Tovább folytattam a hétvégén, a múltkor megkezdett fűtőventillátor kapcsoló javítást. Még a múlt hétvégén szétkaptam a kapcsolót.
Megcsiszoltam a réz részeit és letakarítottam róla a dzsuvát és a zsírt, ami a tekerő mozgását könnyítette egykor. A rézgyűrű - ami a fokozatokat köti össze, amikor tekerjük -két érintkező pöcke megvolt kopva. Ezért egy kis cinnel segítettem rajta.
Előtte:
Utána:
Az összeszerelés problémásabb volt, mert a feszítőgyűrűt kicsit összehajtottam, hogy majd biztosabb legyen a műküdés. Aham, persze. Alig akart összepattanni és kínkeservesen lehetett csak forgatni. Vissza mindent, újra összepattintás és oké.
Itt már összerakva és megtisztítva a kapcsoló:
Közben eltelt egy hét és én közben rendeltem egy középső kipufogó csövet a Cliora, mert hegeszteni már nem volt érdemes. Meg leginkább kifújt és elég illúzióromboló volt, az a tipikus szakadt autó érzet. Ismeri mindenki gondolom. 3800 Forintba fájt az utángyártott cső.
Csakhogy a szerelőakna megtelt vízzel, az esőzéseknek hála a talajvízszint megemelkedett, az aknát pedig 40 centi magasságig a víz uralta. A szerelést az akna szivattyúzásával kezdhettem. Az eredmény viszont nem tartott sokáig, mert egyszerre kezdett visszaszivárogni a víz... ááááá. Mondom magamban: Rohadj meg, nekiállok, hamar meglesz ez. Lefelé könnyen jött, igaz a katalizátor felől a 2 csavar berohadt, ezt kisgyilkossal orvosoltam. A képen a régi és az új cső látható.
Na persze nem bírtam ki, hogy ne indítsam el a cső nélkül. :)
Felrakni az újat. Gondolatban egyszerű. Mert ugye elméletben minden könnyen megy, az összes 13 éves kissrác elméleti síkon pornósztár, csak a gyakorlattal vannak problémák. Hiába egyforma a két cső, az új azért mégsem olyan, mint a gyári volt. A kipufogó bilincs sem az igazi, természetesen az is megnehezítette a dolgunkat (Fater + én).
Közben jutott eszembe, hogy nem rendeltem tömítést a kipufogóhoz, a gyári meg szét volt égve. Szerencsére volt otthon maradék IFA sortömítés, az lett hozzá alakítva a csőhöz. Két darabot tettünk be, mert eggyel nem volt az igazi.
Mindeközben a talajvíz szépen szivárgott vissza, az aknát elborította a víz. Betonblokkokat tettem le a földre és azokon álltunk. A végére már így is a vízben álltunk. Mondhatni hatalmas szívás volt, az amúgysem mély aknában csak görnyedve fértünk el. Volt ám szitkozódás dögivel, egymás felé, az akna mélységére, a bilincsre, meg úgy általánosságban mindenre.
Mivel ugye nem 100%-ban volt olyan mint a gyári, ezért feszült és a bilincsnél sosem akart a helyére menni, körülbelül tizedikre összeállt.
Kicsit kifúj a bilincsnél, de sokkal jobb lett, mint a régivel. Majd ha nem kell vízben állva szerelni, akkor újra nekiállunk új bilinccsel és kipufogó tömítőpasztával.
Ezek után következett a fűtőmotor buherálás vagyis a kókány munka mértékének a megállapítása. Elkezdtem bontani a szélvédő előtt az esőcsatornát, hamar szétkaptam. Viszont szörnyű látvány fogadott. Az előző Clio szerelős postban írtam, hogy a riasztónak vettek testet az akkumulátortól, hát nem, tévedtem. "Szépen" elfűzte a fűtőmotorig a "szakember" a dupla vezetéket.
Nem hittem a szememnek, hogy valaki ilyen okádék munkát kiad a kezéből. A műszerfal felől kijövő kábelkorbács végéről egyszerűen lecsippentette a csatit. A kettes fokozatot direktbe kötötte az ellenálláshoz és a testet is megoldotta a fél méterrel hosszabb vezetékkel. De nem ám forrasztott vagy valami, a fenéket, megsodorta a vezetéket, aztán rátekerte a csatlakozó megfelelő részére. Az ún. felesleges szálakat pedig ízlésesen "félreállította". Az mondjuk érdekes, hogy a test is ott volt a kábelkorbácsban, de azt leragasztotta. Plusz a motor házának lefogató csavarja is a kasztniba van beletekerve, onnan is megoldhatta volna, de neeeem.
Először azt hittem, hogy az ellenállás rugók döglöttek meg és azért van direktbe kötve. Ez a tézis nem jött be, mert kimértem és a fokozatokat is meghajtattam, ezen része jó volt.
Mivel nagyon kiváncsi vagyok, ezért nem sokat vaciláltam és már szedtem is ki a helyéről a motort. Bontani kellett még mást is, de mint gyakorlott nőgyógyászi kezű Rönó bérenc, ez nem okozott problémát.
Az állapotfelmérés után hoztam a kis tápegységet és meghajtattam a fokozatokat külön-külön, meg lett mind a három. Kezdtem bizakodni.
Szépen leblankoltam a mellőzött vezetékeket, a végükre tűzősarut raktam, hozzávaló fogó hiányában forrasztással biztosítottam, majd zsugorcsövet kaptak szigetelésnek. Kint rányomkodtam a helyükre a sarukat és jöhetett a próba. A felújított kapcsoló rendben működött, csak a műszerfali vezetékek meglehetősen rövidek, ezért ott kiszedve feszült elsőre. Másodjára szépen mentek a fokozatok. Itt már örültem, mint majom a farkának, elöntött a büszkeség. :)
Egy kicsit hagytam járni a motort, hogy az ellenállások rendben működnek-e. Ezután kezdtem vissza szerelni mindent a helyére. Elsőként a fűtőradiátor környékét porszívóztam ki, utána jöhetett minden fordított sorrendben. Persze egy csavart leejtettem a motor irányába, valahol fennakadt miért is ne. Körülbelül 5 perc keresés után megtaláltam.
Végeztem az elejével, jöhetett a kapcsoló a műszerfalnál. Elég passzentosan lehet kiszedni csak a helyéről, visszarakni nehezebb. Előtte-utána próbálgattam, hogy működik-e. Hogy ne örüljek elsőre nem lett jó, kicsúszott a tűzősaru a helyéről (mivel a mester kitörte a csatlakozóból és saruval oldotta meg). Másodjára szerelve már velem volt a szerencse. Közben megjavult a műszerfali óra világítása - valószínű a helyesen bekötött kábelek miatt, mivel egy kötegbe tartoznak - bár nem kapott feszültséget alaphelyzetben, ennek kiküszöbölésére úgy loptam naftát a vészvillogótól. Az óra nem vesz fel számottevő áramerősséget, a villogó meg elbírja.
Később kiderült, hogy a csomagtartó világítás is összefüggésben állt velük, mert az is megjavult, pedig az eddig nem működött.
Az első pozitív visszajelzést hamar megkaptam: az autó halkabb és a fűtés is használható lett, így, hogy nem csak orkán erejű opció van. :)
További Clio szerelések továbbra is várhatóak a blogon. :)
Apropó, rájöttem, hogy azért kókányolt kegyetlenül a mester, mert a kapcsoló elkszolódott és megkopott, aztán mikor nem mindig akart működni, bekötötte direktbe a középső fokozatra... Szeretem az ilyen megoldásokat, grrr.
Csiky944
Beszóltak