajuk...

Komplett idióta vagy apukám ne is haragudj. A téli gumi HÓBAN vitathatatlanul jobb!!! ezen a télen volt (budapesti lakosként) 2 nap (!!!) aikor szükség volt rá. az összes többi napon az ideji télen REMEKÜL el lehet furikázni nyári gumikon is, csak ésszel!

Nem a téligumi a túlélésed kulcsa hanem az agyad.

Ha ésszel mész (ami nemmindenkinek sikerül hisz remek nézettsége van a győzike sónak..) remekül el lehet lavírozni.

szal a téligumi és a menetstabilizáló segít!! de nélkülük is remekül lehet közlekedni.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.05. 16:37:43

Walaky:
Írtam: "Ismerjük az ilyenkor előkerülő közhelyeket is"

Ilyen például, hogy lehet nyárival is közlekedni, csak ésszel. Nem fogom részletezni, miért hülyeség, a net 90% pornó mellett 9% téligumi-vitát tartalmazl, találsz érvet-ellenérvet bőven.

Ez a post nem erről szól. Sajnálom, ha nem jött le.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.02.05. 16:40:20

Az a baj, hogy az emberek többsége észre sem veszi, ha csúszik az út. Egy abs-es, esp-s, szervos autóban ha csak minimálisan indul meg valamerre, főleg ha az orrát tolja, egyszerűen nem tűnik fel egy rutintalan sofőrnek. Én szervo meg minden szar nélkül azonnal érzem, ha csúszik az út. Ebből érdekes dolgok sülnek ki, pl. van olyan hogy ledudálnak, menjek már, de nem tolom neki, mert érzem hogy rohadt könnyű a kormány, gázfröccsre nem rúg úgy hátba az autó, akkor bizony csúszik. Ezt a mögöttem jövő nem érzékeli. Máskor meg teljesen járható úton tökölnek 2-esben 30-al, amikor látványosan csúszós az út, pedig simán lehetne tempósabban is menni, van elég tapadás az 50-hez is. Mondjuk én könnyen beszélek, többet mentem már lapjával hóban, mint egyenesen, ez sokat segít. A legjobb megoldás, ha valaki félti a családi autót: venni valami bontószökevényt 20ezerért, és ha leesett a hó, keresni egy kihalt helyet, és tolni neki. Ha törik, akkor még mindig adnak érte minimum egy 10-est a méh telepen, de legalább megtanulja az ember kezelni a helyzetet. Mondjuk ez sem biztosíték arra, hogy ha visszaül a kényelmes családi autóba, akkor ugyanúgy érezni fogja az autót.

cuebler 2009.02.05. 17:18:19

pár korty chivas után birtokában vagyok a "nagy" igazságoknak, úgyhogy ide vigyázzatok :-D
- ültem már bemutató-jelleggel egykori pályaversenyző mellett téligumis, összkerekes, mindenféle csoda-elektronikával telezsúfolt SUV-ban tükörjégen. jelentem: még így is csúszik!!!
- nem engedném, hogy bárki azonnal szuper-elektronikákkal telezsúfolt autóba üljön egyből. tanuljon meg vezetni egy húszéves golffal és megtanulja tisztelni tél-tábornokot. nekem még ma is furcsa, hogy a sok hárombetűs izé néha felülbírál, pedig óvatos vagyok.
- aki nem tud 40-50 ezer forintot áldozni az autójára a tél közeledtével, az MARADJON OTTHON!!! ne veszélyeztesse felelőtlen módon az én vagy a gyerekeim testi épségét. ha pedig annyira fontos ember, hogy autóval kell mennie, akkor biztos van annyi léje, hogy a tesco-ban leemeljen egy garnitúra tigra téligumit. mennyivel jobb nyárigumival autózni hókásás vagy jégbordás úton, mint csontig kopott fékbetétekkel??? a helyszínen elvetetném a forgalmit - a többi közlekedő testi épségének védelmében...

Gozer 2009.02.05. 17:32:00

@prokee: Őőőő... ha nem arról szól, akkor miért olvasom azt a sztereotip, gumigyárszponzorált zsebbenturkálós marketingdumát egy egész bekezdésen át, ami úgy kezdődik, hogy "Akinek nincs xezre téligumira..." és úgy folytatódik hogy " mer akkor megmenekült volna a gyereke..."? Ha már ide került, akkor hadd legyünk már benne a 9%-ban, hadd vitassuk meg ezt is, hiszen ezt mutatod be ultimate ismérvként arra nézve, hogy valaki felelőtlen-e vagy sem.

Igazából kár volt ezzel a téligumi-emlegetéssel előjönni, mert a poszt eredeti mondanivalója, azaz hogy tessenek télen figyelni, meg lassan menni, mert különben zakó lesz, szerintem is stimmel. Az már más kérdés, hogy ehhez miféle gumit húz.

k100 2009.02.05. 17:37:53

A káosz összetevői a teljesség igénye nélkül:Rutintalanság,koncentráció hiány,rosszul megválasztott sebesség,fölösleges "macsóság",nagyképüség a semmire.S eljön az idő amikor ezek egyszerre zúdulnak az emberfiára(lányára).+tél van.

ladarevolution · http://www.ladarevolution.atw.hu 2009.02.05. 17:59:40

Kicsit túl van lihegve a dolog szerintem :)

Havas, hókásás, tükörjeges út? 2009-ben MO-on? a 365 napból kb 10-15-ön :D

Ha leszámítjuk az éjszakát mikor éppen alszunk és nem autózunk akkor már télen sincs mínuszba a hőmérő...

(kis túlzással:)

Akkor meg miről beszélünk h téligumi kell?
Nem tudom ki látott már száraz aszfalton 0 fokban téli és nyári gumi közti összehasonlító tesztet. Szerintem nem sokan :)

Persze aki a kékesen lakik meg aki megtahati az vegyen de azért kicsit el van túlozva ez a dolog.
Aki meg nem vesz az legyen vele tisztába h valamennyivel megnő a féktávja és az autó is elöbb megcsúszhat.

(mondjuk nekem is van télim :))

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.05. 18:09:00

csak 2 apróságot:
1. elképzelhető, hogy a baleset az ónos esős napokban történt, olyankor meg a téli gumi se ér sz...szóval semmit.

2. "Ismerjük az ilyenkor előkerülő közhelyeket is, amellyel az átlag feletti reflexekkel és rutinnal rendelkező sofőrök elhárítani igyekszenek az észérveket."

közhely vagy sem, vannak ilyenek, még ha a középszer ezt nagyon nem szeretné tudomásul venni.

lapancsai 2009.02.05. 18:31:26

Megközelítőleg 18 éve vezetek, futárkodtam is sokat főleg Budapesten belül, de csak az elmúlt pár évben szántam rá magamat a téligumi vásárlásra. Ez nem a nagyfokú nemtörődömségemnek volt a fokmérője, hanem annak a tapasztalatnak, amit sikerült évek alatt összeszednem. A téli kontra nyári gumi probléma, csak a kissebbik hányadát teszi ki a baleseteknek. Meg kellene tanulni az útviszonyoknak megfelelőbben közlekedni. Viszont most, hogy van család, meg sem fordult a búrámban, a téligumin való spórolás! Egyedül megengedheted magadnak, hogy idióta legyél, de gyeekekkel a hátad mögött ?! Na ez az ami minősít...

respiro (törölt) 2009.02.05. 18:31:27

És mindenki úgy gondolja magáról, hogy "az átlag feletti reflexekkel és rutinnal rendelkező sofőrök" közé tartozik.

Atesz1987 2009.02.05. 18:40:01

A nő nem sietett szerintem, csak annyival ment, amennyi a táblára volt írva. Tudom, hihetetlen, de igaz. Nem akarok senkit megbántani, de ez így van. Csibráknál volt egy kanyar, ahol minden áldott nap (szó szerint), beesett egy nő a szántásba. olyan szinten egyformán követték el a hölgyek ugyanazt a hibát, hogy a trélernek már kitaposott nyoma volt, és mindig, de mindig ugyanott szedte fel a talpra érkező autót. Ha úgy mesélik, el sem hiszem.

Tudjátok mi volt a megolád? Röhögni fogtok! Kiraktak egy 70-es táblát! Azóta senki, ismétlem senki nem esett be oda. Faterom hívta fel erre a figyelmet, és utána meg is figyeltem, hogy abba a kanyarba ösztönösen nem mentem bele soha 80-nál többel, nem beszélve a megfelelő ívről. Félelmetes mi? :DD

Bántó vagy sem, a nők nagy része csak a kresz szerint bír közlekedni, és ami hiba lehetőség nincs bent a kreszben, arra rá is futnak...

Atesz1987 2009.02.05. 18:40:54

@respiro:

Ott a pont!!!!!!!!!!!!!!!

Cornucopia 2009.02.05. 18:43:22

Téli gumi-nyári gumi!

Nekem is téli gumi van az autómon (most), nem tudom hogy jó-e? Az a helyzet hogy amikor felrakom a téli gumit egy kisebb gázfröccstöl is kipörögnek a gumik (a nyáriak csak nagyobbtól)
Gumi teszteket olvasva meglepődve tapasztalom hogy a téliek mellé odaraknak 1-1 nyárit is és lám-lám száraz vagy nedves (nem havas-jeges) úton mindig a nyárinak jobbak az eredményei.
E fenti út száraz (nak tűnik) tehát -szerintem- a gumi itt nem bűnös! Vagy mégis?

Cornucopia 2009.02.05. 18:49:49

@loláb: na de akkor milyen autók voltak! szerintem az hogy most 1/3 annyian hallnak meg nagyrészt az autóknak és nem az autósoknak köszönhető!

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.05. 19:04:09

A post arról szól, hogy az autóvezetők döntő többségének NINCS felelősségérzete. Például Anyunak sem volt, aki nagyot esett a gyerekeivel. Akár a téli gumi hiánya miatt, akár a nem megfelelő sebesség miatt.

Azt pedig továbbra is tartom, hogy buta dolog nem téli gumival közlekedni télen. Ráadásul relatíve nagy futásteljesítmény esetén gazdaságilag is megmagyarázhatatlan, hiszen két szett gumi nagyjából dupla annyi km-t fut, az öregedés pedig csak kevés megtett km esetén jöhet szóba.

"elképzelhető, hogy a baleset az ónos esős napokban történt, olyankor meg a téli gumi se ér sz...szóval semmit."
Viszont ha ónos eső esik, épelméjű ember eleve nem megy olyan tempóval, amitől fejre lehet állni.

"a 365 napból kb 10-15-ön :D"
Nem kell 10-15 nap, de még egy óra sem, hogy a téligumiszett többszörösét karcold le az autód elejéről.

"Ha leszámítjuk az éjszakát mikor éppen alszunk és nem autózunk akkor már télen sincs mínuszba a hőmérő..."
Amikor én dolgozni megyek, ill. hazajövök, nem érdekel, hogy a napi középhőmérséklet mennyi. Az érdekel, hogy amikor épp úton vagyok, akkor nulla közeli, alatti hőmérsékletet mérek.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.05. 19:12:17

"Gumi teszteket olvasva meglepődve tapasztalom hogy a téliek mellé odaraknak 1-1 nyárit is és lám-lám száraz vagy nedves (nem havas-jeges) úton mindig a nyárinak jobbak az eredményei."

Linkelj nekem egy ilyen, tárgyilagosnak és komolynak tekinthető tesztet légyszíves !

"E fenti út száraz (nak tűnik) tehát -szerintem- a gumi itt nem bűnös! Vagy mégis? "

Csillog az aszfalt, mint a polírozott bohóc csúcsa.

dermagrafix 2009.02.05. 19:17:22

Arról mindenki megfeletkezik, hogy a téligumi nem csak hóba ajánlott.
Hidegben más a nyári gumik tapadása, még száraz aszfalton is, ezért ajánlott +5 °C alatt a téligumi használata. Egyik télen voltam én is olyan" királycsávó" , hogy nyárigumival húztam ki egy telet, mondván újigumi max profilmélységgel - jó lesz. Nem volt. Szerencsére csak pár járdaszegély sarkat tompítottam, de azóta mindig van téligumi az autón.

T-boy (törölt) 2009.02.05. 19:43:22

Kipróbáltam/mert akkor cseréltem /0 fok körül,a nyári gumi száraz aszfalton
is jobban csúszik a télinél!Általában nem akkor van gond,ha kedved szerint
autózol,hanem ha VÁRATLANUL KELL megállni,vagy valamit kikerülni!
Ilyenkor borul a protokoll,motorfék,visszakapcs.,és meg kell állni!
Hát ilyenkor nem mindegy mi van felrakva,persze nem hátra(?),mert az
első kerék kormányoz-fékez..
Ja,a legkisebb törés is többe kerül,mint egy garnitúra téli gumi.
Alufelnit,ha van,meg szereti a só,és az sem olcsó.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.05. 19:54:09

@prokee: két esetben nekem is csak akkor lett nyilvánvaló az ónos eső, mikor meg akartam állni. addig csak azt láttam, hogy esik. mindkét esetben szerencsém volt, olyankor ugyanis már csak a fizika dolgozik, te magad már nem sokat tehetsz az útonmaradásért.

a hölgyet természetesen rutinból elhajtják az útkarbantartók, nyári gumi, nem megf. sebesség, stb, de azért azt ne feledjük már, hogy őket azért fizetjük, hogy ne csússzon az út. ha emlékszel, pár éve Gyöngyösnél egy dobozos csattant busszal, sokan meghaltak, tele volt vele minden híradó, és akkor se értettem, hogy senki nem látja a harminc centis havat az autóúton? annak nincs felelőse?

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.05. 20:01:30

"két esetben nekem is csak akkor lett nyilvánvaló az ónos eső, mikor meg akartam állni"

Óriási hiba. Ennyi.

"annak nincs felelőse?"

Dehogynem, de ez nem menti fel a sofőröket semmi alól. Ha katona volnál, besétálnál az ellenséges tűzbe csak azért, mert a tüzérség megígérte, hogy mire odaérsz, kifüstöli őket ? Lőnek, meghalsz, le van sz*rva, nem te tehetsz róla.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.05. 20:03:57

"Hát ilyenkor nem mindegy mi van felrakva,persze nem hátra(?),mert az
első kerék kormányoz-fékez.."

Nagyon nem mindegy, mi van hátul, akárhol hajtson az autó. A hátulja indul meg legkönnyebben, és azt megfogni, ha nincs tapadása, kemény feladat.
Az előre szerelt két téligumi annyival jobb a négy nyárinál, hogy nyugodtabban alszol, mondván, mégis tettél valamit. Pedig nem, sőt, a hamis biztonság tudatában többet engedsz meg magadnak és az autódnak, mint kellene.

bobeszedulacika 2009.02.05. 20:07:51

én is veszek téli gumit nem erről van szó.és még sosem borultam fől,de teljes hitemből hiszem ,hogy nem a téli gumik miatt.NEM AZON MULIK.de minden ilyen helen mint ez is ugy álitják be ,hogy ha téli gumi lett volna az autón biztos nem tőrténik semmi.
hát bazd meg akkor is ugyan igy járt volna,mert fingja sincs a vezetésről.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.05. 20:08:43

@prokee: nem menti fel, és nyilván ő is szívja meg, ez evidens. de akkor sem beszélhetünk egyetlen felelősről. tudtommal a M0-s halálút-balesetei miatt se indult eljárás a kivitelezők/műszaki átvevők ellen, pedig benne voltak vastagon. márpedig itt is, és ott is elvárható lenne a felelősségrevonás, ha csak-anyagi kár esetén nem is, de halálos baleseteknél mindenképpen.

Rot 2009.02.05. 20:11:51

korrekt írás

sok ilyesmit kéne az arcokba tolni a TV-n keresztül is, hogy üssön

www.youtube.com/watch?v=Zd-QG-Yx_Ho

pl

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.05. 20:15:45

bobeszedulacika:
"hát bazd meg akkor is ugyan igy járt volna,mert fingja sincs a vezetésről. "

Ellentétben például a legtöbb itt kommentelővel, ugye ? :)

ozirisz:
"de akkor sem beszélhetünk egyetlen felelősről."

Már miért is nem ? A vezetés felelősséggel jár, ezt mindenkinek illene belátni. A te logikád éppen olyan, mint az Autójogász levélírójáé.
A Nullásról pedig: adott idő és pénz volt a régi szakasz építésére, adott forgalomterhelési előrejelzésekkel. Az akkori viszonyokhoz képest túl is tervezték, tudom, a Csepel-szigeten laktam akkor.
Aztán jött az autóboom, akkor persze szélesíteni, átépíteni kellett volna - ám nem volt rá pénz. Szerinted le kellett volna zárni ? Nanneeeee...
MINDENKI tudja, hogy halálút, igaz ? MINDENKI tudja, hogy életveszélyes, nincs hová menekülni, rengetegen haltak már meg ott. MÉGIS megy a dodzsemezés.
No, akkor ki a hülye ? Nem a sofőr ?

Cornucopia 2009.02.05. 20:27:52

@prokee: olvasd el pl: most összel szinte az összes autosújságban volt!
én a következőket olvasom: Auto Blid, Autó-Motor (ebben nem valószinü), Autópiac (ebben sem valószinü), Autó Magazin, A2 (most Az Autó), valamelyikben még téli-nyári is volt az összehasonlítások közt. Egyébként már rémlik hogy nagy formátumu volt -és német cikk fordítása volt, úgyhogy valószinüleg AutóBild vagy Autó Magazin lehetett, biztosan segítenek a kollégák előkeresni. :)

Kifordított kacagány 2009.02.05. 20:29:00

felelősségről: télen a ladával járok, azt kevésbé féltem és városban sajnálnám a chryslert télen rohasztani. a chrysler-t legfeljebb akkor veszem elő, ha tempósan kell közlekednem nagyobb távolságra, vagy ha valamiért feltétlen szükséges. ez egy télen kb 10-15 nap. de ezen a 10-15 napon is ér annyit az életem, mint az év többi napján, így arra is megvettem a téligumi garnitúrát. nem volt olcsó, de már megkereste az árát. érdekes módon hiába jönnek itt a bátrak és az okosok azzal, hogy ők felelősségteljesen vezetnek a nyári gumikkal is, mégis ők azok akik az első télibb időjárásnál az árokban és mások autóiban kötnek ki, ők azok, akik miatt nem lehet közlekedni egy kis jegesedés, vagy hóesés miatt, mert elakadnak és feltartják azokat is akik amúgy tudnának közlekedni.
néhány idei példa: december 25, kb 2 fok szemerkél az eső, az út nyálkás. mosóból hazafelé menet megszemlélhettem bátor suzukisunkat, aki az árokból kuksol kifelé. én ugyanúgy közlekedtem a városban(ott is) mint máskor. aznap letudtam a családdal 100+km-t anélkül, hogy óvatoskodnom kellett volna, ő lehet, hogy csak a szomszéd utcába igyekezett. felelősségteljes volt az emberünk?
leesett ez a szutyok ónos-eső. lassan bár, de bejártam dolgozni, vidéki versenyzőink órákat késtek, de megjöttek. hazamenni már nehezebb volt nekik, mert néhány szintén "felelősségteljes" gumibajnok elakadt a domboldalban és közlekedhetetlenné változtatta az egyetlen útvonalat amin hazajuthattak volna. másnap emiatt már nem is jöhettek dolgozni, mert aludniuk is kellett valamikor. köszönjük meg "felelősségteljes" barátainknak, akik úgy érzik csak egy marketingfogás a téligumi, közel két napi bérüket bukták azok az emberek.
de nézzük az idei tél egyetlen napját amikor leesett alig 5 centi hó, ami miatt nem érdemes beruházni. éppen éjszakás voltam. mikor a váltásom érkezett arról panaszkodott, hogy mennyire csúszós az út és nem lehet 30-40-nél jobban menni, mert folyton le akar esni az útról, amerre jött, arra meg két autó is már az árokban landolt. én csak meg sem csúsztam, pedig elég tempósan mentem. még aznap egyik kollégámat összetörte egy "felelősségteljes" gumibajnok és a városban máshonnan is hallottam hasonlót.
és akkor jön itt pár felvilágosult elme és azt állítja én vagyok a hülye, amiért százezreket költök gumira.

Cornucopia 2009.02.05. 18:43:22
ilyen tesztre én is kíváncsi lennék. ugye nem arról van szó, ahol a bucsus gumikat hasonlították össze a márkás nyárigumikkal?

T-boy 2009.02.05. 19:43:22
nekünk 4 autónk van, ebből kettőn van téligumi, egyiken négy évszakos és a legújabb családtagon maradt a nyárigumi, mert azt télen úgysem fogjuk használni. az idén télen mindegyikkel mentünk az első hármat használjuk, a negyediket pedig beszerzés utáni kötelező átnézésre és folyadékcserére vittük. bárki mondhatja az okosságait, érezni, melyiken milyen gumi van.

Cornucopia 2009.02.05. 20:33:53

Prokee: egyébként még emlékszem régebbről egy olvasói levélre aki ezt a témát boncolgatta és a válasz olyasmi volt hogy a nyári gumi igen jobb,DE csak 2-10%-al, de a téli havon, és jégen akár 50%-al jobb mint a nyári

grafit 320d 2009.02.05. 20:34:38

Téligumi,nyárigumi.Én mindig azok közzé az eszementek közzé tartoztam aki várva vártam a telet.Nemcsak szerpentines késö esti csapatások miatt hanem közúti mindennapok miatt is(7éve vezetek).Soha nemvolt téli gumim.napi 150km átlag téli nyári használatnál soha nemvolt mégcsak koccanásom sem télen.Saját bevallásom szerint is dinamikus pilóta vagyok.Szerintem is az agy irányít vagyis jobbesetben annak kellene.3éve vezetek Budapesten munkám miatt.Eddig soha nemérdekelt hogy a sóher főnököm lespórolja a téligumit a dobozosról.Egy decemberi havazós este a budai óra utcában változtatta meg a vélemenyem.200m 40perc alatt lefelé nyári gumival.Leizzadtam kb.5x.Olyankor hiáb van ABS.Nincs megállás csak csúszás+csúszás.Nemkell sebesség ahoz h.Összetört a vasat télen.Csak a rutin mentett meg attól hogy el ne sodorjak 1 parkoló autót vagy néhány fölfelé baktató sherpát.(tudom nem a témához tartozik).

Cornucopia 2009.02.05. 20:36:45

@Kifordított kacagány: volt benne búcsús is mint minden tesztben, de a búcsús is jobb volt havon, jégen mint a nyári

Kifordított kacagány 2009.02.05. 20:48:17

Cornucopia 2009.02.05. 20:36:45
a teszteknél én azt tapasztaltam, hogy száraz úton a téli és nyári teszteken ugyanazon gyártó típusai kb egyformán muzsikálnak. azt pedig erősen kétlem, hogy egy nyári gumi télen jobban teljesít, mint nyáron.

T-boy (törölt) 2009.02.05. 20:49:52

prokee!
Ember!Nem azt írtam,hogy előre kell téli gumit rakni!Nálam természetesen
mind téli!Csak feljebb vki javasolta hátulra a télit"nehogy meginduljon",így
viszont szép egyenesen csúszol Mexikóig!Ja,és ha kanyarban csúszol meg?
Akkor is egyenesen csúszol!De jó,hogy nem farol ki..
És mindig a szarabb gumira kapod a defektet/vékonyabb az anyag/,
nyilván az is előnyösebb első keréken!?

Cornucopia 2009.02.05. 20:53:36

Prokee: hirtelen ezt találtam a neten
www.99-04.auto2.hu/a2-web02-12/gumiteszt/gumiteszt.htm

ahol a 4 évszakos szárazúton a 2. legjobb, vizes úton holtversenyben első, havas, jeges úton gyenge
(minnél kisebb a szám annál jobb a gumi) 4évszakos:Goodyear
Vector 5*

Cornucopia 2009.02.05. 20:54:55

@Kifordított kacagány: nem télen teljeít jobban hanem a télinél (csak száraz vagy nedves úton, nem havas-jegesen)

jociii 2009.02.05. 21:00:12

Nagyon sajnálom az anyukát meg a 2 kisgyermeket is, kíváncsi lennék h pontosan h történhetett, mármint h az anyuka mit és hogyan csinált, valószínűleg nem az útviszonyoknak megfelelően közlekedett, de szeretném hozzá tenni és itt most nem az autót akarom minősíteni, de egy suzukis volt...tudom bármilyen más autóval is megtörténhet hasonló eset de az évek alatt bennem az alakult ki h a suzukisokkal vigyázni kell mert képesek érdekes dolgokra a forgalomban, nem mindegyik ilyen de nagyon soknál találkozok izgalmas megoldásokkal. Nem tudom miért van ez, de mind autóvezetés során és mind motorozás közben velük van a legtöbb gondom.

T-boy (törölt) 2009.02.05. 21:04:41

Kifordított kacagány!
Aggasztó,hogy inkább költenek a népek felesleges extrákra.
A túlszervózott kocsi sem nagy előny a rutintalanság mellé.
Legalább a tényeket figyelembe kéne venni.

Kifordított kacagány 2009.02.05. 21:09:34

T-boy 2009.02.05. 20:49:52
én írtam és továbbra is úgy gondolom, hogy hátulra kell a jobbat tenni. még akkor is, ha a fékút nagyobb lesz.

Cornucopia 2009.02.05. 20:53:36
most nem azért, hogy kötözködjek, de eredetileg nem négyévszakosról, hanem nyáriról beszéltél.

Cornucopia 2009.02.05. 20:54:55
olvasd el még egyszer.

jociii 2009.02.05. 21:00:12
3 gyerek, te is figyelmesen olvasol:)

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.05. 21:12:34

@prokee: a levélíró szerint ő nem tehet róla. szerintem meg ő is. kis különbség.

tehát úgy gondolod, hogy a benzinárba épített útdíjért, a súly(teljesítmény)adóért, az állami pénzből=adónkból fizetett építőkkel/karbantartókkal szemben nem támaszthatunk a minőségi munkára irányuló igényt, ha sz@rok az utak, vagy lefagynak, de tesznek rá, akiket ezért tartunk, akkor vezessünk lassan és ennyi?

mellesleg ismersz mégegy olyan országot, amelyik 20 év alatt nem volt képes befejezni egy körgyűrűt, és annak is nagyrésze csak a 80as tetűtempóval járható? (apropó, automata traffira azért csakcsak futotta; persze én is inkább vennék a kocsmámba nyerőautomatát, mint új bútort...)

T-boy (törölt) 2009.02.05. 21:15:14

A Suzukist sajnálom,attól függetlenül,hova,miért sietett.
Lehet,egy fasor mellett volt 50-100 méteren páralecsapódás 1-2
milliméter..Attól simán elszáll.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.05. 21:18:06

"akkor vezessünk lassan és ennyi?"
Nagyjából igen. Ez egy ilyen hely, mert ilyenek vagyunk, mi, emberek, akik lakunk benne. Én is, te is. Ha jár nekünk valami, azért pofázunk, ha tőlünk követelnek, azért. Ezt szoktuk meg, ebben élünk.
A többi meg politika, ne folytassuk.

T-boy (törölt) 2009.02.05. 21:29:36

Kifordított kacagány!
Ízlés szerint.Csak a meghajtás is nagyrészt elöl van,és az nagyon kell a
korrekcióhoz tapasztalatom szerint.

ozirisz!
Azért nem kéne egy balfsz megcsúszását a KPM-re varrni.
Nem tudnék olyan országot,ahol havazás után egyből szárazak a utak!

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.05. 21:30:41

Cornucopia:
Érzek némi csúsztatást a táblázatból nyert következtetésben.
Egyrészt, ahogy K.K. írta, négyévszakos szerepel benne, nem pedig nyári.
Másrészt a legjobb 2 pontot, a legrosszabb 2.8-at kapott, 7 gumi kapott 2.3-at (közte a relatíve márkás 4 évszakos GY), 4 pedig 2.4-et. Nem a legárnyaltabb minősítési módszer, na.

Yolsos 2009.02.05. 21:34:35

Emberek! Az abs, esp stb... Nem azért vannak, hogy télen jegbe, hóba lehessen száguldozni 90-100 al !!!!!! és a téli gumi se. A Legtöbb ember azt se tudja, hogy melyik sebességfokozatba mikor szabályoz le az autója. Vagy, hogy első, hátsó vagy összkerékhajtású autóba ül és diesel-e vagy benzines.
Tele van az út felelőtlen, rutintalan droidokkal akik csak néznek előre. De nem látnak előre 2 mp-el se, nem használlnak tükröt stb...
Nem kell csodálkozni ezeken a baleseteken. Ez a nő nem észlelte, hogy 3 gyereke ül az autóba??? Sajnálni kéne????? Na neeeee
Csak a gyerekeket tudom sajnállni. Ennyi! Még szerencse, hogy nem egy másik családba csúszott bele! pff

Kifordított kacagány 2009.02.05. 21:37:45

ozirisz · ozee.blog.hu 2009.02.05. 21:12:34
politikai felelősségrevonást nem a volán mögül kell elkezdeni. inkább miután kiszálltál az autóból.

T-boy 2009.02.05. 21:29:36
mint ahogy már Rockonak is írtam, ha nem csúszik meg a segge, nincs szükség arra, hogy nagyon kelljen elöl a korrigáláshoz. de ezen nem fogunk összeveszni, én egyszerre szoktam mind a négyet cserélni.

sfdrake 2009.02.05. 21:47:02

Az a baj sokan nem foglalkoznak a nyári téli gumik cseréjével pedig sokat számít, a másik baj pedig az hogy van aki azt hiszi fenn a téli gumi mehetek ugyan úgy mint nyáron, ami viszont jeges úton már azonnal nem igaz hiába van a kocsin téli gumi. Szóval szerintem sokan éreznek hamis biztonság érzetet a téli gumijak miatt, nem azt mondom nincs rá szükség van, de attól hoyg van és azt használják még éssel kell vezetni óvatosan mert a gumi nem véd meg mindentől.

Cornucopia 2009.02.05. 21:52:08

@prokee: ezt csak most és hirtelen találtam, az újságokban részletes tesztek vannak kb 8-10 oldalon. Nézd meg! Ráadásul egy nyári pont ott szerepel sokkal jobban ahol a 4 évszakos legfeljebb átlagos. Itt csak a tendencia látszik! A 4 évszakos (mely szar télen is és nyáron is) lényegében -nem téli útviszonyok között, de hidegben- a legjobbak között tud végezni.

Gorot 2009.02.05. 21:59:52

Már bocsánat, de én vagyok vak vagy tényleg egyetlen kurva szó sem esik arról a lehülyézett "Levélíró" levelében, hogy nyári vagy téligumival közlekedett? Hogy jön akkor ide?

Ezen kívűl tudunk valamit a körülményekről mondjuk, hogy mennyi volt a megengedett és ő mennyivel lassabban ment, milyen volt az út állapota, az időjárás, pontosan mitől csúszott meg, stb? Vagy úgy mégis mi volt az alapja a nagypofájú alkalmatlanozásnak?

Mi utal arra, hogy a "Levélíró" megegyezik azzal a személlyel aki az Ignist vezette?

Vicces, hogy a posztoló fikázza a magukat überdrivernek képzelőket, miközben abban a meghitt tudatban hülyéz le másokat 0 info mellett, hogy ez vele sose történhet meg. Szerencsére velem se történt még ilyen, de attól még nem hiszem, hogy csípőből alkalmatlannak kellene titulálnom mindenkit aki leesik az útról, anélkül, hogy legalább az alapvető körülményeket ismerném. Ha valaki a jeges úton megy ezerrel az nyilván hülye, de mondjuk egy megfagyott vízátfolyás egy kanyarban a legtapasztaltabb sofőrt is úgy dobja le az útról mint a picsa, tök mindegy, hogy milyen gumival megy. Persze az ész nélküli fikázás menő dolog, más baján élvezkedni meg különösen az, de azért nem ártana kicsit igényesebbnek lenni.

Azért ha olvassuk a híreket, akad még pár "alkalmatlan" sofőr:

"Székesfehérváron a Maroshegyen egy sószóró autó csúszott meg a jeges úton, majd egy kerítést kidöntve az egyik ház oldalánál landolt. Személyi sérülés nem történt. Velence és Pusztaszabolcs között pótkocsis teherautó borult árokba, de másutt is meglátogatták az árkot a járművek."

...

"Árokban a mentő Kiskunfélegyházánál

Az első baleset néhány perccel 8 óra után történt az 5-ös főút 106-os kilométerszelvényénél Kiskunfélegyháza közelében. Egy 23 éves férfi Peugeot személyautójával Kecskemét felé tartott, amikor a jeges úton megcsúszott a jármű nyári gumija. Az autó irányíthatatlanná vált és áttért a szemközti sávba, ahol összeütközött egy szabályosan érkező másik személyautóval, amelyet egy 30 éves kiskunfélegyházi férfi vezetett.

A sofőrök nem sérültek meg ugyan, de a balesetet okozó fiatalember sokkot kapott, ezért mentőt hívtak a helyszínre. Az útban lévő mentőautó alig egy kilométerre a baleset helyszínétől szintén megcsúszott a lefagyott úttesten, majd az árokban landolt, a mentőápoló megsérült. Arról nincs információ, hogy a mentőautó milyen gumikkal volt felszerelve."

Zommby 2009.02.05. 22:12:42

Kötelezövé kell tenni a téli gumit.

Akkor legalább számon lehet kérni. Az öv is kötelezö persze...

T-boy (törölt) 2009.02.05. 22:17:00

Kifodított kacagány!
Vissza az egész!Nem értettem eddig az álláspontodat.Most olvasom,télen
Ladával jársz télen.Így már tiszta a kép.Két 1200-asom mekem is volt a
80'-as években,ugyan így gondolkoztam! Ez volt a helyzet a 190d Mercivel.
Sokat segít egy-két zsák döglött cement a csomagtartóban.
De én most ABS+első kerékben gondolkoztam,itt nem csúszik meg/előbb/
a hátulja és elöl húz.Fordított helyzet.
Nagyon hálás kocsik ,minkettőn kerestem.

Rocko- 2009.02.05. 22:21:35

ozirisz · ozee.blog.hu 2009.02.05. 21:12:34
"de tesznek rá, akiket ezért tartunk, akkor vezessünk lassan és ennyi?"
fordítsd meg a kérdést: te dacból, csakazértis (csakazértsi) dafke gyorsan mennél, megmutatva h ők a hülyék, miközben kiesel az árokba?
igen, hiba ha nem sóznak, tartják karban az utat. de nem jelenti azt, h közlekedőként ledobhatod a felelősséget a válladról, ráterhelve az út kezelőjére.

Gorot 2009.02.05. 21:59:52
"Székesfehérváron a Maroshegyen egy sószóró autó csúszott meg a jeges úton"
hát mert nem sózták az utat! :D

Cornucopia 2009.02.05. 22:23:39

prokee: lefordítottam a cikket a webfordítóval és pont erről ír hogy az embereket átverik a téligumikkal mivel száraz és nedves úton (hidegben is) lényegesen jobb a nyári gumi. Namármost azt ne írd, hogy "ez csak a Stern úgyhogy hagyjuk, nem szakújság", mert olvass utána és ha találsz olyan tesztet (a friss német tesztek általában ilyenek) amiben van nyári is akkor jöhet a megvilágosodás :)

Kifordított kacagány 2009.02.05. 22:48:30

Gorot 2009.02.05. 21:59:52
te vagy vak. szerintem teljesen világos, hogy két külön esetről van szó.

T-boy 2009.02.05. 22:17:00
a szamár elöl húz, de ennek is a segge csúszik meg. és fontosabb, hogy ne csússzon meg(hacsak nem akarom:) és ha megcsúszik, akkor is könnyebben hozom újra egyenesbe ha hátul van a jobb gumi(mert könnyebben megtapad), még ha az irányított kerék a rosszabb, akkor is. az viszont teljesen helytálló, hogy a fékút nagyobb lesz.

Cornucopia 2009.02.05. 22:27:51
én olvastam és többnyire érteni is szoktam. az eredeti állításod az, hogy a nyári gumi télen, száraz útviszonyok mellett jobb a tesztek szerint, mint a téli gumi.
én erre írtam azt, hogy az általam nézett tesztekben az azonos gyártó téli illetve nyári tesztjein azonos, vagy közel azonos eredményeket produkálnak a különböző típusok. azt viszont kötve hiszem, hogy ha egy nyári gumi nyáron ugyanolyan eredményeket produkál, mint egy téli gumi télen, akkor a nyári gumi télen jobb eredményeket fog mutatni.
a vizes úton való eredményekről már ne is beszéljünk. a téli gumi mintázata eleve alkalmasabb a vízelvezetésre, a vizes út pedig nem az, ahol esik három csepp eső, hanem az, ahol folyik a víz.
természetesen vannak nagyon jó nyári esőgumik, amik egész biztosan maguk mögé utasítanak számos téli gumit, de ostobaság lenne két különböző minőségkategóriát így hasonlítgatni. ugye azt nem is kell mondanom, hogy azok akik sajnálják a pénzt téli gumira, azok nagyrészt ugyanazok, akik a jobb minőségű gumira is sajnálják a pénzt, mert az is csak marketingfogás.
a tény pedig még mindig az, hogy nagyrészt ezek mennek az árokba és adott esetben másokba.

Cornucopia 2009.02.05. 23:04:18

@Kifordított kacagány: én kizárólag azért használok téligumit mert ahol én közlekedek vannak nyárigumival -havas, jeges úton- leküzdhetetlen emelkedők, és leejtők, de a tapasztalatom is az hogy száraz úton és nedves úton is -akár mínusz 5 fokban- a nyári gumi kissé jobban teljesít a télinél viszont télies útviszonyok között jelentős a diffi a téle javára.
Mivel a képek nem téli útviszonyokat mutatnak ezért én -a gumik miatt- nem itélem el a hölgyet, úgyis mondhatnám: nem a gumik miatt ítélem el :)

Pályaelhagyó autóversenyző 2009.02.06. 00:01:02

mivel úgy látszik senki másnak sincs tényleges tapasztalata vegyes gumikkal, leírom az enyémeket.

1, (és ez tanulság minden nemkelltéligumi-fannak) Amikor párszáz métert te is fél óra alatt teszel meg latyakos időben, akkor rájössz, hogy márpedig a hajtott kerékre kell az a rohadt téligumi. és igen, a ....gazdaságos is jobb, mint a te márkásnak tűnő nyári vackod. (aki november körül szokta cserélni a gumit, az szerintem csere után észrevette, hogy határozottan jobban fékezhető...én legalábbis próbálgattam)

2, amikor elöl téli - hátul nyári gumi van (útviszony: továbbra is a latyakos, havas), akkor emberünk rendkívül megnyugszik, hogy immár elindul az autó, minden szép és jó, egészen addig, amíg gyökkettővel nem próbál egy gyorsabb mozdulattal 90 fokot kanyarodni (konkrétan benzinkút utáni lámpánál kihajtani), na ekkor előz be a kocsi hátulja.

andersen vége, a következőket jegyezném még meg. nem vagyok egy játékőrült, de egy force-os kormánnyal annak idején játszottam 20-30 órát rallis programokkal. amikor az előbb leírt eset megtörtént, ösztönösen tudtam reagálni, de csak azért mert a számítógépen már kerültem ilyen helyzetbe.

kb. 2 évig járkáltam így (elöl téli, hátul nyári) - kicsi voltam és hülye - de már az első naptól kezdve megtanultam, hogy a segge bizony néha meg próbál megelőzni. a bőven 200e km felett járó vérprofi haver 3 hónapos használat után, havas körülmények között, egy autópálya felhajtóján sikeresen eldobta a vasat. azóta kevésbé érdekel ki hány km-t vezetett.

ha már választani kell (ne kelljen!), akkor téligumi hátra. nem csúszkál a háta, és havon-latyakon kb. meg sem mozdul, így nem nyírja ki a szerencsétlen sofőrt.

még egy jótanács mindenkinek, aki nem csinálta: egyszer, letaposott havas úton, úgy, hogy senki sincs 150 m-es távolságon belül, (jó, ha van padka az út szélén!) 30-nál nyomj egy kemény féket.határozottan tanulságos, a helyes magatartást pár tucat kommenttel feljebb már írták.

utóirat. a nemkellatéli típusú emberek nem félnek attól, hogy eléjük ugrik ki az a hülye kisgyerek, és csak az a plusz pár méter féktáv hiányzik? akkor aztán mehetsz óvatosabban

Csontos Szigfrid 2009.02.06. 00:36:49

Télen téligumi+motorfék használata a nálam bevált kombináció. Ha csúszik az út. És persze az erősen mérsékelt sebesség.
A téligumira nem szabad sajnálni a pénzt. Amikor én a kocsimat megvásároltam nyáron, az első, és becsületszevamra az első, amit vettem hozzá, az 4 téligumi volt. Ugyanis a nyáriakat is cserélni kellett már . Ezért egyúttal télit is vettem. Darabja 8 ropi volt.
Ha jól megggondolja mindenki, ennyit simán elkölt más, sok értelmetlen dologra is sok ember.

sadad 2009.02.06. 01:57:30

Nem tudom miért nem lehetett normálisan válaszolni neki.
Gondolom most épp nem a kioktatásra van szüksége.
A fotelben a gép előtt senki nem töri össze magát, onnan könnyű ugatni.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2009.02.06. 02:10:20

Figyelem! Önéletrajzi ihletésű, és a nyugalom megzavarására alkalmas történet következik. Akit nem érdekel, az Alt-F4 billentyűkombinációval megszakíthatja az olvasást.
.
.
.
.
A történet 5 évvel ezelőtt játszódik. A nagy hó lehullott, a nappalok során nagyrésze elolvadt. Épp szokásos reggeli napindító kávézásunkat tartottuk bent, amikor jön egyik kollégánk, remegő kézzel.
"Srácok, majdnem összetörtem a kocsit. Tudjátok, van az xxx utca, és az yyy utca kereszteződése. Balra akartam nagyívben kanyarodni az yyy-ról az xxx-re. Jöttek szemből, de csak lassítanom kellett. Amikor befordultam, eldobta a hátulját, szerencsére nem volt senki a közelben. 2 hónapja vettem a téligumi szettet, majd 90.000 volt, szereléssel. Tuti valami gáz van velük, de megnéztem kúton a nyomást, rendben van mind a 4." (Hősünk 10 év körüli, VW gyártmányú autóval jár.)

Megnyugtattuk, minden OK, túlélted. (Elkönyveltük, hogy kolléga mellé nem ülünk be többé autóba. :D) Úgy adódott, hogy kellett mennem egy kört a városban az egyik dobozos, 4 téligumis cégautóval. Hajtott a kíváncsiság, megnéztem az adott kereszteződést. Nálam is megindult a hátulja. Majd besz*rtam. Bár tudom, hogy az istenkísértés bűn, hazafelé a kereszteződés felé vettem az irányt a 4évszakos gumijaimmal.

Akit érdekel a sztory vége, jelezze.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2009.02.06. 03:27:03

Jó iromány.
Én felnőttem egy 1310-es dácsiában gyerekülés nélkül, ami téli gumit sosem látott.
De akkor kisebb volt a forgalom, és az autók átlagsebessége is.
Mostmár én sem ültetném be a leendő gyerekeimet gyerekülés és téligumi nélkül. Sőt ha gyerekeim lesznek asszem veszek egy 7-est:)

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.06. 06:29:13

Gorot:
"Két friss történet..."
Szó nem volt sem arról, hogy a két szereplő azonos, sem pedig arról, hogy az elsőn milyen gumi volt.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.06. 06:34:55

@Rocko-: mégegyszer mondom: természetesen felelős az autós, már csak azért is, mert az ő életéről van szó, de ha valakiket azért fizetünk, hogy jó utakat építsenek, és sz@rokat csinálnak (később kompenzálva ezt seb. korlátozással), hogy karbantartsák, csúszásmentesítsék, de nem teszik, akkor talán meg lehet tőlük is kérdezni, hogy ezt most miért?

mellesleg ha vki eltaknyol a házam előtti jeges járdaszakaszon, akkor törvényileg én vagyok a hunyó (mint csúszásmentesítésért felelős személy) függetlenül attól, hogy a sérült az útviszonyoknak megfelelően sétált-e arra, és hótaposó alpina-csizmát húzott-e, avagy nem a terepviszonyoknak megfelelő tűsarkúban dobott hátast.

Cornucopia 2009.02.06. 07:00:00

@Brigi \"B. A.\" főnöke: na már most kiváncsi lennék a végére, ha már így belekezdtél

Rocko- 2009.02.06. 07:11:24

ozirisz · ozee.blog.hu 2009.02.06. 06:34:55
igen, elvárni lehet. alapozni rá nem.

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2009.02.12. 11:40:19

index.hu/bulvar/2009/02/12/halalos_kozuti_baleset_gondatlan_okozasaval_vadoljak_a_sofort/

az útkarbantartásért/csúszásmentesítésért (elvileg) felelelős és megfizetett céget megintcsak a kutya se említi. pedig annyira ők is benne voltak, mint a buszvezető.

sziko 2010.02.13. 12:04:09

Mindet megbüntetném, akinek télen nics téligumi a kocsin!
Nem tudják megmagyarázni h fölösleges kiadás. 1 garnitúra télivel és 1 nyárival ugyanannyit tudok megtenni, mint 2 nyárival. Csak télen nem kell recegnem jaj most, hogy fogok itt elmenni. Nem tartok fel senkit, mert nekem óvatoskodnom kell a téligumival szerelt társaimhoz képest.

Aki meg azt mondtja h előre kell csak téligumi az fasz. Elindulni eltudsz, de fékezésnél megelőzz a segged és nem állsz meg.

Nehogy már a közútkezelő legyen felelős azért, hogy összetörte a kocsiját. Vállalja fel. Hülye voltam, mert nem az útviszonyoknak megfelelően vezettem.A jégen is lehet kanyarodni, csak a sebességet kell megfelelően megválasztani.
süti beállítások módosítása